Istumaannousuista

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Istumaannousut tuovat mun tapauksessa mieleen vanhainkodin jumppatunnin.

Nämä ikävä kyllä kuuluvat monen koulun ja muun kurssin kuntotesteihin, ja useimmiten vaatimuksena on +40 toistoa, 60 sekunnissa.

Voisikos joku nyt täsmentää, mikä on suoritustapa näissä testeissä pääsääntöisesti? Eli mikä on polvikulma, onko jalat tuettu nilkoista, ja entäpä liikerata, kuinka ylös, saako osua alhaalla lattiaan, miten alaselkä?

Mulla kun tarkkailee suoritusta, niin se on selvästi "pykälämäinen", eli ensin nousee hartiat ja yläselkä irti, sitten tulee toiston raskain kohta, ja sarjan lopussa usein toisto pysähtyykin tähän kohti, ennenkuin alaselkä nousee lattiasta, jonka jälkeen nousu on taas helppo.

Samoin alaspäin tullessa ensin tulee alaselkä ja sitten "kolahtaa" hartiat maahan.

Tuo "pykälä" tekee koko liikkeestä vastenmielisen, kun liikerata ei ole sujuva ja "tasaraskas" - ja en ikimaailmassa pystyisi tekemään noita yli 40kpl 60 sekunnissa, ylipäätään toistot hitaita ja kankean oloisia, ja maitohapot vie voiton yleensä 20 toiston tietämillä.

Eli tekniikassa korjaamista selvästi, mutta mitä?

Noihin kun ei ole tullut sen kummemin montaa ajatusta tuhlattua, kun ei ole liikkeenä niin kovin "arvostettu" mun mielessä, vatsoille on niin monta parempaakin liikettä. Mutta noissa kuntotesteissä yms. tuo olisi kiva jos kulkisi hyvin.

Niin, ja myös etunojapunnerrukset ja leuanvedot ovat aika hikisiä liikkeitä mulla, kaikki "omalla painolla" tehtävä, etunojia menee ehkä sen 20-25kpl ja leukoja ~10.

Näissä koulun kuntotestien istumaannousuissa joku pitää nilkoista kiinni joten ei kauhean vaikeeta oo tehdä noita. Suoritustyyli on suurinpiirtein semmoinen, että selkä pamahtaa lattiaan ja siitä ponnahdetaan ylös, tiedä sitten millä lihaksilla, mutta ei ainakaan vatsalihaksilla. Ja 60 sekunnissa 40 toistoahan ei ole paljoa edes, muistaakseni meillä oli joskus 30 sekuntia aikaa ja kyllä siinä joku 30 toistoa "nytkäytti".

Tässä jotain tipsejä mitä tulee mieleen:
-Leuka irti rinnasta, nyrkin pitäisi mahtua väliin.
-Kädet ei vedä, vain hellä ote takaraivolla/niskassa tai vaihtoehtoisesti ristissä rinnan päällä.
-Ensin nousee hartiat, jolloin fysiikan lakien mukaisesti voimanvarsi lyhenee ja suhteellinen voima kasvaa. Pidäppä jalkoja etäämmällä, jolloin myös yläkroppa voi olla ojennetumpi eli suorempi.
-Pyri painamaa kantapäitä lattiaan ja mikäli mahdollista vetämään vinosti lattiaa ja itseäsi kohden esim. oven jalkalistaa vasten ---> minimoi lonkan koukistajan osallistumisen.

Mitään standarditestiä tuskin on olemassakaan, koska suoritustekniikkakin varioi niin paljon henkilöstä riippuen.

PS. Voimapyörä on hyvä. ;)

Daug sanoi:
Näissä koulun kuntotestien istumaannousuissa joku pitää nilkoista kiinni joten ei kauhean vaikeeta oo tehdä noita. Suoritustyyli on suurinpiirtein semmoinen, että selkä pamahtaa lattiaan ja siitä ponnahdetaan ylös, tiedä sitten millä lihaksilla, mutta ei ainakaan vatsalihaksilla. Ja 60 sekunnissa 40 toistoahan ei ole paljoa edes, muistaakseni meillä oli joskus 30 sekuntia aikaa ja kyllä siinä joku 30 toistoa "nytkäytti".

Koulussa ja armeijass ameillä oli samat testit. Polvien kohtaa n. 90 asteen kulma ja toinen kaveri pitää nilkat maassa. JA tuosta sitten pompautettiin niin monta kertaa ylös kuin ehti. Aikaa oli 30s tai minuutti. 30s tein joskus 35 kpl. Riitti, että kyynärpäät osuu polviin, eli oli aika helppoa.

No joo, oikealla pääsääntöisesti vatsalihaksiin kohdistuvalla istumaannousulla ja kuntotestien istumaannousulla ei paljoakaan yhteistä ole...Vauhdilla ja mm lonkan koukistajien avustuksella repii vaikka 100 toistoa minuutissa :david:

Rice sanoi:
No joo, oikealla pääsääntöisesti vatsalihaksiin kohdistuvalla istumaannousulla ja kuntotestien istumaannousulla ei paljoakaan yhteistä ole...Vauhdilla ja mm lonkan koukistajien avustuksella repii vaikka 100 toistoa minuutissa :david:

Tottapa tuo. Itse vastasin lähinnä tähän:

turre101 sanoi:
Eli tekniikassa korjaamista selvästi, mutta mitä?

Mutta repimällä nousee nopeasti, jos kiire on.

Daug sanoi:

Meillä on koulussa aina ollut sama suoritustapa kuin yllä. 60 sekuntia aikaa, jossa ehtii aina vetämään minimissään 50 toisto ja kymppi pamahtaa numeroksi vatsojen kohdalle. Paremman kuvan saisi ehkä jollain muulla liikkeellä tai sillä että pidennetään aikaa kahteen minuuttiin, jossa pitää tehdä niin monta kuin jaksaa!

Istumaannousuja on jotenkin vittumainen tehdä. Olenkin yrittänyt korvata ne muilla vatsaliikkeillä, mutta siltikin maha on kaikista vastenmielisin treenata.

Istumaannousut on mulle ainakin ehkä huonoin liike treenata vatsoja. Ja tolla koulujen ja intin testillä ei kyllä juurikaan ole vatsalihaksilla tekemist, sellasta nykimis-pmpautus-rempomis settiä se on.

Kunnon vatsarutistuksen lisäpainoilla ja voimapyörä, niillä saa vatsalihakset kehittymään.

Kyllähän tuolla tavalla voi nykiä vaikka kuinka pirusti... Joskus kokeilin paljonko menee minuutissa. En muista, mutta kyllä niitä aika paljon sai vedettyä, eikä edes vatsoissa tuntunut. Lähinnä jaloissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä oli koulun kuntotesteissä aikaa 30 sekuntia ja kaveri piti jaloista kiinni, joten se oli vaan hirveetä repimistä kauhealla vauhdilla. Sain itse jonkun lähemmäs 35 toistoa ja täydet pisteet. Vatsoissa tämä liike ei juurikaan tunnu, vaan yläselässä, kun se pitää pamauttaa täydellä voimalla lattiaan, että saa hyvän alkuvauhdin seuraavalle toistolle. Todella järkevää :david:

meillä ainakin nuo koulun testit olivat vielä niin naurettavia kun ne tehtiin melkeinpä permantoa vastaavilla venyttelyalustoilla, joihin paiskautuessa kroppa tulee itsestäänkin takaisin niin paljon, ettei paljon itse tarvitse enää tehdä mitään. Vatsalihasten kovuudesta noissa testeissä ei ole kyse.

Selkälihastestit on mun mielestä vielä paljon naurettavampia kuin vatsa.Niissä vasta näkee hienoja sekä oikeaoppisia suorituksia

Siinä saa huijattua kyllä hyvin jaloilla jos tykkää, kun kaveri pitää nilkoista kiinni. Hyvä neuvo tuo kantapäiden painaminen alas. Ja sitten sitä yläselkää ei sais pamauttaa sinne lattiaan vaan jättää siihen millin korkeuteen lattiasta ja alottaa uus liike.

Itellä tuli selkä kipeäksi, kun koitin pusertaa leukaa kohti polvia, jolloin selkä meni pyöreäksi. Sitten kun aloin tehdä niin että lopussa suoristin selän ja ikään kuin kurkotin yläviistoon niin alkoi luistaa.

Eipä niillä maksimivoimaa paljon treenata, jos treenin aikana toistoja täytyy tehdä yhteensä alun kolmatta sataa.

Ps. Oottekos koittanut istumaannousua kyljeltään? Ottaa kylkiin hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom