Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oon tuolla aloittelijoiden osiossa kyselly useaan otteeseen näistä reisien tappotreeneistä saamatta vastausta. Viittiskö joku postata jonkun veret seisauttavan setin tänne? Eikä mitään "tee pyradmidia ja supereita" vaan jotain konkreettista jalasta pitäen.
Mun normi jalkatreeni on
Kyykky5x5
SJMV 5x8
Prässi 4x8
Ojennus tai koukistus 3x12
Pohkeet
Oon tuolla aloittelijoiden osiossa kyselly useaan otteeseen näistä reisien tappotreeneistä saamatta vastausta. Viittiskö joku postata jonkun veret seisauttavan setin tänne? Eikä mitään "tee pyradmidia ja supereita" vaan jotain konkreettista jalasta pitäen.
Mun normi jalkatreeni on
Kyykky5x5
SJMV 5x8
Prässi 4x8
Ojennus tai koukistus 3x12
Pohkeet
Itsellä olisi "pieni" ongelma koskien noita jalkatreenejä. Olen 36v. fossiilli ja innokkaasti harrastellut rautoja vajaa puolitoista vuotta. Nyt pikkuhiljaa voimatasojen noustessa ja kropan rääkkäämistä jo vähän oppineena alkaa tämä migreeni koitua ongelmaksi. Tein tuossa reilun vuoden 3-jakoista ja nyt välissä hain "turnauskestävyyttä" G6:lla. Tässä kyykkysarjat tuli siis tehtyä kolmasti viikossa 4x10-tyylisesti. Tykkäsin kovasti eikä domsseja saanut jalkoihin enää mitenkään. Nyt taas aloitettuani pitää erillisen jalkapäivän alkoivat ongelmatkin. Voimatasot nousivat ilmeisesti tuon kyykkypainotteisen ohjelman aikana sen verran että esim. 5pv sitten tehdessäni kyykkyjä 5x XXXkg+ 1x20 XXX-40kg ja heti perään tuplapudotussarjaa prässissä XXX/-40/-90kg iski elämäni hirvein päänsärki joka ei meinannut loppua edes koko apteekin valikoimalla. Emäntä oli lähes soittamassa piipaa-autoa kun ei meinannut ukko toipua millään.
Noh, tässä välissä semitiukat vetävät/työntävät-treenit ja tänään oli taas jo hieman pelkäämäni jalkapäivä. Ajattelin ottaa hieman kevyemmin ja perustaa tämän treenin etureiskojen osalta vain hackiin ja taakse sjmv. Lisäksi piti tehdä pumppailuksi reisikoukistus/ojennusvempeleet. No arvaahan sen. Jo aloituksena toimineen hackin 4x10 vikassa toistossa (joka oli jo vähän rest/pausena) pamahti taas varsinainen ilotulitus päälle ja ukko valkoisena pukuhuoneeseen.
Tää onkin nyt ehkä vähän Jto:lle suunnattu kysymys, mutta jos tämä alkaa nyt näin pahaa kuupalle tekemään voiko näitä tikkujalkoja edes saada kasvamaan, jos ei voi enää viedä treeniä sinne (aloittelijalle) ihan loppuun asti, josta kierolla tavalla tykkään. Eli tapahtuuko kehitystä jos joutuu himmailemaan?
Tähän mennessä kehitys on ollut kovaa kuten alussa vissiin aina, nyt mitat 174/77 kun viime vuonna vielä 174/67. Mutta tähänkö jäädään...Blaah.
Itsellä ainakin kasvanu jalat hyvin toistaseks pelkällä kovan asenteen kera tehdyllä syväkyykyllä. Lisäks vetäny maasta sillontällön. Mua vähä ihmetyttää kun porukka tekee niin julman monta liikettä jaloille. Toki jalat on se lihasryhmä ihmises mikä kestää kait eniten kuormitusta eli sinänsä mitään vaarallista ei oo treenata jalkoja tod paljonkin. Mutta mulla aina vähä herää se kysymys että puuttuuko sillon kyky puhutella lihaskudosta kunnolla jos pystyy noin paljon tekemään eli kehottaisin varsinkin aloittelevii jalkojen treenaajii panostamaan laatuun enempi ku määrään. Voihan se olla että pitää itekki jossain vaihees lisätä liikkeitä jos ei jalat enää kasva. Toistaiseks tullu lihaa takareisiinkin ihan vaan kyykyllä plus about kerran kuus tehdyllä maastavedolla. Tarkoitus on kyllä lisätä ohjelmaan SJMV jossain vaihees.
Kattoon tuijottelu ja muutenkin niskan maksimaalinen jännittäminen kyykätessä on ainakin eräs mainio tapa saada aikaan päänsärkyjä. Minimaalinen hengittäminen sarjojen aikana olisi myös hyvä avuste. Jos tuosta yrittäisi vielä jotenkin parantaa, olisin koko päivän syömättä, joisin pannullisen kahvia ja savuttelisin ainakin puolisen askia norttia.
Kyllä tässä vähän tuohon Kaljun ajatukseen alkaa kallistua, "less is more". Syväkyykky mullakin on nyt ollut se pääliike ja yritys on ollut keskittyä siihen että ne tulee tehtyä suht tiukasti. Sitten apuna prässi jossa työnnön lopuksi kelkka päkiöille. Ei tarvii ihan niin julmia painoja kyykkyjen jälkeen ja pohkeet saa tuolla konstilla hyvin kyytiä (sinne kaivataan pihviä). Tuntuis että voi olla hyvä systeemi, pitää nyt loppuvuosi tehdä näin ja katsoa kuinka kehittyy. Tarvii sitten jossain vaiheessa testailla että miten paukut riittää, pystyykö lisäämään vähän sarjoja/liikkeitä ilman että menee ihan neppailuksi.
Kattoon tuijottelu ja muutenkin niskan maksimaalinen jännittäminen kyykätessä on ainakin eräs mainio tapa saada aikaan päänsärkyjä. Minimaalinen hengittäminen sarjojen aikana olisi myös hyvä avuste. Jos tuosta yrittäisi vielä jotenkin parantaa, olisin koko päivän syömättä, joisin pannullisen kahvia ja savuttelisin ainakin puolisen askia norttia.