Irtisanomiset, ennätystulokset, johdon bonukset, yms kiinnostavat väittelyn aiheet

Vaikka meillä tai naapurissa;)
OECD: Suhteellinen köyhyys kasvanut Suomessa - Ruotsissa kehitys vielä rajumpaa | Yle Uutiset | yle.fi

Ei taida montaa euroa olla työttömyyskorvaus Suomessa tai kansaneläke ja niihin ei montaa euroa tule korotusta vuodessa!
Siihen laskee, että kuinka paljon asuminen, ruoka ja mahdollinen liikkuminen ja lääkkeiden korvausten pienentäminen lisää menoja, niin sanoisin että köyhät köytyy!
Vai väitätkö, että näiden ryhmien olot olisi parantuneet tämän "taantuman" aikana;)
Edelleenkin se on jännää, että koko ajan vedotaan "taantumaan" ja pitäisi pitää palkkamalttia ja kaikesta kiristetään, kun samalla maailmalla ns rikkaat rikastuu huimaa vauhtia!
No vähän ohi aiheen, mutta ei se varmaankaan ns köyhänä helppoa olisi;)

Tuossakin on suhteellinen köyhyys kyseessä.

Ja tuossa samassa uutisessa sanotaan myös näin.

Koska talouskriisi on pudottanut monien maiden mediaaniansioita, OECD:n raportti mittasi erikseen jäsenmaiden suhteellista köyhyyttä vuosien 2007 ja 2010 välillä erillisellä "ankkuroidulla" mittarilla, joka perustui vuoden 2005 mediaanituloista johdettuun vertailuarvoon.

Tässä vertailussa Suomen ankkuroitu köyhyys pysyi jokseenkin muuttumattomana talouskriisin aikana, suhteellisen köyhyyden jopa laskiessa prosentin verran. Myös Ruotsissa ankkuroitu köyhyys pysyi samana, vaikka suhteellinen köyhyys nousi prosentilla.

Suomessa sosiaalituista itkeminen on naurettavinta ikinä. Täällä pääset työttömänä samaan elintasoon kuin matalapalkkatöitä tekevä. Missä muussa maassa voit asua pääkaupungissa maan kalleimmilla asuinalueilla ryyppäämässä valtion laskuun?
Tukiasunnot pännivät naapureita Taka-Töölössä - Taka-Töölö - Kaupunki - Helsingin Sanomat
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Esim Lappeenrannas yksiöitten vuokrat on 400-500e kk, plus vesi ja sähkö. Paska kaupungin osissa on 400e ja keskustassa on lähemmäs 500e ja päälle vesi ja sähkö. Ruoka kallistuu ihan vitusti joka vuosi, en usko valtion propagandaan että muutaman pinnan. Esimerkki, käyn pari kertaa kuussa citymarketin tiskiltä ostamassa täytetyn patongin, hinta oli 3.99e ja nyt menin käymään ja hinta oli 4,25e, sanoin myyjälle että olette nostaneet hintaa lähemmäs 7%, kokeilehan sanoa pomolle että tarvii palkkaa lisää 7% seuraavissa neuvotteluissa ni voi olla aika hiljaista.
 
Suhteellinen köyhtyminen on kyllä sellainen sosiaalidemokratian luoma käsitekukkanen ettei toista. Vielä 1900 luvun alkupuolella lapset annettiin huutolaislapsiksi jos ei ollut varaa elättää ja ihmisiä kuoli aliravitsemukseen, ihan Suomessa. Ja nyt kehdataan väittää että "suhteellinen" köyhyys on lisääntynyt. Vaikken ole kuullut Suomessa kenenkään kuolleen aliravitsemukseen tai joutuneen antamaan lapsia pois siksi ettei rahat riitä.

Oleellista ei ole yrittää järjestää köyhille lisää tulonsiirtoja vaan järjestää työllisyyttä paremmaksi helpottamalla yritysten toimintaedellytyksiä byrokratiaa helpottamalla ja työn verotusta sekä sivukuluja keventämällä.

e: ei vittu jos ruuan hinnan mittari on täytetty patonki :D ...ei sillä että mustakin ruoka on liian kallista Suomessa...
 
Tosiaan tuota "paskaruokaa" kyllä saa edullisestin.
Yritäppä syödä terveellisestin, niin se tosiaan maksaa.
Ilmankos Jenkeissä kouluruokailukin on ranskista/hampurilaista.
Kaiken maailman megahyper sipsipusseja saa 2€, mutta sitten kun meet ostamaan salaatin aineksia, niin siihen saa helpolla menemään 15-20€.

Höps. Terveellinen itsetehty ruoka on lähes poikkeuksetta halvempaa kuin einekset ja sipsit.

Esimerkiksi 5 eurolla saat seuraavan täyspainotteisen setin päiväksi:

Aamiainen:
Lasi maitoa 0,25e
Lautasellinen kaurapuuroa 0,2e

Lounas:
250g kanasuikaleita (1,5e tarjouksessa), pari desiä riisiä + mausteet = 1,8e

Välipalat:
Pari porkkanaa 0,2e
Rahkapurkki 0,7e

Illallinen:
Purkki hernekeittoa 1,0e (tai vielä halvemmalla itse alusta asti tehtyä)
Lasi maitoa 0,25e

Iltapala:
Banaani tai appelsiini 0,6e

Yht. 5e


(Jos jää viel nälkä, niin itse leivottu leipä ei maksa kuin parikymmentä senttiä)

Mutta moni köyhä valitsee mieluummin seuraavatyyliset päivän syömiset:

HK-lenkki 2e
Sipsipussi 2e
Tölkki bisseä 1e

Yht. 5e


Sitten vielä valitetaan, että terveellinen ruoka on kallista ja össönsöö, kun totuus on ettei löydy elämänhallintaa tai kiinnostusta laittaa itse hyvää ja terveellistä. Eikä se mikään ihme ole, jos monilla ei riitä elämänhallinta koulunkäyntiin tai työnhakuunkaan.
 
Onhan tos pointtia mut eihän toi ole täysipainotteista nähnykään. Ehkä Novosibirskiläisessä vankilassa..
Ja missä myydään kanasuikaleita tarjouksessakaan 6€/kg :jahas:
Mä syön oikeasti superterveellisesti ja valitsen kuitenkin aina halvimman vaihtoehdon niin kyllä tuo 5€ vaan loppuu jo ennen päivällistä väkisinkin..
 
Heitin nyt Jami ton patongin vain ku nauratti se asia ja sanoin siintä sille myyjälle. Jos muistan oikein ku katoin dokkaria ni viimeinen orjakauppa Suomessa oli viiskytluvun lopulla tai kuuskytluvun alussa, eli noita huutolaislapsia myytiin orjiksi torilla.
 
Tätä olen toistanut, että rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy;)
Arvopaperi: Antti Herlin rikastui vuodessa 890 000 000 euroa ? tässä ovat Suomen pörssirikkaimmat ihmiset - Työelämä - Ilta-Sanomat
Tosin esim Herlinin suku on sen ansainut itse, joten heille se suotakoon, kun ovat työlistäjänä Suomen isoimpia!

Joo'o, OMX on ollut nousussa viimeisen vuoden. Jos tuntuu siltä, että Koneen osakkeiden ostaminen on avain rikastumiseen, niin se ei ole missään suhteessa Herlinin yksinoikeus.

Saamattomana vätyksenä on aina helppoa valittaa siitä, kun muiden omistuksien arvo kasvaa. Olisi vain virkistävää nähdä jonku vätyksen valittavan siitä, kun laskusuhdanteessa näiden rikkaiden osakesalkut sulavat käsiin. Esimerkiksi 2008 OMX tipahti kolmasosaan. Silloin olisit voinut kirjoittaa isommista summista, mutta etpä tainnut sitä tehdä.
 
Onhan tos pointtia mut eihän toi ole täysipainotteista nähnykään. Ehkä Novosibirskiläisessä vankilassa..

Aikalailla virallisten suositusten mukainen kokonaisuus eli ei se nyt kovin pielessä voi olla. Rehuja noin 400g, lihaa noin 200g, maitotuotteita pari lasillista... Kaikki proteiinit ja vitamiinit A:sta C:en mukana.

Jos olet bodari tai voimailija, niin tietysti syöt vähän erilailla kuin virallisten suositusten mukaan. Mutta tuommosella setillä elät suht terveellisesti. Vai miten ajattelet ei-punttis tavisten oikein syövän?

Ja missä myydään kanasuikaleita tarjouksessakaan 6€/kg :jahas:

Myyrmäen Citymarketista maustamattomat Kariniemen kanan paistisuikaleet 1,49e/250g. Eilen oli vielä hyllyt täynnä, joten eiköhän tänäänkin vielä riitä sulle pari pakettia, jos kiinnostaa.
 
Höps. Terveellinen itsetehty ruoka on lähes poikkeuksetta halvempaa kuin einekset ja sipsit.

Esimerkiksi 5 eurolla saat seuraavan täyspainotteisen setin päiväksi:

Aamiainen:
Lasi maitoa 0,25e
Lautasellinen kaurapuuroa 0,2e

Lounas:
250g kanasuikaleita (1,5e tarjouksessa), pari desiä riisiä + mausteet = 1,8e

Välipalat:
Pari porkkanaa 0,2e
Rahkapurkki 0,7e

Illallinen:
Purkki hernekeittoa 1,0e (tai vielä halvemmalla itse alusta asti tehtyä)
Lasi maitoa 0,25e

Iltapala:
Banaani tai appelsiini 0,6e

Yht. 5e


(Jos jää viel nälkä, niin itse leivottu leipä ei maksa kuin parikymmentä senttiä)

Mutta moni köyhä valitsee mieluummin seuraavatyyliset päivän syömiset:

HK-lenkki 2e
Sipsipussi 2e
Tölkki bisseä 1e

Yht. 5e


Sitten vielä valitetaan, että terveellinen ruoka on kallista ja össönsöö, kun totuus on ettei löydy elämänhallintaa tai kiinnostusta laittaa itse hyvää ja terveellistä. Eikä se mikään ihme ole, jos monilla ei riitä elämänhallinta koulunkäyntiin tai työnhakuunkaan.

Ei millään pahalla, mutta tuo on omalla mittapuulla sellainen "tällä pärjää juuri ja juuri" tyyppinen setti.
Kyllä teen itse lähes kaiken ruoan ja kyllä, tulee ihan helvetisti kalliimmaksi kuin tuo esimerkki.
Miksi?
A) Hedelmiä ja vihanneksia menee todella paljon, ovat kohtuu hintavia.
B) Broileria, kalkkunaa, naudanlihaa, porsaanlihaa, kalaa kaikkia menee, joskus saa halvalla, usein ei.
C) Lisukkeena usein juureksia jne. Ovat kalliimpia kuin esim. riisi.

En siis väitä, etteikö terveellistä ruokaa saa halvalla.
Väitän kuitenkin, että monipuolista, vaihtelevaa ja terveellistä ruokaa ei sitten ihan halvalla enää saakaan.
 
Aikalailla virallisten suositusten mukainen kokonaisuus eli ei se nyt kovin pielessä voi olla. Rehuja noin 400g, lihaa noin 200g, maitotuotteita pari lasillista... Kaikki proteiinit ja vitamiinit A:sta C:en mukana.

Jos olet bodari tai voimailija, niin tietysti syöt vähän erilailla.
.

No ei tossa oikeasti ole päivän kaloreitakaan vaikka ois minkälainen pulliainen

Myyrmäen Citymarketista maustamattomat Kariniemen kanan paistisuikaleet 1,49e/250g. Eilen oli vielä hyllyt täynnä, joten eiköhän tänäänkin vielä riitä sulle pari pakettia, jos kiinnostaa

Kiinnostaa kyllä mut nyt ei kerkeä sieltä hakemaan :D

Noh, turha vängätä kun oon ihan samaa mieltä sun pointista
 
Ei millään pahalla, mutta tuo on omalla mittapuulla sellainen "tällä pärjää juuri ja juuri" tyyppinen setti.
Kyllä teen itse lähes kaiken ruoan ja kyllä, tulee ihan helvetisti kalliimmaksi kuin tuo esimerkki.

Keskiverto suomalainen ei elä bodarin mittapuulla. Tuommosta ne tavalliset kuolevaiset syövät, jotka eivät bodaa tai urheile hyperaktiivisesti sekä tee syömisestään tiedettä.
 
Suhteellinen köyhtyminen on kyllä sellainen sosiaalidemokratian luoma käsitekukkanen ettei toista. Vielä 1900 luvun alkupuolella lapset annettiin huutolaislapsiksi jos ei ollut varaa elättää ja ihmisiä kuoli aliravitsemukseen, ihan Suomessa. Ja nyt kehdataan väittää että "suhteellinen" köyhyys on lisääntynyt. Vaikken ole kuullut Suomessa kenenkään kuolleen aliravitsemukseen tai joutuneen antamaan lapsia pois siksi ettei rahat riitä.

Köyhyys on voitettu silloin kun pään päällä on katto, talvella on lämpimät vaatteet ja aliravitsemus ei vaivaa. Se ei vain ihmiselle riitä, vaan pitää alkaa kilpailemaan turhakkeiden arvolla. Pitää saada isompi asunto, tehokkaampi auto, isompi telkkari, kalliimpaa etanolia ja lukemattomia muita passivoivia kustannuseriä. Jos rahaa vielä saa jostain käsiinsä tuon jälkeen, niin voikin siirtyä purjehtimiseen ja ilmailuun. Siellä ei kulukatto ihan heti tule vastaan. Jos tutuilla on varaa ostaa kalliimpia turhakkeita, niin siinä alkaa tuntemaan itsensä köyhäksi. Vaikka suurin ongelma olisikin ylensyönti ja alkoholin suurkulutus, niin puheet kääntyvät helposti köyhyydestä valittamiseen.
 
Keskiverto suomalainen ei elä bodarin mittapuulla. Tuommosta ne tavalliset kuolevaiset syövät, jotka eivät bodaa tai urheile hyperaktiivisesti sekä tee syömisestään tiedettä.

En minäkään sen takia noin syö.
Elimistö ei vaan nykyään kestä mitä tahansa (sairauden takia), joten pakko katsoa tarkkaan mitä syö.
 
No ei tossa oikeasti ole päivän kaloreitakaan vaikka ois minkälainen pulliainen

Laskin karkeasti 2000, joka on aikuisen naisen viitteellinen päiväsaanti useissa yhteyksissä (Euroopan GDA -standardi). Lisää vielä toisen lautasellisen puuroa (20c) tai itsetehtyä leipää (20c), niin saa 2300, joka riittää perus miehellekin.
 
Laskin karkeasti 2000, joka on aikuisen naisen viitteellinen päiväsaanti useissa yhteyksissä (Euroopan GDA -standardi). Lisää vielä toisen lautasellisen puuroa (20c) tai itsetehtyä leipää (20c), niin saa 2300, joka riittää perus miehellekin.

Nuo halvat ruokavaliot pyörii pitkälti viljatuotteiden varassa.
Itse en tällä hetkellä syö lainkaan viljaa (paitsi riisiä ja maissia vähän). Tekeekin homman hieman haastavammaksi ;)
 
Nuo halvat ruokavaliot pyörii pitkälti viljatuotteiden varassa.
Itse en tällä hetkellä syö lainkaan viljaa (paitsi riisiä ja maissia vähän). Tekeekin homman hieman haastavammaksi ;)

Peruna ja kala ovat lähes ilmaisia. Suomessa kalaisia vesistöjä riittää. Jostain syystä köyhyyttä poteva kansa käy mieluimmin kalat supermarketista pitkän arvokejun läpi kulkeneena, kuin uhraisi illan televisionkatseluaikaa tuoreen, maistuvan ja terveellisen kalan hankkimiseen.
 
Nuo halvat ruokavaliot pyörii pitkälti viljatuotteiden varassa.
Itse en tällä hetkellä syö lainkaan viljaa (paitsi riisiä ja maissia vähän). Tekeekin homman hieman haastavammaksi ;)

Syömisen voi tehdä ihan niin haastavaksi kuin pystyy/viitsii/kykenee. Sata vuotta sitten syötiin aika pitkälti pelkkää puuroa. Vielä 70-luvullakin makaronivelli, perunat ruskealla kastikkeella ja vastaavat oli hyvin yleisiä jokapäiväisessä syömingissä. Ei todellakaan lihaa vedetty kiloa päivässä puhumattakaan salaateista ja rehuista.
 
Peruna ja kala ovat lähes ilmaisia. Suomessa kalaisia vesistöjä riittää. Jostain syystä köyhyyttä poteva kansa käy mieluimmin kalat supermarketista pitkän arvokejun läpi kulkeneena, kuin uhraisi illan televisionkatseluaikaa tuoreen, maistuvan ja terveellisen kalan hankkimiseen.

Kyllähän sitä varmaan köyhätkin mielellään kalassa kävisi mutta hyvä vetouistelu setti maksaa helposti 20000-50000 euroa kunnollisella veneellä ja veneen vetoautolla varustettuna eikä kuule köyhillä ole sellaisia rahoja :D
 
Syömisen voi tehdä ihan niin haastavaksi kuin pystyy/viitsii/kykenee. Sata vuotta sitten syötiin aika pitkälti pelkkää puuroa. Vielä 70-luvullakin makaronivelli, perunat ruskealla kastikkeella ja vastaavat oli hyvin yleisiä jokapäiväisessä syömingissä. Ei todellakaan lihaa vedetty kiloa päivässä puhumattakaan salaateista ja rehuista.

Juuri näin. Ihan tahalleni hommasin itselleni elinikäisen sairauden (colitis ulcerosa) ja tahalleni teen syömisestä hankalaa :face:

edit:
Mulla tuo "hifistely" ei siis ole mitään hienostelua tai muuta vaan joudun nyt oikeasti tarkkailemaan ruokavaliota.
Tällä hetkellä mennään lähes viljattomalla ja olo on parempi kuin pitkään aikaan.
En siis viitsi syödä puuroa ja leipää vain siksi, että ne on halpoja ja niin isovanhemmatkin teki.

edit2:
Kalaakin olen vasta varovasti ottamassa ruokavalioon.
Sillekin ollut yliherkkyyttä aikanaan, mutta nyt tuntuu ainakin pienissä määrin sopivan. Totuttelua silti sen kanssa edelleen.

edit3:
Peruna ja kala ovat lähes ilmaisia. Suomessa kalaisia vesistöjä riittää. Jostain syystä köyhyyttä poteva kansa käy mieluimmin kalat supermarketista pitkän arvokejun läpi kulkeneena, kuin uhraisi illan televisionkatseluaikaa tuoreen, maistuvan ja terveellisen kalan hankkimiseen.

En mä ehdi edes sitä televisiota katsomaan, niin ei kyllä oikein kerkiä onkimaankaan :D Ja kuten yllä mainitsin, kalan sopivuudesta ei ole oikein varmuutta vielä.
 
Juuri näin. Ihan tahalleni hommasin itselleni elinikäisen sairauden...

Mulla tuo "hifistely" ei siis ole mitään hienostelua tai muuta vaan joudun nyt oikeasti tarkkailemaan ruokavaliota...

Kalaakin olen vasta varovasti ottamassa...

En mä ehdi edes sitä televisiota katsomaan...

Itse taasen syön ravintolassa melkein joka ilta, mutta ei sekään ole argumentti tämän keskustelun kysymyksiin. Tässä ei taideta etsiä sinulle edullisempaa ruokaa, vaan puhutaan ihmisten toimeentulosta yleisemmin. Jos sinä et viljaa ja kalaa voi syödä, niin se ei tarkoita sitä, etteikö miiljoonat suomalaiset voisi niitä syödä.
 
Back
Ylös Bottom