It-ala - kusta vai paskaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Johan
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Rovaniemi
Aloitetaan tämä hieno aihe, jokaisella alalla olleilla varmaan kokemuksia ja tuntemuksia.. IBM vai Nokia, 10 vai 10000 ihmisen firma.. jossain asiat sujuu ja jossain ei pätkääkään! Kuka on paras pomo? Ehkä asiallinen hc koodari. Kerro syvimmät tuntemukset koneen eli sorvin äärestä..

Prosessi. Voi vittu minä sanon, että tuo sana se jo saa vitutuksen aikaan. Se tässä vituttaa, kun valkokauluspellet keksivät jostain, että "JOO, NYT LÖYTY UUS HIENO PROSESSIMALLI! TÄTÄ RUVETAAN NYT KÄYTTÄMÄÄN HETI." Vois saatana joskus miettiä, että onko a) järkeä.

Lähde: http://it-ala.blogspot.com/

Liitteet

• error3.jpg
    error3.jpg
    7 KB · Katsottu: 2 981
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koodiorjasta on uraputki noussut (tai laskenut) middle managementtiin.

Aloitusvuosi oli teekkarina 1992 keskisuuressa firmassa, jonka isompi firma melkein samantien osti. Tämä olikin erinomainen homma, sillä muuten olisi konkurssi korjannut. Sama ostajafirma osti sitten aika monta muutakin firmaa ja muuttui isommasta (Suomen mittakaavassa) Oikein Isoksi. Ison firman henkilöstöpolitiikka alkoi pian risomaan ja nostin kytkintä 1997, tosin vaihdoin sitten niin isoon alan taloon kuin Suomessa voi. Samalla loppui se koodin vääntäminen, enkä ole riviäkään sen jälkeen kirjoittanut.

Monenlaista softanväännön prosessi- ja businessmallia on vuosien varrella tullut ja yhtä nopeasti mennyt uuden hypetyksen alkaessa. Tämä vuosituhannen vaihteessa alkanut koodinvääntötyön valuminen matalampien kustannusten maihin on sellainen vastustamaton luonnonilmiö, joka tulee kyllä esim. Suomessa pitkälti tyhjentämään tän alan työmarkkinapajatson. En kyllä omalle jälkikasvulle suosittelisi jatkamista isän (ja isoisän, faijani on niitä ensimmäisiä alalta eläkkeelle jääneitä varmaan) jalanjälkiä.

Voi tulla mielenkiintoinen ketju. Itse olen pienestä pitäen harrastanut koneita ja koodausta (ah, niitä VIC/C64 aikoja), mutta opiskelujen alkaessa päätin sitten pitää harrastuksen harrastuksena, ettei se alkaisi maistua pakkopullalta. Saa nähdä mitä menetin.

Mistäs johtuu että tän ketjun nuorin osanottaja on kolmekymmentä?
Keski-ikä sii syli kolmen kympin.

Eikös aina ole toitotettu, että kovat koodarit on jotain just ja just täysikäsiä keijoja.
Uutta sukupolvea ja uutta verta.
En muista millä nimellä kyseistä 80-luvun (20-28 vee) alkupuolen sukupolvea kutsuttiin, jotka nyt olisi alalla vallassa.

Millasta ikäryhmää teillä siellä firmoissa on oikeasti koodaamassa?

Mistäs johtuu että tän ketjun nuorin osanottaja on kolmekymmentä?
Keski-ikä sii syli kolmen kympin.

Eikös aina ole toitotettu, että kovat koodarit on jotain just ja just täysikäsiä keijoja.
Uutta sukupolvea ja uutta verta.
En muista millä nimellä kyseistä 80-luvun (20-28 vee) alkupuolen sukupolvea kutsuttiin, jotka nyt olisi alalla vallassa.

Millasta ikäryhmää teillä siellä firmoissa on oikeasti koodaamassa?

Keski-ikä laski reilusti 90-luvun puolen välin jälkeen ja on varmasti sen jälkeen noussut. Omissa työkuvioissa on nykyään todella vähän alle 30-vuotiaita, kun taas 8 vuotta sitten olin töissä firmassa jonka keski-ikä oli 27 vuotta.

Joo, 10 vuotta sitten keski-ikä oli 25, nykyään 35. :/

Ei mulla tähän juuri asiaa ole, koodin sijaan naputtelen milestone checklistoja ja pitelen viikkokonffareita. nam.

Opetelkaa käyttämään niitä prosesseja, ei uppoa enää kenellekään se paska että koodarit on suuria taiteilijoita joiden tekemisiä ei pysty ennustamaan. ;)

Alalla vuodesa 2006 lähtien, eli ei vielä kovin kauaa...

En väännä koodia. Aluksi vuoden verran pienemmässä yrityksessä ja nyt sitten reilu vuosi täynä isommassa.

Molemmissa on puolensa, mutta kyllä tämä jälkimmäinen voiton vie.
Työ projektiluontoista, välillä stressaa välillä ei. Koko ajan muutosta ja "tietynlaista pelko perseen alla" -elämistä, joka paikassa tuntuu olevan kova halu siirtää toteutustyöt mahdollisimman pitkälle.

Jos vielä mahdollista, niin sinuna hakeutuisin ehkä toiselle alalle. En tosin tiedä mille. Logistiikka-ala voisi olla hyvä ja kohtuu varma työnantaja myös tulevaisuudessa? Ei tietenkään sitä trukkia ajamaan, mutta ehkä suunnittelijaksi yms? Voi tosin olla, että oma hieman ihannoiva ja kadehtiva kuva johtuu tiedon puutteesta.

IT-ala täyttä schaissea.

En ymmärrä miten sitä tälle alalle tuli lähdettyä, mutta erinäisiä hommia kotimaassa ja ulkomailla tehneenä olen jo tuon henkevän mielipiteen osannut muodostaa.

Vieläkin mietin muuta koulutusta ja alanvaihtoa, kun vain tietäisi mihin vaihtaa.

IT-ala täyttä schaissea.

En ymmärrä miten sitä tälle alalle tuli lähdettyä, mutta erinäisiä hommia kotimaassa ja ulkomailla tehneenä olen jo tuon henkevän mielipiteen osannut muodostaa.

Vieläkin mietin muuta koulutusta ja alanvaihtoa, kun vain tietäisi mihin vaihtaa.

Tässäpä olikin hyvin tiivistetty kaikki oleellinen IT-hommista. Masentavaa touhua.

En tunnista itseäni ollenkaan tästä threadista.. mistä te puhutte?

Ainut lause, joka pomppasi ja kuulosti edes joltain:
"Opetelkaa käyttämään niitä prosesseja" @ D.Yates

Kiire? Ei tässä koskaan kiire ole ollut. Kai se on vaan mielikuvituksen tuotosta, vuorokaudessahan on kuitenkin ne 24 tuntia.

IT-ala täyttä schaissea.

Itse olin n.7 vuotta IT-alalla töissä. Viimeisimmässä duunissa meidät ulkoistettiin toiselle firmalle, joka sitten heitti taas seuraavaan firmaan, jolloin sanoin itseni irti. Muutenkin noi hommat v*tutti viimeiset 3 vuotta. Nyt katselen, mitä sitä alkaisi tekemään.

IT-ala täyttä schaissea.

Mä vaihdoin lääketieteen opiskeluun - ei ole kaduttanut.

Oli mulla kyllä mukavaakin aikaa alalla. Harmi vaan, että noi pienet startupit on hieman epävakaita palkanmaksajia. Viimeiset neljä vuotta alihankkijana toimivan kasvuyrityksen leivissä erilaisia webipalveluita toteuttamassa olikin sitten jotain muuta kuin mukavaa.

Prosessit olisi joo hyvä olla kunnossa. Niiden kuntoon saattaminen oli vaan yllättävän vaikeata, kun kaikki aika ja vähän päälle meni sykkiessä kaaoksen keskellä. Talon eläessä alihankinnasta firman johto ei juuri ollut halukas satsaamaan sellaisiin epäolennaisuuksiin kuin toiminnan kehitys tai henkilöstön koulutus. Niitä kun ei voi laskuttaa asiakkaalta. Siispä nyrkkipajameininki niillä osastoilla, joissa asiakkaat eivät vaatineet prosesseja kuntoon, jatkui, vaikka talo oli kasvanut kuinka isoksi.

No ko. talon osastolta, jossa työskentelin, on vaihtanut työpaikkaa tai alaa n. 40% työntekijöistä viimeisen vuoden aikana. Yllättävän monta vuotta ihmiset jaksoivat tota menoa katsella ennen kuin massasiirtymä muualle alkoi. Eipä tuota silti voi pitää yleistyksenä koko IT-alasta, valtaosa tuolta lähteneistä on varsin tyytyväisiä uusien työpaikkojensa menoon.

Eihän IT-hommissakaan sinänsä mitään vikaa ole, kunhan ei tee niitä IT-talossa.

Eihän IT-hommissakaan sinänsä mitään vikaa ole, kunhan ei tee niitä IT-talossa.

Niinpä. Osa hommista on teoriassa ihan mielenkiintoisia, mutta tuntuu siltä että tekeminen ryssitään aina. Se on kanssa jännää, että osaava ja motivoitunut työvoima kuuluu joka puljun arvoihin, mutta käytännössä vain laskutettavista tunnneista ollaan kiinnostuneita.

Blogin aihealue antaisi eväitä kyllä parempaan mitä lopputulos on eli aika vaisut läpät tuolla. IT-alalla since 2001 vähän sitä sun tätä tehneenä.

Tämähän on klassikko eli softaprojektin kuvaus:
project.JPG

20v takana alalla. Mitähän tähän nyt sanoisi...menettelee kunhan ei ota liian tosissaan sillä asiat ryssitään yleensä jossain portaassa kuitenkin. Melkosen ironista mutta ehkä kaikkien tärkeintä on kuitenkin oppia tekemään duunia sitoutumatta työhönsä henkilökohtaisella tasolla. En missään nimessä suosittele IT-alan opintoja kenellekään vaan kehotan aina opiskelemaan parempaa ja helpompaa alaa kuten lääketiedettä. Toi ylempi kuvasarja on hyvä ja myös Dilbert sarjakuvat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom