Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Painat haluamasi viestin oikeassa alalaidassa olevaa "Quote" nappulaa, jolloin viesti tulee mukaan tähän kirjoitusruutuun mihin minäkin nyt kirjoittelen.

Luistemen terässä on oikeastaan kaksi asiaa, jotka vaikuttaa nopeuteen. Ensinnäkin terän profiili. Terässä tulee olla oikean mittainen suora osa, eli liukupinta. Olet varmaan huomannut, että pikaluistelijoiden luistimien terät on suorat ja niillä mennään kovaa. No, ei toimi kiekossa kun pitäisi pystyä kääntymään nopeasti. Jos liukupinta on liian lyhyt niin pelaajan paino kohdistuu jäähän liian pienelle alueelle ja osa energiasta kuluu jään pinnan rikkomiseen liukumisen sijaan. Sama tapahtuu myös, jos ura on liian syvä ja terän reuna liian terävä. Toinen tekijä on siis uran syvyys ja se taas riippuu siitä ollaanko hallissa vai ulkona ja minkälainen jää on, kova vai pehmeämpi. Mutta tämä menee jo huoltajien maagiseen maailmaan, jota eivät tunne kuin ne, jotka itse niitä ovat.

Juu no terän muotoilu on mulla täl hetkellä 25/50 mut oon harkinnu jos vaihtais 30/60..ja koneessa on laitettu se uran syvyydeksi hmm en nyt muista mut saisin selville sen ku faija hoitaa noi hommat.:D mutta sitten noi asiat mitkä on oikeestaan itsestään kiinni et miten luistelee..olen kyllä nopea ja suhteellisen ketterä kans mut puhun sen takia ku haluan olla nopeampi ja ketterämpi.niin no niistä viel et niin no voima vaikuttaa eli voimaa lisää:D ja tekniikka sekin on kunnossa mut sitäkin voi jotenkin varmaan kehittää? ja sitten tuo kordinaatio ja tasapaino jos jotain vielä niistä? ääh aika tylsäks meni taas tää mun kirjottelu.:/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nopeus on voimaa, jota taito hallitsee. Tuossa asian ydin lyhyesti ja ytimekkäästi. Netti on ihan pullollaan hyviö harjoitteita jos vaan viitsii nähdä vähän vaivaa. Ei välttämättä suomeksi kaikkea mutta lontoon murteella löytyy tavaraa.

mistä pystyy hommaa sellasen puukuulan?
Et viittis pilata koko ketjua kirjottamalla kokoajan uusia viestejä joissa on yksi kysymys. Koita saada enemmän asioita mahtumaan yhteen viestiin ;) Lue koko ketju alusta loppuun niin kyllä löydät varmaan tarpeellista tietoa jääkiekkoiluun/harjoitteluun liittyen...

Oon aika hyvä pelaan jääkiekkoa jne..Ulkojäillä pelailen, mua on pyydetty pariin joukkueeseenkin mutta kun mulla ja mun perheellä ei ole varaa kustantaa niitä kauheita kamoja ne maksaa nykyää iha törkeesti ja kaikki muu hallimaksut jne.. laskettii että vuodessa 1500 e tulis maksaa.

laskettii että vuodessa 1500 e tulis maksaa.
Osaatko eritellä mistä tämä mainitsemasi 1500e vuodessa koostuu?

Itse pelaan harrastetasolla kahdessa eri joukkueessa ja olen syksystä kevääseen ~4 kertaa viikossa jäällä. Kausimaksut ovat kaikenkaikkiaan ~800e.

Kamat ovat vuosien saatossa maksaneet varmaan yhteensä 500-600e + luistimet. Vanhimmat kamat ovat jostain 8v takaa kun aloitin pelailemisen halleissa. Vuodessa menee ehkä 200e kamojen uusimiseen. Halvemmallakin pääsis.

Tämä kaikki siis vielä Kehä III:n sisäpuolella, eli täällä missä kaikki on helvetin kallista.

Osaatko eritellä mistä tämä mainitsemasi 1500e vuodessa koostuu?

Itse pelaan harrastetasolla kahdessa eri joukkueessa ja olen syksystä kevääseen ~4 kertaa viikossa jäällä. Kausimaksut ovat kaikenkaikkiaan ~800e.

Kamat ovat vuosien saatossa maksaneet varmaan yhteensä 500-600e + luistimet. Vanhimmat kamat ovat jostain 8v takaa kun aloitin pelailemisen halleissa. Vuodessa menee ehkä 200e kamojen uusimiseen. Halvemmallakin pääsis.

Tämä kaikki siis vielä Kehä III:n sisäpuolella, eli täällä missä kaikki on helvetin kallista.

En sen paremmin tiedä ylläkirjoittaneen tilanteesta, mutta kyllähän voi olla mahdollista, että hän asuu esimerkiksi 50km päässä lähimmästä hallista ja joukkueesta. Tulee yllättävän kalliiksi 100km päivässä kulkea omalla saatika sitten julkisilla kulkuneuvoilla. Vaikka ei sitten olisikaan kuin tuo 4 kertaa viikossa, tosin jos oikeasti pelaa korkealla tasolla, eikä mitään harrastekiekkoa niin ei taida tuo 4 harjoitusta viikossa riittää. Tähän vielä tietysti pelit lisäksi...Tuo on kyllä ihan totta ettei kamoihin noin paljon uppoa, ellei sitten ihan parasta tarvi olla.

Kyllä tuolle hommalle hintaa tulee vaikka onkin huomattavasti halvempaa kuin esimerkiksi taitoluistelu. Joukkueen budjetti kun on junnuissakin helposti 25000 € joten se tekee sen tonnin per nuppi. Siihen varusteet ja kulkemiset niin siinä sitä jo ollaan. Tuota 25000 voi vielä eritellä:

- Jäävuorot 4 kertaa viikossa elokuun alusta huhtikuun loppuun 4 x 40 x 100 € = 16000 €
- Pelivuorot
- Tuomarit
- Pelimatkat
- Turnaukset
- jne.
Kyllähän näihin kaikkiin voi vaikuttaa mitä kaikkea tehdään, mutta pelireissu vähänkään kauemmas maksaa maltaita. Joukkueellinen pelaajia, valmentajat, joukkueenjohto ja huolto bussilla suuntaan A, ainakin kaksi ruokailua, majoitus, toisen päivän ruokailut ja bussilla takaisin on äkkiä 3000 €. Esimerkiksi Kärppien C-junnut tekivät kauden aikana pelkästään sarjapelien vuoksi kuusi kahden tai kolmen päivän reissua niin kyllä siitä äkkiä kertyy.

Soveltuuko yhden jalan kyykky(pistol squat)hyvin luisteluvoimaa hankittaessa?oon nyt ruvennu tekeen sitä niin että pidän oven karmeista kiinni etten lennä perseelle.Saman tapainen liike on kuitenkin kuin luistelupotku,eli yhdellä jallalla siinä työskennellään.

Porukat on kiistelly noista maksuista, niin mulla tulee tulevalla kaudella kymmenen 200 euron erää, eli sen 2000e maksaa kokonaisuudessaan.

Turkkusesta näky kaveri olevan. Eikä tuo kaks donaa ole hirveän paljon, eihän siitä tule kuin 50000 joukkueen budjetiksi jos muita tuloja ei ole. Kyllä junnujenkin valtakunnallisissa sarjoissa palaa helposti 80000-100000 erkkiä.

Treenaa samalla myös tasapainottavia tukilihaksia, tsiigaas tää artikkeli: http://www.beastskills.com/Pistol.htm

Jep vois kyllä koittaa muttakun voimaa pääasiassa haen.Itseäni harmittaa se kun en oikeen tiedä"kunnon kimmoisuus"harjoitteita ilman puntteja, aitoja yms.Kun vauhditon 5-loikka on vain 9,5-10,00m, jota on sitten tarkoitus parantaa 11,00 metriin ja tähän tarvisin tietysti ohjeita.Punnerrukset leuan vedot cooperit ym. tiedän jo mutta kimmoisuus on hakusessa...Montako kertaa pitäisi tehdä kimmoisuus/spurtti harjoitteita jos on 1 jää ja 1 kuivareeni viikossa + 2-3 omalla ajalla tehtävää perus.kest.lenkkiä.?tietenkin toi loikkahan paranee vain loikkimalla mutta kun sen kautta saa sitä kimmosuutta...Ps.Vauhditon pituus oli kyllä 220cm.

Jep vois kyllä koittaa muttakun voimaa pääasiassa haen.Itseäni harmittaa se kun en oikeen tiedä"kunnon kimmoisuus"harjoitteita ilman puntteja, aitoja yms.Kun vauhditon 5-loikka on vain 9,5-10,00m, jota on sitten tarkoitus parantaa 11,00 metriin ja tähän tarvisin tietysti ohjeita.Punnerrukset leuan vedot cooperit ym. tiedän jo mutta kimmoisuus on hakusessa...Montako kertaa pitäisi tehdä kimmoisuus/spurtti harjoitteita jos on 1 jää ja 1 kuivareeni viikossa + 2-3 omalla ajalla tehtävää perus.kest.lenkkiä.?tietenkin toi loikkahan paranee vain loikkimalla mutta kun sen kautta saa sitä kimmosuutta...Ps.Vauhditon pituus oli kyllä 220cm.

Kunnon loikkatreenin kun vetää niin ittellä ainakin riittää kerran viikkoon kun meen niin jumiin siitä, mutta voithan koittaa esimerkiksi jokaisen lenkin jälkeen, että vedät vaikka muutaman sarjana luisteluloikkia, vuoroloikkia, tasajalkaloikkia pohjista tai porsovitsejä.

EDIT. Tai kerran viikkoon kunnon loikkatreeni ja sitten toinen kestokimmoisuus treeni jossa teet noita kaikkia loikkia esim. 4x 12-18 kunnon palautuksilla, mutta teho onkin sitten 50-70% eli ei mikään kova.

Suositut

Back
Ylös Bottom