Itsepuolustus

Laitoin yleiselle puolelle, koska tarkoituksena ei ole puhua itsepuolustus lajeista yms vaan jokapäiväisestä tarpeesta selviytyä jotain ongelmaa vastaan. Päivittäin saa lehdestä lukea hirveitä uutisia joita ei toivoisi edes vihamiehelleen ja usein tuntuu, että uhri on aivan avuton vaikuttamaan tilanteeseen.

Onko teillä millaisia keinoja suojautua vastaavilta tilanteilta vain luotatteko siihen, että tuollaista ei voi teille käydä? Vaikka nämä uutiset koskevatkin nyt raiskausta ja suurin osa kohdistuu naisiin, niin ei se tarkoita, etteikö muuta vastaavaa voisi tapahtua vaikka miehelle, jossa tarvitsisi suojautua jotenkin. Esimerkkinä eräs tuttu joka hakattiin vuonna 2004 sairaalaan pesäpallomailoilla, koska se oli kuulemma kivaa.

Itse monesti miettinyt hankkivansa jonkinlaista "kättä pidempää" varmuuden vuoksi kun näin vainoharhainen olen, mutta eipä ole tullut aikaiseksi.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012112516370032_ul.shtml
http://www.youtube.com/watch?v=-LS_VFZ9NEc&feature=watch_response
http://www.youtube.com/watch?v=KBdmdCW_-A4&feature=watch_response_rev
http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap-crime-rapes&date=2009
http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap_rat-crime-rape-rate

PS. Korkealle se Suomikin sijoittuu
Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Vaikka uutiset ei nyt suomessa ole tapahtunutkaan, niin niitä silti täälläkin tapahtuu

Edit: Tuli vielä mieleen kun näin jonkin venäläisen videon, jossa autossa ollut kamera nauhoitti, kun nuori mies tuli teräsputken kanssa uhria kohti aikeissa hakata tämä, mutta miehellä olikin sitten ysimillinen autossa, jolla sai tämän nuoren perääntymään

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli joskus yläkoulu ikäisenä ja viellä tonne kahden kympin korville asti puukkoa ja starttipistolista tehtyä kusiluikkua taskussa kun kuljin kylillä.. miksikö? En tiedä, mua ehkä pelotti kun olin niin monesti joutunut tälläisiin 5v1 tilanteisiin yms.

Oliko noista apua.. pari kertaa kyllä, mutta välissä tuli vaan isompia ongelmia kun meinasin vetää ensimmäiseltä kurkkua auki tai losauttaa reikää otsaan. Jos jokaista nyrkkipukari jengiä olisi reijittänyt niin linnassahan tässä olisi viettänyt aikansa. Parempi katsoa missä liikkuu ja olla valppaana ja valmis ottamaan ritolat jos tilanne kehittyy.. ennen jäin vain seisomaan ja katsoin toisten kortit.

Itse toivon ettei koskaan tarvitse joutua moiseen tilanteeseen, mutta sen verran olen etukäteen miettinyt että vakavan paikan tullen koittaisi repiä hyökkääjältä silmät päästä. Ei ehkä odottaisi moista ja voisi onnistuessaan rauhoittaa tilannetta. Toki tästä hyvästä itse joutuisin varmaan vankilaan tai äärettömän suuriin korvauksiin, jos minua ei olisi keritty ampua tai puukottaa kuin muutaman kerran. Ainakin mahdollisesti säilyisin hengissä ja hyökkääjä säilyisi hengissä, mutta saisi ikuisen muistuksen kannattiko olla väkivaltainen.

Todennäköisesti kuitenkaan mitään ei olisi tehtävissä ja se olisi Ephen menoa sitten.

Aiheeseen liittyen, olen nähnyt TV:stä pariinkin kertaan dokkarin, jossa käsiteltiin satunnaista katuväkivaltaa. Dokumentin nimeä en muista, mutta siinä käsiteltiin aika pitkälti kehonkieltä yms joka vaikuttaa siihen, miten helposti uhri valikoituu hyökkäyksen kohteeksi. Päällimmäisenä jäi mieleen se, että kannattaa kulkea ryhdikkäästi ja itsevarman oloisesti sekä katsoa vastaantulijoita silmiin ikäänkuin merkkinä siitä, että heidät on huomattu ja muutenkin pitää silmänsä auki ja olla tietoinen ympäristöstään. Sen lisäksi kannattaa tietysti kiinnittää huomiota siihen miten jurrissa, missä ja mihin aikaan liikkuu ja tuollaisiin perusjuttuihin.

En itse usko, että minkään aseen mukana kantaminen tuo juuri lainkaan lisää turvaa. Kun vedät väkivaltatilanteen uhatessa puukon esiin, ottaa toinenkin osapuoli kättä pidempää esiin jos sellaista mukanaan kantaa. Lisäksi on tietysti riski, että puukko/tkp tai muu ase päätyy hyökkääjän haltuun, noiden eri välineiden käyttöä pitää treenata tuhansia tunteja, jotta niiden käyttö on tehokasta ja varmaa myös stressitilanteessa. Ja lopuksi myös se pointti, että noita on laitonta kantaa mukana julkisella paikalla ilman perusteltua syytä ja jos päätyy käyttämään niitä, saa aika varmasti syytteet ja tuomiot vaikka itse olisikin alunperin se uhri.

Enemmänkin panostaisin itse tuohon ennaltaehkäisyyn ja siihen, että oppii tunnistamaan ja välttämään uhkaavat tilanteet ennenkuin tilanne eskaloituu väkivaltaiseksi. Toki on niin, että tilanteita ei voi aina välttää, mutta tuolla luulisi pääsevän jo aika pitkälle.

Jos OP ei halua tulla hakatuksi, ni ekana kannattais vaihtaa profiilikuva :D

Tossuthan nuo o paras IP-väline, ja polkupyörä jolla pääsee ripeämmin menemään. Jos pelkää katuväkivaltaa ni kannattaa suunnitella reittinsä ja liikkumisensa siten että ei ole yksinäisenä pysäytettävissä paikassa missä voi joutua helposti yksittäisen jantterin kohteeksi tai porukan nurkkaan ajamaksi. Hankalat paikathan ovat just alikulkutunnelit ja kapeat pyörätiesillat. Joku henkilökohtainen hälytinkin o periaatteessa toimiva vehje, jos alueella liikkuu muita siihen aikaan.

Väkivaltavarustein o hankala pärjätä mun mielestä, tosiaan se vaara että tilanne eskaloituu. Puukollakin o hankala heilua jos vastapuolella o pari tyyppiä pitkän kepin kanssa. Pippurikaasu o varmaan viksuin vehje siihen, parin metrin päästä voi käyttää eikä aiheuta pysyvää vahinkoa. Valitettavasti vaan hankala saada, muuten ku Mustamäen torilta.

Mutaamia kuultuja ajatuksia, "vanhemmilta pojilta":

Britti Geoff Thompson, joka oli itsepuolustusmies ja hakeutui kovimpiin ravintoloihin portsariksi, että pääsisi vuosikausia vaivanneesta pelostansa pois.
Hän esitti sellaisen ajatuksen kun itsesuojelu.
Lähtökohta oli siinä että jos itsesuojelu pettää, niin sitten vasta joudutaan itsepuolustustilanteeseen, eli jos paikkakunnalla on ravintola, missä aina tapellaan, niin älä yksinkertaisesti mene sinne, valitse joku fiksumpi baari - aika yksinkertaista. Esimerkkejä oli monia muitakin, mutta lukekaa Thompsonin kirja, niin siinä on asiasta syvällisemmin.

Olin tovin eräässä Totuuteen pohjautuvassa itsepuolustuslajissa (RBSDF) Siellä meillä oli todella pätevät kouluttajat ja he sanoivat, että jos olette menossa jätkien kanssa esim. paikalliselle Seurahuoneelle vetämään juhlakännit, niin varatkaa aina ylimääräinen 20 euroa taksirahaa - jota EI sitten juoda, se kuulosti hyvin yksinkertaiselta tavalta välttää mahdolliset öykkärit kadulla.
Taksi vie sinut kotiovelle ja on paljon turvallisempi vaihtoehto, kun hoipertelee sen muutaman kilometrin kohti kotia, jolloin on aina vaara tavata näitä rähinäviinaa juovia öykkäreitä, mitä inhoan yli kaiken.

Viimeksi muokattu:
Oc-kaasu, suht helppo käyttää ja pysäyttää raiskaajan
Paitsi että on tosiaan luvanvarainen hankkia, eikä saa julkisella paikalla pitää hallussa.

Lisäksi tuo hyökkäyksen pysähtyminenkään ei aina ole varmaa jos sumutteella ei osu tai jos hyökkääjiä on useampi, eikä sumute riitä. Jos on sitä mieltä, että tarvitsee ulkona liikkumisen turvaksi jotain arsenaalia ja on lakia valmis tämän vuoksi rikkomaan, niin kannattaa varmaan saman tien hankkia joku ampuma-ase. Hyökkäys pysähtyy varmemmin ja vaikkei osuisikaan, niin pelote-efekti on laukauksella huomattavasti suurempi kuin OC-sumuttimen suhinalla. Lisäksi apu tulee paikalle kohtalaisen nopeasti, kun laukaukset kuuluvat satojen metrien päähän ja joku aktivoi erilaisia viranomaistahoja soittamalla hätänumeroon.

Ja jottei kenellekään jää epäselväksi, edellinen oli huumoria enkä oikeasti suosittele ketään hankkimaan asetta tai muutoinkaan rikkomaan lakia. Ihmetyttää vain, onko joku tosissaan niin paranoidi että oikeasti kokee tarvitsevansa jotain aseistusta jotta voi ulkona liikkua turvallisesti? Jos näin oikeasti on, niin suosittelen pysyttelemään kotosalla...

Hmm, mulla ei oo tälläsiä tilanteita kyllä ollut paitsi kerran lähdin pyörällä karkuun (erittäin paljon porukkaa kylällä perjantai-iltana, yksin pyöräilemässä 11 aikoihin, ikää taisi olla siinä 11-12v paikkeilla), yhtäkkiä 3-4 poikaa (17-20v...) lähti juoksemaan 50m päästä ja yritti saada kiinni. Tiiä mitä meinas tehdä, helppohan se oli pyörällä pari ripeää polkasua ottaa.

Vuosia takaperin nakkikioskin jonossa oli edessäni mies joka koko ajan ruinasi kyytiä kotiinsa. Ystävällisesti sanoin joka kerta etten lähde viemään. Lopuksi kävelin autolle ja mies huusi että tulee kohta vetämään turpaan, johon vastasin ettei uskaltaisi. Istuuduin autoon ja kuin tyhjästä nyrkki ilmaantui jostain. Vähän ajan päästä olinkin matkalla sairaalaan nenää paikattavaksi. Vieläkin ärsyttää etten jäänyt antamaan samalla mitalla takaisin, mutta järkevämmin ajateltuna ihan hyvä vain. Ties mihin syytteisiin sitä olisi voinut joutua vastaamaan. Minä provosoin tilannetta, mutta mielestäni säälittävää ettei voinut rehdisti hyökätä vaan piti salaa hyökätä istuvan kimppuun.

Mulle kävi sillä tavalla kun joku somali yritti vissiin raiskata mut niin minä näppäränä tyttönä potkasin sitä munille niin lujaa kun lähtee. Kyllä mä uskon että osaan puolustautua jos vastaavanlaisia tilanteita tulee olen kuitenkin potkunyrkkeilyä harrastanut useita vuosia ja muita kamppailulajeja siinä sivussa.

Nopeasti omaksuttava ja sukupuoleen tai kokoon katsomatta erinomaisesti toimiva lääke; Krav Maga.

Onhan niitä vaikka mitä kaikkia tehokkaita itsepuolustus lajeja, mutta kaikilla ei riitä kiinnostus tai aika niitä harrastaakseen

Itse samaa mieltä, että kaasu olisi hyvä vaihtoehto. Vaikka kaikki nuo aseet ovatkin laittomia niin on myös uhriin kohdistuvat teot yleensä aika laittomia. Jos olisin nainen ja minua koitettaisiin raiskata niin olis aivan yks lysti jos sen raiskaajan - vaikka kuollettavasti - lävistäisin esim puukolla. Tuskimpa moni vastaavanlaisessa tilanteessa miettii, että mitä laki sanoo

Nopeasti omaksuttava ja sukupuoleen tai kokoon katsomatta erinomaisesti toimiva lääke; Krav Maga.

Vaikka onki kamppailu-urheilulajeja tullut harrasteltua ni mun mielestä itsepuolustustaidot o vaan parantamaan pakoon pääsyä. Tietenki jos haluaa ni voi jäähä siihen kokeilemaan että pärjääkö randomjantterille, mutta jos esim. tuntuu että haluaisi pitää nokkansa suorana tai naisensa raiskaamattomana ni kannattaa ottaa jalat alleen ripeästi. Jos jää ihmettelemään tai painimaan niin siinä voi tapahtua kaikenlaista epäreilua ja yllättävää.

En tiedä, minkälaisissa paikoissa täällä jengiä asustelee, mutta ite oon aina saanut kävellä Helsingin Kluuvin alueella täysin rauhassa kellonajasta ja humalatilasta riippumatta, vaikka alue on asukaslukuun nähden Suomen väkivaltaisin kaupungin osa. En muista edes kovin montaa kertaa, että töissäkään olisi tullut vastaan tilannetta, jossa joku on saanut turpaansa ilman syytä ja tuntemattomalta ihmiseltä. Kyllähän niitäkin tapahtuu etenkin vkl öisin, mutta se että aletaan kantamaan jotain keklua sen takia että pelottaa kävellä ihmisten ilmoilla, niin suosittelen jäämään kotiin. Suhteellisen huolestuttavaa huomata tämä ilmiö, että jengi kantaa rasseja mukana ilman oikeasti mitään hyvää syytä. Sitten kun jurrissa menee hieman hermot johonkin perussuomalaiseen känniapinaan, niin huomataan että ne käsiraudat onkin omissa ranteissa ja joku lapsi menetti isänsä tai nainen puolisonsa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Treenaat ittes salilla isoksi ni ei kaikki puhelintolpat ja narkkaripaskat koita käydä päälle. Se nyt on ihan totuus, jos sä olet helvetin iso, ni tietenki saa olla rauhassa, mut pieni ja epävarman näkönen ni helpompi ottaa pataan varsinkin yöelämässä. Ite en ole turpaan ottanut, mutta pari kertaa antanut kyllä, ihan aiheesta. Sen verran on itseluottamusta etten nyt aivan altavastaaja ole. Tietenkään en koskaan halua joutua moiseen tilanteeseen, ja kyllä se joskus hirvittää kun tuolla menee et mitäs jos joku hullu iskee tikarin niskaan jossain bussissa.

Mulle kävi sillä tavalla kun joku somali yritti vissiin raiskata mut niin minä näppäränä tyttönä potkasin sitä munille niin lujaa kun lähtee. Kyllä mä uskon että osaan puolustautua jos vastaavanlaisia tilanteita tulee olen kuitenkin potkunyrkkeilyä harrastanut useita vuosia ja muita kamppailulajeja siinä sivussa.

Olitko missä kun tää tapahtu? Miten olit joutunut ko. tilanteeseen?

Olitko missä kun tää tapahtu? Miten olit joutunut ko. tilanteeseen?

Tampereella kerrostalon pihassa jossa asun. Se tyyppi raahas mut kauemmas ja oikeestaan ainoa vaihtoehto oli potkasta munille koska muuta en pystynyt tekeen. Se tyyppi kaatu maahan kivusta ja mä lähdin käveleen kotio.

Mä olen pelastunut aina joko viekkaudella tai juoksemalla helvetin lujaa. Tosin silloin kun auto ajoi rinnalla koko matkan ja no, hmm, arvaatte varmaan mitä kuski teki samalla, niin siitä jäi kyllä moneksi vuodeksi kammo jos auto hidastaa kohdalla. Koiralenkillä oon selvinnyt ahdistelijasta huijaamalla että mun mustasukkainen ja väkivaltainen poliisi-aviomies alkaa jo ihmetellä missä olen, kerran bussi-pysäkillä ihan random-mies pelasti mut alkamalla esittää mun poikaystävää, kun tilanne alkoi käydä uhkaavaksi. Brysselissä vuokraemäntä laittoi hälyttimen mukaan ja sanoi että älä ikinä kulje ilman tätä, älä kulje 21 jälkeen illalla ulkona ja älä pistä hanttiin jos tulee tilanne, täällä on kaikilla veitsi. Mut onnistuin kyllä sielläkin aina pakenemaan tilanteesta. Mutta aivan lähtemättömästi on jäänyt mieleen kun 16-kesäisenä ja vähän vanhempana vietettiin kesiä New Yorkissa, niin sen perheen äiti laittoi meille lyijykynät mukaan kaupungille että ne voi työntää hyökkääjän korviin:lol2:

En tiedä, minkälaisissa paikoissa täällä jengiä asustelee, mutta ite oon aina saanut kävellä Helsingin Kluuvin alueella täysin rauhassa kellonajasta ja humalatilasta riippumatta, vaikka alue on asukaslukuun nähden Suomen väkivaltaisin kaupungin osa. En muista edes kovin montaa kertaa, että töissäkään olisi tullut vastaan tilannetta, jossa joku on saanut turpaansa ilman syytä ja tuntemattomalta ihmiseltä. Kyllähän niitäkin tapahtuu etenkin vkl öisin, mutta se että aletaan kantamaan jotain keklua sen takia että pelottaa kävellä ihmisten ilmoilla, niin suosittelen jäämään kotiin.
...

Täysin samaa mieltä. Itse olen ikäni Itä-Helsingissä dallaillut eikä ole toistaiseksi tarvinnut pelätä, ei aikuisena eikä junnuna. Kahdesti olen joutunut agressiivisen nuorison uhkaamaksi ja molemmilla kerroilla selvinnyt melkolailla vammoitta ihan vaan paikalta poistumalla.

Toisaalta naispuolisella henkilöllä tilanne on uhkien osalta nykypäivänä aivan toinen. En esimerkiksi mielelläni haluaisi vaimon kulkevan pimeän aikaan yksikseen -ihan vaan varmuuden vuoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom