Itsepuolustus

Ja noista kaikenmaailman niksipirkkaneuvoista, onhan se tietty varmaan joissain tilanteissa etu että näyttää ns. itsevarmalta, mutta sitten taas ns. oman päättelyn perusteella vaaralliseen henkilöön jatkuvan katsekontaktin pitäminen voidaan helposti pitää provona ja avauksena sen vaarallisen henkilön puolelta sille satunnaiselle väkivaltatilanteelle.
Mä olen tästä hieman eri mieltä. Kun katsot vastaantulijaa lyhyen aikaa silmiin ja kävelet normaalin ryhdikkäästi, näytät potentiaaliselle hyökkääjälle, että olet tietoinen hänestä ja että sinulla ei ole syytä pelkoon. Kukaan katuväkivaltatilanteita tahallaan hakeva ei kuitenkaan tilanteita etsi saadakseen turpaansa ja kun hyökkääjältä poistetaan yllätyksen tuoma etu ja potentiaalinen uhri näyttää siltä ettei pelkää hyökkääjää, saa se hyökkääjän ainakin ajattelemaan uudestaan. Tuijottaminen ja appelsiinit kainalossa käveleminen on tietysti eri asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huvittaa lukea, miten sitten joidenkin mielestä Helsingissä on jatkuva raiskausuhka, jos kävelee naisena iltaisin.
Oon nyt melkeen 3kk asunu pk-seudulla ja alkuunhan mä olin ihan paskat housussa ilta-aikaan kunnes tajusin, että kun menee ja tekee omia juttuja omassa rauhassa niin eipä oo tarvinnu pelätä missään. Sit jos on vähän epäilyttävän näköstä sakkia liikkeellä niin ihan rauhassa voi pysyy kauempana, mennä toiseen metrovaunuun tmv. Yleisesti ottaen aika huolettomasti saanu mennä.

Näin just. Mä asuin joskus pari vuotta kantakaupungin alueella ja tuli lähes joka viikonloppu käveltyä yöaikaan kotiin baarista parin kilometrin matka. En ollut koskaan kovin päissäni, mulla ei ollut jalassa mitään nilkat rikkovia korkkareita, jotka jalassa ei voi juosta, ja seurasin jatkuvasti, mitä ympärillä tapahtuu. En valinnut hämäriä reittejä tai oikaissut jonkun Kaisaniemen puiston läpi, vaan kävelin reittiä, jota kulkee yöaikaankin useita autoja - ainakin yölinjojen busseja ja takseja. Jos edessäni kulki hämäränoloinen porukka minua hitaammin, vaihdoin hyvissä ajoin toiselle puolen katua tai jättäydyin selkeästi heistä kauemmas. Välillä vilkuilin taaksenikin. Jos näin pariskunnan tai jonkun yksinään kävelevän naisen, kävelin heidän lähellään. Käsittääkseni kertaakaan ei ollut edes lähellä, että olisi tapahtunut jotain vaarallista, eikä mua edelleenkään pelota liikkua Helsingin keskustassa yöaikaan.

Ja tuosta peräänhuutelusta.. Eipä ole mun perään kyllä huudeltu koskaan Suomessa (ulkomailla toki, missä kulttuuri on erilainen), vaikka pääkaupunkiseudulla olen asunut noin 5,5 vuotta. Ehkä siis kuulun ya-yan kanssa siihen joukkoon, joiden perään kenenkään ei kiinnosta huudella. ;)

Mä olen tästä hieman eri mieltä. Kun katsot vastaantulijaa lyhyen aikaa silmiin ja kävelet normaalin ryhdikkäästi, näytät potentiaaliselle hyökkääjälle, että olet tietoinen hänestä ja että sinulla ei ole syytä pelkoon. Kukaan katuväkivaltatilanteita tahallaan hakeva ei kuitenkaan tilanteita etsi saadakseen turpaansa ja kun hyökkääjältä poistetaan yllätyksen tuoma etu ja potentiaalinen uhri näyttää siltä ettei pelkää hyökkääjää, saa se hyökkääjän ainakin ajattelemaan uudestaan. Tuijottaminen ja appelsiinit kainalossa käveleminen on tietysti eri asia.

Tää on totta. Aikasemmin puhuttiinkin siitä että jos näkee jonkun vaarallisen, aggressiivisen ja häiriintyneen näköisen kaiffarin, pitäisi muka automaattisesti lukita katse häneen. Tää ois mun mielestä huvittavimpia juttuja tehdä jos tarkotuksena ois VÄLTTÄÄ tilanteita. Harvemmin nuo kilipäät tykkää siitä et niitä joku taukoomatta tuijottaa. :D

- - - Updated - - -

Ja toisekseen noista välineistä. Ei ne takaa mitään turvallisuutta, korkeintaan luovat turvallisuuden illuusion kantajalle. Tosiasiassa mitä tahansa välinettä pitää harjoitella ihan perkeleesti, että sen käyttö on stressitilanteessa tehokasta, hallittua ja nopeaa. Ei se käsilaukun pohjalla pyörivä turvasumute auta yhtään kun motivoitunut hyökkääjä käy päälle.

Totta tämäkin, jos on panikoituva ihminen niin yllättävän tilanteen sattuessa on välineet ihan hakusessa, niiden toimiva käyttö vielä enemmän. Ja varsinkin se aiemmin mainittu puukon mukana pitäminen voi olla hengenvaarallista jollekkin muullekkin kun sille "hyvin todennäköiselle puskaraiskarille".

Pimeällä lenkkeillessä (syksyllä, talvella) kannan mukanani turvasumutinta. (http://www.tarvikenetti.fi/turvasumutin-vaadi-lupia-p-1685.html) Juostessa ja napit korvilla tuota ei välttämättä kerkeä kaivaa heti esiin taskusta hätätapauksen sattuessa, mutta kyllä se lisää roimasti turvallista oloa. Asun melko pienellä paikkakunnalla, joten ihmisiä ei kovin paljon ole liikkeellä ilta-aikaan. Tämä on siis toki huono juttu, sillä silloin ei auttajia ole lähellä. Ehkä hieman skitsofreenista jonkun mielestä, mutta olen (niinkuin varmaan useimmat naiset) saanut silloin tällöin perääni huutelua yms, niin mielestäni on ihan ok. ostaa itselleen turvallinen olo.

Kyllä se oli ihan turvasumu,vaikuttava ainesosa mentoli :)Kai mä olen sitte vaan herkkä poika:P

Myös meidän kurssilla 5 vapaaehtoista sai tuota samaa tavaraa naamalleen. Kaikki huusivat niin perkeleesti ja muutama tippui polvilleen, että ihan toimivaa luulisi olevan. Siitä sitten kouluttajat taluttivat kaverit vessaan.

Jos näät pimeällä kadulla korttelin päässä epämääräisesti käyttäytyvän henkilön, niin miksi et suosiolla vaihda toiselle puolelle katua ja pelaa itsellesi fyysistä välimatkaa ja aikaa reagoida jos ko. henkilö lähestyy?

Tämä skenaario on aika ilmeinen. Omalle kohdalle sattuneissa keisseissä ongelma on ollut siinä, että tilanne ei ole näin selvä ja ennakoitavissa. Uskon että niin oudolta, kuin se kuulostaakin, hyökkääjä seuraa usein jonkinlaista protokollaa. Tilanne alkaa puhumalla ja etenee sitten ikäväksi. "Hei sinä siellä! Heitä rööki!" - ja ympyrä alkaa sulkeutumaan. Tässä tilanteessa on virhe jäädä lässyttämään. Tuntuu hiton typerältä ja epäkohteliaalta esim. spurtata juoksuun ihan yllättäen, mutta se on strategisesti järkevin ratkaisu. Kun tutka pärähtää niin silloin mennään. Ihan sama miltä se näyttää muista. Väitän että ihminen ajautuu usein uhriksi kohteliaisuuttaan ja ylpeyttään.

Mulla on jatkuvasti kotikylälläkin sellanen fiilis että saa olla varuillaan. Saati sitten jossain helsingissä. Ulkomaille en varmaan uskaltaisi edes lähteä, jos ei pohjoismaita oteta lukuun. Ehkä.

Autossa on kaikkein turvallisin fiilis.

Näin just. Mä asuin joskus pari vuotta kantakaupungin alueella ja tuli lähes joka viikonloppu käveltyä yöaikaan kotiin baarista parin kilometrin matka. En ollut koskaan kovin päissäni, mulla ei ollut jalassa mitään nilkat rikkovia korkkareita, jotka jalassa ei voi juosta, ja seurasin jatkuvasti, mitä ympärillä tapahtuu. En valinnut hämäriä reittejä tai oikaissut jonkun Kaisaniemen puiston läpi, vaan kävelin reittiä, jota kulkee yöaikaankin useita autoja - ainakin yölinjojen busseja ja takseja. Jos edessäni kulki hämäränoloinen porukka minua hitaammin, vaihdoin hyvissä ajoin toiselle puolen katua tai jättäydyin selkeästi heistä kauemmas. Välillä vilkuilin taaksenikin. Jos näin pariskunnan tai jonkun yksinään kävelevän naisen, kävelin heidän lähellään. Käsittääkseni kertaakaan ei ollut edes lähellä, että olisi tapahtunut jotain vaarallista, eikä mua edelleenkään pelota liikkua Helsingin keskustassa yöaikaan.

Ja tuosta peräänhuutelusta.. Eipä ole mun perään kyllä huudeltu koskaan Suomessa (ulkomailla toki, missä kulttuuri on erilainen), vaikka pääkaupunkiseudulla olen asunut noin 5,5 vuotta. Ehkä siis kuulun ya-yan kanssa siihen joukkoon, joiden perään kenenkään ei kiinnosta huudella. ;)

Eiköhän ne raiskaajatkin vähän kato ketä ne raiskaa.

Myös meidän kurssilla 5 vapaaehtoista sai tuota samaa tavaraa naamalleen. Kaikki huusivat niin perkeleesti ja muutama tippui polvilleen, että ihan toimivaa luulisi olevan. Siitä sitten kouluttajat taluttivat kaverit vessaan.

Joopa. Onko sitä annettu siellä 10 vuotiaille lapsille ? Otin ite sitä naamaani (lisäyksenä vielä, että todella läheltä kun suihkutin ite) (turvakertoimen mallia, ylempänä linkissä) ja kyllähän se hitusen kirveli ja silmiä ei ihan heti auki viittinyt räppäistä (ehkä n 10 sek ?). Välissä sai kyllä auki ja näkökyky oli tallella. Toimintakyky palasi n minuutissa tai ehkä jopa alle. Eli yhteenvetona: toimii turvasumuttimena, 10 sek aikakin on riittävä pakenemiseen ja tossa on myös se, että hyökkääjä voi luulla saaneensa oc:ta naamaansa ja reaktio vahvempi kunnes tajuaa ettei kirvely pahenekkaan.

Krav Magassahan yksi perusliike on juuri tuo kämmen kuppiin ja kulkusille näpäytys, siinä on isommallakin miehellä itku kurkussa ellei ole sitten eunukki.

Isäni aina sanoo ja painottaa että "pirä ittes miähenä", ja että jos tulee arvaamaton, uhkaava tilanne kohdalle, ajattele asia niin että kyse on elämästä ja kuolemasta, jos et tee mitään maanpäällinen taival loppuu siihen. Ihminen pystyy mihinkä vain, jos luulee kuolevansa.

Kannattaa ehkä pitää yllään jotain " I Am HIV Postive" t-paitaa, lippalaikkia tai pipoa. Ja pitäätaskussa jotain ruiskuneulaa josssa on punaista nestettä ja uhata sillä...vois toimia!

Kannattaa ehkä pitää yllään jotain " I Am HIV Postive" t-paitaa, lippalaikkia tai pipoa. Ja pitäätaskussa jotain ruiskuneulaa josssa on punaista nestettä ja uhata sillä...vois toimia!

Oon kerran ollut tilanteessa, jossa joku nisti koitti pölliä mun pizzat ja ruuastahanihan en luovu, niin tuli takin taskusta neula saatesanoilla "mulla on hiv ja kohta se on myös sulla". Oli suht kuumottava tilanne.

Mulla on jatkuvasti kotikylälläkin sellanen fiilis että saa olla varuillaan. Saati sitten jossain helsingissä. Ulkomaille en varmaan uskaltaisi edes lähteä, jos ei pohjoismaita oteta lukuun. Ehkä.

Autossa on kaikkein turvallisin fiilis.

Mua taas enempi pelottaa tuolla liikenteessä olla autolla sillä siellä sitä vasta on vaikka minkälaista tunaria ja rattijuoppoa ja narkkia ratissa. Sekä amisviiksi bemarikuskia ja eläkeläistä joilla ei ole liikennesäännöt hallussa.

- - - Updated - - -

Eiköhän ne raiskaajatkin vähän kato ketä ne raiskaa.

Ainoastaan runkkarit valkkaa...

- - - Updated - - -

Isäni aina sanoo ja painottaa että "pirä ittes miähenä", ja että jos tulee arvaamaton,blaa,blaa.

Ja tuon vosi ymmärtää vähän muutekin kuin noin mitä luulet.

Oikeeasti nyt ihmiset, jokainen joka joutuu "useasti/toistuvasti" vaaratilanteisiin "syyttä suotta" niin voi katsoa peiliin. Suomessa eletään viellä niin lintukodossa että ilman omaa provoa ja sähläystä ei joudu. Tai toinen mahdollisuus on että jossakin psyyke puolella on vikaa jos kuvittelee tai tuntee olevansa vaarassa yhtenään.

Itse en ole poliisi/vartija/poke mutta silti joudun poistamaan/juttelemaan/hoitamaan narkkeja,juoppoja/rosvoja jne joskus töissä. Tässä kuukauden sisällä olen kerran joutunut puukolla uhatuksi,tällä viikolla kahdesti soittanut poliisit paikalle ja eilen viimeksi erään kodittoman kanssa neuvottelin kun kuulemma olen antanut hänelle porttikiellon liikkeeseen ja hänen kaverinsa käy siitä niin kuumana että olen vaarassa. Silti en pelkää töissä tai vapaa-ajalla yhtään näitä sankareita. Ja en ole koskaan joutunut vapaa-ajalla mihinkään vaara tilanteeseen näiden kanssa.

Mua suoraan sanoen kyllä vähän hirvittää nämä mamut ja ulkomaalaiset, varsinkin jos ne on jossain jengissä. Tämän lauseen jälkeen minut yhdistetään varmasti johonkin äärirasistiin, mutta en minä ole sellainen. Se vain on huomattu, että kulttuurierot aiheuttaa mitä aiheuttaa. Minulla on pitkä ja blondi tukka, vaalea iho ja olen hyvin suomalaisen näköinen muutenkin piirteineni. Koska tältä näyttää hyvin moni muukin suomalainen, ei ulkonäköni herätä suomalaisissa erityisemmin huomiota. Mutta auta armias kun illalla vastaan tulee muutama ulkomaalainen, niin heti siellä vislataan ja huudetaan vaikka mitä.

Tämä sama kaava toistuu myös silloin kun menen ulkomaille, varsinkin johonkin missä ei turisteja niin käy. Esimerkiksi niinkin lähellä kuin Sveitsissä Zürichissä se meno oli paikoittain jopa naurettavaa. Sveitsissä 95/100 ihmisestä on tummatukkaisia, joten tietenkin minä herätin huomiota, koska näytän heidän silmään erilaiselta. Kaupungilla ihmiset osoittelivat ja katsoivat, yksi nainenkin pyysi saavansa koskettaa hiuksiani. Paikallisessa baarissa koin tilanteen hyvinkin uhkaavana, kun ihmiset tulivat oikeasti ja kirjaimellisesti iholle, siinä sai oikeasti olla valppaana koko ajan.

Myös viime keväänä kävelin ystäväni kanssa myös Tampereen keskustassa puolenyön maissa, olimme tulossa Pakkahuoneelta eräältä keikalta. Tyypillisesti baarien ulkopuolella oli ihmisiä tupakalla. Ohi kävellessämme yksi ulkomaalaistaustainen mieshenkilö tarttui minua yllättäen ranteesta, ja pyysi liittymään seuraan. Tällaista ei ole ikinä tapahtunut kenenkään suomalaisen kanssa, ei suomalaiset tee noin. Siksi olen välillä ihan pelko perseessä näiden maahanmuuttajien kanssa, vaikken heistä muuten kielteisesti ajattelekkaan, ja kokemuksesta tiedän että heissä on hyvinkin mukavia ja rehtiä ihmisiä. Vastaavasti myös suomalaisissa on näitä "häirikköjä", mutta niitä on niin pieni prosentti väestöstä ettei sitä yhtä helposti huomaa.

Eikä tämä ole minun vainoharhaisuuttani, samaa olen kuullut muilta - erityisesti vaaleilta - ystäviltäni.

Mua suoraan sanoen kyllä vähän hirvittää nämä mamut ja ulkomaalaiset, varsinkin jos ne on jossain jengissä. Tämän lauseen jälkeen minut yhdistetään varmasti johonkin äärirasistiin, mutta en minä ole sellainen. Se vain on huomattu, että kulttuurierot aiheuttaa mitä aiheuttaa. Minulla on pitkä ja blondi tukka, vaalea iho ja olen hyvin suomalaisen näköinen muutenkin piirteineni. Koska tältä näyttää hyvin moni muukin suomalainen, ei ulkonäköni herätä suomalaisissa erityisemmin huomiota. Mutta auta armias kun illalla vastaan tulee muutama ulkomaalainen, niin heti siellä vislataan ja huudetaan vaikka mitä.

Tämä sama kaava toistuu myös silloin kun menen ulkomaille, varsinkin johonkin missä ei turisteja niin käy. Esimerkiksi niinkin lähellä kuin Sveitsissä Zürichissä se meno oli paikoittain jopa naurettavaa. Sveitsissä 95/100 ihmisestä on tummatukkaisia, joten tietenkin minä herätin huomiota, koska näytän heidän silmään erilaiselta. Kaupungilla ihmiset osoittelivat ja katsoivat, yksi nainenkin pyysi saavansa koskettaa hiuksiani. Paikallisessa baarissa koin tilanteen hyvinkin uhkaavana, kun ihmiset tulivat oikesti ja kirjaimellisesti iholle, siinä sai oikeasti olla valppaana koko ajan.

Myös viime keväänä kävelin ystäväni kanssa myös Tampereen keskustassa puolenyön maissa, olimme tulossa Pakkahuoneelta eräältä keikalta. Tyypillisesti baarien ulkopuolella oli ihmisiä tupakalla. Ohi kävellessämme yksi ulkomaalaistaustainen mieshenkilö tarttui minua yllättäen ranteesta, ja pyysi liittymään seuraan. Tällaista ei ole ikinä tapahtunut kenenkään suomalaisen kanssa, ei suomalaiset tee noin. Siksi olen välillä ihan pelko perseessä näiden maahanmuuttajien kanssa, vaikken heistä muuten kielteisesti ajattelekkaan, ja kokemuksesta tiedän että heissä on hyvinkin mukavia ja rehtiä ihmisiä. Vastaavasti myös suomalaisissa on näitä "häirikköjä", mutta niitä on niin pieni prosentti väestöstä ettei sitä yhtä helposti huomaa.

Eikä tämä ole minun vainoharhaisuuttani, samaa olen kuullut muilta - erityisesti vaaleilta - ystäviltäni.

No nyt joku muukin ymmärsi. Noi ulkomaalaiset on kyllä erittäin päälle käyviä ja huutelee kadulla. Oon itsekin varuillani tuolla ulkona kun illemmalla kävelee jos joku maahanmuuttaja jengi tulee vastaan. Eikä se somali joka yritti raiskata todellakaan parantanut niiden mainetta mun silmissä.

Kuulostaa varsin tehokkaalta. Vaikka vaikutus olisi kestänyt minuutinkin, niin siinäkin olisi ollut tarpeeksi aikaa paeta paikalta.

Täytyy vähän lieventää tätä,sumutuksen jälkeen pystyi kyllä niinsanotusti "jatkamaan hyökkäysä", silmiä sai availtua sen verran että suurinpiirtein tiesi missä kohde meni,mutta kyllä toi nyt aika huomattavan edun antaa tilanteen ollessa päällä. Ja pakeneminen onnistuu toki helpommin, ei siinä niin kovin hanakasti lähde juoksentelemaan kun ei kuitenkaan juurikaan näe.

Ja tuon vosi ymmärtää vähän muutekin kuin noin mitä luulet.

Oikeeasti nyt ihmiset, jokainen joka joutuu "useasti/toistuvasti" vaaratilanteisiin "syyttä suotta" niin voi katsoa peiliin. Suomessa eletään viellä niin lintukodossa että ilman omaa provoa ja sähläystä ei joudu. Tai toinen mahdollisuus on että jossakin psyyke puolella on vikaa jos kuvittelee tai tuntee olevansa vaarassa yhtenään.

Itse en ole poliisi/vartija/poke mutta silti joudun poistamaan/juttelemaan/hoitamaan narkkeja,juoppoja/rosvoja jne joskus töissä. Tässä kuukauden sisällä olen kerran joutunut puukolla uhatuksi,tällä viikolla kahdesti soittanut poliisit paikalle ja eilen viimeksi erään kodittoman kanssa neuvottelin kun kuulemma olen antanut hänelle porttikiellon liikkeeseen ja hänen kaverinsa käy siitä niin kuumana että olen vaarassa. Silti en pelkää töissä tai vapaa-ajalla yhtään näitä sankareita. Ja en ole koskaan joutunut vapaa-ajalla mihinkään vaara tilanteeseen näiden kanssa.

Asian pointtini oli, että ei saa pelkoa näyttää hyökkääjälle ja kun joudut puolustamaan itseäsi kannattaa ajatella että hän riistää sinulta hengen, tällöin jokaisen ihmisen "luonnolliset" vaistot heräävät, ja pystyt karkaamaan tilanteensta keinolla jos toisella. En itse ole koskaan provosoiva toisia kohtaan, jos sitä tarkoitat, ennemminkin yritän olla huomaamaton, mutta täälläpäin kun asuu jos jonkinnäköistä puukkojunkkaria ei koskaan tiedä koska joutuu kohteeksi, nimimerkillä kokemusta on rajusti.

Asian pointtini oli, että ei saa pelkoa näyttää hyökkääjälle ja kun joudut puolustamaan itseäsi kannattaa ajatella että hän riistää sinulta hengen, tällöin jokaisen ihmisen "luonnolliset" vaistot heräävät, ja pystyt karkaamaan tilanteensta keinolla jos toisella. En itse ole koskaan provosoiva toisia kohtaan, jos sitä tarkoitat, ennemminkin yritän olla huomaamaton, mutta täälläpäin kun asuu jos jonkinnäköistä puukkojunkkaria ei koskaan tiedä koska joutuu kohteeksi, nimimerkillä kokemusta on rajusti.

Ja mikä on lopputulos kun treenaava kaveri ajattelee jokaisesta vähän halailevasta känniapinasta että hän aikoo riistää sulta hengen? Todennäköisesti kuus vuotta kovaa itselle tai määräämätön aika pakkohoidossa paranoian takia..

Kerran saanu kaasut silmille. Tilanne tuli täysin arvaamatta ja olin menossa tyypin kimppuun se kummempia miettimättä, mutta onneksi kaveri oli vieressä ja huusi että vastapuolella on puukko kädesä, siinä sit puolisokeana pompin kuin perhonen vähän aikaa adrenaliinihöyryissä, eikä kirvellyt silmiä ollenkaan. Noh vastapuoli hyppäsi autoon ja huristeli pois ja minä kaverin kyydillä äkkiä kämpille silmiä pesemään. Ja helvetillinen kirvely kesti kauan..
Jutun pointti siis se että kun on tilanne päällä, niin ei se aina se kaasu hirveesti hidasta, tai joillekin ei kaasu yksinkertaisesti toimi. Tällaisiakin tapauksia on ovimiehet tavanneet, itellä ei tuosta kaasuttelusta oo sen kummempia kokemuksia, ei mulla ovella ollut koskaan etes käsirautoja. Jälkeenpäin ajateltuna typerää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom