Itsensä kehittäminen ja sen eri tekniikat?!

Jos aihe kiinnostaa niin suosittelen lukemaan Stephen R. Coveyn Tie menestykseen kirjan. Itse suhtauduin aika skeptisesti tähän alkuun ja en tosiaan netistä löytänyt tästä kirjasta mitään negatiivistä kenenkään arvosteluista. Nyt olen lukenut 1/3 kirjasta ja voin jo sen perusteella suositella tätä kirjaa vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja hyvältä kirjalta ja saanut joitakin asioita uuteen valoon jopa.

Kirjasta kuulin ekaa kertaa tässä threadissa http://www.pakkotoisto.com/yleinen-keskustelu/100423-saamattomuus/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseeni puree parhaiten Brian Tracyn tuotanto, jota löytää kyllä satojen ja jopa tuhansien tuntien edestä netistä. Esimerkin löytää vaikkapa tästä. Aika hyvää settiähän noista löytää ja maalaisjärkeen käypiä viisauksia, jotka ovat ehkä välillä jopa niinkin itsestäänselviä, ettei niitä vaan tule ikinä omin päin ajatelleeksi. Ja sitten kuultuaan tajuaakin tehneensä asiat vuosia päin p:tä.

Suosittelen lukemaan Richard Bachin Lokki Joonatanin. Kirjan sanoma on se, että jos uskoo itseensä, niin kaikki on mahdollista. Pitää elää elämänsä niinkuin itse haluaa, eikä mennä lauman mukana.

Lisäksi Tony Dunderfelti Ilon Psykologia. Positiivinen asenne on kaiken menestymisen edellytys. Huomaamatta ihminen alkaa rypemään negatiivisissa ajatksissa, jotka ei vie mihinkään ja rajoittavat elämää.

Suosittelen lukemaan Richard Bachin Lokki Joonatanin. Kirjan sanoma on se, että jos uskoo itseensä, niin kaikki on mahdollista.

Ei pidä paikkaansa. On tiettyjä asioita, joihin ei voi vaikuttaa itse, vaikka kuinka yrittäisi. Ei meistä kaikista tule millään toimitusjohtajia, vaikka uskoisimme fanaattisesti siihen.

Ei pidä paikkaansa. On tiettyjä asioita, joihin ei voi vaikuttaa itse, vaikka kuinka yrittäisi. Ei meistä kaikista tule millään toimitusjohtajia, vaikka uskoisimme fanaattisesti siihen.

Toki on sellaisia asioita, joihin ei itse voi vaikuttaa, mutta tuo kertomasi esimerkki ei ole sellainen. Kyllä jokaisesta täysijärkisestä ihmisestä voi toimitusjohtaja tulla, kunhan vaan tekee riittävästi työtä sen eteen. Ei kaikista voi mitään Olliloita tai Eloppeja tulla, mutta jokainen voi pistää vaikka oman yrityksen pystyyn ja olla siinä lafkassa niin iso kiho kun itse vaan haluaa.

Kyllä mäkin haluan joku päivä vielä saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden, mutta tiedän hyvin että siihen ei pelkällä fanaattisella uskomisella päästä.

Se siitä OT:sta. Pitääkin tutustua tuohon Last Lectureen. Vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Suurimpaan osaan asioista ihminen pystyy silti itse vaikuttamaan elämässään omasta ympäristöstään huolimatta. Itseäni ottaa päähän sellaiset ihmiset, jotka valittavat monista asioista, eivätkä tee asioille yhtään mitään. Kuten mcren sanoikin jo niin jokaisesta voi tulla toimitusjohtaja, jos haluaa ja pikkasenkin löytyy järkeä päästä, tai uskaliaisuutta.

Mua ei kyllä yllätä yhtään ketkä nämä valittajat tässä ketjussa ovat...

Kaipa tämä aiheeseen liittyy, positiivinen ajattelu vetää puoleensa positiivisia asioita.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eihän siihen mitään kirjoja ja muita tarvii, kyllä jokaisen pitäis tunnistaa omat vikansa, myöntää ne ja pyrkiä parantamaan. Yleensähän se "kehitys" siihen että omille puutteille löytyy aina sata ja yksi selitystä ja syytä miks ne onkin oikeastaan hyviä ja ties mitä...

Kehitys lähtee siitä että on rehellinen itselleen. Ilman sitä ei millään metodilla mitään saada aikaan.

Eihän siihen mitään kirjoja ja muita tarvii, kyllä jokaisen pitäis tunnistaa omat vikansa, myöntää ne ja pyrkiä parantamaan. Yleensähän se "kehitys" siihen että omille puutteille löytyy aina sata ja yksi selitystä ja syytä miks ne onkin oikeastaan hyviä ja ties mitä...

Kehitys lähtee siitä että on rehellinen itselleen. Ilman sitä ei millään metodilla mitään saada aikaan.

Meillä oli yhdellä yrityssuunnittelun kurssilla kirjana sellainen opus kuin "Now, Discover Your Strengths" ja siinä kehotettiin keskittymään vahvuuksiin heikkouksien sijaan. Se keskittyi lähinnä yrityksen sisäisten tiimien työskentelyn parantamiseen ja johtamiseen, mutta mielestäni perusajatus oli hyvä. Jokaisella on vahvuuksia ja niitä kehittämällä pääsee pidemmälle kuin heikkouksiin keskittymällä. Jos on ihan vitun hyvä jossain, ei haittaa vaikka olisi huonompi jossain toisessa asiassa.

Suurimpaan osaan asioista ihminen pystyy silti itse vaikuttamaan elämässään omasta ympäristöstään huolimatta. Itseäni ottaa päähän sellaiset ihmiset, jotka valittavat monista asioista, eivätkä tee asioille yhtään mitään. Kuten mcren sanoikin jo niin jokaisesta voi tulla toimitusjohtaja, jos haluaa ja pikkasenkin löytyy järkeä päästä, tai uskaliaisuutta.

Kyllä siihen vaikuttaa sattumakin aika paljon. Ja kilpailu noista paikoista on kovaa, joten kyllä vääjäämättä niitä lahjakkaitakin yksilöitä jää sivuun noista tehtävistä. Sama pätee esim. urheiluun: kaikilla ei rahkeet riitä sinne ihan terävimpään ykkösluokkaan, vaikka motivaatiota olisi ja treenaisi antaumuksella.

Kyllä siihen vaikuttaa sattumakin aika paljon. Ja kilpailu noista paikoista on kovaa, joten kyllä vääjäämättä niitä lahjakkaitakin yksilöitä jää sivuun noista tehtävistä. Sama pätee esim. urheiluun: kaikilla ei rahkeet riitä sinne ihan terävimpään ykkösluokkaan, vaikka motivaatiota olisi ja treenaisi antaumuksella.

Tottakai, mutta ainahan se riippuu ihmisestä, että miten tyytyväinen on omaan tilanteeseensa ja itseensä jokaisen onnistumisen, tai epäonnistumisen jälkeen. Ja haluaako yrittää jotakin muuta, johonka rahkeet riittäisi, vaiko sitten viillellä ranteita ja haukkua kaikkea paskaksi ja masistella saamattomana loppuelämänsä. En tarkoita sitä, että jokainen ihminen pääsee jossakin asiassa maailmanhuipulle, mutta jokaisella on mahdollisuus nauttia siitä mitä pystyy itse saavuttamaan omilla päätöksillään, tai menestymisen halullaan.

Kun katsoin tuon secretin alun niin vaikutti todella amerikkalaiselta. Lähinnä itseäni huoletti nuo perustelut joita osa noista puhujista tuossa heitti, sillä aika kaukaahaettuja.

Toimitusjohtaja voi jokaisesta tulla, mutta esim. jokainen ei tule juoksemaan satasta alle 9.5s, koska siihen yksinkertaisesti vaaditaan juuri sopivat geenit. Toisaalta jokainen voi harjoittelemalla tehdä itsestään niin nopean kuin on mahdollista.
Minkä takia tuo toimitusjohtajan työ kiinnostaa? Itse jos olisin semmoisessa hommassa, niin raha olisi ainoa motiivi tehdä sitä. Itseä ei ainakaan houkuttele pätkääkään istumatyö ja tiukat etiketti ja aikataulu jonka se toisi mukanaan. En väitä etteikö joku voisi siitä nauttia, mutta kuinka moni tahtoisi tehdä sitä tekemisen ilosta eikä sen takia, että siitä saa parempaa palkkaa kuin muista töistä?

Mutta judohemmo nyt ei ole muuallakaan täällä vilautellut erityisen positiivista asennetta.

Ja näissä jutuissa on ihan hyvä muistaa että ei voi ajatella kuitenkaan, että kun nyt teen noin niin kaikki tapahtuu itsestään eikä itse tarvitsisi tehdä töitä.
Mind Gym-Kirjassa olikin yksi lause joka mielestäni kiteyttää kaikkien näiden neuvojen tehon ja mitä pitää muistaa, kun jotain menee pieleen.
"Positive thinking doesn't always works, unfortunately negative thinking does"

Uskomalla itseesi ja tekemällä töitä saa varmasti parempia tuloksia, mutta minua, kuten montaa muutakin, ärsyttää tuo "usko itseesi niin kaikki on mahdollista" mantra, jota kuulee näissä keskuteluissa turhan usein. Se nyt vain on niin paskaa kuin olla ja voi :)

No jaa, mun mielestä ainakin on helpompi ajatella noin kuin että "usko itseesi ja kaikki paitsi jotkut asiat ovat mahdollisia" :D Kyllähän jokainen järkevä ihminen tiedostaa, että kaikista ei ole esim. huippujuoksijoiksi, mutta voihan sitä silti yrittää ja myöhemmin laskea tai muuttaa tavoitteita.

Minä en muutenkaan pidä minkäänlaisista rajoitteista. En ikinä mieti että joku asia tai tekeminen olisi mahdotonta, koska negatiivinen ajattelu masentaa ja heikentää suorituskykyä. Paljon mieluummin lähden vaan rohkeasti koittamaan kaikkea ja jos joudun pettymään niin sittenpähän petyn ja etsin uutta tekemistä. Tähän mennessä ei ole ainakaan tarvinnut vielä kertaakaan perääntyä mistään :)

Hyvä esimerkki ihmisestä, joka elää pahvilaatikossa. Säästä 2500e, laita pystyyn oma osakeyhtiö ja olet toimitusjohtaja.

func sanoi:
Eihän siihen mitään kirjoja ja muita tarvii, kyllä jokaisen pitäis tunnistaa omat vikansa.

Harvemmin ratkaisut löytyvät jos istuu himassa, tuijottaa seinää ja miettii. Yleisemmin ratkaisu löytyy kirjoista, elokuvista, keskusteluista, kokemuksista yms. Ei esim. syvästi masentuneen päässä yhtäkkiä vain naksahda, että enpä ole enää masentunut vaan siihe ntarvii apua.

edit: tämmönen ketju muuten oli jo jossain?

Laitoin tän sinnekin. Tää on ehkä Randyn videotakin kovenpi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No jaa, mun mielestä ainakin on helpompi ajatella noin kuin että "usko itseesi ja kaikki paitsi jotkut asiat ovat mahdollisia" :D Kyllähän jokainen järkevä ihminen tiedostaa, että kaikista ei ole esim. huippujuoksijoiksi, mutta voihan sitä silti yrittää ja myöhemmin laskea tai muuttaa tavoitteita. )
Kovin noita tuolla mantralla markkinoidaan ja sitä on täälläkin saanut aina välillä lukea. Välillä siitä on jopa väännetty miten totta se onkaan. Menee vain helposti siihen, että kaikki munat pistetään yhteen koriin ja masennutaan, kun se suuri unelma ei toteutunutkaan. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Bigger, Stronger, Faster -dokkarissa näkyneet Arskan wanhan salin ulkopuolella asuntovaunuissaan asuvat juipit, jotka matkustivat paikalle tulevansa "löydetyiksi". Uskoivat varmasti itseensä ja yrityskin oli varmaan kova, kun oltiin valmiit jättämään kaikki taakseen. Noh, järkevistä ihmisistä ei varmaan ollut kyse :)

Kyllä hivenen realistisempi mantra iskisi itseenikin huomattavasti paremmin. Esim. "Usko itseesi niin saat parempia tuloksia".

Enkös tuossa jo maininnutkin tuon, että "Positiivinen ajattelu ei aina toimi, valitettavasti negatiivinen toimii joka kerta"
Lähinnä tuo Judohemmon lause jo pilaa koko homman että "Kaikista ei voi tulla toimitusjohtajia", kilpailu on varmasti kovaa ja kaikista ei tule juuri sen suurimman yrityksen TJ:tä, mutta eikös Judohemmo tuossa tavallaan viesti sen että ei itse usko että itsestä voisi tulla. Ja niinkuin sanottua, aina voi laittaa oman yrityksen pystyyn.

Eli totuudenmukaisemmin sanottuna tuo olisi "Kaikista ei voi tulla toimitusjohtajia valmiiseen täydelliseen pakettiin, mutta kaikki voivat perustaa yrityksen ja laittaa sen menestymään"

Lähinnä tuossa häiritsee se, että jos ei selvää todistetta ole miksi ei voisi, niin turha tuota on sanoa. Varsinkin jos ei ole yrittänyt, jota en kyllä tiedä onko judohemmo tässä tapauksessa näin toiminut. Mutta voisit kertoa minulle että jos kilpailu on niin kovaa, niin mikä tai mitkä asiat estävät sinua olemassa siinä kärkipäässä, joka saa ne paikat?

Sanoisinko näin tyhjentävästi, ottamatta kantaa mikä on oikein ja mikä väärin ja mikä vaikuttaa mihin ja mikä on mahdollista, että ainakin kaikki ne ihmiset, jotka tunnen ja ovat saavuttaneet elämässään jotain mistä joskus eivät osanneet edes haaveilla, ajattelevat tästä otsikon asiasta täysin päinvastoin kuin Judohemmo.

Jokainen ihminen reagoi eri tavalla erillaisiin ongelmiin/vastoinkäymisiin ja onnistumiisiin elämässään. Jotkut vaipuvat skeptisyyteen ja ahdistukseen pientenkin vastoinkäymisten kohdalla ja eivätkä halua edes miettiä mitään muuta vaihtoehtoa, koska se on "paskaa ja tulee epäonnistumaan". Jotkut kokevat onnistumiset/ hetkelliset menestymiset elämässään liiankin suurina asioina ja muuttuvat ihmisenä paljon ja saattavat tulla ahneiksi, jos on esim. onnistunut saamaan jostakin rahaa helposti ja näin ollen laittavat kaiken muun tämän edelle, jotta saavat sitä lisää.

Ihminen joka on tyytyväinen elämäänsä ja itseensä osaa olla myöskin tyytyväinen asioihin ilman, että on riippuvainen mitä ympärillään tapahtuu. Ja samoin myös vastoinkäymisissä osaa olla iloinen siitä, mitä hänellä on jäljellä.

Se että osaa olla tyytyväinen elämäänsä ja osaa nauttia elämästään ja eikä mieti jokaista negatiivistä asiaa on tärkeää itsevarmuuden kannalta.

Elämään pätee samat termodynamiikan lait kuin kaikkeen muuhunkin: epäjärjestys lisääntyy spontaanisti, mutta järjestyksen luomiseen tarvitaan energiaa. Elämässä tämä tarkoittaa, että jos asioiden antaa mennä perseelleen, ne menevät, mutta jos niitä haluaa parantaa, täytyy nähdä vaivaa. Elämä on eteenpäin vievä voima. Sen ansiosta emme enää lillu bakteereina lätäkössä, vaan voimme vaikka kiivetä puuhun niinkuin apinat tai vaikka kirjoittaa kirjan niistä apinoista, tai ihan mitä haluamme. Me olemme tässä, koska miljoonat sukupolvet ennen meitä, aina sammakkoeläimistä lähtien, ovat menestyneet luonnonvalinnassa. Heikommat yksilöt ovat joutuneet isompien sammakoiden suihin, mutta me olemme jäljellä. Menestyminen ei ole mikään luonnonoikku, vaan väistämätön seuraus, jos vain nostaa perseensä sohvasta ja tekee jotain unelmiensa eteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom