Mua suoraan sanoen kyllä vähän hirvittää nämä mamut ja ulkomaalaiset, varsinkin jos ne on jossain jengissä. Tämän lauseen jälkeen minut yhdistetään varmasti johonkin äärirasistiin, mutta en minä ole sellainen. Se vain on huomattu, että kulttuurierot aiheuttaa mitä aiheuttaa. Minulla on pitkä ja blondi tukka, vaalea iho ja olen hyvin suomalaisen näköinen muutenkin piirteineni. Koska tältä näyttää hyvin moni muukin suomalainen, ei ulkonäköni herätä suomalaisissa erityisemmin huomiota. Mutta auta armias kun illalla vastaan tulee muutama ulkomaalainen, niin heti siellä vislataan ja huudetaan vaikka mitä.
Tämä sama kaava toistuu myös silloin kun menen ulkomaille, varsinkin johonkin missä ei turisteja niin käy. Esimerkiksi niinkin lähellä kuin Sveitsissä Zürichissä se meno oli paikoittain jopa naurettavaa. Sveitsissä 95/100 ihmisestä on tummatukkaisia, joten tietenkin minä herätin huomiota, koska näytän heidän silmään erilaiselta. Kaupungilla ihmiset osoittelivat ja katsoivat, yksi nainenkin pyysi saavansa koskettaa hiuksiani. Paikallisessa baarissa koin tilanteen hyvinkin uhkaavana, kun ihmiset tulivat oikesti ja kirjaimellisesti iholle, siinä sai oikeasti olla valppaana koko ajan.
Myös viime keväänä kävelin ystäväni kanssa myös Tampereen keskustassa puolenyön maissa, olimme tulossa Pakkahuoneelta eräältä keikalta. Tyypillisesti baarien ulkopuolella oli ihmisiä tupakalla. Ohi kävellessämme yksi ulkomaalaistaustainen mieshenkilö tarttui minua yllättäen ranteesta, ja pyysi liittymään seuraan. Tällaista ei ole ikinä tapahtunut kenenkään suomalaisen kanssa, ei suomalaiset tee noin. Siksi olen välillä ihan pelko perseessä näiden maahanmuuttajien kanssa, vaikken heistä muuten kielteisesti ajattelekkaan, ja kokemuksesta tiedän että heissä on hyvinkin mukavia ja rehtiä ihmisiä. Vastaavasti myös suomalaisissa on näitä "häirikköjä", mutta niitä on niin pieni prosentti väestöstä ettei sitä yhtä helposti huomaa.
Eikä tämä ole minun vainoharhaisuuttani, samaa olen kuullut muilta - erityisesti vaaleilta - ystäviltäni.