Jalkaprässi

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olin siis ihan tosissani sen I:n suhteen sillä noita alle 23v ja 375 kyykkääviä ei pitäisi olla kuin yksi Suomessa ja ammattilaisliitossa tietenkin. Mutta kerta se ei ollut sama heppu, niin sitten tuo tulos on varmaan jostain epävirallisesta kisasta. Eipä sillä teitenkään mitään väliä...

Oma prässitarinani on itsestäni saliurani alkuajoilta:

Olin salilla ekoja kertoja ja prässi oli ohjelmassa. Muutama kerta kuitenkin oli jo takana ja olikohan prässipainot maksimissaan jotain 120kg. Lastasin sitten "lämmittelyyn" jonkun 80kg ja vaikka teki tiukkaa, niin tein sillä väkisin kympin. Sarjan jälkeen huomasin että tuon malliseen prässiin pystyy laittamaan rautaa siihen keskelle päälle ja siinä oli jo pohjana 50kg. Eli olin tehnyt uudella ennätyksellä kympin sarjan. Voi kun tuommoisia vahinkoja sattuisi vieläkin :-)

Originally posted by ruisranne69
En löynyt searchilla oikein mitään tieto tekniikasta... tässä pari kysymystä:
1.Miten ylhäällä pidätte jalat siinä "laudalla" ja kuinka levellä?
2.Kuinka syvälle laskette jalat?
3.Toistomäärät yleensä?

1. Suht alhaalla. Mitä ylemmäs ne nostaa, sitä enemmän se käy alaselkään. Ei hjuva. Leveys vaihtelee.

2. Tarpeeksi syvälle. Jos alaselkä irtoaa istuinnojasta, sitten ollaan turhan syvällä. Voi nimittäin selkä sanoa poks kovissa sarjoissa.

3. Yleensä 6-12. Joskus sellaista 20 toiston sarjaa. Sattuu hyvin. :evil:

Originally posted by Pig
Olin siis ihan tosissani sen I:n suhteen sillä noita alle 23v ja 375 kyykkääviä ei pitäisi olla kuin yksi Suomessa ja ammattilaisliitossa tietenkin. Mutta kerta se ei ollut sama heppu, niin sitten tuo tulos on varmaan jostain epävirallisesta kisasta. Eipä sillä teitenkään mitään väliä...

Liitto on IPF, kisat nuorten MM 2002, kaveri syntyny 79 ja painoa 155kg. Etunimi alkaa K:lla. Siitä vaan tilastoja tutkiskelemaan. Että kyllä on ihan virallinen tulos kyseessä.

Jossain kohtaa tuli sellainen kommentti joltain että: "Vain kisatulos merkitsee jotain!" ...ja sehän onpi fakta! :)

Pakko kysäistä

Mikä teillä on prässin ja kyykyn painosuhde?

Tarkoitan tällä sitä, että jos teette vaikka prässillä 10 toistoa 200kg niin paljonko saatte ylös kyykkäämällä?

Voiko kyykkyvoiman laskea näin:

Prässisarjan paino - oma paino = kyykkysarjan paino

:confused:

Re: Pakko kysäistä

Originally posted by Dragon

Hmm... jos mä poistan prässi kuutosista oman painoni niin jää vajaaksi kyykkytuloksesta. Tolla tapaa laskemalla saan kolmisenkymmentä kiloa pienemmän tuloksen kun kyykkyenkka. Toisaalta jos tekisin prässissä ykkösen ja poistaisin siitä oman painoni niin todennäköisesti menis vähän isommaks kun kyykkytulos. Miten olis tämmönen kaava?

Prässikolmosen painot - oma paino = kyykyn enkka???

Mulla menis melko oikein uskoakseni! Siinä sen näkee; TREENAAMINEN ON MATEMATIIKKAA!! :p

Mahtaa olla yliopistojen matematiikanlaitoksen kaverit aika saatanan tuhtia jengii kun niin paljon tietävät treenaamisesta! :) ...oli kyllä viimenen kerta kun meen niille pottuilemaan! ehe ehe... :D

Re: Pakko kysäistä

Mikä teillä on prässin ja kyykyn painosuhde?

Tarkoitan tällä sitä, että jos teette vaikka prässillä 10 toistoa 200kg niin paljonko saatte ylös kyykkäämällä?

Pelkäsin juuri tuota, että joku alkaa laskea kyykkytuloksia prässistä. Kuten jo sanoin, niin noilla lajeilla ei ole toisiensa kanssa kovinkaan paljoa tekemistä. Kyykky tehdään keskivartalon lihaksilla ja prässi jaloilla.

Mutta siinäkin tapauksessa, että haluttaisiin jonkinlaista matemaattista kaavaa, niin tällöin on huomioitava, että prässikelkka on tyypillisesti 45 asteen kulmassa. Sen paino on siten jaettava neliöjuuri kahdella jotta saadaan todellinen kuorma.

Jos tuosta pitäisi siis kuitenkin tehdä kaava, niin aika lähelle pääsee seuraavalla:

Prässisarjan paino / pii (3,14) = kyykkysarjan paino
(tämä on siis jonkinlainen havaintojeni keskiarvo)

Mutta hei! Yksi vaihtoehto on kokeilla sitä lähimmällä kuntosalilla:evil:

Re: Re: Pakko kysäistä

Originally posted by Samppo
Miten olis tämmönen kaava?

Prässikolmosen painot - oma paino = kyykyn enkka???

Mulla menis melko oikein uskoakseni! Siinä sen näkee; TREENAAMINEN ON MATEMATIIKKAA!! :p

Minulla menisi tuolla kaavalla metsään 100-200kg. Tarkempaan en pysty sanomaan, kun en ole prässiä tehnyt noin vuoteen.

Hmm...

Prässi paino - omapaino = kyykky = EI!

Kyykky on kuitenkin kiinni enemmän tukilihaksista kuin prässi. Myös niinkin yksinkertanen juttu kuin tasapaino vaikuttaa kyykyssä.
Prässiä voisi ehkä pitää puhtaampana jalkavoima mittarina kuin kyykkyä - se on kuitenkin helpompi liike. Eikä jalkaprässiä tarvi ns. osata. Tai ainakaan mun mielestä ei ole kovin uskottavaa jos joku sanoo että sen jalkaprässi tekniikka on parantunut.

Mulla on yksi 10kg painavampi salikaveri joka pesee mut noin 50kglla prässin sarjapainoissa. Kuitenkaann kyykyssä se ei ole lähelläkään mun tuloksia.
Mun mielestä se johtuu siitä et sen kylki ja selkälihat ei ole juuri missään kondiksessa jno pärjää prässissä mutta ei kyykyssä.

Re: Re: Pakko kysäistä

Originally posted by Pig
Pelkäsin juuri tuota, että joku alkaa laskea kyykkytuloksia prässistä. Kuten jo sanoin, niin noilla lajeilla ei ole toisiensa kanssa kovinkaan paljoa tekemistä. Kyykky tehdään keskivartalon lihaksilla ja prässi jaloilla.

Mutta siinäkin tapauksessa, että haluttaisiin jonkinlaista matemaattista kaavaa, niin tällöin on huomioitava, että prässikelkka on tyypillisesti 45 asteen kulmassa. Sen paino on siten jaettava neliöjuuri kahdella jotta saadaan todellinen kuorma.

Mutta hei! Yksi vaihtoehto on kokeilla sitä lähimmällä kuntosalilla:evil:

Joo no, pelleilyähän toi oli! ...munkin puolesta!

Mutta sun laskuissa on pienoinen virhe. Se paino on kyllä just tarkalleen se mitä siinä kelkassa on, mutta nostettu matka jaetaan sillä neliöjuuri kahdella! Fysiikan mukaan vaatii yhtä paljon työtä nostaa kottikärryllinen tiiliskiviä suorille käsille kun työntää se kilometrin pituista ramppia pitkin joka nousee siihen vastaavalle n. kahden metrin korkeudelle. Siis jos ei oteta huomioon kitkaa, ilmanvastusta ja kävelyssä kulunutta energiaa. Vain se energia millä on töninyt sitä kärryä. :)

Havainnoillistan tätä vielä yhdellä esimerkillä (näin tuppas mun lukion fysiikan ope sanomaan ja se otti pannuun aivan helvetisti!):

Jos 45 asteen prässissä lasket 200kilon kelkkaa kiskojaan pitkin 50cm ja punnerat ylös, voit laskea tehdyn työn. Maan vetovoima on g=9.81 m/s2, noustu matka on 50cm/neliöjuuri kahdella=n. 35.36cm, ja massa on tarkalleen se 200 kiloa. Siitä vaan laskemaan! :D

Tai sitten voi tosiaankin mennä salille, tehdä kyykkyä ja prässiä ja hikoilla kuin possu joulun alla! :kippis1:

Re: Re: Re: Pakko kysäistä

Laskuissani ei ole virhettä. Tuo mitä puhut työstä on totta, mutta työtä ei pidä sotkea voimaan. Tässä tapauksessa oikea käytettävä suure on voima ja muistutuksena että sen yksikkö on N.

Jos kyykkäät 200kg, niin tarvitset jalkoihisi 2kN:n voiman tuoton. Jos prässissä on 200kg ja kulma on 45 astetta, niin tarvittava voimantuotto on 2kN/neliöjuuri2:lla eli noin 142kg. Jos kelkan kulmaa loivennetaan, niin tarvittava voima saadaan kaavasta F/sin(kulma). Tästä huomaat, että kun kelkka lopulta loivennetaan kulkemaan aivan vaakasuoraan, niin voimaakaan ei tarvita muuhun kuin kitkaan.

Työhän taas toisaalta on voima x voiman suunnassa kuljettu matka. Kuten sanoitkin, niin tehty työ voidaan helpoiten laskea suoraan pysytkomponentista silloin kun kitkoja ym. ei huomioida. Tällöinkin tehty työ pienenee kelkkaa loiventaessa, koska painopakka ei nouse pystysuunnassa yhtä pitkää matkaa.

Valitettavasti olen joutunut opiskelemaan mekaniikkaa työni puolesta hieman normaalia pidempään ja siitä on aina yhtä kiva väitellä. Seuraavana voitaisiinkin sitten ruveta väittelemään vaikka ilmanvastuksen merkityksestä penkkipunnerruksessa :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Täh???

Originally posted by Pig

Omituista... Olen aina käsittänyt, että kyykyssä pitää mennä kyykkyyn mutta - ilmeisesti sitten ei.

Kiitti neuvosta :D

Re: Re: Re: Re: Pakko kysäistä

Originally posted by Pig
Laskuissani ei ole virhettä. Tuo mitä puhut työstä on totta, mutta työtä ei pidä sotkea voimaan. Tässä tapauksessa oikea käytettävä suure on voima ja muistutuksena että sen yksikkö on N.

Jos kyykkäät 200kg, niin tarvitset jalkoihisi 2kN:n voiman tuoton. Jos prässissä on 200kg ja kulma on 45 astetta, niin tarvittava voimantuotto on 2kN/neliöjuuri2:lla eli noin 142kg. Jos kelkan kulmaa loivennetaan, niin tarvittava voima saadaan kaavasta F/sin(kulma). Tästä huomaat, että kun kelkka lopulta loivennetaan kulkemaan aivan vaakasuoraan, niin voimaakaan ei tarvita muuhun kuin kitkaan.

Oikein. Postissa jossa osoitin sun virhettä kirjoitit että KUORMA vähenee neliöjuuri kahdella, eli massa. Nyt toisella kerralla lukiessani huomaan kyllä että taisin hätäillä, sen "kuorma" käsitteen vois hyvinkin tulkita voimaksi. Eli sulla oli ilmeisesti ihan oikea aate, mä vaan tulkitsin väärin!

Aerodynamiikkaa mä taas oon joutunut oman ammattini puolesta opiskelemaan pitemmälle kuin huvittaa, mutta mun mielest ei lähetä syventymään ilmanvastukseen PP:ssa! Sanotaan vaan sovinnolla :kippis1:

Re: Täh???

Omituista... Olen aina käsittänyt, että kyykyssä pitää mennä kyykkyyn mutta - ilmeisesti sitten ei.

Kiitti neuvosta :D

Ole hyvä :-)

Minun pitää myöntää, että en ole "keksinyt" tuota itse vaan kuulin sen muistaakseni Sakari Selkäinaholta ensimmäisen kerran. Silloin suhtauduin itsekin tuohon vähän samalla tavalla. Nyt olen kuitenkin kääntänyt takkini ja osaan jopa perustella sitä parilla eri tavalla:

1. Kovimmilla kyykkääjillä ei jalat ole mitenkään hirmuiset eli pelkästään jalkoja katsomalla et välttämättä pysty erottamaan kuka kyykkää 300 ja kuka 460kg.

2. Kyykkytulosta pystyy useissa tapauksissa parantamaan jopa 50% pelkästään parantamalla keskivartalon lihaksia.

3. Jos otetaan esimerkiksi tavallinen 75 kiloinen kadun tallaaja joka ei ole harrastanut kuntosalia eikä juuri muutakaan liikuntaa (minulla sattuu olemaan tämmöinen kaveri) ja pistetään kyykkäämään (senkin tein) niin tulos voisi olla (oli) 80kg. Kaikenlaisten vimputtimien ja niistä pääteltyjen tulosten perusteella kaverin jalkavoimilla pitäisi nousta lähes kaksinkertainen määrä. Tästä voidaan johtaa, että keskivartalon lihakset ovat se heikoin (=tärkein) lihasryhmä joka määrää tuloksen. Keskivartalo on myöskin varmaan useimmille se vaikein (ikävin) treenattava. Ja tästä taas voidaan johtaa, että joka jannu saa helposti jalat ennätyskuntoon, mutta ei keskivartaloa. Jaloilla ei siten ole suurta merkitystä.

Viime viikolla jumppailin kyykkyä 8*150 ja sen jälkeen prässiä 8*400 (kelkka laskettu mukaan, niin syviä kun taipuu).
Kyykyt ottaa selkään ja viimeset meinaa niiata eteen vaikkei tunnu kovin raskaalta jaloissa. Tuntuu ettei pääse täydellä voimalla vääntämään.
Oon yrittäny pikkuhiljaa leventää jalka-asentoa ja reenata selkää/vatsoja. Jos jollain on mullistavia ideoita niin saa kertoa.
Esim. mikä olisi ultimate vähiten selkään ottava kyykkytapa?

Originally posted by eno
Viime viikolla jumppailin kyykkyä 8*150 ja sen jälkeen prässiä 8*400 (kelkka laskettu mukaan, niin syviä kun taipuu).
Kyykyt ottaa selkään ja viimeset meinaa niiata eteen vaikkei tunnu kovin raskaalta jaloissa. Tuntuu ettei pääse täydellä voimalla vääntämään.
Oon yrittäny pikkuhiljaa leventää jalka-asentoa ja reenata selkää/vatsoja. Jos jollain on mullistavia ideoita niin saa kertoa.
Esim. mikä olisi ultimate vähiten selkään ottava kyykkytapa?

En tiedä mullistavuudesta, mutta se, että selkä tuntuu niiaavan johtuu useimmiten heikoista vatsa- ja kylkilihaksista.

Oma vinkkini: Kokeile pysäytyskyykkyjä. Tee ne vaikka ylimääräisenä treenin lopuksi kyykkypäivänä tai sitten toisena ns. kevyenä kyykkypäivänä.

Suoritustapa on seuraava: Tangossa noin 40% maksimista. Sarjoja esim. kolme ja toistoja noin 5/sarja. Keskity huolellisesti ja katso, että paino on kantapäillä. Laskeudu alas rauhallisesti siten, että reiden yläpinta on tasan lattian kanssa samassa kulmassa. Laske ala-asennossa paikallasi hitaasti hengittämättä viiteen ja sen jälkeen nouse räjähtävästi ylös. Keskity selän suoranapitämiseen ja painon pitämiseen kantapäillä.

Tuolla saa treenattua muuten niin hankalia sisimpiä vatsalihaksia. Kokeile, niin tiedät mitä tarkoitan. Puree ainakin minulla.

Lisäys: Unohtui mainita, että älä käytä vyötä noissa pysäytyskyykyissä.

Kiitti opastuksesta

Originally posted by Pig
Ole hyvä :-)

Minun pitää myöntää, että en ole "keksinyt" tuota itse vaan kuulin sen muistaakseni Sakari Selkäinaholta ensimmäisen kerran. Silloin suhtauduin itsekin tuohon vähän samalla tavalla. Nyt olen kuitenkin kääntänyt takkini ja osaan jopa perustella sitä parilla eri tavalla:

1. Kovimmilla kyykkääjillä ei jalat ole mitenkään hirmuiset eli pelkästään jalkoja katsomalla et välttämättä pysty erottamaan kuka kyykkää 300 ja kuka 460kg.

2. Kyykkytulosta pystyy useissa tapauksissa parantamaan jopa 50% pelkästään parantamalla keskivartalon lihaksia.

3. Jos otetaan esimerkiksi tavallinen 75 kiloinen kadun tallaaja joka ei ole harrastanut kuntosalia eikä juuri muutakaan liikuntaa (minulla sattuu olemaan tämmöinen kaveri) ja pistetään kyykkäämään (senkin tein) niin tulos voisi olla (oli) 80kg. Kaikenlaisten vimputtimien ja niistä pääteltyjen tulosten perusteella kaverin jalkavoimilla pitäisi nousta lähes kaksinkertainen määrä. Tästä voidaan johtaa, että keskivartalon lihakset ovat se heikoin (=tärkein) lihasryhmä joka määrää tuloksen. Keskivartalo on myöskin varmaan useimmille se vaikein (ikävin) treenattava. Ja tästä taas voidaan johtaa, että joka jannu saa helposti jalat ennätyskuntoon, mutta ei keskivartaloa. Jaloilla ei siten ole suurta merkitystä.

Pidän kyykyn treeniohjelmassani ja lähden tavoittelemaan 100kg sarjapainoja, kun nyt nousee 12 x 10 x 8 x 6 sarjalla vaivaiset 75kg.

Kiitti vielä opastuksesta :kippis1:

Oon tullut siihen tulokseen niin kuin joku jo totesikin, että ihan turha miettiä prässipainoja. Satakakskytseittemän erilaista prässiä löytyy vähintään ja kaikissa samat painot tuntuu erilaisilta.

Mulla prässipainoihin vaikuttaa ainakin kehon mitat aika perkuleesti, tai siis ehkäpä ne sittenkin vaikuttaa enemmän kyykkypainoihin. Prässissä oon tehny periaatteella niin-syvälle-kuin-perse-kestää-mutta-alaselkä-ei-kaarru. Jos kyykkään takaa reilu kakshunttia ja edestä vähän vajaa, niin ei ole kuitenkaan mitään vaikeutta hakata prässissä kutosia 400:lla tai yhd.jalalla 200:lla. Mut tärkeintä kun itse tietää että voimaa on omiin tarpeisiin sopivasti. No onneks en ole voimanostaja näillä kolmen metrin jaloilla ja kahden metrin selällä!

:eek:

Kiitoksia pysäytyskyykkyvinkistä. Saa nähä ryntääkö joku auttamaan painoja ylös kun kattoo että oon jääny pohjaan.
Voi olla että mullakin hankaloittaa kyykkyä noi 3m jalat ja 2m selkä kun ollaan näköjään äksyn kanssa saman pitusia ja kyykky/prässi-suhde menee aika samoissa.Toisaalta löytyyhän noita pitkiäkin voimanostajia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom