Itsepuolustus

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari askelta sivuun ja homma selvä. Eli käytännössä ajaa asiansa jokatapauksessa.
Pakko laittaa tämä klassikko. Mun mielestä poliisit joutuu kaasutuksen jälkeen tekemään hiukan muutakin kuin ottamaan "pari askelta sivuun ja homma selvä".

[video=youtube_share;yxVDdrRJ8L8]http://youtu.be/yxVDdrRJ8L8?t=1m17s[/video]

Videon perusteella näyttää siltä, ettei tuo OC-sumute osu kohteen naamaan kovin hyvin. Silti mulla on sellainen kuva, ettei OC osuessaankaan kaikkiin toimi samalla tavalla vaan jotkut saittaa sumutteet naamallaankin vielä jatkaa hyökkäystään melko hanakasti, eli välttämättä homma ei tosiaan ole pari askelta sivuun ottamalla selvä.

Pakko laittaa tämä klassikko. Mun mielestä poliisit joutuu kaasutuksen jälkeen tekemään hiukan muutakin kuin ottamaan "pari askelta sivuun ja homma selvä".

[video=youtube_share;yxVDdrRJ8L8]http://youtu.be/yxVDdrRJ8L8?t=1m17s[/video]

Tässä nyt hyvä esimerkki, että ei tosiaan yksinkertaisesti tehoa kaikkiin, ovimiehet kertokoot jos haluaa..

En tiiä oliko tuossakaan tapahtumassa tuulinen ilma? koska näyttää ettei kaasuja ees tullu naamalle kunnolla.. ja aika kaukaa yritettii sumutella.

EDit niinkuin olikin jo sanottu aikasemmassa postauksessa.

Väittävät että aseen omistaminen/kantamine mukana laskisi kynnystä käyttää sitä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta miten näiden taistelulajien osaaminen. Jos osaa jonkun "ninja"-lajin niin luuletteko että osaaminen madalta kynnystä käyttää niitä taitoja herkemmin tilanteissa joissa se ei olisi välttämättä tarpeen?

Itse olen todistanut tilanteita missä menestyneet kehälajien miehet ottavat tavan tallaajalta turpaan. Tilanne yllätti heidät täysin ja jäätyivät. Eli lajin x harrastaminen ei välttämättä automaattisesti tee susta voittamatonta. Toki kontaktilajit auttavat jos tilanne tulee, sitä tuskin kukaan pystyy kieltämään.

Ja nyrkkeily ei välttämättä ole niin optimaalin ip-laji. Mä olen itse saanut muutaman tuomion itseni puolustamisesti, nyrkeillä. Ja koska nyrkkeilytausta, niin omat lisänsä vielä siihen mitä sanktiota siitä vielä tulee.

Väittävät että aseen omistaminen/kantamine mukana laskisi kynnystä käyttää sitä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta miten näiden taistelulajien osaaminen. Jos osaa jonkun "ninja"-lajin niin luuletteko että osaaminen madalta kynnystä käyttää niitä taitoja herkemmin tilanteissa joissa se ei olisi välttämättä tarpeen?

Vois kuvitella että jos tietää että voittaa tulevan matsin niin länkytystä ja tuuppimista kestää ehkä hiukka vähemmän aikaa verrattuna siihen että jos tietää että on turpaan tulossa niin eiköhän silloin tee kaikkensa ettei menis rähinäksi asti.

En tiiä oliko tuossakaan tapahtumassa tuulinen ilma? koska näyttää ettei kaasuja ees tullu naamalle kunnolla.. ja aika kaukaa yritettii sumutella.
No Helsingissä kai tuulee aina. Kohteen ympärille ei varmaan aina kerkiä pystyttää telttaa että saisi tuulen eliminoitua. Jos koulutettu ammattimies (poliisi) ei saa vaikutusta aikaan niin silloin voi mielestäni sanoa ettei väline aina toimi toivotulla tavalla. Kyllähän se varmaan useimpiin ihmisiin toimiikin mutta kysymys olikin siitä että toimiiko se aina ja kaikkiin.

Mä melkein väittäisin, että käy päinvastoin.

Kamppailu-urheilun harrastaminen on kuitenkin jossain määrin itsensä kehittämistä, ja nöyryyttä harrastuksesta ainakin saa kun oivaltaa ennen pitkää ihan fyysisellä tasolla sen, että joka hevoselle löytyy kengittäjä. Aseen saa ostamalla, kamppailulajien osaaminen vaatii vuosien harjoittelua ja harvaa kamppailulajien huippuosaajaa varmaankaan edes kiinnostaa näytellä taitojaan snägärijonossa.

Erikseen tietysti jotkut vaparin peruskurssin käyneet kotininjat, jotka luulevat osaavansa. Näiden kohdalla voi käydä niin, että tarve näyttää kaikille omaa "osaamista" kasvaa.

Eli lajin x harrastaminen ei välttämättä automaattisesti tee susta voittamatonta. Toki kontaktilajit auttavat jos tilanne tulee, sitä tuskin kukaan pystyy kieltämään.
Ei tietenkään. Silti kontaktiin ja iskuihin treeneissä tottunut ihminen varmaan lamantuu iskun saatuaan keskimäärin epätodennäköisemmin kuin joku, joka ei ikinä ole saanut iskua leukaansa. Lisäksi kehälajeja osaava henkilö osaa torjua maallikkoa paremmin iskuja ja suojata kriittisiä alueitaan, joten iskuja ei edes tule niin paljon perille ja mahdollisuudet esim paeta tilanteesta ovat paremmat.

...yhtään siis lajia tai sen harrastajia dissaamatta?
Oliko tää mulle tarkoitettu tohon vaparin peruskurssin kotininja -kommenttiin? Kyseessä oli kärjistetty esimerkki henkilöstä, joka hakeutuu lajin pariin vain sen takia, että se tekisi hänestä "kovemman jätkän" tai auttaisi pärjäämään nakkikioskitappelussa. Noita löytyy varmaan joka lajin parista ja onneksi useimmat eivät vaparissakaan paljon alkeiskurssia pidemmälle lajia jatka, kun huomaavat sen olevan enemmän urheilua kuin katutappelua.

joku teleskooppi pamppu vois olla aika toimiva mahtuis taskuun
Sillä ei tee yhtään mitään, ellei sitä osaa käyttää. Muutenkin telari toimii parhaiten silloin, kun pystyy ottamaan etäisyyttä hyökkääjään. Ja jos kykenee ottamaan etäisyyttä hyökkääjään, silloin voisi jo harkita ottamasta jalat alle ja paeta.

Puhumattakaan telarin käyttöoikeudesta.

Kiai master Yanagiryuken uses chi to "push" and control the opponent!

Toisella videolla se haastaa tyypin rahasta, mutta ei saa "tekniikkaa" toimimaan, ja ottaa turpaansa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kamppailulajien taitajia on monenlaisia. Niistä ns. guruista ei päällepäin yleensä näy mitenkään päällepäin se osaaminen ja tausta. Pl. tietysti raskaansarjan nyrkkeilijä on yleensä kooltaan aika kookas. Sen sijaan kun joku jossain julkisesti kehuu olevansa jonkunsortin mestari tms. jossakin lajissa, hälytyskellot soi välittömästi.

Nöyryys on mestarin merkki. "Olette sitä mitä teette, ette sitä mitä sanotte", sanoi kerran viisas mies.

Ja ihan oikeasti näin paljasjalkaisena stadilaisena totean, että ei se stadi nyt mikään harlem tai detroit ole. Kyllä sielläkin on pilkun jälkeen yöllä riski saada nenä kipeäksi snägärillä, ihan kuten missä tahansa muuallakin, mutta ei siellä kyllä ihan kauheasti tarvi pelätä. Jos alkaa joka viikonloppu tulemaan "tilanteita", eikä satu olemaan portsari, vartija tai poliisi, kannattaa jäädä kotiin tutkimaan sitä peiliä. Vaikkei sieltä löydykään välttämättä sitä tilanteen aloittajaa, sieltä saattaa löytyä aikamoisia osasyyllisiä.

Ja se OC - kaasu ei todellakaan ole mikään ihmetökötti. Vielä vähemmän joku turvasumute. Todennäköisesti se toimii, mutta ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun voimankäyttötilanteessa täyden osuman ehtaa ooseetä saanut ei ole siitä ollut moksiskaan, vaan tullut vain vihaisemmaksi. Ei kannata uskoa mainospuheita. Sillä turvasumuttimella voi saada yllätysmomentin tuoman edun pakoon pääsemiseksi, mutta ei sillä ketään oikeasti lamaannuteta.

Se on muuten jännä fakta, että merkittävä osa kännipäissään jonkin sortin astaloilla tehdyistä pahoinpitelyistä on tapauksia, joissa tätä astaloa on kannettu itsepuolustus - tarkoituksessa mukana. Tahtoo sanoa, että juuri tästä syystä täällä ei saa aseenkantolupaa ks. tarkoitukseen, koska sen jälkeen tuolla vasta pelottavaa olisikin liikkua.

Jo valmiiksi peloissaan oleva ja "taisteluun" varautunut ihminen nimittäin eskaloi tilanteen todella herkästi, sen sijaan että tyynesti poistuu paikalta. Monelle ihmiselle koettua vääryyttä on äärimmäisen vaikea ohittaa olankohautuksella ja poistua paikalta unohtaen koko jutun, jos jonkun lajitaidon tai kannossa olevan välineen takia olisi omasta mielestä selvä mahdollisuus "voittaa" tilanne. Ja lopputulos on pahimmillaan se, että itse provosoidutaan -> tilanne eskaloituu yhteenotoksi -> käytetään sitä välinettä kohtalokkain seurauksin. Vaikka koko tilanteesta olisi ollut mahdollisuus vain kävellä tyynesti pois.

edit. ja mitä tulee telariin, se vaatii _todella_ paljon harjoittelua, puhumattakaan laillisuudesta. Kuten tuosta sienikauppias - videosta huomataan, osaamaton sankarisiviili menee tökkimään sienikauppiasta harjalla, sienimies korjaa sen parempaan talteen ja vetää sillä pataan poliiseja. Jokainen voi kuvitella miten olisi käynyt, jos ton harjan tilalla olis ollut telari, kun legoja meni jo pelkällä harjallakin.

Kuten Andre_stander totesi, telari on voimankäyttöväline. Se on suunniteltu tilanteeseen, jossa tilanteesta ei "saa" paeta. Siviilille tämä on täysin väärä lähtökohta.

Näitähän löytyy... laitetaan ny vielä tämä. Ite uskon tuollaisiin kykyihin, mutta omahan on ongelmani. (oon nähny suomalaisenkin pudottavan ison äijän monen metrin päästä - joku "fitnessexpotapahtuma" se oli) "Anteeksi", jos joku pitää trollaamisena. En tietenkään väitä, että juuri tämä video olisi real deal.

A tekondo figher (Grade 5) is trying to hit the face of a psychic power master Mr. Ota sitting on the floor.

edit. no en muista varmaksi, oliko se äijä suomalainen... noniin, öitä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei vittu. Ensiksi noi naurattaa, kunnes tajuat, että joku uskoo tollaisiin "kykyihin" oikeasti. :face:

Koska nähdään MMA - kehissä shamaani noitarummun kanssa? Tai jediritari? Mä haluan heti liput siihen matsiin.

Toi sienikauppiaan kaasutus nyt oli niin naurettavaa paskaa, että morjens.Väärä väline: Ulkona kartiolla liian kaukaa päin helvettiä sumutettuna - joo ei toimikkaan. Oliko yllätys (esim geeli ois todennäkösesti toiminut ja tuo homma ois loppunu tohon) ? Ei ysimillinenkään toimi jos sillä ampuu ohi. Oikein käytettynä kaasu on aivan helvetin tehokas. Jos sillä suihkuttaa ihmistä otsaan niin ei se välttämättä näkökykyä viekään (toki kirvelee niin paljon, että normipulliainen pysähtyy). Mutta jos sillä suihkuttaa silmiin niin varmasti vie. Ja niinkuin aikaisemmin sanoin ei se kaikkia pysäytä vaikka osuis kuinka hyvin mut toimintakyky on silti jotain kymmenesosa siitä normaalista. Ja kyllä siinäkin ollaan oikeassa, että tekijämies kyllä saa pahaa jälkeä näkemättäkin, mutta jos taas mennään siihen oikeaoppiseen käyttöön niin kaasutuksen jälkeen ei jäädä paikalleen seisomaan.

Itse harvemmin kaasua tulee käytettyä. Joskus on jälkikäteen kyllä tullut mieleen, että ois päässyt helpommalla. Ekalla kerralla kaveri oli niin kierroksilla ja pöllyissä, että kaasu oli ainoa vaihtoehto saada se lopettamaan ilman käsien katkomista tms. Toisella kerralla "asiakas" painin jälkeen lähti pois ja haki sähköstunnerin. Molemmat oli ns taparikollisia ja lääkkeissä/kännissä/kovilla kierroksilla ja kaasu osui just nappiin suoraan silmiin ilman, että osasivat sitä odottaa ja vastarinta loppui ensimmäisen kohdalla heti ja toisen kohdalla n 10 sek jälkeen (yritti karkuun, mutta kompastui parkkipaikan korokkeeseen).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom