Jokseenkin hämmentävää, kuinka ihmiset eivät käsitä, että tämänkaltaiset kemikaalit eivät kuulu ihmiskehoon. Peruskoulupohjalta vähätellään asiantuntijalausuntoja sekä tutkimustuloksia. Ollaan närkästyneitä siitä, kuinka viranomaiset voivatkaan olla idiootteja kun tekevät tällä tavalla kiusaa saliharrastajille. Tuodaan esiin naurettavia ja iänikuisia vertauksia tupakkaan ja alkoholiin. Vaaditaan todisteita aineiden vaaroista. Sitten kun niitä tuodaan esiin, vaaditaan uusia, entistä parempia todisteita.
Eikö enää luoteta ihmisen omaan arviointikykyyn?
Ei. Ei siihen voida todellakaan luottaa. Rajusti yleistäen voidaan sanoa, että ihminen on todellakin niin tyhmä, että kuluttaa sokeasti tuotteita, joita markkinoilla on helposti saatavilla. Käyttöohjeiden suosituksista ja ohjeista ei välitetä. Annoksia otetaan "oman maun mukaan" ja tehdään vähän testailua isommilla annoksilla. Tästä on varmasti jokaisella kokemuksta. Juuri tämän vuoksi tarvitaan jokin instanssi valvomaan markkinoita ja kuluttajien turvallisuutta. He tekevät työtään sinun omaksi parhaaksi. He ovat sinun puolellasi - eivät sinua vastaan.
Kaiken kaikkiaan ravintolisä-markkinoilla liikkuu valtavasti vähintäänkin kyseenalaisia valmisteita. Suurta osaa niistä on tutkittu huonosti - tai ei lainkaan. Pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä.
Tästä huolimatta ihmiset käyttävät näitä tuotteita sokeasti tuijottaen myyjän ja valmistajan mainoslauseisiin. Mitään ei kyseenalaisteta. Ajatellaan, että kaikki on terveellistä nautittavaksi mitä kaupan hyllyltä löytyy.
Huvittavinta tässä keskustelussa on kuitenkin se, kuinka bodarit ottavat henkilökohtaisena vittuiluna tämänkaltaiset toimenpiteet, jossa viranomainen yrittää suojella bodarin omaa terveyttä. Bodari itse on liian tyhmä ymmärtääkseen tämän.
Itse ainakin haluan poimia marketin hyllyltä ostoskoriini lisäravinteen, jota on tutkittu, eikä haittavaikutuksia ole todettu. Ja samalla olen tyytyväinen siitä, että jokin taho yrittää suojella minua, tietämätöntä kuluttajaa, niiltä mahdollisesti haitallisilta myrkyiltä.