It-ala - kusta vai paskaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Johan
  • Aloitettu Aloitettu
It-alan työläiset, vastatkaa rehellisesti, onko it-alalle vielä järkevää kouluttautua.

Ei ole järkeä, ainakaan sillä mielellä että jäät Suomeen. Koiran hommia pidemmän päälle vaikka olisit jossakin näissä pienemmissä ja leppoisammissa taloissa. Huoran hommia jos joudut jollekin Suomen isoista, joissa paniikkimoodissa on painettu niin pitkään että hommista on hävinnyt kaikki tolkku.

En IT-alan varaan kaikkea pistäisi. Plan-b on syytä olla siinä vaiheessa kun tulee se ~10 vuotta alalla täyteen ja huomaat että firmat, alan muotivillitykset ja projektit ne vaan vaihtuu, mutta kaikki on samaa paskaa uusissa kääreissä. Tuohon kymppiinkin pitää vaihtaa toimenkuvaa min. parin vuoden välein että mielenterveys säilyy.

Joo, pitäis tässä varmaan jotain muuta keksiä.
:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikesta negatiivisesta huolimatta, vaikea keksiä alaa joka olisi tämän kiinnostavampi. Ainahan sitä vois käännellä vanhuksia, vahtia ostaria tai tarkistella tilejä jne mutta voin kuvitella miten pälli hajoaisi. Tai sitten ei, mistä sen tietää kun ei ole kokeillut.

Koiran hommia pidemmän päälle vaikka olisit jossakin näissä pienemmissä ja leppoisammissa taloissa.

Nojaa. Enpä nyt yhtäkkiä keksi toista alaa josta saa suhteellisen helpolla työllä ja ilman korkeakoulutusta suhteellisen hyvän liksan ja hyvät edut. Sitäpaitsi, duuni kuin duuni. Paskalta se aina joskus tuppaa maistumaan.

Ainut negatiivinen puoli mikä minulle tulee just nyt mieleen, on PK-seutukeskeisyys.

Ainut negatiivinen puoli mikä minulle tulee just nyt mieleen, on PK-seutukeskeisyys.

Tää on sekä heikkous että vahvuus, totta.

Toinen ominainen piirre on prosessien jatkuva muuttuminen, muutoksia tulee niin pirusti ja niiden tiedotus usein tökkii (tai ei itse jaksa enää seurata). Tämä joko piristää tai masentaa.

Vastuualueet hämärtyy niin pirusti ja mistään ei tule mitään jos tekee vain "omat juttunsa". Eli parempi opiskella heti alkuunsa joustava asenne ja tietotaitoa laajemmasta kokonaisuudesta kuin vaan omasta osaamisesta, samalla vahvistuu se oma luottamus tulevaisuuteen tai sen puutteeseen ;)

Kyllä minusta kannattaa kouluttautua alalle ilman muuta. Itse työstä voisi sen verran sanoa, että muutos on jatkuvaa eli parhaiten pärjää matalan muutosvastarinnan omaavat. Varsinaisia toimenkuvia on varmaankin satoja ellei jopa tuhansia erilaisia eli kaikenlaista löytyy.

Hommat on siistejä sisätöitä ja useimmiten aika mielenkiintoisia juttuja jos nyt älyllisistä haasteista pystyy saamaan kiksejä. Sosiaaliset taidot on oltava aika hyvällä mallilla jos meinaa pärjätä. Palkkahaitari taitaa olla aika suuri, riippuu paljon tehtävästä, talosta, osaamisesta ja kokemuksesta. Keskimäärin palkat aika hyviä.

Itse aloittelin n.10v sitten koodaamalla, sittemmin ollut team leaderina, project managerina, program managerina ja product managerina. Kun aloitin harjoittelijana niin liksa taisi olla vähän reilu 1Ke/kk ja nyt se taitaa olla bonuksineen joku 6Ke/kk.

Tällä alalla on mahdollista päästä helpohkosti tekemään myös ulkomaille hommia jos sellainen kiinnostaa, itsekin yhden reissun tehnyt.

Töitä saa tehdä jos haluaa jotain kehitystä urallaan nähdä mutta niinhän se on muutenkin. Töihin mennään tekemään töitä josta maksetaan se palkka. Kaikenlaisia rutisijoita alalta löytyy imo turhan paljon mutta nämä kaverit pysyy yleensä niissä samoissa positioissa samalla palkalla kun vuosien kuluttua sattuu törmäämään.

Itse olen alalla viihtynyt kolmisen vuotta eikä ole valittamista. Pääsin aloittamaan ihan perustason hommista tietokantojen parissa ja pikku hiljaa olen itsekseni opetellut uutta. Osa ajasta menee "oikeita" asiakastöitä tehdessä ja osan aikaa sopii näppäillä omien projektien kanssa, joiden avulla voi silloin tällöin kehittää koko osaston toimintaa. Vastuuta ja palkkaa on tullut ihan huomaamatta lisää, molemia mielestäni oikeassa suhteessa.

Tällä hetkellä tuntuu ilman muuta silti, että näissä hommissa jaksaa pitkäänkin. Minkäänlaista kiinnostusta ei ole edetä edes päällikkötasolle, mukavempi kun hommat voi ottaa osaksi harrastuksen kannalta.

Tosiaan jos oikeaa kiinnostusta alaa kohtaan ei ole, niin en välttämättä suosittele. Toisaalta suhteellisen pienellä panostuksella voi tuurilla päästä hommiin, mistä ansaitsee sen 2,5k€/kk ilman hirmuista stressiä, siistissä sisätyössä. En oikeastaan heti keksi mistä elantonsa saisi helpommin.

http://www.tieto.com/newtieto/

Ja sama stoori jatkuu...vieläkin..tiedä itkeäkkö vai nauraa..
Tosi tuttu tää ufo-musa, mistähän stockista tää löytyy.

Ite oon ollut aiemmin tekemässä webi juttuja aspilla ja myöhemmin Fläshiä + perus PHP sun muut. Nykyään pelialalla joka kai vielä lasketaan IT:ksi? Ongelmat on erilaisia, mutta lopputulos paljon mielenkiintosempi kuin joku varaston inventaario ohjelma.

Tosiaan helppo ja siisti sisätyö ihan hyvällä palkalla ja ilman kummempia koulutuksia. JOS tykkää ja osaa ja jaksaa koodata ja pysyä mukana kehityksessä ihan huvin vuoksi. :kippis1:

Ei juma.... voidaanko näin turhia myyntivideoita tehdäkkään noin isossa talossa. Veikkaisin että GEOn poika se taitaa aloitella videoiden teko harrastusta. Tosin tartteeko niitä nettiin laittaa...

Juu tuli koulun postissa jokin tälläinen kutsu heidän tilaisuuteensa. Surkuhupaisan hymähdyksen jälkeen poistin viestin.

Melkosen ironista mutta ehkä kaikkien tärkeintä on kuitenkin oppia tekemään duunia sitoutumatta työhönsä henkilökohtaisella tasolla.

Tuosta olen täysin samaa mieltä. Jos asiat alkaa ottamaan henkilökohtaisesti ja on taipuvainen liialliseen tunnollisuuteen, tulee olemaan erittäin raskasta. Se pieni perfektionisti on syytä jättää kotiin töihin lähtiessä.

Ohjelmointipuolella firmat on sellaisia vitsejä Suomessa ettei niihin viitsisi edes mennä töihin. Kravaattipojat suunnittelee ohjelmia, jotka on ihan perseestä. Kukaan ei osaa tehdä toimivaa ohjelmaa, jossa olisi järkevä käyttöliittymä. Kilpailua on varmaan niin vähän, että toiminnan jatkaminen on mahdollista. Mitä isompi firma sitä huonommat ohjelmoijat.

Meillä alkaa yt:t. Täytyy varmaan alkaa tosissaan kattomaan toista firmaa alle. Onneks nyt tuntuu olevan omalta alueelta hommia tarjolla. Katotaan saanko ennen elokuuta hankittua jo uuden lafkan alle.

Ohjelmointipuolella firmat on sellaisia vitsejä Suomessa ettei niihin viitsisi edes mennä töihin. Kravaattipojat suunnittelee ohjelmia, jotka on ihan perseestä. Kukaan ei osaa tehdä toimivaa ohjelmaa, jossa olisi järkevä käyttöliittymä. Kilpailua on varmaan niin vähän, että toiminnan jatkaminen on mahdollista. Mitä isompi firma sitä huonommat ohjelmoijat.

Kannattaa kuitenkin välttää noin rankkaa yleistystä. Suomessakin on ohjelmointipuolella aika monta keskikokoista firmaa jotka menestyy aikas hyvin näin ihan maailman mittakaavassakin. Esim. pelifirmat. Tuskin Roviolla kravattipojat niitä ohjelmia suunnittelee ;)

Isoista firmoista ei sit aina samaa voi sanoa, vaihtuvuus on kova, projekteja tulee ja menee, paskallakin työntekijällä on mahdollisuus alkaa "uraraketiksi" ja päätyä juurikin tuollaiseksi kravattipojaksi joka suunnittelee paskoja ohjelmia ja ohjaa omia alaisiaan niin paskasti ettei niitä edes kiinnosta tehdä kunnollisia ohjelmia.

IT-ala yleisesti on kuitenkin hyvä ala, itse olen käynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana useammallakin alalla kokeilemassa siipiäni ja voin sanoa, että IT-alalla on kyllä vähiten sitä kusta ja paskaa niistä hommista mitä olen tehnyt. Nytkin palasin IT-alalle hommiin ja palkka jopa laski muutaman satasen kuussa, mutta noi hommat on niin leppoisia verrattuna aikasempiin ettei mielestäni alassa ole mitään vikaa. Ainakin pienemmät firmat on hyviä paikkoja työskennellä. Aikaisemmin olin isommassa IT-puljussa töissä 1.5 vuotta ja sen takia vaihdoin hetkeksi alaa. Nyt pienemmässä firmassa pienen tauon jälkeen ja parempaa duunipaikkaa ei tähän mennessä ole tullut eteen :)

Tosin hollantilainen kaverini yrittää kokoajan houkutella minua lähtemään Amsterdamiin töihin heidän firmaan, mutta tällä hetkellä elämäntilanne ei salli ulkomaille muuttoa vielä :(

Olen pari kertaa ollut tekemisissä Tiedon kanssa, mieleen jäi kun "asiantuntija" ei FTP-siirtoa viritellessä millään suostunut ymmärtämään, mitä eroa on active ja passive modella ja mihin päähän portteja availlaan kummassakin tapauksessa. :D

Itse ennen isohkossa IT-firmassa töissä, paljon yhteistyökumppaneita, ulkoistuksia, prosesseja jne jne. Ei vaan jaksanut, mieluummin teen ylläpitotöitä pienelle firmalle vähän pienemmällä palkalla. Olen vielä liian nuori, ehkä joskus 10 vuoden päästä jaksan palata noihin hommiin ja jatkaa tuulimyllyjä vastaan taistelemista...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom