Iso TRANS-urheilukeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NANSIKKI
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Telinevoimistelukin on toki johonkin pisteeseen saakka arvostelulaji, mutta taitaa parhaat naisvoimistelijat pystyä hyppimään kovempia volttisarjoja kuin miehet.... jos olen oikein ymmärtänyt. Syynä kaiketi lyhempi vartalo niin pyörii sähäkämmin ilmassa, saman mittainen mies kärsisi todennäköisesti jostain kääpiökasvuisuudesta mikä haittaisi huippu-urheilua (Simone Biles 142 cm pitkä).
Laskisin tuon melkein naisten eduksi.

Taitoluistelu? Eikö se oo tehty just naisille joten luulis olevan etua.

E. Mutta sekinhän on arvostelulaji.
Miesten taitoluistelu on ihan törkeen paljon kovempitasoista kuin naisten. Hyppivät korkemmalle ja muutenkin paljon kovempi vauhti tekemisessä. Voimistelussa miehillä ja naisilla taitaa olla eri lajit pääsääntöisesti

Noita pitkän matkan ultrajuttuja on monessa, jossa naiset dominoi vaikka oltais samassa sarjassa. Esim ultraswimming kylmässä vedessä.
Pitkissä juoksuissa naisia auttaa keskimäärin paremmin jakautunut lihasmassa. Naisilla enemmän jalkoja suhteessa ylävartaloon.
Kylmässä vedessä taasen korkeampi rasvaprosentti on etu. On toki uimisessa muutenkin kun kelluu.
Nämä siis taas keskimäärin.

Okei, eli vois kuvitella, et myös taidossa ollaan edellä. En oo kauheesti fribaan tutustunu, mut Kuoksan juttuja seuraillu jonkin verran ja hän ainakin tuntuu tota fysiikkapuolta painottavan aika paljon. Lienee siis tässäkin lajissa oikeusmurha, jos transnainen saa kisailla naisten sarjassa. Eipä niitä lajeja taida kauheesti ollakaan, jossa naiset pärjäis miesten sarjassa?

@number_one onhan noita, mut niistä ei vaan synny meteliä, koska
1) ketään ei kiinnosta tuo asetelma noin päin, kun siihen ei liity keskustelua naisten oikeuksista
2) transmiehet ei menesty miesten sarjoissa
Curling saattas olla mahdollista naiset voittaa miehet?

Mut mikä se virallinen kusetus syy on? 😄

En oikeen ymmärrä mitä tarkotat. Tarkotatko, että transmiehen on keksittävä joku tekosyy ts. kusetus olla kilpailematta transition jälkeen?

Striimissä kerran spekuloitiin, onko yhtään lajia, jossa naiset voittais miehen, jos poissuljetaan arvostelulajit. Shakkia myöten taitaa miehet edelleen viedä. Ja mä en ole siis todellakaan mikään sovinisti, että ei tartte väärin ymmärtää, tässä nyt vain puhutaan miesten ja naisten eroista urheilussa.

Varmaan monissa lajeissa vaikuttaa kans se, että minkätyyppiset ihmiset hakeutuu lajin pariin. Joku luontaisesti räjähtävä ja nopea hakeutunee lajiin, jossa ne on selkeesti dominoivat ominaisuudet ja taito rakennetaan siihen päälle. Toki näin se menee jossain fribassakin varmaan, mutta siellä pärjännee (fyysisiä ominiasuuksia ajatellen) normaalijakaumassa lähempänä keskustaa kuin ääripäätä. Tosin joku tossa jo hyvin tiivisti, että paras nainen voittaa lukuisia miehiä ja paras mies voittaa kaikki. Tätä vois spekuttaa loputtomiin, kun muuttujia on niin paljon!

Toi boldattu osuus vähän harmittaa, et tollasta joutuu aina todistelee. Iteki aika harkiten keskustelen tästä aiheesta, kun moni tulkitsee tän jotenkin alitajuisesti joksikin ihmisarvo- tai ihmisoikeuskysymykseksi.

Toi boldattu osuus vähän harmittaa, et tollasta joutuu aina todistelee. Iteki aika harkiten keskustelen tästä aiheesta, kun moni tulkitsee tän jotenkin alitajuisesti joksikin ihmisarvo- tai ihmisoikeuskysymykseksi.
Eikä tosiaan edes ole sitä.
Oon sanonut muuallakin tän. Oudointa tässä transurheilussa on tosiaan se että vain naisten urheilu pilataan!
Esim US koulu-urheilussa menee tytöillä urat sen takia että joku päätti just muuttua naiseksi ja paras valitaan jatkoon. Olkoon sitten ammattilaiseksi johonkin tai sitten college stipendit.
Ei näillä miesten sarjoihin ole mitään vaikutusta.

Miesten sarja on yleinen sarja.
Kaikki muut sarjat ovat tasoitus luokkia.

Toi on jännä jos tosiaan ammunnoissa on jakauduttu miesten pärjäämättömyyden takia?!

Eikä tosiaan edes ole sitä.
Oon sanonut muuallakin tän. Oudointa tässä transurheilussa on tosiaan se että vain naisten urheilu pilataan!
Esim US koulu-urheilussa menee tytöillä urat sen takia että joku päätti just muuttua naiseksi ja paras valitaan jatkoon. Olkoon sitten ammattilaiseksi johonkin tai sitten college stipendit.
Ei näillä miesten sarjoihin ole mitään vaikutusta.

Tota ei oikeen täällä pienessä Suomessa ees tajua, et noilla on valtavia vaikutuksia ihmisten opiskeluihin. Meillä on ilmaset koulut jne., mut jollain menee ihan oikeesti ainoa mahdollisuus korkeakouluun ton spedeilyn takia.

Ymmärrän sen, että yleisellä tasolla transnaisia ja -miehiä tulisi kohdella kuten kaikkia muitakin. Mielellään niin, että transition tehnyt ihminen saa elää normaalia elämää uudella statuksellaan. En osaa muodostaa ihan rehellistä mielipidettä asiasta, kun en oo yhdistetty erikoislääkäri, biologi ja sosiologi, mutta ihan näin järjellä ajateltuna toi juttu menee metsään, jos se tehdään puolivillaisesti, eli annetaan ihmiselle mahdollisuus ja oikeus vaihtaa statusta, mutta sit kuitenkin kohdellaan epäoikeudenmukaisesti muuhun väestöön nähden.

Rinnastaisin tän urheilukeskustelun kuitenkin douppaamiseen, josta pitäis mun mielestä tulla elinikäinen kilpailukielto. Sukupuoliasiassa juurikin sillä ajatuksella, että naisten sarjaan ei voi osallistua, jos on selkeä näyttö siitä, että elimistö on taustojen takia erilainen kuin valtaosalla muista naisista. Uhreilta ei voi toki välttyä tässäkään asiassa. Jotain kohdellaan väkisinkin väärin erilaisten sattumien ja erehdysten vuoksi. Uhrit voidaan kuitenkin minimoida kattavilla käytännöillä, jotka tehdään tietoon eikä mihinkään sosiaaliseen paineeseen perustuen.

Off-topic: huomaa et allekirjoittaneella on loma ku tällanen kirjotusripuli joka ketjussa :david:

Miettikääpä tätä että Caster Semenya on siis biologinen nainen. Hänellä on kuitenkin kehosisäiset kivekset ja näin ollen kova testotaso naiseksi. Hänet suljettiin pois naisten kisoista. Ei mene kyllä mun jakeluun. Eikö Usain Boltkin olisi voitu sulkea pois miesten sarjasta koska oli niin pitkä :unsure:

Miettikääpä tätä että Caster Semenya on siis biologinen nainen joka on synnyttänyt lapsen. Hänellä on kuitenkin kehosisäiset kivekset ja näin ollen kova testotaso naiseksi. Hänet suljettiin pois naisten kisoista. Ei mene kyllä mun jakeluun. Eikö Usain Boltkin olisi voitu sulkea pois miesten sarjasta koska oli niin pitkä :unsure:

Sä vähän niinkun vastasit itse itsellesi. Eikö silti mene jakeluun? Testot liian ylhäällä -> verrattavissa douppaamiseen -> ulos kisoista.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Caster on mun mielestä selkeästi eri asia kun sukupuoltaan vaihtanut mies.
Caster käsittääkseni on elänyt koko elämänsä naisena?
Eikä häntä suljettu kisoista vaan todettiin että testosteroni tason pitää olla tietyn rajan alla.

No, onhan tää vaikeampi keissi jos tosiaan mitään keinotekoista hänessä ei ole?

Marja-Liisa Kirvesniemelle ( Hämäläinen ) tehtiin joissain Olympialaisissa sukupuolitesti. Samalla kun hänen imetysiässä oleva tytär odotti vaunuissa viereisessä huoneessa.
Kirvesniemi myös kertoi haastattelussa kahden aasialaisnaisen saaneen testeistä miehen paperit vaikka molemmilla oli synnytettyjä lapsia.
Joku voi googlaa lisää jos kiinnostaa. Tää tuli ihan muistista.

Kyllä. Mä itse vihaan sovinismia ja feminismiä yli kaiken.

Miettikääpä tätä että Caster Semenya on siis biologinen nainen. Hänellä on kuitenkin kehosisäiset kivekset ja näin ollen kova testotaso naiseksi. Hänet suljettiin pois naisten kisoista. Ei mene kyllä mun jakeluun. Eikö Usain Boltkin olisi voitu sulkea pois miesten sarjasta koska oli niin pitkä :unsure:
Ilman sisäisiä kiveksiä tai douppaamistakin voi naisen testotaso olla viitearvoja korkeampi. Ei heitä silloin suljeta kisoista, vaan heidän täytyy lääkinnällisesti laskea testonsa rajoihin, jos haluavat naisten sarjassa kilpailla.

En ehkä Usain Boltiin vertaisi, mutta ei kai sekään ole sorsintaa jos miesjalkapalloilija ei saa pelata junnujen joukkueessa tai jos painoluokkalajeissa ei omaa painoa alempiin luokkiin ole asiaa?

Ultrajuoksussa on nainen voittanut koko paskan.
Muistetaan nyt kuitenkin, että esimerkiksi 100km juoksun Suomen ennätys on miehissä melkein tunnin parempi. Ja 24h juoksussa miesten enkka on n.25 km enemmän kuin naisten. Jos jossain yksittäisessä kilpailussa on noin ollutkin, niin ei todellakaan naiset pärjää miehille millään juoksumatkalla.

Spottaa mies osallistumassa naisten uintiin (Lia Thomas)

FOnfECYXwAAg2Zq.jpg

En oikeen ymmärrä mitä tarkotat. Tarkotatko, että transmiehen on keksittävä joku tekosyy ts. kusetus olla kilpailematta transition jälkeen?
Siis wokejen perustelu miksi noin perin tilanne on eri.

Sä vähän niinkun vastasit itse itsellesi. Eikö silti mene jakeluun? Testot liian ylhäällä -> verrattavissa douppaamiseen -> ulos kisoista.
Mä en sanois että toi on verratavissa douppaamiseen. Caster on syntynyt noin eli se on hänen luontainen ominaisuus. Ihan samanlailla miehillä on erilaisia testotasoja luonnostaan. Ne joilla on parempi tuotanto yleensä menestyy paremmin. Siksi vertasin Usain Bolttiin kun hän on syntynyt isoksi mieheksi ja se on hänen synnynnäisominaisuus. Samaan aikaan mieheksi syntyneet saavat vaihtaa naisen sarjaan vain kun testotasot ovat matalalla. Vaikka luutiheys yms. pysyy samana eli sitä mä vertaisin douppiin

Piti ihan laskea kun jotenkin tullut mutulla ajateltua, että pikamatkoilla naisten ja miesten välinen ero olisi paljon suurempi kuin maratonilla, mutta näemmä jos maailmaennätyksiä katsoo niin aika jetsulleen 10% hitaampia naiset sekä 100 metrillä kuin 42,195 kilometrillä. Tulipahan tämäkin päähän pinttynyt virheoletus korjattua :) Muita matkoja en jaksanut tarkastaa, mutta liekkö ~samaa luokkaa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom