Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
1. Viikonloppuisin usein jopa vähä mielikin tietysti tekee syödä, varsinkin jos ei jotain puuhaa ole, mutta arkisin saa lisää nukkumisaikaa kun ei tarvitse ennen töihin/kouluun lähtöä vierrallakkaan keittiössä, joten mielellään en systeemistä luopuisi ja siksi koitan jotain kehitellä, että sais rauhallisen mielen vaikka ei oikee ruokaa aamulla moneen tuntiin syökään. BCAA:n käyttö olis se ilmeisin ratkaisu, mutta josko mainitsemani "löytö" olisi vielä parempi...

Eli muutaman viestin takaiseen heittooni palatakseni; olisiko jollain tietoa leusiinin ja lysiinin hyödyntämisestä?

2. Tätä en ihan hiffannut?

2. Tätä en ihan hiffannut?

No siis mitä etuja tuolta paastoamiselta haluat? Mikäli rasvan halutaan palavan, täytyy kehon olla katabolisessa tilassa. Ei kai se syömättömyys itsessään ole tarkoitus? Eli käsitykseni on se, että tällä systeemillä saadaan kaikki irti sekä anabolisesta (mätöt treenin jälkeen) että katabolisesta (paastoajan rasvanpoltto) tilasta. Toki Berkhan on itsekin sanonut, että suurimmat IF:n hyödyt ovat psykologisia. Tässä tullaan taas makrojen ja kalorien kokonaissaannin merkitykseen.

Jos olet facebookissa, niin heitä tuo idea leangainsin seinälle. Sieltä saat varmasti vastauksen, ehkä jopa Martinilta itseltään.

Heh no pakko myöntää, että haen ehkä vähän mahdotonta eli paaston mahdollisia hyötyjä, mutta toisaalta sitten proteiinisynteesin ruokkimista :rolleyes:

Tätä topiccia sivusta seuranneena ja isojen annosten ystävänä, meikäläisenkin ruokailutyyli vaihtui tohon kaheksan tunnin ruokailu ikkunaan. Niimpä haluisinkin vähän mielipiteitä ja neuvoja miten toteuttaa tätä, kun näitä rakkaita harrastuksia on kehoilun lisäksi toinenkin (jääkiekko). Itse kysymykseen: Eli ruokaikkuna aukeaa arkipäivisin tossa 11.30 aikoihin ja lätkätreeni päivinä treenit loppuu 20.30 kotona n 21.30. Kysymys kuuluukin että miten mä rakennan noina päivinä ton safkaamisen: Oonko syömättä reenin jälkeen ja vedän kaikki kalorit 4 tunnissa? Vai otanko kotiin päästyäni hiilarittoman prode+rasva aterian? Syy miksi ikkuna aukeaa tohon aikaan on ilmainen koulusafka mitä en kehtaisi väliinkään jättää. Punttipäivinä ei tälläisiä ongelmia ole. Tarkoituksena on siis massaa hankkia hitaalla tahdilla. Tohon rasvan määrään vielä, riittääkö se n60g rasvaa päivittäin? Kuulostaa mun korvaan aika pieneltä määrältä? Oon ymmärtänyt että kutakuinki makrot menee näin 2.5-3g prot,n60g rasvaa ja loput hiilaria? Kiitos jos joku viitsii valaista tyhmää, otan mielelläni vastaan ideoita ja ajatuksia.
-Överi

Jos tarkotit, että jään jälkeen seuraava ateria seuraavana päivänä klo 11.30 ni sanomattakin selvää, että aivan järisyttävän silkkaa hulluutta. IMO treenin jälkeen vaan mahdollisimman nopeesti vaan kaikkia makroravinteita koneeseen. Juoma ois tietysti helpoin jo kopissa, mutta sitte nukkumaan mennessä voi nälkä iskeä eli se mielessä pitäen ni joku nopeasti valmistuva/etukäteen tehty ruoka heti kun kotio pääsee.

Tätä topiccia sivusta seuranneena ja isojen annosten ystävänä, meikäläisenkin ruokailutyyli vaihtui tohon kaheksan tunnin ruokailu ikkunaan. Niimpä haluisinkin vähän mielipiteitä ja neuvoja miten toteuttaa tätä, kun näitä rakkaita harrastuksia on kehoilun lisäksi toinenkin (jääkiekko). Itse kysymykseen: Eli ruokaikkuna aukeaa arkipäivisin tossa 11.30 aikoihin ja lätkätreeni päivinä treenit loppuu 20.30 kotona n 21.30. Kysymys kuuluukin että miten mä rakennan noina päivinä ton safkaamisen: Oonko syömättä reenin jälkeen ja vedän kaikki kalorit 4 tunnissa? Vai otanko kotiin päästyäni hiilarittoman prode+rasva aterian? Syy miksi ikkuna aukeaa tohon aikaan on ilmainen koulusafka mitä en kehtaisi väliinkään jättää.

Ei tuossa ole mitään keinoa ongelman ympäri, mikäli et siirrä paaston katkaisua tai lätkätreenejä. Itse ainakin suosin syömistä myös jäätreenin jälkeen, sillä tempo ja rasitustaso ovat melkoisia.

Tohon rasvan määrään vielä, riittääkö se n60g rasvaa päivittäin? Kuulostaa mun korvaan aika pieneltä määrältä? Oon ymmärtänyt että kutakuinki makrot menee näin 2.5-3g prot,n60g rasvaa ja loput hiilaria? Kiitos jos joku viitsii valaista tyhmää, otan mielelläni vastaan ideoita ja ajatuksia.
-Överi

Gramma painokiloa (rasvatonta kaiketi) kohden olisi se keskiarvo, johon pyritään. Lepopäivinä enemmän treenipäivinä vähemmän. Vaihtelut tosin ovat monella todella pieniä, enkä usko tuolla olevan hirveätä merkitystä. Ideaali olisi kuitenkin pitää rasvan saanti suht alhaalla treenipäivinä (tai yleensäkin niinä päivinä kun mennään yli kulutuksen, mutulla sanoisin että juuri tuon 1g/kg alapuolella)

Tätä topiccia sivusta seuranneena ja isojen annosten ystävänä, meikäläisenkin ruokailutyyli vaihtui tohon kaheksan tunnin ruokailu ikkunaan. Niimpä haluisinkin vähän mielipiteitä ja neuvoja miten toteuttaa tätä, kun näitä rakkaita harrastuksia on kehoilun lisäksi toinenkin (jääkiekko). Itse kysymykseen: Eli ruokaikkuna aukeaa arkipäivisin tossa 11.30 aikoihin ja lätkätreeni päivinä treenit loppuu 20.30 kotona n 21.30. Kysymys kuuluukin että miten mä rakennan noina päivinä ton safkaamisen: Oonko syömättä reenin jälkeen ja vedän kaikki kalorit 4 tunnissa? Vai otanko kotiin päästyäni hiilarittoman prode+rasva aterian? Syy miksi ikkuna aukeaa tohon aikaan on ilmainen koulusafka mitä en kehtaisi väliinkään jättää. Punttipäivinä ei tälläisiä ongelmia ole. Tarkoituksena on siis massaa hankkia hitaalla tahdilla. Tohon rasvan määrään vielä, riittääkö se n60g rasvaa päivittäin? Kuulostaa mun korvaan aika pieneltä määrältä? Oon ymmärtänyt että kutakuinki makrot menee näin 2.5-3g prot,n60g rasvaa ja loput hiilaria? Kiitos jos joku viitsii valaista tyhmää, otan mielelläni vastaan ideoita ja ajatuksia.
-Överi

Kuten edelliset kirjoittavat jo sanoivatkin, niin syö ihmeessä kunnolla myös lätkätreenin jälkeen. Hankala tuossa tilanteessa on täysin noudattaa leangains-ohjeita, mutta jos välttämättä haluat yrittää niin ota salitreenipäivinä se 8h syönti-ikkuna ja lätkätreenipäivinä sitten 10-11h. Ilmaisesta kouluruuasta päätellen olet vielä aika nuori, joten kannattaa myös huomioida että saat riittävästi kaloreita. Usein nuorilla tuntuu olevan ongelmana se, että ruokaa ei syödä tarpeeksi vaikka "syönti-ikkuna" olisi sen 16h. :)

Jos tarkotit, että jään jälkeen seuraava ateria seuraavana päivänä klo 11.30 ni sanomattakin selvää, että aivan järisyttävän silkkaa hulluutta. IMO treenin jälkeen vaan mahdollisimman nopeesti vaan kaikkia makroravinteita koneeseen. Juoma ois tietysti helpoin jo kopissa, mutta sitte nukkumaan mennessä voi nälkä iskeä eli se mielessä pitäen ni joku nopeasti valmistuva/etukäteen tehty ruoka heti kun kotio pääsee.
Eli kopissa heti palkkari klo.20.30. Ja seuraa
va safka seuraavana päivänä 11.30.

Ei tuossa ole mitään keinoa ongelman ympäri, mikäli et siirrä paaston katkaisua tai lätkätreenejä. Itse ainakin suosin syömistä myös jäätreenin jälkeen, sillä tempo ja rasitustaso ovat melkoisia.

Gramma painokiloa (rasvatonta kaiketi) kohden olisi se keskiarvo, johon pyritään. Lepopäivinä enemmän treenipäivinä vähemmän. Vaihtelut tosin ovat monella todella pieniä, enkä usko tuolla olevan hirveätä merkitystä. Ideaali olisi kuitenkin pitää rasvan saanti suht alhaalla treenipäivinä (tai yleensäkin niinä päivinä kun mennään yli kulutuksen, mutulla sanoisin että juuri tuon 1g/kg alapuolella)

Tota paaston katkasua en kyllä lähtis mielellään siirtämään. Eli siis pari kertaa viikossa tulee väkisinkin sit toi paastoaika lyhyemmäksi. Näin siis mennään. Reenipäiviä tulee viikossa kuusi joten kerran viikkoon tulis enempi rasvanen päivä sillon.

Kuten edelliset kirjoittavat jo sanoivatkin, niin syö ihmeessä kunnolla myös lätkätreenin jälkeen. Hankala tuossa tilanteessa on täysin noudattaa leangains-ohjeita, mutta jos välttämättä haluat yrittää niin ota salitreenipäivinä se 8h syönti-ikkuna ja lätkätreenipäivinä sitten 10-11h. Ilmaisesta kouluruuasta päätellen olet vielä aika nuori, joten kannattaa myös huomioida että saat riittävästi kaloreita. Usein nuorilla tuntuu olevan ongelmana se, että ruokaa ei syödä tarpeeksi vaikka "syönti-ikkuna" olisi sen 16h. :)
Eli siis niikun edellä mainitsin niin pitää vetää sitten noi muutama päivä poikkeuksella. Mulla kun on taipumusta ollut siihen että paino nousee varsin herkästi puhtaasta safkasta huolimatta. Eli syöminen ei ole ollut ikinä ongelma siinä suhteessa etteikö riittävästi tulisi syötyä, päinvastoin. Näin siis mennään ja katsotaan mitä tapahtuu. Aamupaino nyt +88kg, vartta olemattomat 178.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tota paaston katkasua en kyllä lähtis mielellään siirtämään. Eli siis pari kertaa viikossa tulee väkisinkin sit toi paastoaika lyhyemmäksi. Näin siis mennään. Reenipäiviä tulee viikossa kuusi joten kerran viikkoon tulis enempi rasvanen päivä sillon.

Jaa no, jos syöt lähes joka päivä lähelle kulutusta tai yli niin ei kai tuolla syklittelyllä sitten ole niin väliä. Muutenkin vähän puolivillaista pitää lyhyempiä "paastoja" (en tykkää käyttää tuota sanaa edes 20h syömättömyydestä), mutta tee kuten tykkäät. Pääasia on se, että systeemi on helppo toteuttaa

Onko kukaan täällä kokeillut tuota yhden päivän paastoa? Eli vaikka sunnuntai kokonaan 24 tuntia syömättä, ja muuten koko viikko ihan normaalit safkat. Yksi tapa hyödyntää tuota olisi että pystyisi pääsemään teoriassa viikko tasolla +-0 kaloreihin jos kulutus 3000kcal sunnuntaina, vaikka muut päivät syödään +500 kcal. Kuullostaisi aika optimitavalta pitää "ikibulkki" :)

Onko kukaan täällä kokeillut tuota yhden päivän paastoa? Eli vaikka sunnuntai kokonaan 24 tuntia syömättä, ja muuten koko viikko ihan normaalit safkat. Yksi tapa hyödyntää tuota olisi että pystyisi pääsemään teoriassa viikko tasolla +-0 kaloreihin jos kulutus 3000kcal sunnuntaina, vaikka muut päivät syödään +500 kcal. Kuullostaisi aika optimitavalta pitää "ikibulkki" :)

Pääsääntöisesti joka lepopäivänä söin vain yhden aterian dieetillä, joten tuli vähän useampikin vuorokauden paasto viikkoon. Eli tuo 24h tarkoittaa tosiaan 24h eikä yhtä viikonpäivää syömättä

3dl valkoista riisiä
450g kanasuikaleita
1 prk kookosmaitoa
300g coleslaw-salaatti

1l täysmaitoa

Täysmaidosta 600kcal, kookosmaidosta n. 500kcal, riisistä ehkä 1000kcal, kanasta 400-500kcal ja colesta ehkä 100kcal. Yhteensä reippaasti yli 2500 kaloria. Oma lempparini. Tuohon vielä kunnon mausteet mukaan.

edit: Ihan arvioita siis noi kalorimäärät, voi liioitella sadoillakin. Varsinkin riisistä olen hyvin epävarma.

Sanokaapa kaloripitoisia PWO-aterioita. Tuntuu nimittäin käsittämättömältä ahtaa 1400-1600 kaloria yhdeltä istumalta :wtf:

Aika paljoltahan se alussa tuntuu ja lautasellakin se on aikamoinen kasa ruokaa, mutta kummasti se uppoaa kun ei turhia stressaile. Lisäksi vatsa venyy alkukauhistuksen jälkeen, joten tuohonkin tottuu aika nopeasti. Itse otan yleensä salilla jo palkkarin, jossa maltillisesti hiilareita. Tämän jälkeen kotosalla ~200g (kuivapaino) riisiä ja ~500g kanan filesuikaletta ja joku lasipurkillinen soossia (tikka masala/joku muu vastaava). Tuosta tulee sellaiset 1500-2000kcal. Valitettavan usein treeni ja PWO jää sen verran myöhäiseksi, että joudun vetämään päivän viimeisen aterian 1.5-2h myöhemmin, joka aiheuttaa sitten tukalan olotilan.

Koko ajan pyörinyt mielessä kysymys kun olen lukenut näitä IF juttuja, etenkin Leangains metodia, että jos nimenomaan kaikki perustuu siihen että elimistö toimii hitaasti, eli proteiinit imeytyvät paaston ajan, ja sama syökö aamulla vai illalla, niin kuinka sitten treenipäivän ja lepopäivän ero on niin radikaali? Eikö senkin pitäisi olla +-0, eikä mitään maagista muuria joka jakaa nuo päivät täysin omaksi ajakseen. Siis perustuen juuri kaikkeen lyhytpaasto dieetin ideologiaan, ei sillä treenipäivän plussilla ole mitään merkitystä tai apua lihas kasvuun, jos edellinen/seuraava päivä ollaan saman verran miinuksilla, koska kaloriylijäämää ei ole.

Toinen mikä hämää tähän liittyen on se, että yleensä muissa ajatus malleissa hiilaritankkaus tehdään päivää ennen treeniä, jotta glykogeenivarastot olisivat täynnä treenatessa, tämän pystyy VHH-dieetillä huomaamaan selvästi. Mutta Leangains versiossa PWO ruoka täyttää treenissä tyhjentyneet varastot, mutta eikös treeni ole tehty jo melko tyhjillä varastoilla (alla lepopäivä ja vähät hiilarit), jotka sitten täytetään tuolla aterialla hieman turhaankin, koska seuraava päivä ei ole välttämättä treenipäivä?

Jopas on sekavaa. Oon muutaman kerran lukenu läpi tuon leangains guiden ja most popular artikkelit, mut silti jäi yks juttu epäselväks. Jos tarkotuksena on olla dieetillä, polttaa rasvaa ym. ni pitäskö treenipäivinä silti olla kaloreissa plussalla/+-0 vai miinuksella?? :confused:

Jopas on sekavaa. Oon muutaman kerran lukenu läpi tuon leangains guiden ja most popular artikkelit, mut silti jäi yks juttu epäselväks. Jos tarkotuksena on olla dieetillä, polttaa rasvaa ym. ni pitäskö treenipäivinä silti olla kaloreissa plussalla/+-0 vai miinuksella?? :confused:

Noita suhteita on eri tarkoituksiin erilaisia. Leangainsin versiolla kovin dieetti on -30/-10. Eli noi on siis prosenteja kulutuksesta. Joku tätä varten tehty laskuri käytti kai keskikulutusta, eli laskimolemmat päivät samasta kulutuksesta, mikä on vähän outoa...

Eli jos kulutus on 2500 kcal, lepopäivät 1750 kcal ja treenipäivät 2250 kcal. Eniten käytetty versio taitaa olla -20%/0%, tuolla paino putoaa jotain kilon kuukaudessa, eli ei puhtaana dieettinä ei mikään kovin nopea ratkaisu, mutta säilyypähän lihat ja voimat varmasti.

Mutta kuten sanoin, treenipäivän kulutus voi olla 500kcal isompi kuin lepopäivän, jos sen huomio, tulee treenipäivä aika reilustikkin kaloreita. Tosin pelkkä salitreeni kuluttaa n.300kcal, mutta lämmittelyt ja matkat voi tuoda parisataa lisää.

Koko ajan pyörinyt mielessä kysymys kun olen lukenut näitä IF juttuja, etenkin Leangains metodia, että jos nimenomaan kaikki perustuu siihen että elimistö toimii hitaasti, eli proteiinit imeytyvät paaston ajan, ja sama syökö aamulla vai illalla, niin kuinka sitten treenipäivän ja lepopäivän ero on niin radikaali? Eikö senkin pitäisi olla +-0, eikä mitään maagista muuria joka jakaa nuo päivät täysin omaksi ajakseen. Siis perustuen juuri kaikkeen lyhytpaasto dieetin ideologiaan, ei sillä treenipäivän plussilla ole mitään merkitystä tai apua lihas kasvuun, jos edellinen/seuraava päivä ollaan saman verran miinuksilla, koska kaloriylijäämää ei ole.

Periaate lienee se, että tuossa yritetään ottaa kaikki irti sekä anabolisesta että katabolisesta tilasta. Treeninjälkeinen runsas ruokailu -> kaloreita anaboliseen ikkunaan, kun taas lepo-/aerobinen päivä -> rasvanpoltto ja kalorivajeen luominen. Ja voi joka päiväkin olla miinuksella jos haluaa, loppujen lopuksi painonpudotuksen vauhdin määrää kokonaiskalorivaje.

Toinen mikä hämää tähän liittyen on se, että yleensä muissa ajatus malleissa hiilaritankkaus tehdään päivää ennen treeniä, jotta glykogeenivarastot olisivat täynnä treenatessa, tämän pystyy VHH-dieetillä huomaamaan selvästi. Mutta Leangains versiossa PWO ruoka täyttää treenissä tyhjentyneet varastot, mutta eikös treeni ole tehty jo melko tyhjillä varastoilla (alla lepopäivä ja vähät hiilarit), jotka sitten täytetään tuolla aterialla hieman turhaankin, koska seuraava päivä ei ole välttämättä treenipäivä?

Ja glykogeenivarastot häviävät välipäivänä mihin? Lepopäivinäkin moni syö kyllä hiilaria ihan huolella, ei sitä välttämättä tarvitse vältellä.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom