Jännetulehdus ja kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MiksuMan
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nilkassani on jännetuppitulehdus ja kaikki juoksut, hypyt, loikat ja luisteleminen ovat kielletty, eli toisin sanoen "jääkiekon kuivaharjoittelu" on nyt poissa treeniohjelmasta. Mutta pystyykö jännetuppitulehduksen kanssa kyykätä, kun kipua ei tunnu, vai annanko jaloille 100% levon ja keskityn ainoastaan lepoon ja yläkropan treenaamiseen? Lääkäri ei osannut sanoa juuta ei jaata...

Mun mielestä kyykyt rasittaa enemmän polvia ja jos et tunne kipua nilkoissa kyykätessä niin uskoisin, että voit ainakin varovaisesti kokeilla ja kuulostella miltä tuntuu.. Lisäksi kannattaa ehkä käyttää jotain ideaalisidettä nilkkatukena varmuuden vuoksi?

Mulla oli jonkun aikaa sitten olkapäässä nivelsidepussintulehdus ja kaikki rasitus pistettiin pannaan.. Sanoin että pöh, kyllä mä uskalsin pyöräillä vaikka siinä painetta jonkun verran kohdistuukin olkapäähän ja ei se siitä ainakaan pahentunut. Kannattaa kuulostella miltä tuntuu ja heti kun tuntuu että pahenee, jätät hommat tekemättä ja keskityt muihin paikkoihin. On se kuitenkin hyvä saada keho kerralla kuntoon ettei tartte myöhemmin korjailla vammoja yms joten tuskin kunnon lepo pahitteeksikaan olisi. :)

Joo mulla on vaivannut myös jalassa tulehdus jo noin puoli vuotta, siis ei jännetuppitulehdus vaan jalka pöydässä on joku jänne tulehtunut ja sitä ei sais rasittaa yhtään, mutta kyl mä oon kyykyt ja muut jalkaliikkeet tehny siitä huolimatta, ainuu mitä en pysty tekeen on pohkeet ja sehän tässä kyrsiikin. Yleensä seuraavana päivänä huomaa et on kyykyjä tehty mut nii kaua ku jalat liikkuu niitä reenataan sen minkä pystytään.

Kyl varmaan voit kyykkysi tehdä jos kipu ei lisäänny, ainuu ohje mikä mulle lekurissa annettiin jalkaa pitäs nilkan osalta venytellä joka päivä, nyt ehkä aavistuksen on parempaan päin mut pohkeita ei edelleenkään pysty reenaan.

Nilkassani on jännetuppitulehdus ja kaikki juoksut, hypyt, loikat ja luisteleminen ovat kielletty, eli toisin sanoen "jääkiekon kuivaharjoittelu" on nyt poissa treeniohjelmasta. Mutta pystyykö jännetuppitulehduksen kanssa kyykätä, kun kipua ei tunnu, vai annanko jaloille 100% levon ja keskityn ainoastaan lepoon ja yläkropan treenaamiseen? Lääkäri ei osannut sanoa juuta ei jaata...

Olennainen kysymys lienee, että mikä jänne..? Mutta kyllä akillekset, peroneukset yms rasittuu siinä tangon kanssa tasapainoillessa ihan varmasti.. ja ei ole eka kerta että vaikka tulehtunut akillesjänne napsahtaa poikki "kun ei se niin paljoa sattunut, ettei voisi reenata"

Olennainen kysymys lienee, että mikä jänne..? Mutta kyllä akillekset, peroneukset yms rasittuu siinä tangon kanssa tasapainoillessa ihan varmasti.. ja ei ole eka kerta että vaikka tulehtunut akillesjänne napsahtaa poikki "kun ei se niin paljoa sattunut, ettei voisi reenata"

Tulehtunut jänne on tuossa nilkan etuosassa, eli juuri se jänne joka "toimii" kun nilkkaa taittaa.

Itse en treenaisi jalkoja kunnes se jänne on kokonaan parantunut. Tekisin vaan yläkroppaa sen aikaa. Eihän tollasessa jännetuppitulehduksessa pitäisi kestää ku noin viikon parantua kunnon tulehduskipulääkekuurilla. Mulla on jännetuppitulehdus tällä hetkellä ranteessa ja treenailen vaan jalkoja tämän viikon. Viimeksi oli vuosi sitten sama ja lähti kokonaan pois viikossa. Sunnuntaina alotin 7pv Burana kuurin 3x600mg päivässä. Nyt ranne voi jo paremmin eli varmaan ensi viikolla pääsee taas normaalisti treenailemaan.

Pitäisi ja pitäisi... Toki joissain tapauksissa voidaan hyvällä säkällä viikossa selvitäkkin vähän buranaa popsimalla, mutta kyllä se yleensä ottaa viikkoja tai jopa kuukausia, ennen kuin kunnon tulehdus jänteistä/jännetupista oikeasti häviää ja harvoin pelkästään buranaa popsimalla ja totaalilevossa lepuuttelemalla. Pienet ärtymiset/ylirasitukset sitten erikseen.

"Eihän tollasessa jännetuppitulehduksessa pitäisi kestää ku noin viikon parantua kunnon tulehduskipulääkekuurilla."

Tulehtunut jänne on tuossa nilkan etuosassa, eli juuri se jänne joka "toimii" kun nilkkaa taittaa.

No ne onneksi harvemmin katkeilee..

Muistan kyllä vieläkin, kun itse parantelin yhtä jännetulehdustani semmosen puoli vuotta..

No ne onneksi harvemmin katkeilee..

Muistan kyllä vieläkin, kun itse parantelin yhtä jännetulehdustani semmosen puoli vuotta..

Kyllä. Itsellä nilkka alkoi jo vaivata keväällä. Otin siihen kortisolia ja lääke kuurin, mutta idiootti kun olin, niin en uskonut lääkäriä ja jatkoi luistelemista / treenaamista kahden viikon päästä.

Alku kesällä jatkoin kipujen kanssa luistelua ja luonnollisesti kesätreenit kovenivat ja hypyt sekä loikat alkoivat. Jänne ärtyi jo niin pahaksi, että hain lisää kortisolia ja lääke kuurin. Nyt pitää jo uskoa ja levätä. Lääkäri pelotteli jo kroonisella vialla. Harmittaa tosi paljon kun olin niin typerä, etten jo keväällä hoitanut tulehdusta kunnolla.

Syksyllä alkaa kausi, olisi mukava saada paikat kuntoon...

Pitäisi ja pitäisi... Toki joissain tapauksissa voidaan hyvällä säkällä viikossa selvitäkkin vähän buranaa popsimalla, mutta kyllä se yleensä ottaa viikkoja tai jopa kuukausia, ennen kuin kunnon tulehdus jänteistä/jännetupista oikeasti häviää ja harvoin pelkästään buranaa popsimalla ja totaalilevossa lepuuttelemalla. Pienet ärtymiset/ylirasitukset sitten erikseen.

"Eihän tollasessa jännetuppitulehduksessa pitäisi kestää ku noin viikon parantua kunnon tulehduskipulääkekuurilla."
Jep, en tiedä kuinka vakavasta tulehduksesta on kyse. Mulla tosiaan on ranne jo pari kertaa noin viikossa parantunut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
MiksuMan: -Aktiivista jumppaa ennemmin kuin totaalilepoa. Esim. tasapainolaudalla leikittelyä, erillaisia askellusharjoituksia ja mikäli sikäli arvaan oikein, että tuo on tibialis anteriorin jänne, joka on tulehtunut, niin pohkeiden venyttelyä heti reilummin mukaan. Kireet pohkeet pistää tuon tibialiksen kovalle rasitukselle.

Tieten kaikenmaailman askellus/asentovirheet on mahdollisia kans, eli jalka/fysioterapeutin kautta kävisin kyllä ohjeistuksia jumppiin hakeen, tulisi syy-seuraussuhteitakin mietittyä siellä.

"Syksyllä alkaa kausi, olisi mukava saada paikat kuntoon..."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom