Ja miksi keltuaista hyljitään?

Totuus, tieto ja kaikkeus

Haluaisin tehdä tunnustuksen.

Linkit joissa kerrotaan eläinrasvojen olevan OK ovat vain omatuntoni tyynnyttelyksi.

Pidän niistä ja esim. matalahiilihydraattisesta ruokavaliosta siksi, että _saan_ syödä paistettuja kananmunia, pekonia, voissa paistettua lihaa kermakastikkeessa...:kuola:

Nautin myös anarkistisesti valtaväestön tiedon osoittautuessa arveluttavaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kananmuna+suola

Onko jollakin tietoa suolan vaikutuksista kananmunan ravintoaineiden imeytymiseen? Kuulin semmosta juttua, että suola estäis kananmunan ravintoaineiden imeytymistä. Kuulostaa vähän oudolta, mutta kuulemma joku ravitsemusasiantuntija/personal trainer on näin sanonut.

Joo, ois kiva tietää imeekö suola ne mun vaivalla popsimat proteiinit :D ;) Tietääksi suola imee itseensä valtavan määrän nestemmäisiä aineita, mutta en tiedä sitten mitä aineita vaiko kaikkia ja myöskin se suola mikä on syöty tulee suurimmaksi osaksi ulos... vai oliko se niin että suola imeytyi pois kun oli "varastanut" ainesosaset kuona-aineilta tjsp.

Kauhee sepitys :wall:

Kananmuna+suola

"protein-bound iodine (PBI), iodine that is attached (bound) to protein in blood serum. The measurement of PBI shows the level of a thyroid gland hormone (thyroxine) in the blood. Low PBI is a sign of too low a thyroid level. A PBI of more than the normal values shows too much thyroid. "
Article preview http://ask.elibrary.com/login.asp?c...author=&date=19961001&ctrlInfo=&refid=ovavpub :david:

Toi kai meinaa suomeks sitä, että elimistössä jodi yhdistyy proteiiniin ja että proteiiniin sidotun jodin määrä on suhteessa elimistön tyroksiinimäärään (tyroksiini on hormoni joka säätelee kilpirauhasia). Vähäinen tyroksiini-taso voi johtaa struumaan ja liika johtaa... johonki muuhun :david: Tyroxiinista löytyy hikisesti tietoa. Kertokaa, jos löydätte paremmin. In nuce: Liika on liikaa. Mutta en löytänyt osoitusta siitä että proteiini sidonnaiset ionit olisivat elimistölle haitaallisia. *Mun ensimmäinen threadi pakkikses, antakaa anteeks* :wall:

:offtopic: Nyt on viimeistään aika Sorsapuiston hanhien paeta etelään: hanhenmuna
Huikeet ravintoarvot (tosin rasvaakin löytyy)...

Pikakysymys: Mitä ovat transrasvat? Tyydyttymättömistä rasvoista kovetettuja tuotteitako (margariinit)? Ja minkä takia juuri niitä pitäisi välttää?

Originally posted by Otzi
Pikakysymys: Mitä ovat transrasvat? Tyydyttymättömistä rasvoista kovetettuja tuotteitako (margariinit)? Ja minkä takia juuri niitä pitäisi välttää?

Transrasvat ovat monityydyttymätöntä rasvaa, joissa on cis-sidoksen sijasta trans-sidos. Näin niiden "muoto" muistuttaa lähinnä tyydyttyneiden rasvojen muotoa ja elimistössä ne vaikuttavat samalla tavalla kuin tyydyttyneet. Transrasvoilla on myös jotain ominaisuuksia (lähinnä negatiivisia) joita tyydyttyneillä ei ole. Näin minä olen käsittänyt asian, korjatkaa jos olen väärässä.

Edit: Ainakaan suomalaisissa margariineissa ei ole enää transrasvoja. Mutta teollisesti valmistetuissa leivonnaisissa niitä ainakin on.

Totean tähän kaksi fiksua sananlaskua:

Kohtuus kaikessa, liika on liikaa, vaikka vettä jois!

En pelkää hysteerisesti kananmunia. Liikaa vettä juomallakin voi aiheuttaa itsellensä vaikka mitä vaivoja.

Ja jos laitan kananmunan päälle muutaman kymmenen murua suolaa, en usko sen vaikuttavan kovinkaan oleellisesti terveydentilaani, saati sitten proteiinien imeytymiseen..

Originally posted by trebla
Transrasvat ovat monityydyttymätöntä rasvaa, joissa on cis-sidoksen sijasta trans-sidos. Näin niiden "muoto" muistuttaa lähinnä tyydyttyneiden rasvojen muotoa ja elimistössä ne vaikuttavat samalla tavalla kuin tyydyttyneet. Transrasvoilla on myös jotain ominaisuuksia (lähinnä negatiivisia) joita tyydyttyneillä ei ole. Näin minä olen käsittänyt asian, korjatkaa jos olen väärässä.

Edit: Ainakaan suomalaisissa margariineissa ei ole enää transrasvoja. Mutta teollisesti valmistetuissa leivonnaisissa niitä ainakin on.
Ahaa, no nyt selveni. Enpä tullut ajatelleeksikaan että tuolla tyydyttymättömien rasvojen cis-trans-isomerialla olisi ollut merkitystä. Hyvä jos ei tarvitse erikseen huolehtia, yksi ongelma vähemmän. :)

Originally posted by trebla

Joo. Sipseissä/nachoissa, joissain karkeissa, pitkään säilyvissä leivonnaisissa, joissain kasvirasvajäätelöissä, ja osassa majoneesityyppisiä ruokia. Monesti jo raaka-ainelistassa lukee kovetettu tai hydrogenoitu kasviöljy. Tuo ei sinällään ole sama asia kuin transrasva, mutta hydrogenoinnissa syntyy transrasvoja. Hydrogenointi parantaa ilmeisesti säilyvyyttä ja tuotteen koostumusta.

Olen vähän epäileväinen niiden tuotteiden suhteen joissa lukee vain "vegetable fat". Onkohan nuo nyt oikeasti käsittelemätöntä kasviöljyä, vai meinaako tuo vain jotain kasvirasvaa joka on kovetettu kun kerran käytetään sanaa "fat" eikä "oil".

Joka tapauksessa transrasvat on syvältä, tukkivat suonet. Joidenkin "gurujen" mielestä todella iso aikapommi varsinkin jenkeissä kun "pahoista" eläinrasvoista on siirrytty kasvirasvoihin jotka kuitenkin on pitänyt kovettaa jotta käyttöominaisuudet säilyvät ennallaan. Osa on sitä mieltä että rehelliset tyydyttyneet rasvat suurissakin määrin ovat paljon parempi vaihtoehto kuin kovetetut rasvat.

Originally posted by JSmith
Olen vähän epäileväinen niiden tuotteiden suhteen joissa lukee vain "vegetable fat". Onkohan nuo nyt oikeasti käsittelemätöntä kasviöljyä, vai meinaako tuo vain jotain kasvirasvaa joka on kovetettu kun kerran käytetään sanaa "fat" eikä "oil".

Tässä onkin muuten aika hyvä ja varteenotettava pointti kun lukee jonkin tuotteen ravintosisältöä. Tuotteissa, joissa lukee "sisältää kasvirasvaa" on todennäköisesti juuri jotain kovetettua kasvirasvaa, mutta tuotteissa, joissa lukee "sisältää kasviöljyä" on varmasti käsittelemätöntä kasviöljyä. Eli "kasvirasvaa" kannattaisi välttää ja "kasviöljyä" suosia.

Onko jollain mielikuvaa miksi suomalaiset margariinit on hyviä ja ulkomaalaiset pahoja? Miten suomalainen ja ulkomaalainen hydrogenointi/margariinintekoprosessi eroaa toisistaan?

Originally posted by Harmony
:confused: Syödyllä kolesterolilla ei merkitystä? No tuota mitähän kautta nautitulla kolesterolilla sitten on merkitystä? :david:

No sepäs siinä onkin, kun ruuan kolesterolilla ei paljon paskaakaan oo tekemistä veren kolesterolin kanssa. Itse olen jo kauan syönyt about 6 munaa päivässä, sikanautaa ym. tyydyttynyttä rasvaa rotevasti (kasviksia myös paljon). Kokonaiskolesteroli on 4,6. Älkää helvetissä heittäkö sitä keltuaista pönttöön. Siinähän menee kaikki vitamiinit, suuri osa proteiinista ja paljon muuta mukavaa. Halpa ja lähes täydellinen proteiinilähde.

Originally posted by Counani
No sepäs siinä onkin, kun ruuan kolesterolilla ei paljon paskaakaan oo tekemistä veren kolesterolin kanssa.
Ruoan sisältämä kolesteroli lisää myös veren LDL-kolesterolipitoisuutta, mutta ei niin runsaasti kuin kova rasva. Ruoan kolesterolin vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen vaihtelee yksilöittäin. Yksi vaikuttava tekijä on kolesterolin imeytyminen, joka saattaa olla eri ihmisillä välillä 25 ? 80 %. Imeytyminen riippuu perimästä. Erityisesti henkilöillä, joilla kolesteroliarvo on jo koholla sekä aikuisiän diabeetikoilla ruoan kolesteroli kohottaa herkästi veren kolesterolia. Lähde

Joo, ei kannata syödä maitorahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, lohta, lihaa. Niissäkin on paljon kolesterolia...

Sokerista saa vähemmän kolesterolia kuin lohesta tai mistään edellä mainituista.

Kannattaisiko korvata kolesterolia sisältävät ruoka-aineet vaikkapa sokerilla, jotta paha-LDL-kolesteroliarvo laskisi?

Raejuustossa on kolesterolia 15 mg/100g, maitorahkassa 6 mg/100g, ovatko nämä paljon? Kananmunan keltuaisessa kolesterolia on 1260 mg/100g.

Originally posted by Jortsu
Ruoan sisältämä kolesteroli lisää myös veren LDL-kolesterolipitoisuutta, mutta ei niin runsaasti kuin kova rasva. Ruoan kolesterolin vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen vaihtelee yksilöittäin. Yksi vaikuttava tekijä on kolesterolin imeytyminen, joka saattaa olla eri ihmisillä välillä 25 ? 80 %. Imeytyminen riippuu perimästä. Erityisesti henkilöillä, joilla kolesteroliarvo on jo koholla sekä aikuisiän diabeetikoilla ruoan kolesteroli kohottaa herkästi veren kolesterolia. Lähde

Vaikka meikäläisen syömästä kolesterolista imeytyisi 3% niin lähtö olisi lähellä. Enkä tarkota salille lähtöä ;)

Originally posted by kekexx
Joo, ei kannata syödä maitorahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, lohta, lihaa. Niissäkin on paljon kolesterolia...

Sokerista saa vähemmän kolesterolia kuin lohesta tai mistään edellä mainituista.

Kannattaisiko korvata kolesterolia sisältävät ruoka-aineet vaikkapa sokerilla, jotta paha-LDL-kolesteroliarvo laskisi?

Kannattaa.

Kerrataas nyt..

Siis tämä ketjuhan sisältää jo kaiken tiedon kaikesta.

Lukekaa, ihmiset koko ketju, ni ei tarvii aina toistaa :wall:

Siis, Syödyllä kolesterolilla ei ole vaikutusta veren kolesteroliarvoihin koska kehon oma kolesterolitasapainojärjestelmäjuttu :david: pitää huolen siitä ettei keho käytä ylimääräistä kolesterolia. Kolesteroliarvot nousevat rasvoista. Ja nämä kolesterolit jaetaan kahteen ryhmään. LDL ja HDL. LDL on pahaa ( kerää kolesterolin suonien seinämiin -> kalkkeutumat, sydäninfarktit ym.) ja HDL on hyvää kolesterolia (kuljettaa kolesterolin maksaan poltettavaksi =) :haart:

Karkki, lihan kovat rasvat jne. sis. LDL kolesterolia ja "pehmeät" rasvat (oliiviöljy, rypsiöljy, ym.) sis. HDL kolesteroleja, joka on hyvä asia =)

Suosikaa pehmeitä rasvoja. Kun syötte lihaa, käyttäkää kasvisrasvoja ja kananmunia voi syödä sillä:

:arvi: -syödyllä kolesterolilla ei ole vaikutusta kehon kolesterolitasapainoon.

"asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta.."
-pätkä

Re: Kerrataas nyt..

Asiahan ei tietenkään myöskään minulle kuulu, mutta ihmetyttää sellainen seikka, että mitenkäs pirussa ihmiset ovat satojatuhansia vuosia eläneet syömällä eläinrasvaa. Jaa mutta tottakai evoluution kannalta on järkevää muuttaa ihmisen elimistö sellaiseksi, että kolesterolitasot nousee ja kuolema kolkuttaa ovelle jos eläinrasvaa menet suuhusi tunkemaan. Pysyy ihmisten määrä kurissa. Kivikauden ihmiset ovat varmaan käyttäneet rypsiöljyä ja Beceliä eivätkä ole kärsineet korkeasta kolesterolista. Rasvaiset palat saaliista on varmaan paiskittu korkeasta kolesterolista jo muutenkin kärsiville petoeläimille :david:

Suositut

Back
Ylös Bottom