Isoksi ruumiillisessa työssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kiinnostais kyllä tietää kuinka moni näistä raksahommien kasvattavia vaikutuksia epäilevistä teinipunttailijoista on todella ollut raksalla töissä. Muutenkin kuin kesätöissä jossain "vaarin mökkityömaalla" kantamassa lautoja.

Veikkaanpa että keskiverto kymmenenvuotta alalla ollut kirvesmies on isompi kuin keskiverto pakkiksen kaikkitietävä teenageboudari.

kyllä meikäläinen ainakin raksalla ihan hyvin söi, tosin lähinnä kuivia eväitä (leipää, joskus soppaa yms...). Tietenki jos lähellä ollu jotain shelliä tahi vastaavaa mestaa niin yhentoista aikoihin aina seisovasta pöyvästä käyty hakemassa lämmintä ruokaa.

Muutamia kesiä tuolla ite ollu ja ainakin mun fysiikalle ihan passelia reeniä ja läskit pallaa ja kourat kasvaa...

Meitsin pappa on entinen maanviljeliä ja metsuri ja se on ainakin perkeleen vahva äijä. Oon nähny siitä jotain kuvia kun se on ollut nuori niin sehän on näyttäny aivan sairaan lihaksikkaalta!:rock:

Nykyäänkin vaikka mies täyttää kohta 80v. ni voimaa löytyy edelleen paljon. Vaikken itekkää mikään ihan kynis oo niin häviin hänelle esim kädenväännössä, oon myös varma että maastavedossa häviäisin hänelle.

Et kyl ainakin ennen vanhaan noissa metsä hommissakin tuli voimaa varmaan aika reilusti kun ei ollut pahemmin mitään koneita apuna.

MJ45 sanoi:
Meitsin pappa on entinen maanviljeliä ja metsuri ja se on ainakin perkeleen vahva äijä. Oon nähny siitä jotain kuvia kun se on ollut nuori niin sehän on näyttäny aivan sairaan lihaksikkaalta!:rock:

Nykyäänkin vaikka mies täyttää kohta 80v. ni voimaa löytyy edelleen paljon. Vaikken itekkää mikään ihan kynis oo niin häviin hänelle esim kädenväännössä, oon myös varma että maastavedossa häviäisin hänelle.

Et kyl ainakin ennen vanhaan noissa metsä hommissakin tuli voimaa varmaan aika reilusti kun ei ollut pahemmin mitään koneita apuna.

Tosta tuli mieleen kun joskus muutama vuosi sitten raksalla kaverin kanssa mittailtiin säälittävien hauiksiemme ympäryksiä (oltiin just alotettu saliharrastus), kun yhtäkkiä paikalle pamahtaa vanha raudoittaja äijä joka löi about 45 cm hanskan tiskiin ja sanoi et: "en oo kertakaan käyny salilla". Tuli aika nöyrä olo...

mxu sanoi:
Ei muuta kun sitten vaan mehtään reenailee! :whip:
Viime viikolla käytiin kaverin kanssa kantamassa runkoja metsästä pihaan. Otettiin homma ihan treenin kannalta. Päivätyöt, kun ei nykyään kummallakaan paljon lihasta rasita...

Paikka oli sellainen jyrkkä ja louhikkoinen rinne josta kuskattiin puita alamäkeen mökin pihalle. Osa kannettiin olkapäällä ja osa niskan takana. Aikaa hommassa meni reilut pari tuntia ja kyllä ainakin niskan takana kantaminen alamäkeen jäljellä olevia puita pujotellen käy ihan treenistä jaloille ja keskivartalolle. Ikinä ei ole niin hiki ollut :rock:

Sitten toisena päivänä tuotiin vielä muutama puu metsästä ja kolmella ukolla katkottiin pienemmiksi, halottiin ja pinottiin puut. Tämä oli siihen päälle vielä sellainen viiden tunnin homma, josta pääosa tosin meni halkomiseen. Kroppa kantamisen jäljiltä täysin naarmuilla ja mustelmilla ja paikat melkoisen jumissa. Helpommin tuolla itsensä teloo kuin salilla, mutta kyllä tuosta voimaakin tarttuu. Ei varmasti mitkään tulokset tällä tapaa suoranaisesti parane, mutta ainakin saadaan monipuolisuutta treeniin. Menkää ihmeessä kokeilemaan noita "oikeitakin töitä", jos siihen tilaisuus on. Jokainen voi sitten itse miettiä miten tuo metsähommien tekeminen kroppaa rasittaa ja kehittää. Itse olen ainakin sitä mieltä, että parin kuukauden puusavotassa oleminen pudottaisi meikäläiseltä lähinnä ylimääräiset pois ja ei kroppa olisi ikinä niin kireässä kunnossa ollut. Tulokset varmasti laskisi, mutta moniin paikkoihin tulisi lisääkin voimaa. Todennäköisesti, myös rikkoisin itseni varsin pian :jahas:

Vielä olis yhden päivän hommiksi halkomista viitisen kuutiota puita...:whip:

Ro-B sanoi:
Vielä olis yhden päivän hommiksi halkomista viitisen kuutiota puita...:whip:

halkominen on muuten aika armotonta reeniä yläselälle ja harteille, aikanaan hiihtäjätkin teki halkoja ihan reenausmielessä...

Mopomies sanoi:
halkominen on muuten aika armotonta reeniä yläselälle ja harteille, aikanaan hiihtäjätkin teki halkoja ihan reenausmielessä...
Joo harvoin tulee tehtyä samaa liikettä tuntitolkulla putkeen. Pitää varmaan ostaa talvella sukset :rolleyes:

kyllä mun isällä ainakin on pattia jonkin verran eikä ole salilla käyny eli kyllä lihaa voi tulla pelkästään ruumiillista työtä tekemällä

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Akkeli sanoi:
Veikkaanpa että keskiverto kymmenenvuotta alalla ollut kirvesmies on isompi kuin keskiverto pakkiksen kaikkitietävä teenageboudari.

Veikkaanpa että keskiverto kymmenvuotta salilla käynyt pakkiksen kaikkitietävä teenageboudari on isompi kuin keskiverto kirvesmies.

Isoisä on koko ikänsä tehny mettähommia jo nuoresta pitäen. Alotti 12-13 vuotiaana, paino n.12h päivässä hommia puita kaadellen, pinoten sekä halkoen ja parikymppisenä hanskan koko oli 48cm ja läskiä ei ollut. Kuviakin oon nähny ja oli kyllä riskissä kunnossa. :worship: Vielä vajaa kuuskymppisenäkin kovassa kunnossa ja halkoo sekä kaataa puita ku pieni eläin. Paljon puhutut geenit tais kyllä olla kunnossa ainakin jälkipolvesta päätellen, sillä isoisän poika (eli mun eno) on ollu kova nostelee painoja, 170kg penkistä ja pitkälti toistasataa kyykystä jne. ilman varusteita n. 85kg elopainolla. Toivottavasti mullekki on jäänyt vähän näitä voimageenejä. :hyper:

kaNi- sanoi:
Veikkaanpa että keskiverto kymmenvuotta salilla käynyt pakkiksen kaikkitietävä teenageboudari on isompi kuin keskiverto kirvesmies.

Veikkaanpa että pakkiksella ei ole yhtään keskiverto 10 vuotta treenannutta teenageboudaria.

Kotona joutuu aina tekemään näitä ruumiillisia hommia ja kyllä täytyy sanoa että on se rankkaa ihan eri tavalla kuin joku sali. Puita (halkoja), säkkiä, lapiointia ja ynnämuita tehdessä sen huomaa ettei sillä salilla todellista hyötyä ole raskaan ruumiillisen työn kanssa. Sinnikkyydestä ja kestävyyskunnosta toi on kiinni. Kyllähän jokainen jaksaa nostaa viisi 10kg säkkiä, mutta kun niitä pitää nostaa 50 tai 100 päivässä niin.
Joten työllä voi saada hyvän yleiskunnon ja menee jopa aerobisena, mutta lihaksia saa kasvatettua paljon optimaalisemmin salilla kun tiedetään mitä lihasta rasitetaan ja ruokavalio on kunnos.

abine sanoi:
ja ruokavalio on kunnos.

se miten treenaa, tai treenaako ollenkaan ei vaikuta siihen syömiseen mitenkään. nämä kaksi asiaa eivät ole sidoksissa toisiinsa, vaikka on yleistä että salilla käyvät syövät "paremmin" kuin raksan ym miehet.

edit: tuli iha btw mielee että esim 100 10kg säkin nostaminen ei kyllä ole vielä kovin raskas homma :D

abine sanoi:
Kyllähän jokainen jaksaa nostaa viisi 10kg säkkiä, mutta kun niitä pitää nostaa 50 tai 100 päivässä niin.

Eihän tommonen nyt tunnu missään.

Kun nuori mies tekee raskasta työtä niin tottakai voimat ja kunto kasvaa.Riippuen kaverin älykkyydestä hän jossain vaiheessa oppii oikeat työtavat ja tekniikat,siihen se kehitys sit loppuu.
Tän jälkeen joskus 30+ vaiheessa pikkuhiljaa se työn raskaus alkaa näkyä terveydessä,polvet olkapäät selkä pettää vähitellen.
Ja sit 50+ sairaseläkkeelle,kattokaa niitä isoja työmaita missä siellä touhuaa niitä huippukuntoisia 60v teräsmiehiä?
20v 40tuntia viitenä päivänä viikossa,siinä se työn sankari murenee pikkuhiljaa,luojan kiitos nykyään on duunareillakin jotain suojelua.

osku sanoi:
Eihän tommonen nyt tunnu missään.
Joo no tais ollakkin 20kg säkkiä. Ja kyllä se tuntuu olkapäis kun muutaman tunnin aikana nostelee 100 säkkiä maasta tonne naaman korkeueen.
Mulle se ei ollu tavallista raskaampaa, mutta näkee kaveria, jotka valittavat jo ruohonleikkuusta et kuinka raskasta se on.
bustedi sanoi:
se miten treenaa, tai treenaako ollenkaan ei vaikuta siihen syömiseen mitenkään. nämä kaksi asiaa eivät ole sidoksissa toisiinsa, vaikka on yleistä että salilla käyvät syövät "paremmin" kuin raksan ym miehet.
Ei vaikutakkaan, mutta yleensä kun käydään salilla niin ehditään myös panostaa ruokailuun paremmin (lähinnä kuinka usein syödään).

Originally Posted by abineKyllähän jokainen jaksaa nostaa viisi 10kg säkkiä, mutta kun niitä pitää nostaa 50 tai 100 päivässä niin.

mut ne säkit on 90 % 25 kg säkkejä. vieppä niitä se 50 päiväs

Suositut

Back
Ylös Bottom