Jalkatreenien sietämätön keveys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JohnyV
  • Aloitettu Aloitettu
Nupista se itsellä on eniten kiinni. Tänään etukyykähdyksiä 3x10 ja jo toisen sarjan puolessa välissä tuntui todella pahalta ja en uskonut että se saati sitten vika sarja onnistuu. Jotenkin ne toistot ja sarjat tuli kuitenkin revittyä loppuun vaikka kolmannen sarjan viimeinen toisto ei todellakaan ollut mistään oppikirjasta. Teki lähes mieli tuulettaa kun sarjat oli tehty ;)

Salilla käyvä 2-metrinen 100 kg nuorimies sanoi kaverilleen "jalkapäivä tänään, vaik ei kyl yhtään huvittais" -> teki smithissä kyykkyä 40 kg:lla, sit 50 kg:lla. Eipä tainnu paljo huvittaa joo... Näki, että ihan kanan jalat ja ainoo mitä on tehty, on RHP. Eikö ne kato peiliin ja huolestu, että haukka on paksumpi ku reisi? Kaverinsa teki penkkiä 1,5 tuntia ja lähti sit pois.

Kyllä kyykyt on kaiken muunkin kehityksen tae, ei mikään ole niin rankkaa kun vetää monta pitkää settiä kyykkyä. Meidän salilla jengi vetää ihan mukavuusalueella pois lukien yhdeb käden sormilla laskettavissa olevat hemmot.

Useasti kyllä tuntuu että jalkatreenissä intensiteetti jää vajaaksi vaikka tosissaan vääntäisikin. Jos pienet kalorit tai vähän vetelä päivä takana, helposti käy noin.

Kyykyssä myöskään harvoin tulee vedettyä failureen (mikä jo sinällään on velttouden merkki, koska näköjään koskaan ei ole oltu oman suorituskyvyn rajamailla :evil: ) - eli tanko räkin sisälle ja kympin lisäyksillä niin pitkälle kun menee, jos esim. 10x110 tulee, voi itseään tosissaan pitää paskahousuna jos ei vähintään kutosta tule seuraavassa sarjassa 120kglla :)

edit: k1r3p: itsekin luulin noin kolmisen vuotta sitten, kunnes rupesin kyykkäämään syvältä ja tajusin jaloissa olevan vain kaikki kropan läskit :D

Kyllä se jalkatreeni erottelee ne kovat jätkät sieltä heikompien seasta. Pääkopasta tuo homma on kiinni aika paljon. Itse olen ainakin huomannut, että 20 toiston kyykkysarjat on kasvattunut itselläni huomattavasti tuota jalkatreenin sietokykyä. Ota tanko niskaan kyykyssä jolla teet normaalisti sen 10 toistoa. Teetkin sillä 20 toistoa. Itsellä saattaa mennä 5 min siihen, mutta on voittaja fiilis myöhemmin, kun tuosta selviää. Lisäksi olen huomannut sellaisen, että kun tulee se tietty kipupiste missä tuntuu, että ei pysty enää, niin tekee väkisin vielä muutaman toiston ja tavallaan vintti pimenee sen verran, että sieltä saattaa tulla vielä 5-8 toistoa lisää siihen päälle, kun ylittää tuon pisteen.

Kyllä se jalkatreeni erottelee ne kovat jätkät sieltä heikompien seasta. Pääkopasta tuo homma on kiinni aika paljon. Itse olen ainakin huomannut, että 20 toiston kyykkysarjat on kasvattunut itselläni huomattavasti tuota jalkatreenin sietokykyä. Ota tanko niskaan kyykyssä jolla teet normaalisti sen 10 toistoa. Teetkin sillä 20 toistoa. Itsellä saattaa mennä 5 min siihen, mutta on voittaja fiilis myöhemmin, kun tuosta selviää. Lisäksi olen huomannut sellaisen, että kun tulee se tietty kipupiste missä tuntuu, että ei pysty enää, niin tekee väkisin vielä muutaman toiston ja tavallaan vintti pimenee sen verran, että sieltä saattaa tulla vielä 5-8 toistoa lisää siihen päälle, kun ylittää tuon pisteen.

Ai että 10 toiston raudalla yhtäkkiä 20? niin ja 5sec lepotauot jokaisen toiston välissä = pitkä restpause sarja :rolleyes: käytännössä.

Tuosta luin jostain tutkimusdataa, missä yhteen tehty kyykkysarja oli paljon tehokkaampi kehonrakentajalle lihaskasvun kannalta. Voimanostajat sitten keräilee happea ylhäällä enemmänkin.

Aloittelijan kokemuksia: Teen Starting Strengthiä (tai jotain sinnepäin) eli kyykkään joka kerta, 3 kertaa viikossa. Viime viikkoina on tuntunut, ettei treeni oikein toimi. Sen takia fiilikset kyykystä olleet vähän maissa vaikka aikaisemmin olen siitä tykännyt. Olen tehnyt 8-10 toistoa parinkymmenen kilon korotuksilla, mutta 80:ssä on viime ajat tullut stoppi eikä se nouse kuin pari kertaa. Tämän jälkeen jaloissa fiilis on vähän semmoinen, että onko tullut mitään tehtyä.

Kokeilin tänään pienempiä korotuksia ja pidempiä sarjoja (15 toistoa). 70 ei enää tuota 15 noussut niin siitä 90kg asti pienempiä toistomääriä. Ja kyllä tuntuu jaloissa, että on tehty!

Olen ehkä muutenkin valtavirrasta poikkeava salillakävijä, kun habatreeni on se, mikä vähiten kiinnostaa. Pitäs varmaan sitäkin vähitellen tähän SS:n liikeiden ohelle ottaa.

Ai että 10 toiston raudalla yhtäkkiä 20? niin ja 5sec lepotauot jokaisen toiston välissä = pitkä restpause sarja :rolleyes: käytännössä.

Tuosta luin jostain tutkimusdataa, missä yhteen tehty kyykkysarja oli paljon tehokkaampi kehonrakentajalle lihaskasvun kannalta. Voimanostajat sitten keräilee happea ylhäällä enemmänkin.

Nyt oli kuitenki kyse siitä, että miten opitaan tekeen jalat kovaa. Kyllähän tuo on joka tapauksessa parempi tapa bodarilleki, ku jalkojen treenaaminen puoliteholla.

Asennetta se jalkojen kovaa treenaaminen vaatii. Itelläkin käy välillä niin että pää ei ole mukana eikä onnistu ottamaan aivan kaikkea irti, kun kesken sarjaa mielessä pyörii että mitä tapahtui kauniiden ja rohkeiden viime jaksossa.

Artturilta mallia asenteesta. Brutaalia meininkiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Taitaa suurin osa treeneistäsi mennä aivan hukkaan, jos tosiaan pystyisit tekemään 20 toiston sarjoja 10 toiston sarjojen sijasta.

Toi jaloista kaiken irtiotto ilman kaveria on ensin hyödyllinen taito. Ei tarvi aina jotain rääkymään siihen viereen eikä jää jalkatreenien tehot kortille sen takia, ettei jumppakaveri tule salille vaan osaa omassa hiljaisuudessaan tappaa ne jalat vaikka kuinka loppuun asti. Eikä tarvi mitään pakkotoistojakaan tai muita kikkailuita vaan oikein mitotetut painot sen päivän treenijaksamiseen.

Taitaa suurin osa treeneistäsi mennä aivan hukkaan, jos tosiaan pystyisit tekemään 20 toiston sarjoja 10 toiston sarjojen sijasta.

Järki käteen. Ideana on vetää rest-pausena loppusarja. Ja siis hengitystauko saa kestää vaikka minuutin, mutta tanko pysyy niskassa koko ajan. Siinä se luonteen lujuus nähdään.

Jalkapäivät on ihan perseestä vaikka just tällä hetkellä niitä ei tarvitse kovaa treenatakaan. Räpellän näet jotain voimanostohommia siinä toivossa että sais noihin tikkuihin edes vähän voimaa. Vituttaa vain kun sitä ei ole. En tiedä mikä saatanan hermostohäiriö mulla on, mutta olikos se nyt helmi- maaliskuuta kun aloitin uudestaan monen vuoden tauon jälkeen ja penkkitulos lähti heti kamalaan nousuun, mutta kyykky ei mihinkään. Penkki nousi parissa kuukaudessa 5x5x60kg:sta 130:n maksimiin ja kyykky on varmaan nyt vasta hädintuskin samassa. Ehkä ei vielä ihan sielläkään asti. Ja yhtäkään kyykkytreeniä ei ole väliin jätetty.

Mutta samahan se on ollut aina. Ei tunnu kasvavan tai vahvistuvan niin kuin toivoisi. Osaksi varmaan johtyy kyllä tuosta muodosta, että ei tunnu tulevan toivottua tulosta. Porkkanajalat, eli kaikki lihas pakkautuu ylös eikä minkäänlaista sviippiä ole ikinä ollut näkyvissä. Ja kyllä on aikanaan vedetty sellaista jalkatreeniä ettei niillä spageteilla meinannut pysyä edes tasaisella maalla pystyssä, mutta kun ei näytä siltä kuin haluaisi niin ei. Onhan ne nytkin kyllä selvästi treenatun näköiset, mutta kun en ole tyytyväinen. Tai kuten sanoin, niin ehkä se on myös se muoto. Ne vaan ei näytä ikinä tarpeeksi hyvältä.

EDIT:
Sulta meni idea ohi. Tuossa on tarkoitus ottaa paino millä saa maksimissaan 10 toistoa ja venyttää se sarja 20 toiston mittaiseksi, vaikka siinä menisi puoli tuntia. Se tanko ei kuitenkaan lähde niskasta ennen sitä. Kyse ei siis ole siitä, että normaali treeni on löysää jos normaalisti tekee kympin sillä painolla millä nyt tekeekin 20. Tarkoitus on siis juuri se, että paino on ehdoton kympin maksipaino. Siinä punnitaan se kuinka kova jätkä on kyseessä.

Toi jaloista kaiken irtiotto ilman kaveria on ensin hyödyllinen taito. Ei tarvi aina jotain rääkymään siihen viereen eikä jää jalkatreenien tehot kortille sen takia, ettei jumppakaveri tule salille vaan osaa omassa hiljaisuudessaan tappaa ne jalat vaikka kuinka loppuun asti. Eikä tarvi mitään pakkotoistojakaan tai muita kikkailuita vaan oikein mitotetut painot sen päivän treenijaksamiseen.

Treenaan aina yksin, ja tästä tulikin mieleen että pitäis saada vähäksi aikaa joku kunnon natsi mukaan salille joka saisi psyykattua viemään sarjoja pitemmälle. Jos sen jälkeen huomaisi mihin pystyy.. mutta luonteen heikkoudestahan tässä siis kyse on. Koskee tosin ainoastaan näitä jalkatreenejä. Tai sitten täytyy mennä semmoseen aikaan kyykkäilemään että ei ole ketään todistamassa sitä viimeistä toistoa joka ei nousekaan.

^ Joko tai sitten kuvittelee tekevänsä jalat kovaa. Pari kertaa on saanut piiskattua itsensä jalkatreeneissä kunnolla, mutta yksin ei uskalla tehdä kyykkyä aivan äärirajoille ja treenikaverit taas ei turhan innokkaita ole tappotreeneihin.

E: Tekosyitähän nuo oikeasti on, mutta täytyy yrittää uskotella itelle että olisi kova jätkä jos vain...

Back
Ylös Bottom