Itsepuolustus

Toisaalta naispuolisella henkilöllä tilanne on uhkien osalta nykypäivänä aivan toinen. En esimerkiksi mielelläni haluaisi vaimon kulkevan pimeän aikaan yksikseen -ihan vaan varmuuden vuoksi.

No joo kyllä todellakin naisella on vähän eri asia kulkea kadulla. Helsingissä kun olin yksi viikonloppu työporukalla niin ihan koko ajan oli sellanen tunne että joutuu raiskatuks. Koko ajan joku heitti jotain kommenttia ja vittu joku tarjos rahaakin seksistä ja ei en näytä huoralta. Viimenen kerta kun helsinkiin tulen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ylivoimasesti paras itsepuolustuslaji on pikajuoksu. Ja ylivoimasesti eniten turvallisuutta lisäävä asia viikonloppuöitä ajatellen on kaveriporukka.

Pari kertaa on eteen tullu uhkaava tilanne narkkien kanssa, molemmat viikonloppuyönä. Toisella kertaa piti fyysisesti tehdä jotain, ku porukassa olleeseen (n. 5-10m edellä kulkenut) naiseen käytiin käsiks. Tilanne ei olis menny siihen, ellei tää nainen olis alkanu huutelee niille narkeille takas. Tilanne loppu tosiaan siihen, et otin muutaman juoksuaskeleen, käskytin 'peräänny!' ja heitin sen tottelemattoman lähimpään kukkapenkkiin ja sanoin, et 'poistu, mie en haluu lyödä siuta'.

Toisella kertaa olin yksin ja tilanne ei eskaloitunu mihinkään.

Ikinä en ole joutunut mitään kättä pidempää kantamaan mukana siksi että pelottaisi. Olen liikkunut öiseen aikaan yksin ja joskus varsin kännissäkin mm. eri puolilla Helsinkiä, Keravalla, Korsossa sekä ulkomaillakin isommissa kaupungeissa kuten Barcelonassa. Joskus grillijonossa on ehkä jotain pientä rähinää ollut mutta näistäkin on selvitty vain tilanteesta pois lähtemällä. Alaikäisenä ensimmäisiä kertoja baarissa sain myös jotkut isommat pojat perääni oman provosoinnin ja huutelun takia mutta tästäkin selvittiin ottamalla jalat alle. Kavereille on sitten kuitenkin sattunut pahempiakin, esimerkiksi juuri tuolla Barcelonassa eräs kaveri kolkattiin maahan takaapäin jollain mailalla. Paikalle sattunut paruskunta sitten herätteli kolkatun kaverin jolta oli farkkujen taskut viilletty auki ja pöllitty kaikki mukaan lähtevä. Menetti siis lompakon sekä kännykän ja sai kuhmun takaraivoon mutta hengissä selvisi onneksi. Tuollaisessa tilanteessa on hyvin hankala ottaa edes niitä jalkoja alle jos isku tulee takaa ja ensimmäisestä iskusta tipahtaa.

Omistan kyllä sähkötainnuttimen ja olen vapaaehtoisesti ottanut kaverilta OC-sumutetta naamalleni. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään kantaa tälläisiä mukana, lähinnä pysynyt poikien leluina kotona joilla sitten kännissä on leikitty ja testailtu. Voisi toki tulla ehkä hyötykäyttöön jos joskus joku sisään aikoo murtautua, mutta siinäkään tilanteessa en usko parhaaksi vaihtoehdoksi sitä että rupean kaapista lamautinta kaivamaan.. Pitäähän se tuollaiset silti testata miten toimii vaikkei koskaan oikeasti käyttöä olisikaan.

Täällähän saa mielikuvan, että kahnaamisia pitää väistellä oikealta ja vasemmalta jatkuvasti. Pelisilmällä selviää kyllä hyvin pitkälle tai ainakin minä olen selvinnyt kun ikinä ei ole tarvinnut ketään lyödä, eikä ole kyllä kukaan minuakaan yrittänyt mätkiä. Ja on tullut kyllä roikuttua pitkään ja hartaasti pitkin Suomen ja ulkomaiden kaupunkien yöelämää.

Tuuria on varmaan ollut matkassa, mutta jos tilanteisiin joutuu useamman kerran vuodessa, niin sopii miettiä omiakin toimintatapoja.

Mitenkähän nuo apteekissa myytävät lupavapaat turvasumuttimet toimivat? Ei niissä varmastikaan samaa tehoa ole kuin oikeassa kaasussa, mutta luulisi niistä jotain hyötyä kuiten olevan. Osassa on vielä kovaääninen häly mukana, mikä itsessään saattaa jo karkottaa päälletulijan.

Mitenkähän nuo apteekissa myytävät lupavapaat turvasumuttimet toimivat? Ei niissä varmastikaan samaa tehoa ole kuin oikeassa kaasussa, mutta luulisi niistä jotain hyötyä kuiten olevan. Osassa on vielä kovaääninen häly mukana, mikä itsessään saattaa jo karkottaa päälletulijan.

Ostin joskus tollaisen kokeeksi ja sen toiminta ainakin perustui siihen, että se värjää ihon tosi punaiseksi, eli hyökkääjä helppo tunnistaa. Eikä se väritökötti tahtonut lähteä millään pois ihosta.

"Turvasumutin on ennaltaehkäisevä turvallisuustuote uhkaaviin tilanteisiin. Pienikokoinen turvasumutin on helppo pitää mukana missä ikinä liikutkin. Turvasumutin on heti valmis käytettäväksi eikä se vaadi erillistä osto- tai hallussapitolupaa. Painamalla liipaisimesta kevyesti aktivoituu sumuttimen hälytinääni. Sumutin hälyttää voimakkaasti herättäen ympäristön huomion. Painamalla liipasimesta voimakkaasti, aktivoituu sumutin laukaisemaan tehoaineet samanaikaisesti hälytinelementin kanssa. Tehoaineina turvasumuttimessa on menthol, joka sokaisee hetkellisesti sekä väriaine, joka pysyy iholla noin 3-4 päivää. Turvasumuttimen tehokas kantomatka on jopa 5 metriä."

http://www.apteekkituotteet.fi/Turvasumutin-40-ml

Eli ääni+väri+hetkellinen sokaisu.

"Turvasumutin on ennaltaehkäisevä turvallisuustuote uhkaaviin tilanteisiin. Pienikokoinen turvasumutin on helppo pitää mukana missä ikinä liikutkin. Turvasumutin on heti valmis käytettäväksi eikä se vaadi erillistä osto- tai hallussapitolupaa. Painamalla liipaisimesta kevyesti aktivoituu sumuttimen hälytinääni. Sumutin hälyttää voimakkaasti herättäen ympäristön huomion. Painamalla liipasimesta voimakkaasti, aktivoituu sumutin laukaisemaan tehoaineet samanaikaisesti hälytinelementin kanssa. Tehoaineina turvasumuttimessa on menthol, joka sokaisee hetkellisesti sekä väriaine, joka pysyy iholla noin 3-4 päivää. Turvasumuttimen tehokas kantomatka on jopa 5 metriä."

http://www.apteekkituotteet.fi/Turvasumutin-40-ml

Eli ääni+väri+hetkellinen sokaisu.
Kuka lähtis kenttätestaamaan? Mä voin olla raiskari ja joku hyvännäkönen pakkismuija vois olla mun uhri. Jos on oikein kaunis mies, niin sekin käy uhriksi.

Jos nyt oikeasti kuvitellaan, mitenhän hyvin nuo oikeasti pelaa? 5 metrin tehokas kantomatka kuulostaa paskapuheelta. Vertaa nyt esim. Sabren OC tjms. Niissäkin tehokas matka on maksimissaan parisen metriä. Hälytin kuulostaa ihan hyvälle idealle.

Ihmeen hyvin on säästynyt siviilissä rähinöiltä, vaikka täälläpäin tapahtuu paljon kaikenlaista (vähäsen "slummia") ja kuulun varmasti riskiryhmään, kun pari kertaa kuussa yöllä yksin hoipertelen humalassa kotia.
Itsepuolustukseni on ollut sovitteleva lupsakka luonne ja ulkonäkö, joka ei ilmeisesti provosoi useimpia rähinöitsijöitä paljoakaan.

Vaikka nämä uutiset koskevatkin nyt raiskausta ja suurin osa kohdistuu naisiin, niin ei se tarkoita, etteikö muuta vastaavaa voisi tapahtua vaikka miehelle, jossa tarvitsisi suojautua jotenkin.

Vaikka naiset pelkäävät enemmän ja kokevat olevansa haavoittuvaisempia väkivallalle, niin tilastollisestihan miehet joutuvat useammin väkivallan uhreiksi etenkin kaduilla.

Itse kyllä sanoisin, että tietynlaiset sosiaaliset taidot auttaa parhaiten. Paria tärkeää juttua, jos joutuu uhkaavaan tilanteeseen agressiivisen henkilön kanssa. a) käyttäydy itsevarmasti äläkä missään nimessä näytä että pelkäät (ja HUOM tämän vaikutus on päinvastainen, mikäli et toteuta samaan aikaan kohtaa b --> ) B) Älä anna agressiiviselle henkilölle keholla tai puheella kuvaa, että aliarvioisit tai väheksyisit sitä. Päin vastoin, puhu kuin kaverille ja anna kuva että kunnioitat häntä.

Noista neuvoista seuraa se että riidanhaastaja ei pidä sinua helppona nössönä jota on vain kiva kiusata, mutta toisaalta ei pidä myöskään uhkana omalle kingeydelleen.

Eipä tämmöisiä ole tullut omalle kohdalle kertaakaan. Sen sijaan vastaavia tapauksia on joutunut todistamaan helvetin monta kertaa yöelämässä, kun porukka alkaa viinapsykooseissaan riehumaan. Eipä tommosille puhe tunnu juuri auttavan, onneksi ovat poket tulleet nopeasti väliin.

Kerran olen joutunut puolustamaan itseäni kun joku vanha juoppo potkaisi päähän juuri kun olin istumassa taksiin. Muuten en ole koskaan kohdannut aggressivista käytöstä vaikka on tullut liikuttua jonkin verran eri kaupunkien yöelämässä.

Mun kohdalle on osunut pari selkäsaunaa ja yksi ryöstö. Tämän lisäksi olen välttänyt muutaman uhkaavan tilanteen. Nähdäkseni pelisilmä, hulluus ja strateginen ajattelu ovat täkeimmät aseet öisillä kaduilla. Tärkeintä on hyväksyä se, että ihmiset voivat tehdä sinulle pahaa. Ensimmäinen kohdalle osunut pahoinpitely avasi silmät tämän suhteen. Joskus joku vaan haluaa hakata tai ryöstää, eikä siinä puheet auta. Päinvastoin mulkut yrittää harhauttaa hyödyntämällä ihmisen luontaista kohteliaisuutta juttelemalla mukavia. Jos vieras ihminen hakee kontakia, tarkoitusperiä on syytä aina epäillä. Jos kaipaa vaikka neuvoja on parempi lähestyä itse, kuin antautua juttusille vieraan aloitteesta. Toimiva strategia on olla puhumatta kellekään. Voi kuulostaa tylyltä, mutta säästää hermoja etenkin maissa, joissa turistia tunnustellaan jatkuvasti.
Jos vaisto pärähtää, kun joku änkeää iholle, niin silloin pitää päättäväisesti ottaa etäisyyttä. Juttusille ei missään nimessä saa pysähtyä. Etäisyys on pidettävä viimekädessä nyrkeillä, mutta mieluiten askeltaen. Tässä vaiheessa hulluus astuu avuksi. Pitää kaivaa esiin oma sisäinen elukkansa ja antaa sen roihuta silmistä ja näkyä eleistä. Tämä on riittänyt toistaiseksi etäisyyden säilyttämiseen, kun ensin on tiedostanut olevansa vaaratilanteessa. Hulluus on yllättävän tehokas pelote uhkaajalle ja itselle hyvä vastalääke pelon lamauttavaan puraisuun. Jossei se joskus riitä niin sitten mätetään kunnes toimintakyky loppuu.

Ensiksi kannattaisi aina miettiä missä liikkuu ja mihin aikaan. Jos ei ole valinnan varaa niin sittenhän kannataa hakeutua itsepuolustus kurssille, että jonkinlainen käsitys yksikertaisis liikkeistä millä pääset irti juoksemaan karkuun. Turvasumute vaikuttu hyvältä, myös ihan perus mini-ledi-lamppu on hyvä. Sen kanssa kun kun tempasee otsikkoon niin varmasti sattuu ja pimeässä valo häkäisee yllättävän paljon. Tuollaista voi pitää nyrkin sisällä huomaamattomasti.

led_taskulamppu_hh.jpg

Kyllä mä oon sitä mieltä, että tää on paljon pelisilmästä kiinni. Jonkin verran tämmösiä uhkaavia tilanteita ollut baarissa ja ulkopuolella, itse ehkä osittain syypäänä myös ja aina säilyny ehjänä, mutta pahemman tilanteen välttämiseksi on muutama niksi.

Ensinnäkin pitäisi tietää onko kyseessä joku kaveri joka uhoo esittääkseen jotain, vai onko joku oikeesti tulossa päälle. Suurin osahan äijistä uhoo nimenomaan egonsa takia ja nämä kaverit eivät yleensä ilman provoa päälle käy, jos edes silloinkaan. Jos tämmönen kaveri nyt vastaan kävelee kadulla niin sen tunnistaa juuri tästä euroopan omistaja syndroomasta, jolloin löytyy vesimeloonit kainalosta, rinta on pystyssä ja kävelytyyli muistuttaa aku ankkaa. Tämmösistä kavereista nyt ei yleensä enempää haittaa koidu, jos vaan itse ei alennu hiireksi tai rupee provoon. Eli pidä katsekontakti itsevarmasti kiinni kaverissa niin pitkään kuin sekin ja jatka matkaasi muuten aivan normaalisti ja määrätietoisesti, älä näytä mitenkään heikolta. Pahimmillaan se kävelee sua päin ja tönäsee olkapäällä, siinä voi sitten oman harkinnan mukaan tönäistä takasin tai olla tönäsemättä, mutta jatkaa silti matkaa yhtä itsevarmasti. Perään se ei lähe, ainakaan huutelematta, onhan se jo mielessään voittanut miehen mittauksen, jos sitä nyt ei kumoon tönässyt.

Ne vaaralliset kaverit on sitten niitä, jotka ei (yleensä) uhoo tai huutele mitään vaan painelee uhkaavasti sua kohti. Ne voi olla ihan arvaamattomia. Kävelee yleensä nopeesti sua kohti, puuskuttaa tiheeseen tahtiin, niska ja hartiat koholla ja kireenä, katse liimattu suhun kiinni ja puree mahdollisesti hampaita yhteen. Näistä kavereista ei varsinkaan kannata katsetta päästää irti. Jos näyttää siltä et se kaivaa taskusta jotain kättä pidempää niin jalat vaan alle. Muutenkin voi olla hyvä idea vaihtaa tien toiselle puolelle ja välttää tätä kaveria. Näitä nyt harvemmin tulee vastaan, eillei sitten ite ole käynyt uhoomassa jollekkin.

Yleisenä itsepuolustus vinkkinä varsinkin naisille antaisin, siihen vaiheeseen kun joku on jo päälle käynyt, niin repii silmät ja korvat päästä irti (sattuu ihan vitusti) ja sit tietty niskasta tai hartioista vauhtia ja polvella munille. Jos lyödä haluaa niin sitten nenään kämmenen sisäpuolella, ikään kuin työntäisit sen sisään. Sit vaan jalat alle.

Naisille vinkiksi: jos miehen kanssa joutuu tappelemaan, niin ensimmäiseksi ei kannata yrittää tonne haaroihin potkasta/lyödä. Se on aika sisäänrakennettu toiminto miehillä, että niitä "lahjoja" suojataan. Mutta sitten on muita paikkoja, joista saa kyllä hyvän vasteen. Ja ehkä yleisellä tasolla tämmönen havainto, että jos tuolla pahassa maailmassa joutuu tappeluun ja jos joudut kaadetuksi maahan, niin a) pyri mahd. nopeasti ylös(vaikka olisikin purppura vyö) ja b) tiedosta itsesi;tarkoitan, että ymmärrä käyttää koko kroppaasi,jalkoja ja käsiä siihen, että pääset tilanteesta pois, sensijaan, että vaan käsillä työnnät toista pois päältäsi yms.

Joskus kun asuin seuduilla, joilla oli huono maine, kannoin mukanani mm. matkakokoista hiuslakkaa. Sellainen pieni, suunnilleen tollaisen hätäsumuttimen kokoinen, se oli mulla takin taskussa ja yleensä siis kävelin silleen, että mahdollisesti saisin sen nopeasti siitä käyttöön. Jos ajoin pyörällä, pidin sellaista vaijerilukkoa siinä hollilla, siinä kun on se metallinen nuppi, jonka uskoisi sattuvan aika lujaa kun sillä räpsäyttää. Talleilta tullessa oli yleensä mukana raippa ja sekin oli mulla siinä kädessä lyöntivalmiudessa. Raipaniskusta tuleva kipu tosin ei ole kovin hurja, joten se ois varmaan vaan vituttanu hyökkääjää :D

Paljon kun on yksinkin matkustanut, niin sitä tervettä kuolemanpelkoa/itsesuojelua on saanut ja kannattanut harjoittaa. Olen ollut öitä Harlemissa ja Roomassa yöpynyt paikoissa, joilla ei ehkä ole paras mahdollinen maine. Harlemissa en kuitenkaan koskaan liikkunut illan tullen yksin missään, enkä mielelläni edes poistunut yöpaikasta ollenkaan. Roomassa liikuin aina joko kaverin tai tuttujen paikallisten kanssa. Toki on matkoilla tullut joskus nuorempana tehtyä niin käsittämättömän uhkarohkeita tempauksia, että saa olla onnellinen ettei oo mitään sattunu.

Suomessa yleensä on vain sellainen "uhan tunne", eli välttämättä ei edes olisi syytä pelätä, mutta kuitenkin on sen verran varuillaan, että pitää ihmisiä vähän enempi silmällä. Naisena varsinkin (ja hyvin heikkona sellaisena) sitä miettii, että mitä voisi tehdä pelastautuakseen. Se on sitten voiman puutteessa just noita "silmät sisään, kynällä korvaan" -juttuja. Yleensä kyllä jos lähden ilta-aikaan jonnekin niin valikoin jalkaan hyvät kengät. Jos yhdenkään kerran tennareiden pitäminen pelastaa mut tilanteelta, niin en jukopliute ikinä enää laita korkkareita minnekään. Tosin, eipä tuo hyökkääminen katso aina kellonaikaa, tuttava (nainen) oli ollut päiväsaikaan lenkillä ja joku nuorehko mies oli yrittänyt ahdistaa hänet jonnekin puskaan. Tuttu oli saanut hyvät tuntomerkit ja myöhemmin ilmeni, että sama heebo oli raiskannut n.10 tyttöä/naista ennen kuin jäi kiinni. Kivoja tommoset.

Tosin, eipä tuo hyökkääminen katso aina kellonaikaa, tuttava (nainen) oli ollut päiväsaikaan lenkillä ja joku nuorehko mies oli yrittänyt ahdistaa hänet jonnekin puskaan. Tuttu oli saanut hyvät tuntomerkit ja myöhemmin ilmeni, että sama heebo oli raiskannut n.10 tyttöä/naista ennen kuin jäi kiinni. Kivoja tommoset.

Raiskareille olis erittäin hyvä juttu sellanen rangaistus että joku perseraiskaa ne niin ettei pysty käveleen kuukauteen ja ei ollut vitsi oon oikeesti tätä mieltä! Mikään ei ole mun mielestä säälittävämpää kun raiskata joku. Jollakin saattaa iskee hirvee paniikki tollasseessa tilanteessa missä yritetään ahdistaa jonnekin pusikkoon ja sitten ei pysty tekeen mitään mutta mä suosittelen että jokainen nainen joka tohon tilanteeseen joutuu niin kunnon potku vaan munille.. kyllä se siitä kaatuu :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom