Jalkaprässi

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
En löynyt searchilla oikein mitään tieto tekniikasta... tässä pari kysymystä:
1.Miten ylhäällä pidätte jalat siinä "laudalla" ja kuinka levellä?
2.Kuinka syvälle laskette jalat?
3.Toistomäärät yleensä?

Minä itse pidän jalat aika ylhäällä ja noin parikymmentä senttiä leveällä.
Lasken kelkan syvälle:evil: ja toisto yleensä n.8-16 joskus jopa 20

Edit: onohtu vielä kysyä, että pitääkö kukaan käsiä olkapäillä(siis ristissä), vai pitääkö kaikki kasiä sivuilla?

Kantapäiden väliin jää n. 30 senttiä ja jalkaterät käännän hiukan ulospäin. Pidän jalkoja niin alhaalla siinä levyllä, kun vaan pystyy. Kelkan lasken niin alas, että reiden ja säären väliin jäävä kulma on selvästi alle 90 astetta. Toistot välillä 8-15. Niin joo ja en työnnä polvia lukkoon yläasennossa, niinkun oon nähny joidenkin tekevän.

1. Jalat suht ylhäällä, riippuen vähän laitteesta. Yli puolenvälin kuitenkin. Mittaan hyvän kohdan ala-asennon perusteella: sääri-polvikulmaa en päästä liian pieneksi. Ja jalka-asennon leveys on niin leveä kuin mahdollista, pikkuvarpaat lähes ulkoreunalla, kuitenkin sen verran slackia, että jos suorituksen aikana pääsee jalka siirtymään, ei ole vaaraa jalan luiskahtamisesta pois levyltä. Ja varpaat ulospäin.
2. Niin syvälle kuin pystyy ilman että selkä pyöristyy/irtoaa alustasta
3. Toistot 6-10

jalat melkein yläkulmissa, että tulee perse hyvin mukaan

lasken sen verran alas, että seuraavana päivänä on varmasti perse kipeä;)

pidän kahvoista kiinni, toistot väh. 8

Originally posted by wbb
Kantapäiden väliin jää n. 30 senttiä ja jalkaterät käännän hiukan ulospäin. Pidän jalkoja niin alhaalla siinä levyllä, kun vaan pystyy. Kelkan lasken niin alas, että reiden ja säären väliin jäävä kulma on selvästi alle 90 astetta. Toistot välillä 8-15. Niin joo ja en työnnä polvia lukkoon yläasennossa, niinkun oon nähny joidenkin tekevän.
Itsekkin teen juuri näin,prässi on kyllä kyykyn jälkeen paras jalka liike.:)

Originally posted by Jortsu
Mihin muuten perustuu tuo toistot vähintään 8? Aattelin vaan kun ite oon tehny prässillä viimeaikoina vitosia...
ei se mun treeneissä niin mikään sääntö ole, sitä vaan tulee yleensä tehtyä aika pitkää sarjaa... mutta nyt kun muistan millä painoilla saan kympin, voin hyvin tehdä vaikka jotain 6 toiston sarjoja. nyt on vaan kehitystä tullut sen verran lujaa, että painolla, jolla sain jotain 12-15, sain kahden viikon päästä (seuraava jalkatreeni) 20 toistoa

Jalat jossain keskivaiheilla, kädet kahvoissa. Lasken niin alas, kun ikinä vaan menee... Joskus vielä pysäytän alas ja heitän sellasen pienen välipompun. On muuten perkeleen raskasta! ;)

Mulla prässitoistoja 8-12, jos tekee 12, niin neljä vikaa saa puskee ihan tuskalla. Suurinpiirtein siis! :hmmm:

Jalat on aika ylhäällä. Kengänkärjet suurinpiirtein yläreunan kohdalla. Niin alas kuin reidet antaa myöten ja toistot 3x15.

Originally posted by PMLats

2. Niin syvälle kuin pystyy ilman että selkä pyöristyy/irtoaa alustasta

Ite suosin kans tätä menetelmää.Alempaaki voi tietysti tehä,mutta miksi turhaan tehä prässiä selällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Luonteva asento, 10-8-6-ehkä nelonen perään.
Niin syvään kun pystyy/tuntuu hyvältä.
Prässissä hyvä olla varmistus asento, eli jos ei jaksa työntää painoja ylös, kääntää kahvoista ennenkun tulee jalkojen varaan.
Saa kaiken irti.
Mä en ymmärrä mitä järkeä pitää käsiä ristissä, em takia.

Itse pidän jalat niin ylhäällä kun pystyn ja melko leveänä. Kyykkyasentokin on mulla melkoinen sumo.

Suosin tuota polvi-90-astetta-menetelmää kun mittaan miten alas päästän. Tai oikeammin sanottuna niin taitaa mennä pikkasen pienemmäksi vielä polven kulma. Tuntuu itselläni et polvet menee just samaan kulmaan kun kyykätessä.

En ymmärrä tuota jalkojen laittamista alas levyllä ja vielä päästää ihan alas (polven kulma jotain 30 astetta). Siinä joutuu polvinivel, jänteet ja siteet ihan rääkkiin. :mad2: Polvet voi rikkoa helpomminkin, nimittäin lekalla! Kuntoutumistarkoituksessa ymmärrän, mutta silloinhan painot ovat AIVAN eri luokkaa.

Ja jos syy on se että haluaa prässin menevän enemmän etureisiin kuin pakaroihin niin kehotan siirtymään reisiojennuslaitteeseen! Itse en oo ainakaan viellä törmännyt sellaiseen jossa olisi painot loppuneet kesken (ehkä joku Davidin ergo-super-treck-gluteus-extension-320 vois olla sellainen, mutta silloinhan voi tehdä yhtä jalkaa kerralla!) :D

Sarjat on yleensä aika lyhyitä. 4-8. Prässi on siitä mukava että siinä voi tosiaankin laittaa painoa ihan sietokyvyn rajoihin asti ilman että tarvii miettiä tekniikkaa tai tasapainoa sen koommin. :evil:

Tähän loppuun haluaisin heittää vielä lisäkysymyksen:

Millaisilla painoilla teette ja mitä sarjoja?

Kysyn kiinnostuksesta sillä oon viime aikoina pyöriny vähän eri saleissa ja nähnyt sekä kuullut vähän kaikenlaisia painoja käytettävän. Kiinnostus tähän aiheeseen heräsi kun eräs kaveri väitti tekevänsä prässiä 300 kilolla. Tää kaveri ei treenaa jalkoja sen koommin ja kyykkytulos olis arviolta <150kg. Erityisesti tämä ihmetytti koska olin juuri edeltävänä viikkona ollut avittamassa kaveriani (23v, +125kg, kyykky 375kg ja nuorten MM kakkonen viime vuodelta) hänen tehdessä prässissä kuutosen muistaakseni 450 kilolla! Voisiko siis olla niin että pienet tekniikkaerot ja geenierot ihmisten välillä voi aiheuttaa niinkin suuren eron prässin ja kyykyn painojen välille?

Millaisia mielipiteitä/kokemuksia muilla on?

Nuo painerot prässissä johtuu aika paljon laitteestakin. Yhteen prässiin voi latoa rautaa 400 kg, ja toiseen 200kg mutta silti ne ovat yhtä raskaita tehdä. Sitten pitää huomioda se että jotkut egoistit laskee painoihin mukaan kelkan painon(50-70kg?)
Myöskin liikeradalla on aika paljon merkitystä painoihin ja toistomääriin..
Jos haluaa vertailukelpoisen tuloksen täytyy tehdä samalla prässillä ja merkata vielä tussilla liikeradan syvyys...

Loppuviimeksi aivan_sama paljonko rautaa liikkuu prässissä, kunhan jalat kasvaa

Originally posted by Samppo

Tähän loppuun haluaisin heittää vielä lisäkysymyksen:

Millaisilla painoilla teette ja mitä sarjoja?

... Erityisesti tämä ihmetytti koska olin juuri edeltävänä viikkona ollut avittamassa kaveriani (23v, +125kg, kyykky 375kg ja nuorten MM kakkonen viime vuodelta) ...

Onpa tosi vaikea arvata kuka kaverisi on :D
...alkaisiko nimi iillä...

Prässissä ei todellakaan kannata vertailla tuloksia keskenään. Laitteet ovat erilaiset ja suoritus voi olla kaikkea mahdollista. Prässillä ei ole myöskään mitään tekemistä kyykyn kanssa. Kyykyssä keskivartalon lihaksilla on suurempi merkitys.

Monesti nuo jotka tekevät prässiä tekevät sitä niin isoilla raudoilla kuin koneeseen mahtuu ja liikerata säätyy sitten sen mukaan.

Jos jotain suhteita pitäisi esittää, niin nuo 300:n prässääjät näyttävät tekevän kyykkyä noin satasella. Tosin liikerata on siinäkin monilla vajaa. (tämä siis empiiristä havaintoaineistoa yhdeltä pk-seudun salilta)

Meikäläisellä prässissä on semmonen ihmeellisyys, että jos menee 1-2, niin samalla painolla pystyy jatkamaan 7-8. kun on liikaa, niin sitten on totaalisen liikaa ja ei mene edes tuota 1. ja suoritukset 5-7 edellisessä esimerkissä ovat HELPOIMMAT toistot.

Originally posted by makew
jalat mahdollisen alhaalla ja kapealla, että käy kunnolla etureisiin. niin syvälle ku menee

Juuh, sama täällä tällä hetkellä, takareisiliikkeet on sitten erikseen.

Originally posted by tappara
Juuh, sama täällä tällä hetkellä, takareisiliikkeet on sitten erikseen.

Totta muuten se ottaa takareisiin ja perseeseen...
meillä päin on 45 asteen prässi eli sellanen mikä löytyy exrx sivuilta

Originally posted by Pig
Onpa tosi vaikea arvata kuka kaverisi on :D
...alkaisiko nimi iillä...

Prässissä ei todellakaan kannata vertailla tuloksia keskenään. Laitteet ovat erilaiset ja suoritus voi olla kaikkea mahdollista. Prässillä ei ole myöskään mitään tekemistä kyykyn kanssa. Kyykyssä keskivartalon lihaksilla on suurempi merkitys.

Monesti nuo jotka tekevät prässiä tekevät sitä niin isoilla raudoilla kuin koneeseen mahtuu ja liikerata säätyy sitten sen mukaan.

Jos jotain suhteita pitäisi esittää, niin nuo 300:n prässääjät näyttävät tekevän kyykkyä noin satasella. Tosin liikerata on siinäkin monilla vajaa. (tämä siis empiiristä havaintoaineistoa yhdeltä pk-seudun salilta)

Ei kyllä ala iillä sen nimi... sano vaan tyhmäksi, mut en ymmärrä ootko tosissasi ton iin suhteen! :confused: Mikähän liitto sulla mahtaa olla mielessä?

Juu, tiedän että tulokset ei oo vertailukelpoisia keskenään, mutta tiedustelin vähän porukoitten huomioita aiheesta. Laitetaan viellä toinen leikkimielisempi kysymys:

a) Kuinka ylisuurilla painoilla/lyhyellä liikeradalla olette nähneet tehtävän prässiä? (siis jonkun aloittelijan tekemänä)

b) Kuinka paljon teille on kerskuttu prässissä tehtäneen?

Itselläni tällaset tapaukset jäänyt mieleen:
a) n. 70kg kaveri teki kakkosen kelkka täynnä (ehkä 300-350kg) "räjähtävällä" lähdöllä. Polvia se koukisti ehkä 45 astetta ja ylhäällä lukkoon kauheella ryskeellä. Oli kuulemma joku yleisurheilija. Ei oo näkynyt sen yhden keran jälkeen... liekö polvilumpiot räjähtäneet? :D

b) Tätä ei kertonut tekijä itse vaan hänen kaverinsa kun koitti päteä minulle ovella koska en päästänyt sitä liian kännisenä sisälle (se kaveri on kyllä iso, muttei treenaa sen enempää. Tunnettu paikallinen tappelupukari): "Mun kaveri ei salitreeistä välitä. Se kävi kerran siellä teidän salilla ja laitto lämmittelemättä jalkaprässiin 800 kiloa ja nosti sen mutama kerta farkut jalassa. Silloin se ymmärsi ettei sen tarvi käydä salilla kun se on muutenkin niin vahva!" Jotenkin se stoori ei oikein vakuuttanut mua! :p Mutta onhan se hyvä tietää että noinkin vahvoja treenaamattomia miehiä löytyy!

Ai niin meidän salilta löytyy muuten levypainoja noin 650 kilon edestä, joten kaveri raahas ilmeisesti mukanaan 150 kilon levypainotkin tullessaan kokeilemaan jalkaprässiä! :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom