It-ala - kusta vai paskaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Johan
  • Aloitettu Aloitettu
Iso merkitys on kyllä sillä, mihin tarkoitukseen sitä softaa väännetään. Ylivoimaisesti paskin duuni on myydä kiinteähintaisia räätälöityjä softaprojekteja taholle, jolla on oma tai lain määräämä tahtotila napata kiinni siihen halvimpaan tarjoukseen.

Elämänlaatuni parani kyllä huomattavasti kun näistä duuneista lähdin tuotekehitykseen. Tässä busineksessa on ainoana hankaluutena koittaa ennustella, löytyykö maailmasta tarpeeksi maksuhaluisia asiakkaita että investointi ikinä maksaa itseään takaisin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mä oon 31 tällä hetkellä, eka vuosi menossa...

Pääset työelämään siinä 36v ja erikoistut päälle niin alkaakin jo eläke siellä kutkutella :)

Minusta mitään alaa ei voida pitää yksiselitteisesti "kusena tai paskana" koska työtehtäviä/työpaikkoja on niin monia.
Lisäksi AINA pystyy ajan myötä järjestämään omat työnsä "mieluisaksi".

Pääset työelämään siinä 36v ja erikoistut päälle niin alkaakin jo eläke siellä kutkutella :)

Nohnoh, en mä nyt sentään mikään keski-ikäinen vielä ole :).

Onneksi erikoistuminen ja viimeiset vuodet yleislääkärin tutkinnosta on pääosin potilastyötä. Tietäen Suomen väestöjakauman uskon eläkeiän pakenevan melkoista vauhtia horisonttiin. Nykyiselläkin eläkeiällä ehdin tehdä lääkärin hommia melkein kolmekymmentä vuotta...

Itse olen niitä tyyppejä, jotka C64:lla koodaili ensimmäisiä koodinpätkiä. ja pc-puolella tuli conffattua ultimaseiskaan muna pystyssä conventional memoryä reilusti yli 600kt, jotta hiiren ja äänikortin sai toimimaan yhtä aikaa :D

Suht paljon atk-kokemusta oli takana, kun piti hakea kouluihin vuonna 2000; Aikana jolloin mummotkin ryömivät haudoistansa päästäkseen ohjelmoimaan. Minun arvosanoilla koodin vääntämistä ei päässyt opiskelemaan, vaan kohtalon oikusta jouduin/pääsin perinteisemmälle ei niin tietotekniselle alalle.

Tajusin melkein heti opiskelujen aloittamisen jälkeen, että oikeastaan kävi mäihä. Olin opiskelemassa alaa, jossa porukkaa jää eläkkeelle tulevina vuosina paljon ja ala on muuttumassa atk-painotteisemmaksi.

Nykyään olen kyllä tyytyväinen työhön. Konetta ja softia saa käyttää niin paljon kuin sielu sietää, ja jollain tasolla pääsee loistamaan koneen käyttämisessä kun suurin osa ei niin hyvin atk:ta hanskaa.

Vieläkin mietin muuta koulutusta ja alanvaihtoa, kun vain tietäisi mihin vaihtaa.

Samaa mietin, yliopisto pohjana ja sit koodarista eri manager hommiin it-alalla portaat. Tosin voisi siirtyä myös toiseen laitaan kenttää eli tahoille töihin jotka ostaa it-talojen palveluita yms. mutta mielusti vaihtaisi alaa kun on tässä koneen ääressä jo 25 vuotta tullut istuttua 10 vuotta myös duuniksi. Vaikeaa vaan etsiä selainen työ jossa liksa samaa luokkaa, samat edut, vapaat työajat ja etätyö mahdollisuudet. Otin itse tietoisesti irtioton it-alan oravanpyörästä ja lapissa kohta vuoden lomaillut mut kiva olisi jo aloittaa jonku sorvinääressä mutta ei enään väärän sorvin..

Eihän IT-hommissakaan sinänsä mitään vikaa ole, kunhan ei tee niitä IT-talossa.
Sinä sen sanoit, noihan just menee monesti.

IT-ala on laaja käsite, mutta äkikseltään yhtyisin ehdottomasti Dopeyn ja muiden kommentteihin, enkä lähtisi suosittelemaan kellekään hyvänä uravalintana. Päätyy todennäköisesti Nokialle (tai nykypäivänä jollekin sen alihankkijalle) ja turhautuu paskaprojekteissa etenemättä mihinkään.

Mutta entä jos koodaaminen kiinnostaa niin paljon että sitä tekisi muutenkin, vaikka ilmaiseksi? Jotkut ovat päätyneet oikeasti hyväpalkkaisiin ja mielenkiintoisiin hommiin open source projektien kautta. Ja onhan Suomesta jotain viime vuosien onnistuneita startup-esimerkkejäkin kuten esim. Bitboys/Hybrid/Hantro jne.

Startupeissakin on kuitenkin eroja. Tehdäänkö räätälöityä verkkokauppaa PHP:llä vai naputellaanko Verilogilla IP:tä jota päätyy iPhoneen?

Tuntuu siltä, että paskat olosuhteet johtuvat ehkä myös siitä, että ala ei todellisuudessa koskaan toipunut .com-bubblesta ja koodareista ei ole ollut pulaa tällä vuosikymmenellä. Suomessa tämä pitää erityisen hyvin paikkansa. Väitän että mahdollisuutesi saada paska ja vittumainen duuni ovat suuremmat jos valmistut Oulusta kun että jos valmistuisit vaikka Cornellista. Nykylamassa saattaa tietysti olla aika sama mistä valmistuu.

Tässä on muuten hyvä posti aiheesta: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2046351&postcount=47

Tuota ohjetta noudattaisin itse jos voisin mennä ajassa taaksepäin. Alan vaihtamisesta en oikein tiedä, olisi sitä kai lopulta voinut valita huonomminkin.

Tuota ohjetta noudattaisin itse jos voisin mennä ajassa taaksepäin. Alan vaihtamisesta en oikein tiedä, olisi sitä kai lopulta voinut valita huonomminkin.

Joo eikä sitä välttämättä enää niin alaa kannatakkaan vaihtaa kun ei vaihtanut aiemminkaan niin nyt on vielä vähemmän syitä vaihtaa kun vertaa siihen kun tulee uutena hommiin paitsi että fysiikka rupee oikeesti sanoo pikkuhiljaa että riittää jo koneen ääressä istuminen. Mutta tosiaan en neuvoisi ketään enää alalle lähtemään sen verran alan arvostus on tippunut ajan myötä. Lisäksi työn vaativuus on moninkertainen verrattuna siihen mitä 20V sitten kun nykyään on kaikkea aivan vitusti mitä pitää tietää ja osata ja samaan aikaan alan arvostus on tippunut koko ajan. Vähän tyhmä on kuka näihin hommiin enää haluaa kun muitakin aloja voi valita. Paitsi jos tosiaan oikeesti nauttii työstään tai pääsee ns. keittiön kautta hyviin hommiin niin sitten eri asia. Mutta kait sitä paskemminkin voi aina valita totta.

Muistan kun meille ATK opettaja pahimpaan teknokupla-aikaan hehkutti kuinka koodaajat tienaavat aivan poskettomasti rahaa ja firmat repivät töihin koulun penkiltä. Jopa uskonnon opettajakin selitti katkerana kuinka hänen veljensä ei ollut edes valmistunut ja tienasi jo yli kaksi kertaa enemmän kuin hän, joka on sentään valmistunut YLIOPISTOSTA.

Teknokuplan tyhjenemisen jälkeen homma vissiin vähän lässähti...

Klassinen esimerkki siitä kuinka jos jokin ilmiö on esillä jatkuvasti mediassa, on todennäköisesti myöhässä pahasti. Kyseessä taisi olla eräänlainen modernin ajan kultaryntäys.

Olihan tuossa teknokuplassa sellainen trendimeininki. Annettiin kuva, että mitään ei tartte tehdä. Töissä käydään jos huvittaa. Pääasiassa kuljetaan taksilla firman laskuun bileistä toisiin ja rahaa vaan tulee jostain.

Arki se on tälläkin alalla tullut vastaan. Jostain ne rahat on oikeesti hankittavissa, kun ei ole enää hyväuskoisia rahoittajia tunkemassa, anteeksi siis sijoittamassa rahojaan mitä hölmöimpiin ideoihin.

Ite oon ollut tyytyväinen näihin hommiin vaikkein ole tarkkaanottaen IT-alalla vaan firman tulos tehdään jostain ihan muualta. Omaa softankehitystä yms. kyllä löytyy, mutta sen tarkoitus on ainoastaan auttaa omaa yritystä. Tuskimpa on myyntiin mennyt softaa. Itse siis tukihommissa, palkka ok, työkaverit/pomot mukavia, ilmapiiri erittäin hyvä ja työajat suht rentoja, kunhan vaan kaikki toimii. Venymistä aika-ajoin suuntaan jos toiseen tarvitaan.

E: siis tarkoituksena sanoa, että ihan tavallista työtä tämä on. Ei sen ihmeellisempää. Jokainen toivottavasti tekee sellaisia juttuja joista itse pitää.

kiinteähintaisia räätälöityjä softaprojekteja taholle, jolla on oma tai lain määräämä tahtotila napata kiinni siihen halvimpaan tarjoukseen.
Näin valtion lafkan hankintapuoleenkin osallistuvana voin kertoa, että kyllä se hintalappuun tuijottaminen vituttaa meitä tilaajiakin. Halvimman hinnan välttämiseen on kyllä keinot, eikä mikään laki käsittääkseni suoraan sano muuta kuin, että on valittava kokonaistaloudellisesti halvin vaihtoehto. Itse olen useaan kertaan päätynyt hankkimaan kalliimman vaihtoehdon (ei tosin softaa vaan 10-100k€ hintaisia laitteistoja) juuri siksi, että tarjousten perusteella hankintapäätökseen on voinut kirjoittaa päätöksen perusteluksi esim. teknisen tuen tai yhteensopivuuden. Eikä ole vielä tilintarkastaja kertaakaan kyseenalaistanut näitä päätöksiä.

Tietenkin jos ostaja ei tiedä asiasta mitään (ja sehän ei estä hankinnan valmistelijana toimimista :jahas:), niin sitten homma menee juuri noin, eli se hintalappu on ainoa millä pelataan.

E: siis tarkoituksena sanoa, että ihan tavallista työtä tämä on

Softakehityspuolen miehenä taas sanoisin että kaikissa firmoissa missä oon ollu duunissa (mukaanlukien mm. nokia) niin on aika kaukana ns. tavallisesta työstä. Sekä hyvässä että pahassa ja myyntipuolelle en vaihtais mistään hinnasta :D

:rock:

Samaa mietin, yliopisto pohjana ja sit koodarista eri manager hommiin it-alalla portaat. Tosin voisi siirtyä myös toiseen laitaan kenttää eli tahoille töihin jotka ostaa it-talojen palveluita yms. mutta mielusti vaihtaisi alaa kun on tässä koneen ääressä jo 25 vuotta tullut istuttua 10 vuotta myös duuniksi. Vaikeaa vaan etsiä selainen työ jossa liksa samaa luokkaa, samat edut, vapaat työajat ja etätyö mahdollisuudet. Otin itse tietoisesti irtioton it-alan oravanpyörästä ja lapissa kohta vuoden lomaillut mut kiva olisi jo aloittaa jonku sorvinääressä mutta ei enään väärän sorvin..

Koit burnoutin? Jos teit 10 vuotta IT alan duunia (ei välttämättä tarkoita koodaamista) niin kai sentään vähän pidit? Burnoutin kokenut varmasti suorastaan vihaa työtään, mutta se ei liene alan vika vaan työnantajan?

Itselläkin nyt 10 vuotta vakkarina ja 4 v harjoittelijana takana eikä kyllä vielä tunnu missään. Manager/piälikkö hommia harkitsin pariinkin otteeseen, mutta en mennyt koska ei voitu muka tarjota palkkaa enempää ja työajat kiinteät sekä vapaus olisi käytännössä mennyt, kai talokohtainen seikka. Tosin en koodaa, koodarina varmasti hermot on tiukalla.

Tosin en koodaa, koodarina varmasti hermot on tiukalla.

Asennekysymys pitkälle. Parempi vaan oppii suhtautuu asioihin tai muuten iskee stressi, burnout tai alkoholismi tai kaikki noi. Siperia tai helvetti opettaa kyllä :lol2:

Asennekysymys pitkälle. Parempi vaan oppii suhtautuu asioihin tai muuten iskee stressi, burnout tai alkoholismi tai kaikki noi. Siperia tai helvetti opettaa kyllä :lol2:

No se on ilman muuta yksi. Itse ajattelen usein ettei nämä ole omia duuneja vaan talon x töitä. Ja noinhan se on, joskus hommaa ei voi skipata noin leppoisasti kun kaikki huutaa paniikissa ja helvetti jäätyy. :lol2:

Softakehityspuolen miehenä taas sanoisin että kaikissa firmoissa missä oon ollu duunissa (mukaanlukien mm. nokia) niin on aika kaukana ns. tavallisesta työstä. Sekä hyvässä että pahassa ja myyntipuolelle en vaihtais mistään hinnasta :D

:rock:

Noita meidän softahemmoja kun kattoo ja jututtaa niin aika tavalliselta sekin työ vaikuttaa. Itse olen koodannut matopeliä ja siinä kaikki, joten ei sen suurempaa kosketusta ole softakehitykseen.

Näin valtion lafkan hankintapuoleenkin osallistuvana voin kertoa, että kyllä se hintalappuun tuijottaminen vituttaa meitä tilaajiakin. Halvimman hinnan välttämiseen on kyllä keinot, eikä mikään laki käsittääkseni suoraan sano muuta kuin, että on valittava kokonaistaloudellisesti halvin vaihtoehto. Itse olen useaan kertaan päätynyt hankkimaan kalliimman vaihtoehdon (ei tosin softaa vaan 10-100k€ hintaisia laitteistoja) juuri siksi, että tarjousten perusteella hankintapäätökseen on voinut kirjoittaa päätöksen perusteluksi esim. teknisen tuen tai yhteensopivuuden. Eikä ole vielä tilintarkastaja kertaakaan kyseenalaistanut näitä päätöksiä.

Tietenkin jos ostaja ei tiedä asiasta mitään (ja sehän ei estä hankinnan valmistelijana toimimista :jahas:), niin sitten homma menee juuri noin, eli se hintalappu on ainoa millä pelataan.
Juurikin näin. nykyinen hankintalaki antaa aika hyvät edellytykset valkata sopivin vaihtoehto tarpeisiin, eikä aina hinnaltaan halvin. Kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto kun on se, että pisteyttää kaikki: hinnan,ominaisuudet,huollot yms.

Monella vain tahtoo olla väärä käsitys siitä että halvin pitäisi aina ottaa. Hankinnoista vastaavilla henkilöillä on todella suuri vastuu organisaation kannalta, eikä hankintalain opiskelua pidä väheksyä. Pienien asioiden ymmärtämisellä säästetään rahaa ja vaivaa, saadaan juuri sellainen tuote kuin halutaan, ja ennenkaikkea kunnon tarjouspyynnön tarkoitus on saada kilpailutilanne syntymään. hiukan offtopiciksi menee, mutta sinänsä liippaa It-ala keskusteluaihettan koska juurikin tällä alalla purnataan aina sitä halvimman tarjouksen "pakonomaista" hyväksymistä.

Eihän IT-hommissakaan sinänsä mitään vikaa ole, kunhan ei tee niitä IT-talossa.

Juurikin näin. Itse ohjelmien käyttäminen on luultavasti paljon mukavampaa kuin niiden tekeminen. Omassa työssä joutuu välillä, ei jatkuvasti, mutta välillä miettimään millä softalla mikin homma onnistuu, ja miten jokin asia voitaisiin tehdä paremmin uusien vempaimien&olemassaolevien laitteistojen avulla. Sinänsä ohjelmointitaitoja ei tarvitsekkaan, vaan kunhan osaa hiukan editoida tarvittaessa scriptejä, ini-tiedostoja yms

Purnataan hieman AMK opetuksesta.

Ehkä yliopistolla on eri tavalla, että asioita käydään laajemmaltikin kuin, että väännetään mutterista asiaa.

Esimerkiksi tuotteistuksesta ei tainnut olla yhtään kurssia. Tai ei tainnut olla yhtään kurssia missä olisi pitänyt saada jonkun prosessin mukaan jotain valmiiksi. Eikä edes sellaista, että ryhmät jaettaisiin niin, että yksi koodaa, toinen testaa ja kolmas dokumentoi. Liian nyrkkipajatouhua oli opetus.

Toivottavasti on nykypäivänä paremmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom