Jalkatreenien sietämätön keveys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JohnyV
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä jalkapvä on se THE JUTTU. Ehkä tästä syystä jalat selkeesti kehittynein lihasryhmä.Täl hetkel treenaan jalat kerran kiertoon. Nyt tulee muutos ja takas kaksjakoiseen ala- ja yläkroppa jakoon. BTW tänään jalat!

Mulla on kaksi asiaa jotka pidän jalkapäivinä mielessä. Ensimmäinen on se kun luin pakkikselta "hauis kasvaa kyykätessä" ja toinen kun polvileikkauksen jälkeinen eka kyykkysetti 40kg niskassa ei sattunut, olin vaan niin onnellinen kun jaloilla pystyi tekemään jotain.

Haluan massiviiset jalat, muu kroppa tulee perässä jos tulee.

Tänään oli paska jalkapäivä pitkään aikaan. Rauta painoi ja pisti hengästyttään normaalia enemmän. Ainoa mitä jaksoi jotenkuten vetää oli ojennukset.. Pakko varmaan pitää totaalilepoo pari päivää. Vituttaa :jahas:

Mulla ei oo ikinä ollu ongelmia valmistautua jalkatreeniin. Kyykkääminen on mukavaa, ja varsinkin koska on yksi harvoista jotka salilla kyykkäilee. Nyt teen 2-jakoisella ohjelmalla jossa on kyykky, mave (ja penkki) 2x viikkoon, ja tavoite on vielä jossain vaiheessa tehdä kyseiset liikkeet kolme kertaa 7 päivän kierrossa.
Oon joka tapauksessa tykännyt aina treenata kestokyvyn rajoilla. Kun en vielä harrastanut salia, tein aerobista intervalleina, mäkivetoja ym. rankkoja treenejä jossa aina meinasi treenin jälkeen lyhistyä maahan, oksentaa ja mielikin tekisi kuolla. Kyseiset treenit ovat parhautta.

Mikä siinä muuten on että jalkapäivän jälkeen AINA on jalat aivan tukossa, tarkoitan sitä älytöntä poltetta joka pakottaa kävelemään kuin ankka ja paskalle menoakin tulee harkittua hyvin tarkkaan :)
Muut lihasryhmät tottuvat jossain vaiheessa treeniin mut jalat ei sitten millään.

tavoite on vielä jossain vaiheessa tehdä kyseiset liikkeet kolme kertaa 7 päivän kierrossa.

Just joo, aika satujumppailuks menee jos meinaat pystyä viikossa tekemään kolme kyykky ja mavetreeniä. Ei mitään järkeä, alaselkä tukossa alta aikayksikön. :face:

^ Ite tehnyt nyt 3 viikkoa 2-jakoisella joka sisältää 1x veto, 1x takakyykky, 1x SJMV/polvista veto ja 1x etukyykky ja toisiks viimeisimmässä treeneissä huomas että alaselkä on tukossa. Tosin itsellä tämä oli kyllä tiedossa, että menee tukkoon nopeasti ja nyt vain hiukan kevennetään alaselälle tulevaa rasitusta parissa treenissä ja sit taas vedetään kovaa.

Alaselälle pystyy tekemään kovaa rasitetta, kunhan osaa tiedostaa millon alkaa mennä tukkoon. Tosin tuo on jo liikaa jo muunkin kropan kannalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^ Ite tehnyt nyt 3 viikkoa 2-jakoisella joka sisältää 1x veto, 1x takakyykky, 1x SJMV/polvista veto ja 1x etukyykky ja toisiks viimeisimmässä treeneissä huomas että alaselkä on tukossa. Tosin itsellä tämä oli kyllä tiedossa, että menee tukkoon nopeasti ja nyt vain hiukan kevennetään alaselälle tulevaa rasitusta parissa treenissä ja sit taas vedetään kovaa.

Alaselälle pystyy tekemään kovaa rasitetta, kunhan osaa tiedostaa millon alkaa mennä tukkoon. Tosin tuo on jo liikaa jo muunkin kropan kannalta.

Tuo nyt on ihan eri asia, tuossa tulee viikossa "vain" kolme liikettä alaselälle, etukyykkyä ei siihen voi lukea. Alaselkä palautuu ehkä hitaimmin koko kropasta joten tarkkana saa olla, tietysti kokeilemalla selviää miten tuo 3x kyykky ja 3x mave viikkoon toimii mutta epäilen suuresti että vituiksi menee. Lisäksi jos mave ja kyykky on samassa treenissä niin se ei ole paras mahdollinen kombo.

Jaloista miehen tuntee

Jostain syystä enemmistö jättää jalat treenaamatta kokonaan. Meidänkin salilla on paljon tyyppejä, joilla kehon mittasuhteet on naurettavat. Isot kädet mutta jalat näyttävät kuin olisivat surkastuneet. Vain muutama tyyppi treenaa jalkoja siten, että sitä voi treenaamiseksi sanoa. Kuitenkin jos haluaa näyttää vähänkin bodatulta ja sopusuhtaiselta niin jalkojen osuus on puolet. Itse vedän etu- ja takareidet eri päivinä, koska etukyykyn, prässin, hackin ja etupotkujen jälkeen ei millään jaksa takakyykkyä, sjmv, takapotkuja ja pohkeetkin pitäisi treenata. Mutta tulokset kyllä puhuvat puolesta.

Hyvänä ohjenuorana olis pitää sitä, että pohkeet olis samanmittaset ku hauikset ja reidet samanmittanen ku vyötärö.:D

Mutta juu isot ja lihaksikkaat jalat ja perse on sukupuuttoon kuoleva keräilyharvinaisuus.

Jalat pitävät miehen tiellä

Kannattaa kokeilla erikoistekniikoita, kuten pudotussarjoja prässissä. Niillä lähtee kyllä jalat ehdottomasti kasvuun. Välillä pidempää hapotussarjaa kevyemmillä painoilla.

Hyvänä ohjenuorana olis pitää sitä, että pohkeet olis samanmittaset ku hauikset ja reidet samanmittanen ku vyötärö.:D

Mutta juu isot ja lihaksikkaat jalat ja perse on sukupuuttoon kuoleva keräilyharvinaisuus.

Meikäläisellä on pohkeet 5cm isommat ku kädet. Hyvät pohjegeenit yhdistettyinä käsiin joita ei saa mitenkään kasvuun...

Luin otsikon useasti muodossa "Jalkaterien sietämätön keveys". Ihmettelin ns. paljon.

Asiaan: Mikään ei ole yhtä parasta kuin kunnon jalkatreeni. Olo kunnollisen hyvin onnistuneen jalkatreenin jälkeen on suorastaan sanoinkuvaamaton. Treenin alkuun on tehnyt PR kyykkysarjat ja se ilahduttaa paljon. Jalat ovat aivan käyttökelvottomat ja kauheessa pumpissa. Ajatus ei kulje kauheesti (mitä nyt joskus oon ottanu penaalin suihkuun saippuan sijaan...) ja on sellanen itsensä voittanut olo. Tämä rakkauteni (kuulemman) myös näkyy kehossani hieman jälkeenjääneellä (no pun intended) yläkropalla, vaikka en mä jalkoja sen enempää treenaa.

Olen kokeillut viime viikkoina tehdä paljon eri liikkeitä/sarjoja jaloille ja aloittanut etukyykyn tekemisen aika nollista. Yritän pienillä painoilla kasvattaa sarjakestävyyttä sekä saada jopa parempaa tasapainoa tekemällä etukyykkyä sekä askelkyykkyä käsipainoilla. Tuntuu todella hyvältä ja voisin sanoa että näin hyvältä ei kyykyn tekeminen ole maistunut vuosiin. Kamppailulajeja veivatessa on tuntumaa tullut enemmän jalkoihin ja askelkin tuntuu paremmalta.

Olen niin kyllästynyt siihen omaan jalkojen "asenteelliseen" treenamiseen jossa kilot vain kasvaa sarjat kovenee ja lopulta tulee sellainen väsähdys ettei huvita enään yhtään mikään. Pienemmälläkin vaivalla tulee jalat hyvin treenattua ja saattaa jopa ehkäistä niitä vammoja joita omalla rammstein-pierukyykky treenillä on saavuttanut.

Niin ja kokeilin tälläistä perus jalkaohjelmaa itselleni:

kyykky 7x5 - hyvällä tuntumalla ja käydään pohjassa painojen kanssa
askelkyykky 5x15
etukyykky smithissä ei painoa 5x20
takareiskat koneessa 5x15
pohkeet 5x20

Tänään oli taas vuorossa 5x5 etukyykky, ei tarvinnu kysellä oliko kevyttä kun viimessä sarjassa tuli rymisten alas varmistusrautojen päälle. Eikä varmasti tee taas puoleen viikkoon mieli tehdä mitään jaloille (mutta tehdään). Vaatii kyllä vähän pääkopalta mut hyvä treenipartneri räksyttämässä selän takana auttaa jo paljon. Motivaatioon auttaa myös, että etten pidä "jalkapäivää" vaan jokaisena viikon neljästä treenipäivästä on jotain mikä ottaa jalkoihin. Oli se sitten takakyykky, etukyykky, mave tai smjv.

Jalkatreenipäivä on mulle kidutusta.
Tykkään rääkätä itteäni, mutta ennen jalkatreeniä kun kävelen salille, niin oikeasti ahistaa ja pelottaa, koska tietää sen tulevan kivun olevan jotain niin hullua. :D
Mutta kyllä silti kerta viikkoon tulee reenattua jalat.

Toivon, että kuulun vielä joskus tohon reisi/vyötärö keräilyharvinaisuuteen....

Suositut

Back
Ylös Bottom