Jalkatreeni selkä- ja polvivaivaisille?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kaksi kysymystä:

1.
Nyt kun nuo rasvat alkaa olla alhaalla niin on paljastunut karu totuus: mulla ei ole jaloissa lihasta juuri lainkaan. En tiedä onko tämä lempparilajini, eli thainyrkkeilyn kannalta niinkään huono asia (tikkujalat = keyvempi paino = alempi painoluokka), mutta näyttää aika naurettavalta kun on leveät hartijat ja mehupillit koipina.

Ongelmana mulla on selkä. 4-5 lantionikamien välissä on välilevytyrä, joka rupeaa kipuilemaan välittömästi jos teen 1.kyykkyä, 2.prässiä, 3.mavea. Itseasiassa hiljattain ainoa jalkatreeni mitä olen pystynyt tekemään on säkin potkiminen kovalla temmolla ja HIIT-lenkit sekä sprinttien juokseminen, lähinnä satasia.

Nyt kuitenkin olisin kysellyt tietävämmiltä, että olisiko jotain jalkaliikkeitä mitä voisin kokeilla josko ne eivät ottaisi selkään? Kumartava liike on lähinnä se ongelma: jos polvet rupeavat lähenemään rintaa niin se yleensä tietää sitten selkäkipua hetken päästä. Pitäisikö ottaa käyttöön nämä koneet (vihaan koneita, mutta ehkä pitäisi nöyrtyä), joissa istuskellaan, luetaan Seiskaa ja ojennetaan/koukistetaan jalkoja samalla kun vaihdetaan vierustoverin kanssa kuumimpia nypläysvinkkejä?

2.
Avovaimolla polvet kipeytyvät kyykyssä ja prässissä. Hän ajoittain pystyy tekemään jonkin verran kyykkyä, mutta isommilla painoilla homma ei juurikaan luonnistu. Tavoitteena on kuitenkin kiinteät, lihaksikkaat reidet ja pakarat, joten hänenkin puolestaan tässä kyselen, että onko jotain noihin alueisiin vaikuttavia, kohtalaisen polviystävällisiä liikkeitä, joita hän voisi kokeilla josko ne luonnistuisivat paremmin?

Kiitos ja kumarrus näin etukäteen.

Toinen jalka taakse penkille, etummaisella jalalla kyykätään niin, että polvi ei liiku eteenpäin. Tehokasta ja turvallista. Bulgarialaiseksi kyykyksikin kutsutaan. youtube bulgarian squat

Revi menemään niillä koneilla sitten vaan. Kyllä reidenojennus on hyvä liike, siinä voi suht huoletta pistää kunnolla painoa tai vastaavasti tehdä super- tai pudotussarjoja. Samaa periaatetta sitten voi soveltaa takareisille reidenkoukistuslaitteissa. Pohkeita varmaan voit treenata, eli kunnolla rasitusta niillekin nii tulee näyttävyyttä myös sinne.

Brother odd: -Jos pystyy potkimaan tosissaan ja juoksentelemaan vetoja, niin mikäs ihme se nuissa kyykyissä ym. sitten voi vikoa muu kuin täysin persiillään oleva tekniikka niissä.

"Ongelmana mulla on selkä. 4-5 lantionikamien välissä on välilevytyrä, joka rupeaa kipuilemaan välittömästi jos teen 1.kyykkyä, 2.prässiä, 3.mavea. Itseasiassa hiljattain ainoa jalkatreeni mitä olen pystynyt tekemään on säkin potkiminen kovalla temmolla ja HIIT-lenkit sekä sprinttien juokseminen, lähinnä satasia."

Ja mitä kyykkyihin ja polviongelmiin tulee, niin jossei nyt ihan hurjastelemaan painoissa aleta, eli kyykitään sellaisilla joihin kehonhallinta vielä oikeasti riittää, niin lähtökohtaisesti turvallisinta ja luontaisinta harjoitusta ne polville on verrattuna oikeastaan mihin tahansa vermeleeseen.

"Avovaimolla polvet kipeytyvät kyykyssä ja prässissä. Hän ajoittain pystyy tekemään jonkin verran kyykkyä, mutta isommilla painoilla homma ei juurikaan luonnistu. Tavoitteena on kuitenkin kiinteät, lihaksikkaat reidet ja pakarat, joten hänenkin puolestaan tässä kyselen, että onko jotain noihin alueisiin vaikuttavia, kohtalaisen polviystävällisiä liikkeitä, joita hän voisi kokeilla josko ne luonnistuisivat paremmin?"

Hei vaan. Siinäpä vasta mielenkiintoinen pähkinä purtavaksi kun kyykyt, prässit ja mavet on pois pelistä.

Sitten ei varmaan auta muu kuin lähtä ojentelemaan ja koukistelemaan koneisiin ja käyttää mielikuvitusta ja nousujohteisuutta tässäkin asiassa.

Brother odd: -Jos pystyy potkimaan tosissaan ja juoksentelemaan vetoja, niin mikäs ihme se nuissa kyykyissä ym. sitten voi vikoa muu kuin täysin persiillään oleva tekniikka niissä.

Thaikussa ehdoton pääpaino on kiertareissa, eli kiertävä liike on ok kun taas sellainen nitojamainen taittoliike saa selän nurisemaan. Juoksussa taasen polvet ei koukistu yhtä aikaa samaan kulmaan eikä samassa asennossa niin jostain syystä se ei sitten ota selkään. Eikä ne juostessa btw tule edes niin lähelle rintaa kuin kyykätessä (tai siis näin olen käsittänyt).

Mutta kiitosta vastanneille. Noita bulgarialaisia kyykkyjä pitää kokeilla ja ilmeisesti tarttee lähteä myös koneilemaan.

Thaikussa ehdoton pääpaino on kiertareissa, eli kiertävä liike on ok kun taas sellainen nitojamainen taittoliike saa selän nurisemaan. Juoksussa taasen polvet ei koukistu yhtä aikaa samaan kulmaan eikä samassa asennossa niin jostain syystä se ei sitten ota selkään. Eikä ne juostessa btw tule edes niin lähelle rintaa kuin kyykätessä (tai siis näin olen käsittänyt).

Mutta kiitosta vastanneille. Noita bulgarialaisia kyykkyjä pitää kokeilla ja ilmeisesti tarttee lähteä myös koneilemaan.

Koetapa etsiä Pavel Tsatsouline "Naked Warrior" käsiisi, siinä hyviä kehonpainotreenejä joita voi tehdä apuliikkeenä. Askelkyykky lisäpainoilla ja yhden jalan kyykky sopivat varmasti, kun ne tehdään oikein.

En pitäisi myös ihan hassuna ideana, kun noin monta ongelmaakin kerran on, ryhtyä joogaamaan - vaikkapa http://www.ashtanga.net/ - sekä harkita kunnon kiropraktikkoa.

Jumppapallokyykky käsipainojen kanssa sopii ainakin selkävaivaisille, youtubesta löytyy videoita hakusanalla swiss ball squat. Hyvin ottaa etureisiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Äkkiseltään suosittelisin reiden ojennuksia ja koukistukia. Niillä saa kunnon treenit ja kyllä niillä lihat kasvaa. Eipä noilla perusvoimaa tietenkään tule, mutta jos tarkotus on vähän saada lisää lihaa tarttumaan niin onnistuu kyllä tuolleenkin. Ja tuo bulgarialainen kyykky kuulosti kanssa ihan kokeilemisen arvoselle. Tuossa ei painotkaan kasva niin hurjasti kun liike suoritetaan jalka kerrallaan.

Mä tiedän kyllä itse mitän on reenta selkävammasena. mulla ei ole kuin yliliikkuvuutta, eli pahimmillaan vaan kipeytyy kunnolla. Eli ei silleen vaarallista. Mutta kyykystä luovuin jo aikoja sitten. Sen kanssa tuli vain ongelmia. Mutta prässiä ja vetoja pystyn kyl tekeen. Etenkin kun teen nuo vedot suurinpiirtein suorin jaloin, eli ei läheskään sellasia painoja mitä ihan perus voimanostotyyppisessä mavessa.

mäkikävely. Tai sitten et treenaa jalkoja, vastakun oot saanu paikat kuntoon.

Yleensä vain tyhmät treenaavat jalkoja , jos polvissa on vikaa.

Rodley: -Mitenkäs niitä jalkoja/polvia sitten kuntoutetaan, jos niiden jalkojen treenaaminen on typeryyttä?

"Yleensä vain tyhmät treenaavat jalkoja , jos polvissa on vikaa."

treenaamisella tarkoitan ihan kunnon kyykkysettejä ja sen semmosia, mutta kuntoutus onkin jotain ihan muuta. Ehkä kuntoutumisessa liikutaan, mutta sitä en itse edes miellä treeniksi, koska se vain on niin paljon kevyempää. Joskus kuntoutin omat polvet kuukauden ajan tekemällä polvenpyöritysliikettä ja muita fysioterapisia hommeleita. Toimi.

Oli ilmaista, koska isä on entinen fysioterapeutti/ hieroja. Sillä on laaja tietoalue näistä.

Rodley: -Kyllä se kuntoutuminenkin voi sisältää ihan kunnon kyykkysettejä. Otetaan vaikka futari, jolta on polvi operoitui, niin miten luulet että päästään takaisin pelikuntoon? Kyllä ensin hoidetaan liikkuvuudet kuntoon, sitten lihasvoima ja vasta näiden jälkeen alkaa lajin omaisempi harjoittelu. Ja tuota voimaa kun ei kinttuihin saada polvia pyörittelemällä, se vaatii ihan voimaharjoittelua muiden harjoitusten ohella.

"treenaamisella tarkoitan ihan kunnon kyykkysettejä ja sen semmosia, mutta kuntoutus onkin jotain ihan muuta."

Ja tuosta kuntoutumisvaiheen harjoittelun keveydestä olen kyllä erimieltä ja pahasti. Tai sitten se kuntoutuminen jätetään vajaaksi. Ei kevyestä harjoittelusta voi mitenkään siirtyä suoraan kovatehoiseen harjoitteluun, pikkuhiljaa sitä treenitehoa ja määrä nostellaan kohti normi harjoitusmääriä.

"Ehkä kuntoutumisessa liikutaan, mutta sitä en itse edes miellä treeniksi, koska se vain on niin paljon kevyempää"

Mutta eipä tästä enempää, väärä osio näille keskusteluille. Sen kun haluan vain väliin tuoda hieman uusia ajatuksia näihin keskusteluihin ja välistä oikoa vallan hurjia uskomuksia, kuten kyykyjen vaarallisuus polville ja vetojen selälle nyt vaikka esimerkiksi. Hyvin harvoin itse liike on huono/vaarallinen, vaan yleensä tekniikat miten ne tehdään, vastus on liian suuri tai liikenopeus liian nopea jotta voitaisiin hallita liike kunnolla. Yleensä nuo kaikki virhukset vielä mahtuvat samaan suoritukseen, siitä ei juuri hyvää seuraa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom