salihemmo sanoi:
Voin kyllä vahvistaa sen mitä broidisi sanoi lahden ilmapiiristä. Lahti on suomen iisein mesta palvella. Hyrylä on toisiksi iisein. Tästähän on sanontakin. Hyrylä on armeijan korvike, ja lahti on hyrylän korvike. Hyrylässä on kuitenkin paremmat oltavat. Punttisali on paljon parempi. Lomat on spolleilla järjestetty tosi hyvin hyrylässä (harjoitusviikko+vlv-vartioviikko-lomaviikko). Ja ne paikat siellä lahdessa oli ihan kuvottavan paskassa kondiksessa. Koko mesta on totaalisen remontin tarpeessa.
En tiedä miten iisi Lahti oli palveluspaikkana, mutta väittäisin että aika tiukasti tuosta helpoimman paikan tittelistä kilpailee myös Kuuskajaskari aka Suklaasaari. Alokasajan jälkeen läksin viestikurssille Kuuskajaskarille, ja jo ensimmäisenä aamuna iski hillitön kulttuurishokki. Tuli kuulutus "Valmistautukaa aamiaselle, aikaa 45 minuuttia, toimikaa!" Eihän tällaiseen ollut tottunut, ja sitä vanhasta muistista pukeutui, teki punkan, kävi kusella ja rääkillä yhteensä viidessä minuutissa niin sitten ihmeteltiin loput 40 minuuttia että mitäs nyt. Aamiainen löi Upuinniemen safkojen jälkeen vielä enemmän ällikällä, tarjolla oli puuron lisäksi ruoreita sämpylöitä, erilaisia leikkeleitä ja hedelmiä. Siinä vaiheessa mietin jo että mä jään sinne asumaan.
Kuuskajaskarin viestikurssin jälkeen jouduin Mäkiluodon linnakkeelle ("Ei se ole mikään rangaistus" - muuten vaan Mäkiluotoon passitettiin kaikki sählärit ja häröilijät), jolloin suklaa loppui kertaheitolla. Mäkkärin aikana sitten kerran myöhästyin lomilta tullessa kun olin fiksuna vetänyt sunnuntaina nk.peppuhumalat. Jouduin sitten linnakkeen varapäällikön puhutteluun, joka oli erittäin vittumainen kaveri, mutta sillä oli sellainen tietty pilke silmäkulmassa ja hyvälle päälle sattuessaan ihan siedettäväkin. Menin alikessun seurassa kuulemaan kunniaani, ja keskustelu meni lähes sanasta sanaan seuraavasti:
Alik: Herra yliluutnantti, yhtä miestä pitäisi ojentaa
Ylil: (innostuneen kuuloisena) JAAHAS! KETÄ?
Minä: Herra yliluutnantti, tykkimies Jussila, minua
Ylil: NO NIIN! JUSSILA, OJENNUS!
(tässä vaiheessa seisoin neuvottomana asennossa, koska en keksinyt miten yhden miehen muoto tekee ojennuksen)
Ylil: JUSSILA, JOS VIELÄ JOSKUS MYÖHÄSTYTTE LOMILTA, OLETTE MULKKU JA JOUDUTTE PUTKAAN, ONKO SELVÄ?
Minä: Tämä selvä herra yliluutnantti!
Ylil: Voitte poistua.
Poistuin paikalta pikaisesti ja äärimmäisen helpottuneena ettei tullut mitään sanktioita. Hieman tosin huvitti tuo puhuttelun kulku.
Toinen mieleen jäänyt tapaus oli saman yliluutnantin pitämä puhuttelu ryhmänjohtajille. Juttu lähti siitä, että Mäkiluodossa oli merivalvojana yksi oikein vitun dorka kaveri, joka oli jonkun ison toimitusjohtajan poika, ajeli Porchella jne. Kerran kun päivystäjä tuli herättämään tätä vesseliä tolppavuoroon, hän päättikin ettei viitsi lähteä. Päivystäjä haki paikalle meva-alikessun joka meni herättämään tätä kaveria hieman kovakouraisemmin (kiskoi punkasta lattialle ja tarjosi muutaman isällisen avokämmenen). Tämän seurauksena siis kaikki ryhmänjohtajat joutuivat yliluutnantin puhutteluun. Puhuttelussa ylil kysyi ryhmänjohtajilta: "Mitä teette ensi kerran kun näette että Toropaista (nimi muutettu) lyödään?" Huoneessa vallitsi hetken syvä hiljaisuus, jonka ylil hetken kuluttua itse katkaisi "Oikein! Ette mitään."