Jalkatreeni polvivammaiselle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slade
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
5.5.2002
Viestejä
186
Polvijänteen tulehdus, jonka ansiosta en ole voinut treenata jalkoja yli vuoteen kunnolla, alkaa pikkuhiljaa olla ohi. Nyt olisi korkea aika aloittaa jalkatreenit. Mitä liikkeitä suosittelisitte, jotka rasittaa polvia mahdollisimman vähän? Eli lihaskasvu olisi tähtäimessä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyykkyä kannattaa tehdä sellaisena "pikkunättinä" versiona eli reilusti vajaampia toistoja,mutta suuremmilla raudoilla (aloittaa kannattaa kuitenkin suht kevyesti tunnustelemalla). Jalkaprässissä saa aika tukevan asennon verrattuna jalkakyykkyyn. Kyykkyäkin voi toki tehdä Smith-telineessä.
 
Itse jouduin lopettamaan aikasemman lajin osittain polven vihottelun takia. Tällä hetkellä väännän smith-kyykkyä ja jalkaprässiä. Smithissä kulma ei ole pienempi kuin 90 astetta (noin). Kumma kyllä prässiä voi tehdä pohjaan asti eikä tarvitse tyytyä muumiokääreissä 10 sentin liikerataan :lol2: Johtuu varmaankin juuri tuosta Cowardin mainitsemasta lisätuesta...

nimin. ei koskaan enään kyykyssä kävelyä 3 kertaa tatamin ympäri...
 
ainoa jalkaliike jossa oon saanu polvet siihen kuntoon ettei pariin päivään pääse rappusia ylös eikä alas, on nimenomaan prässi. Polvivammaisen ei kannata tehdä sitä mun kokemuksen mukaan missään nimessä! ei ainakaan "neitipainoja" suuremmalla romulla!:D kuntouta sitä vaikka kävelemällä lenkkejä tai kevyesti ruoholla juoksemalla ja sit kun se on "kuin uusi" alat tekeen syväkyykkyä eikä mitään niiauksia isolla romulla--> takuulla uusiutuu tulehdus ylisuurilla raudoilla nykyttäessä!!!!:kippis1:
 
Kyllä tuo prässi on munkin mielestä aika myrkkyä, jos povi/polvet on hajalla! kävelyllä tosiaan voi kuntouttaa ja pikkuhiljaa kevyttä kyykkyä mukaan..
 
Kiitti neuvoista.. varmaan kevyttä kyykkyä täytyy alkaa harrastamaan ja ehkä myös hackkia ? Noh, pitää kokeilla. Kävelyä ja hölkkää olen nyt ottanut jo koko kesän, että ei nuo polvet enää kovin pahat ole.
 
No älä nyt helvetissä hackkia tee! Yhden jalan prässi ja neitiliikkeet siihen. Yhden jalan prässissä vapaa jalka tiukasti lattiaan ja kun kelkka kevyesti koskee polvea, niin uutta toistoa. On suht helppo varmistaakin, vapaa jalkaa jeesii, jos puhti loppuu.
 
No jos kuitenkin prässiä kokeilet niin älä päästä jalkoja ihan suoriksi,jolloin polvet "lukittuvat". Kannattaa pitää pienessä kulmassa polvia - ei aiheuta liikaa rasitusta nivelille.
 
Noista jalkahommista sen verran et itellä on menny eturistiside oikeesta polvesta kerran ja vasemmasta kax ja näitten kanssa on aina tullu "yllättäen" vähän takapakkia noissa jalkatreeneissä. Vähän erilainen vamma ku tulehdus mut ite oon alottanu kuntopyörällä koska siinä nivel ei rasitu niin paljoo ku esim. juoksussa tai kävelyssä mutta lihakset alkaa tottuu duuniin. Ja aina treenin jälkeen kylmää polveen vaikka ei tuntuis mitään. Kannattaa hankkii sellanen sininen kylmä/kuuma-geelipussi. Saatanan kätevä. Sit kun tuntuu siltä et voi ottaa punttii ni kevyillä painoilla ihan rauhassa ja kyl kyykky on ihan ehdoton mut ei tod. mitään syväkyykkyy. Pyrkii siihen 90 asteeseen ni ihan jees. prässistä en sano muuta ku et jos tekee ni todellakin kannattaa tehdä niinkuin tuossa edellä jo sanottiin että ei suorista jalkoja kokonaan ja rauhas alas eikä kauheen syvään. Jalan ojennus on myös hyvä mut rauhassa vaan. Kyllä ne painot siitä tulee. Kolmen polvileikkauksen jälkeen kyykyssä 180 x 6 eikä polvet sano juurikaan mitään. Kuntoutus on helvetin tärkeetä eikä sitä kannata jättää puolitiehen. Ja se kannattaa aina muistaa et kroppa on saatanan fiksu. Kyl se kertoo jos se ei jostain tykkää eli kuuntele mitä se polvi juttelee ja tee sen mukaan.
 
Rikoin omat polveni koripallossa/sählyssä ja lopullisesti Smithissä joskus 16-17 vuotiaana,vieläkin tekee pahaa,kun katsoo,kun joku kyykkää Smithissä,yak! Olin treenaamatta jalkoja kunnolla varmaan parikymppiseksi asti,siitä sitten varovaisesti kyykkäämään ja tuntu ihan vitun hirveältä=>lisää lepoa ja polvivaivat vaan jatku ja jatku.No olen nyt ottanut pari vuotta kyykkyä(olen nyte 24) ja polvivaivat on käytännössä hävinnyt,kun treenikaveri löi tossa joulun jälkeen puoliväkisin polvisiteet kinttuihin ja kasasi sellaisen määrän romua tankoon,että hirvitti. Otan kyykkyä nyt maksimissa varmaan vähän reilu parisataa,vaikka olin vielä viime vuonna varma etten kyykkyä ikinä yli sadallakahdellakympillä tee.Polvet on aivan sairaan hyvässä kunnossa(koputetaan päätä eikun puuta... kopkop)
,mutta jos olen yli kaksi viikkoa treenaamatta jalkoja kolotus palaa ja nivelyt paukkuu niin perkeleesti,kun viitsii treenata jalkoja ei esim.sählyn pelaaminenkaan tee pahaa.Yksilöllistähän tämäkin asia tietysti on.
 
Polvivaivaisen kannattaa lämmitellä polvet huolella ennen jalkatreeniä esim. polkemalla kuntopyörää 10 min -> ja tekemällä kevyitä lämmittelysarjoja esim. jalkaprässissä tai reisiojennuspenkissä. Polvenlämmittimistä on yleensä myös hyötyä. Esim. apteekista saa Tubigrip (?) -merkkistä lämmittävää sidettä metrin paloissa. Sellaisen kun leikkaa kahtia ja taittaa kaksinkerroin ja vetää polviin, saa erinomaiset polvenlämmittimet, jotka myös tukevat polvea aavistuksen verran mutteivat kiristä yhtään.
 
Mulla meni intissä polvesta nivelsiteet ja kummatkin polvet on aina ollut aika paskat. Ei muuta kuin lämmittelee ennen treeniä kunnolla. Mä lämmittelen polvet pienillä raudoilla smithissä. Siinä lämpenee polvet hyvin, jos sen jättää väliin särkee treenissä polvia ihan perkeleesti. Eikä toi kuntopyörällä polkeminenkaan ennen treeniä pahitteeksi ole. Sitten mä oon käyttänyt kans polvitukia, lämmittimiä tai mitä ne nyt onkaan. Mitään siteitä en ole käyttänyt. Kaikista pahin liike on hack-kyykky, sitä mä en vieläkään pysty tekemään. Prässi, kyykky ja reisiojentajat on hyviä liikkeitä. Tai ittehän sen parhaiten sitten tietää, kun kokeilee mitä pystyy treenaa ja mitä ei.
 
Originally posted by Paukkurauta
Mulla meni intissä polvesta nivelsiteet ja kummatkin polvet on aina ollut aika paskat. Ei muuta kuin lämmittelee ennen treeniä kunnolla. Mä lämmittelen polvet pienillä raudoilla smithissä. Siinä lämpenee polvet hyvin, jos sen jättää väliin särkee treenissä polvia ihan perkeleesti. Eikä toi kuntopyörällä polkeminenkaan ennen treeniä pahitteeksi ole. Sitten mä oon käyttänyt kans polvitukia, lämmittimiä tai mitä ne nyt onkaan. Mitään siteitä en ole käyttänyt. Kaikista pahin liike on hack-kyykky, sitä mä en vieläkään pysty tekemään. Prässi, kyykky ja reisiojentajat on hyviä liikkeitä. Tai ittehän sen parhaiten sitten tietää, kun kokeilee mitä pystyy treenaa ja mitä ei.

Toi Hackki tosiaan tuntuu mullakin oikeastaan ainoana jalkaliikkeenä karmivalta.En saa tuntumaan reisissä vaan kaikki paino tuntuu olevan kokonaan polvissa.
 
jumalauta: HACK-KYYKKY ON 500%:sti kielletty vähintään jos on pieniäkään ongelmia polvien kans!! mulla jumankauta revähti siinä hommassa joskus jopa nilkan nivelsiteet ja vieläkin varmaan vuoden jälkeen vaivaa välillä. Hack pitäis kieltää lailla!!! Lisäks kannattaa ehdottomasti hommata (jos ei jo ole) neopreenilämppärit polviin (miel. Rehnband<---paras) ja kenties vielä hieroa joko ihan "kuivana" polvia ennen treeniä tai sitten lisäks laittaa lämpövoidetta niihin semmonen 30minsaa ennen treeniä ja lämppärit päälle niin johan alkaa tapahtuun!!

HACK= NOU
REHNBAND = JEah BEIBE JEAH :kippis1:
 
itse olen tehnyt kuntoutusmielessa syväkyykkyjä peilin edessä ilman painoja pitäen jalkaterät suoraan eteenpäin ja yrittäen aktiivisesti vetää polvia erilleen toisistaan. Pikkuhiljaa olisi tarkoitus yrittää lisätä painoja. Kannattaa varmaan käydä kysymässä asiantuntijalta, mitä niillä polvilla saa tehdä
 
Originally posted by tuomas
itse olen tehnyt kuntoutusmielessa syväkyykkyjä peilin edessä ilman painoja pitäen jalkaterät suoraan eteenpäin ja yrittäen aktiivisesti vetää polvia erilleen toisistaan. Pikkuhiljaa olisi tarkoitus yrittää lisätä painoja. Kannattaa varmaan käydä kysymässä asiantuntijalta, mitä niillä polvilla saa tehdä


etkai tarkoita asiantuntijalla esim. lekuria??
tällä foorumilla on asiantuntijoita ihan riittävästi, eli kavereita jotka on joutunu itse kokeileen loukkaantumisen jälkeen mitä paikat kestää. Ei siinä lääkärin tai muun vast. kommentti "älä nosta mitään raskasta" auta; niiden neuvoilla treenit loppuu lyhyeen.:kippis1:
 
Originally posted by tuomas
itse olen tehnyt kuntoutusmielessa syväkyykkyjä peilin edessä ilman painoja pitäen jalkaterät suoraan eteenpäin ja yrittäen aktiivisesti vetää polvia erilleen toisistaan. Pikkuhiljaa olisi tarkoitus yrittää lisätä painoja. Kannattaa varmaan käydä kysymässä asiantuntijalta, mitä niillä polvilla saa tehdä

Kuulostaa aika karsealta......vaikka ilman painoja.
 
Originally posted by mörssäri



etkai tarkoita asiantuntijalla esim. lekuria??
tällä foorumilla on asiantuntijoita ihan riittävästi, eli kavereita jotka on joutunu itse kokeileen loukkaantumisen jälkeen mitä paikat kestää. Ei siinä lääkärin tai muun vast. kommentti "älä nosta mitään raskasta" auta; niiden neuvoilla treenit loppuu lyhyeen.:kippis1:

Joo lääkärit tuppaa aika usein varmistamaan oman selustansa ja sanoo et älä tee mitään ettei kukaan voi jälkikäteen mennä sanomaan niille et "sähän sanoit et voin tehdä sitä ja tota mut nyt on paikat hajalla". :mad: Toisaalta se on ihan ymmärrettävää mut kannattaa ite katella ja kuunnella mitä polvet tykkää.
 
Originally posted by mörssäri


Ei siinä lääkärin tai muun vast. kommentti "älä nosta mitään raskasta" auta; niiden neuvoilla treenit loppuu lyhyeen.:kippis1:

Hauskimman diagnoosin sain aikoinaan YTHS:n urheilulääkäriltä, kun olkapää oli tulehtunut jääräpäisestä penkin jauhamisesta ja nivelkuopassa oli röntgenkuvan mukaan kulumaa jne. Kuukauden tauko ja tulehduskipulääke ei auttanut, jonka jälkeen "urheilulääkäri" lohdutti, että "jos se olkapää vielä pahasti vaivaa niin se voidaan poistaa se olkanivel, mutta sen jälkeen ei voi enää oikein nostella painoja...".

No, parani se olkapää sitten vähitellen, kun ymmärsi tehdä penkin sijaan niitä neitiliikkeitä niillä neitipainoilla, mutta melkein vuosi siinä sitten meni. Nyt vaivaakin toinen olkapää.
 
Originally posted by Hannibal

voidaan poistaa se olkanivel, mutta sen jälkeen ei voi enää oikein nostella painoja...".

WTF??? Tuossahan saa amputoida kädenkin samalla vai mihin se lekuri oli ajatellut sen raajan ommella kiinni revittyään pallonivelen olkapäästä huitsin Nevadaan :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom