Isot painot - "kovuus"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AK-47
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Okei, Pakkotoiston historian huterin otsikointi, mutta näin näyttäisi kohdallani olevan.

Olen treenannut noin 10 viikkoa pienemmillä painoilla, tehnyt hitusen enemmän sarjoja kuin raskailla mutta pitänyt toistot 12-20 tienoilla.

Paino on pysynyt ennallaan, rasva-% samoin, ja kalorit, makrot sekä varsinaiset ruoka-ainekset olen pitänyt niin ikään kohdallaan.

Ulkonäkö on silminnähden muuttunut: lihakset näyttää pehmeämmiltä, särmättömiltä joskaan eivät välttämättä pieniltä tai pöhöttyneiltä. Hauikset, joille kevennys on ollut huomattavin, tosin näyttävät myös pienemmiltä, mutta antaa mittanauhan kertoa kokototuus.com.

Kokeneet konkarit, kuulostaako ilmiö tutulta?

Timo Immonen (tiedän, että on kirosana palstalla ;) ) kirjoittaa eräässä artikkelissaan:
"Lyhyet sarjat kehittävät lihasmassaa hitaasti, mutta vaikutus on vastaavasti kestävä. Tällainen lihasmassa on myös olemukseltaan erilaista: tiukempaa ja tiheämpää. Keskipitkät sarjat kehittävät massaa nopeammin, mutta tulokset katoavat harjoitustauon seurauksena nopeasti."

Henkilökohtaisesti en omaa kokemusta aiheesta, kun en varsinaisesti ole koskaan treenannut pidempiä jaksoja lyhyitä sarjoja.

Vuohi sanoi:
Timo Immonen (tiedän, että on kirosana palstalla ;) ) kirjoittaa eräässä artikkelissaan:
"Lyhyet sarjat kehittävät lihasmassaa hitaasti, mutta vaikutus on vastaavasti kestävä. Tällainen lihasmassa on myös olemukseltaan erilaista: tiukempaa ja tiheämpää. Keskipitkät sarjat kehittävät massaa nopeammin, mutta tulokset katoavat harjoitustauon seurauksena nopeasti."

Eiköhän se nyt ole niin, että lihaksissa on yksilöstä ja ko. lihaksesta riippuen eri määrä erilaisia (nopeita ja hitaita) lihassyitä. Nämä sitten aktivoituvat eri tavalla riippuen siitä, millaista treeniä/sarjaa tekee. Sarjan pituudesta myös riippuu, miten sarja vaikuttaa tietyn lihassyyn kasvuun. Selitin vähän typerästi, mutta lisätietoa halajaville linkki tässä.

Tuttu lääkäri oli käymässä ja huomas että oon vähän kasvanut. Se sit sanoi et "älä vaan ala tekeen pieniä sarjoja, vaan sellasii 15 toiston sarjoja. Pienillä toistomäärillä tulee nopeesti lihasta mutta se muuttuu läskiks nopeesti sit kun et enään treenaa".

Joo, ite treenailin ekan ½-vuotta pohjille pikkupainoilla ja 10-12 toiston sarjoilla. Nyt olen ottanu joihinkin liikkeisiin isompaa romua ja 6-8 sarjoja kun kehitys alkoi pysähdellä.

Isoo rautaa on vaan kivempi nostaa :evil:

Gascoigne, ihan mitä on tieteellisesti osoitettu: Maksimivoima pysyy melko samanlaisena monta viikkoa, vaikka pitäisi treenitaukoa kun taas sarjakestävyys huononee melko nopeasti ja merkittävästi. Tämän mä oon itsekin huomannut.

Eikös arnoldkin ollut sitä mieltä että kun hän ja Franco oli painonnostajia niin heillä oli "kovemmat" lihakset kuin mitä muilla kehonrakentajilla? Mielestäni siinä on ihan järkeä, vaikka ero ei varmaankaan sellainen huima olekaan.

Tässä tulevat esiin nämä Immosenkin tarkoittamat sarkoplasminen vs. sarkomeerinen lihaskasvu.
"Lihaskasvun osalta on hyvä tietää, että on periaatteessa kahden tyyppistä lihaskasvua: sarkoplasmista ja sarkomeeristä. Sarkoplasmista kasvua syntyy pumppityylisellä treenillä ja fyysisesti se lisää supistumattoman proteiinin ja puolinestemäisen aineen määrää myofibrillien ympärillä. Vastaavasti sarkomeeristä kasvua syntyy kun intensiteetti on riittävän kova, mutta
sarjat eivät ole traumaattisia tai painonnoston kaltaisia hetkellisiä räjähtäviä suorituksia. Tällöin lihaskasvua tapahtuu merkittävästi myofibrilleissä eli supistuvassa proteiinissa. "

Sarkoplasmisen kasvun tulosten (usein toistuva "kevyt" pumppitreeni) voi olettaa - ja on myös sekä kokein että käytännössä todettukin - häviävän nopeammin.

Päädyttiinkös tässä puuta pidemmälle?! En halua mitään välttämättä aivan valmiiksi pureskeltuna, mutta voisiko joku selkein sanankääntein selventää, miten yllä oleva liittyy aiheeseen?

Kiitos vielä!

AK-47 sanoi:
Päädyttiinkös tässä puuta pidemmälle?! En halua mitään välttämättä aivan valmiiksi pureskeltuna, mutta voisiko joku selkein sanankääntein selventää, miten yllä oleva liittyy aiheeseen?

Kiitos vielä!
Eli ideahan on siinä, että jos haluat hyvännäkösen kropan niin tee kestävyyttä (mieluiten toistoja yli 25/sarja) tai maksimia (toistoja 1-5). massa on turhaa. ohan se totta ettei toi maksimi mihinkään kehity ilman massaa, mut eiköhän näillä keinoin tuu ainaki hyvän näkönen kroppa? Itse en massaa enää tarvi.

AK-47 sanoi:

Mä vedän kirveellä pään halki ja sanon, että suuressa urheilujatkumossa toisessa päässä on liukas luikku maratoonari ja toisessa päässä paksu ja hidas voimanostaja. Pitää päättää, kumman näköisen kropan haluaa ja sitten vaan treenata itsensä väsyksiin em. jatkumolta valitun lajin keinoin. Jos ei väsytä, ei kehity. Emmätiä. Suurella sydämellä tai jotain. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Baarikello sanoi:
Mä vedän kirveellä pään halki ja sanon, että suuressa urheilujatkumossa toisessa päässä on liukas luikku maratoonari ja toisessa päässä paksu ja hidas voimanostaja. Pitää päättää, kumman näköisen kropan haluaa ja sitten vaan treenata itsensä väsyksiin em. jatkumolta valitun lajin keinoin. Jos ei väsytä, ei kehity. Emmätiä. Suurella sydämellä tai jotain. :)

Haha:) Keep it simple, stupid...

noh, mites se nyt noin. Nyt kun olet pienentänyt painoja ja pidentänyt sarjojen pituuksia. Eihän vain nyt ole mennyt liian pieneksi painot, meinaan sitä, että ne sarjat pitää tuntua kunnolla, ja viimeset toistot ovat vielä kohtalaisen tuskaliaita. Ei sillein niinkuin voimanostossa, että jätetään toistoja ns. talteen. ja massaa haettaessa pitää olla sit kunnolla "rakennusainetta, mistä elimistöllä on varaa rakentaa lihasta" elipaino ei ole pahasta, kunhan sen saa pois.
Tulikohan vaikeasti sanottua

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom