Jääkiekkoilijoiden salituloksia?

Mun mielestä on ihan perseestä, että jääkiekkoilijoiden treenaamisen sanotaan olevan muka niin helvetin raskasta ja että jääkiekkoilijat itse pitävät kaikkia muita lajeja "akkojen lajeina". Mitä itse tuolla saleilla olen seurannut, niin minun mielestäni jääkiekkoilijat ovat siellä kaikista löysimpiä treenaajia. Tiedän monia pesäpalloilijoita, juoksijoita ja hiihtäjiä, jotka treenaavat paljon laadukkaammin kuin nämä sukat lahkeissa leijuvat kiekkoilijat Kärppien verkkareissa. Valmentajathan eivät taida noilla käydä edes salilla mukana, niin touhukin on sitten sen näköistä.

Siis ihan oikeasti monet tulevat salille kahvimuki toisessa kourassa ja tekevät vähän penkkiä ja vatsoja ja lähtevät menemään. On tietysti totta, että on kiekkoilijoita, jotka ovat oikeasti tosi kovassa kunnossa, mutta monet ovat juuri tuollaisia, että hommat tehdään aivan puolivaloilla. Kun vertaa esim. juoksijoihin tai pesäpalloilijoihin, joita tuolla salilla näkee, niin treenaaminen on mun silmissä paljon monipuolisempaa ja treenatessa on heti sellainen "ammattimainen ote". Ts. treeni on etukäteen jo suunniteltu hyvin, eikä silleen että "voispa tehdä pari sarjaa vaikka tuossa ja keksiä sitten jotain.

En tiedä olisikohan tämä kuulunut tänne vai tuonne Haastavin urheilulaji? -ketjuun. No, nyt tuli tänne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gerrard, Ehkä jääkiekkoilijoiden treenaaminen ei sisällä punttitreeniä niin suhteessa paljoa ettei sitä ole pakko niin kovasti vetää. Suuremmassa asemassa heillä aerobinen kunto on ja hapenottokyky nyt muutenkin. Seurasin syksyllä erään puoli tutun NHL-ammattilaisen punttitreeniä noin kuukauden ajan niin aika samalla temmolla se treenas mitä minäkin, eli suhkot rennosti. Vois melkein alkaa itsekkin ryystään kahvia salilla, ku en tiennykkää et jotain häirittee jos ei treenaa täysiä.

Muistelisin lukeneeni Jere Lehtisen haastattelun jossa sanoi polkeneensa kuntopyörää 500Wattin vastuksella 30min.
Jos toi nyt tarkoittaa mitään järkevää polkemista eikä yksittäisiä polkaisuja niin on aika kova.

Kertoo paljon edellämainituista perusvoimatasoista joiden puitteissa sit kehitetän nopeutta ja kestävyyttä.

Gerrard, Ehkä jääkiekkoilijoiden treenaaminen ei sisällä punttitreeniä niin suhteessa paljoa ettei sitä ole pakko niin kovasti vetää. Suuremmassa asemassa heillä aerobinen kunto on ja hapenottokyky nyt muutenkin. Seurasin syksyllä erään puoli tutun NHL-ammattilaisen punttitreeniä noin kuukauden ajan niin aika samalla temmolla se treenas mitä minäkin, eli suhkot rennosti. Vois melkein alkaa itsekkin ryystään kahvia salilla, ku en tiennykkää et jotain häirittee jos ei treenaa täysiä.
Havainnot mulla ei perustu pelkkään punttitreeneihin. Eikä täysiä treenaaminen tarkoita sitä, että vedetään itsensä aivan loppuun. Tunnen itse monia jääkiekkoilijoita ja ovat lopettaneet pelaamisen sen takia, kun valmentaja pakotti heitä esimerkiksi tekemään alkuverryttelyn. Siis sellaisia asioita, mitkä ovat päivän selviä monille muiden lajien urheilijoille. Totta kai siis löytyy niitä oikeasti huipulle haluavia, joilla on treenaamisessa selkeä päämäärä, mutta omien havaintojen perusteella monilla toiminta on sellaista haista paska -hommaa.

Kaverini on myös pelannut A:n SM-liigaa muutama vuosi sitten ja lopetti parin kauden jälkeen kiekkoilemisen kokonaan. Sanoi tuolloin, että vituttaa yli kaiken olla ainut joukkueessa, joka tulee paria tuntia ennen jäätä hallille tekemään alkuverryttelyn + oheisharjoituksia, kun loput tulevat sitten tuntia tai puolta tuntia ennen jäätä ja lähtevät sen jälkeen kotiin ilman minkäänlaista loppuverraa. Joukkue sijoittui SM-sarjassa kuitenkin siitäkin huolimatta keskikastiin, joten tuskinpa tuo kovin monessa muussa joukkueessa tuon kummempaa on ollut. Tosin, kaveri ei kuitenkaan ollut joukkueessa mikään tähti ja tajusi, että pidemmälle uralla ei voi oikein enää edetä, joten lopettaminen oli ainut vaihtoehto. Ja kaverikin on tällä hetkellä täysin samaa mieltä, että jos totta puhutaan, niin tuo "jääkiekossa treenataan helvetisti - muut lajit on ämmille" on täyttä paska puhetta.

Muistaakseni yksi Jymyläinen pesäpalloilija (180cm, 80kg) veti noista kolmesta yhteistulosta mielestäni aika kovan 400kg, että eiköhän parhaat liigakiekkoilijat varmaan vähän sen päälle vetele, kuitenki vähän sali harjoitusta heillä ohjelmassa.

Muistaakseni yksi Jymyläinen pesäpalloilija (180cm, 80kg) veti noista kolmesta yhteistulosta mielestäni aika kovan 400kg, että eiköhän parhaat liigakiekkoilijat varmaan vähän sen päälle vetele, kuitenki vähän sali harjoitusta heillä ohjelmassa.

Paitsi että pesäpallo vaatii huomattavasti vähemmän kestävyyttä kuin lätkä. Pesäpalloilijat treenaa lajin ulkopuolella huomattavasti enemmän pikavoimaa. Lätkässä kaikki perustuu kuitenkin
ensin kestävyyteen. Eli palaudut nopeasti uuteen vaihtoon. Ööö... eli olen eri mieltä.

Muistelisin lukeneeni Jere Lehtisen haastattelun jossa sanoi polkeneensa kuntopyörää 500Wattin vastuksella 30min.
Jos toi nyt tarkoittaa mitään järkevää polkemista eikä yksittäisiä polkaisuja niin on aika kova.

Kertoo paljon edellämainituista perusvoimatasoista joiden puitteissa sit kehitetän nopeutta ja kestävyyttä.

Haluaisin kyllä nähdä tuon haastattelun...on meinaa sen verran hankala uskoa et Jere pystyis polkee kovemmilla wateilla 30 min kuin ammattilaispyöräilijä (aika-ajon olympiamitalisti) aika-ajossa.

http://velonews.competitor.com/2009...-power-data-from-the-solvang-time-trial_88344

Tosin onhan Jere hieman painavampi kaveri(wikipedian mukaan 89kg), joten suhteellinen teho 500w/89kg = 5,6w/kg jää hieman matalammaksi kuin esimerkkinä olevalla pyöräilijällä!
Et ei muuta kuin Jerelle pyörä ja kisoihin uutta uraa luomaan ;)

Mulla on semmonen muistikuva että ainakin yhessä vaiheessa Vierumäen pyörätestin ennätys oli Raimo Summasella,osa lätkänpelaajista on vitun kovakuntoisia.

Roolitushan on just sitä että ketjussa voi olla löysä surffari joka osaa pistää kiekon reppuun,ketjukaverit sit kovalla duunilla järkkää tälle ne paikat.Ihanteellistahan olis jos tä taitopelaaja saatas huippukuntoon,Jesse Niinimäkihän on esimerkki pelaajasta joka on parantanut peliään huomattavasti kun treenit alko maittaan.

Voisin löydä vetoa että yksi suomen voimakkaimmista jääkiekkoilioista on/oli Jarno Kantelus. Pelasi muutama vuosi sitten lätkää Kokkolan Hermeksessä Mestiksessä silloin, en tiedä mitä nykyään tekee. Pituutta oli tilastojen mukaan 175cm ja painoa 102kg. Kertaakaan en nähnyt että kukaan olisi kaatanut kaveria minkäänlaisissa kulmaväännöissä tai taklaustilanteissa. Harmi kun itse taklasi niin harvoin, mutta silloin kun joskus taklasi niin lähes aina sai vastustajat keräillä varusteita jäältä :) Kaverin salituloksista ei ole mitään hajua, kiva jos joku tietäisi sillä olisi tosi kiva tietää.

A-nuorten sarja on eri asia kuin SM-liiga.
Aijaa, ihanko totta? Mitä helvettiä?

Kyllä niitä velttoilijoita pelaa SM-liigassakin. Pekka Virtahan sanoi jossain haastattelussa, että pelaajille ei voi antaa kesäharjoitteluun täyttä vapautta, koska hän tietää, että osa pelaajista tulisi syksyllä aivan rapakunnossa uuteen kauteen. Ei tietysti kaikki, mutta ikävä kyllä tämä on fakta.

Kohosen Tonilla Sotkamon Jymystä on rinnalleveto tulos 140kg ja penkki vissiinkin myös.

Otakar Janeckyn yläkroppa oli voimiltaan aika kova, sen muistan minäkin. Kanteluksen tiedän olevan aika riski patu ja muutenkin olen ollut varmistamassa yhden entisen divaripelaajan 150kg penkkiä ja nähnyt hänen tempaavan 100 kiloa, kyseessä aika pitkä kaveri yli 185cm. Kyllähän siellä voimiltaan koviakin ukkoja on, bodaus lehdessä oli Nielikäisestä juttu aikanaa, eikä ihan heikko kaveri ollut hänkään, yli 200 kyykky ja penkkikin yli 150kg.

Kun tuonne mun ketjuun ei tullut vastauksia, niin..

Paljonko lätkän pelaajat juoksee Cooperissa? SM-tasolla. Tai millä testillä ne nyt sitten mittaa tuota aerobista.

Ei liity salituloksiin, mutta ei varmaan ole sopivampaakaan valmista ketjua.

Tapparaan siirtynyt Jussi Makkonen kertoi tuoreessa Jääkiekkolehdessä juosseensa 30 min juoksutestissä 7300 metriä. Ihan hyvä aerobinen kunto siis osalla. Oli porukan toiseksi paras, kovemman tuloksen veti vain 3-vahti Edelmann.

En muista lähdettä, mutta sellaisen muistan kuulleeni että Niemisen Ville olis vetäny jonain vuonna kesäreeneissä yli 3000m painoliivit (10 kg?) päällä.

Jep, kyllähän tuonne sekaan niitä kovia juoksijoitakin mahtuu, aivan kuten kovia penkkaajiakin :D Eräs JJ, joka nyt voitti MM-kultaa ja pelaa ammatikseen NY Islandersissa, juoksi aikanaan 3000m testin inan päälle 10min ja tais kaverin penkkikin olla tuolloin lähemmäs 120kg. Eli kyllähän tuonne sekaan mahtuu niitä urheilullisesti huippulahjakkaita kavereita. Mutta ka. cooperissa lienee noin 2900e (perustuen empiriseen tutkimukseen :D )

Jep, kyllähän tuonne sekaan niitä kovia juoksijoitakin mahtuu, aivan kuten kovia penkkaajiakin :D Eräs JJ, joka nyt voitti MM-kultaa ja pelaa ammatikseen NY Islandersissa, juoksi aikanaan 3000m testin inan päälle 10min ja tais kaverin penkkikin olla tuolloin lähemmäs 120kg. Eli kyllähän tuonne sekaan mahtuu niitä urheilullisesti huippulahjakkaita kavereita. Mutta ka. cooperissa lienee noin 2900e (perustuen empiriseen tutkimukseen :D )

Vai että nykyään euroissa mitataan noi matkat :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom