Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No mulle ainakin hyvinvointi, terveys ja toimintakyky ovat sitä tärkeintä, eikä aina treenitulosten saavuttaminen ja "dogmien" seuraaminen välttämättä palvele sitä.
Mullekin periaatteessa. Treenaamisesta ja siihen liittyvistä onnistumisen/saavuttamisen/itsensä voittamisen/uskaltamisen tunteista on vaan tullut niin olennainen osa pään kasassapitämisstrategiaa (muualta en noita tunteita ole koskaan saanut, enkä sitä taustaa vasten tarkastellessa varmaan tule ikinä saamaankaan), että mä olisin ihan hukassa ilman ulkopuolisen silmiin jokseenkin pakkomielteiseltä vaikuttavaa liikuntaa. Mua siis revitään tässä(kin) asiassa kahteen suuntaan niin rajusti, että sen takia tietynlaisten päätösten tekeminen ja toimenpiteisiin ryhtyminen on sietämättömän vaikeaa.

Mulla muuten ainakin noihin ylirasitukseen liittyviin vatsaongelmiin kuului selkeitä IBS:n piirteitä, jotka ovat nyt suurimmalti hävinneet. Kannattaa ehkä lukaista pronutritionistin 6-osaisen sarja ibs:lle sopivista ja sopimattomista ruoka-aineista. Paleossa ja vhh:ssahan (sekä "terveellisissä ruokavalioissa" yleensä) esim. noita fodmapeja tulee helposti tosi paljon, mikä ei sit välttämättä ärtyneelle mahalle sovi ollenkaan.
Noista FODMAP-hiilihydraateista oon joskus lukenutkin, mutta niiden eliminoimista omasta ruokavaliosta en ole kokeillut. Voisi olla hyvinkin testaamisen arvoinen asia, nimittäin vaikken esim. viljoja tai palkokasveja syökään, niin vältettävien listalle päässeitä hedelmiä ja kasviksia kuluu kyllä vähintäänkin kausittain.

Syötkö probiootteja? Varsinkin jos on antibioottikuureja ollut, niin niitä suositellaan. Nuorena luulin, että minulla on heikko vatsa. Se oli usein kipeänä ja turvotti jne. Nyt kun olen syönyt erilaisia probiootteja jonkun vuoden, niin vatsa on terästä ja en käytä enää edes astmalääkkeitä. Sellaisia teoriotahan on, että ruoansulatuskanavan mikrobiston huono terveys olisi useiden tautien takana. Maddox lue myös treenipuolelta se ylikuntoketju. Olen saanut siitä paljon tuoreita ajatuksia treeneihin. Kannattaa miettiä onko kehittymisen kannalta parempi treenata joka päivä keskikovaa paikat jumissa, vai tehdä yksi kova harjoitus ja yksi palauttava.
Probiootteja syön jatkuvasti, en enää viitsi edes yrittää olla ilman. Ylikuntoketjuun pitänee tutustua, vaikka oonkin tietoisesti vältellyt sitä, tuosta tämän viestin ensimmäisessä kappaleessa mainitsemastani painavasta syystä.

Palatakseni probiootteihin: mikä esim on hyvä probioottivalmiste ja mistä? Syön Betaine HCLää nyt Pullan innoittamana, ja tuntuu että ei turvota kyllä enään isommatkaan safkat.

Mitä mieltä olette tästä mun ruokavalion tän hetkisestä koostumuksesta? :D (en tarkoita nyt makrojakaumia tai kalorimäärää vaan ruoan laatua) En ole mitään siis vielä suunnitellut/viilaillut, mutta tämän tapaisella on menty kohta 2 viikkoa.

Ateria 1:
Kouluruoka
Salaatti
Maitoa 6dl
Leipää

Treeni joskus 13-16 välillä, riippuu milloin pääsee koulusta
Palkkari

Ateria 2:
600g jauhelihaa
mittaamaton määrä vaaleaa (joskus tummaa) makaroonia
Plussamaitoa 3-6dl
Ketsuppia

Ateria 3:
2 sämpylänpuolikasta
Meetwurstia 6 viipaletta
Plussamaitoa 6dl
Kaakaojuomajauhetta

Tohon päälle vitamiinit ja muut lisäravinteet.

Mietin että iltapalalle voisi lisätä raejuustoa ainakin.

Ateria 3:
2 sämpylänpuolikasta
Meetwurstia 6 viipaletta
Plussamaitoa 6dl
Kaakaojuomajauhetta

No joo, iltapalalle sitä raippaa. Heitä vaikka noi metukkasämpylät helvettiin ja tee kunnon äijämunakas pekonista, nakeista, jauhelihasta, kanasta, lohesta, strutseista, biisoneista ja piikkilangasta.

Eikäku kananmunia vaikka 2 kokonaista + 4 valkuaista ja siihen päälle mausteita ja raejuustoa + pari siivua jotain cheddaria. Grom nom.

Onkohan mitään järkeä, että vedän pelkät välipäivät IF:ää noin ylläpitokaloreilla tai hyvin pienillä miinuksilla, ja treenipäivinä bulkkia aamusta asti syöden? Eli 1on 1off IF. Oon nyt ekaa kertaa bulkilla, kun on oikeestaan ekaa kertaa kunnon treeniohjelma ja motivaatiokin kohdillaan. Tulee varmaan melkein syötyä liikaakiin, kun paino noussu noin 1kg/viikko (4kg eka kk). Kaloreita en tarkkaan laske mutta treenipäivinä ne on varmaan ollu about 3500 (peruskulutus noin 3000).

Ajattelin että painoa voisi vielä tulla sellaiset 10kg, mutta mietin että onkohan vauhti vähän liikaakin nyt? IF joka tapauksessa sopii minulle, sitä olen jo vuosikausia tietämättäni tehnyt opiskeluaikoina (pelkällä kahvilla iltapäivälle kello neljään asti, jolloin kunnon mätöt).

Onkohan mitään järkeä, että vedän pelkät välipäivät IF:ää noin ylläpitokaloreilla tai hyvin pienillä miinuksilla, ja treenipäivinä bulkkia aamusta asti syöden? Eli 1on 1off IF.

Mikä funktio on aamusta asti syömisellä? Jos pääset ylläpitokaloreihin IF-tyyliin, niin kyllä varmaan jaksat 300-500 kaloria lisää plussapäivänä

No joo, iltapalalle sitä raippaa. Heitä vaikka noi metukkasämpylät helvettiin ja tee kunnon äijämunakas pekonista, nakeista, jauhelihasta, kanasta, lohesta, strutseista, biisoneista ja piikkilangasta.

Eikäku kananmunia vaikka 2 kokonaista + 4 valkuaista ja siihen päälle mausteita ja raejuustoa + pari siivua jotain cheddaria. Grom nom.

Ongelma on siinä etten yleensä iltaisin jaksa alkaa kokkaamaan mitään. :(

Ongelma on siinä etten yleensä iltaisin jaksa alkaa kokkaamaan mitään. :(

No höh? Vedä noi kananmunat raakana, siihen sitten raejuustot, mausteet ja cheddarit perään, niin jo on helppoa! Vaatii vielä vähemmän effortia kuin noi sun sämpylät! :hyper::hyper:

:piis:

Näiden pitäis olla jotenkin ylivertaista tavaraa, mutta käytännössä en oo huomannut mitään eroa esim. näihin. Molemmat ajavat asiansa, toiset vaan huomattavasti halvempaan hintaan.
Millaisia vaikutuksia olet(te) huomanneet noiden probioottien kanssa? Meinaan, että sellaiset "en ole tullut kipeäksi puoleen vuoteen" ei oikein tahdo mulle riittää perusteluiksi kun terveys on muutenkin niin monen tekijän summa. Onko jotain positiivisia vaikutuksia jotka pystyy selvästi havaitsemaan? Ei väsytä, voimat nousee, mitä tahansa vastaavaa?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
No höh? Vedä noi kananmunat raakana, siihen sitten raejuustot, mausteet ja cheddarit perään, niin jo on helppoa! Vaatii vielä vähemmän effortia kuin noi sun sämpylät! :hyper::hyper:

:piis:

Ryhdistäydyin jo... En jaksa munakkaita vääntää mutta pekoni+nakit ja kaikki kivat on nyt iltapalaohjelmassa..

Millaisia vaikutuksia olet(te) huomanneet noiden probioottien kanssa? Meinaan, että sellaiset "en ole tullut kipeäksi puoleen vuoteen" ei oikein tahdo mulle riittää perusteluiksi kun terveys on muutenkin niin monen tekijän summa. Onko jotain positiivisia vaikutuksia jotka pystyy selvästi havaitsemaan? Ei väsytä, voimat nousee, mitä tahansa vastaavaa?

Mun ehkä selkein ero siihen kun ei ottanu (en siis probiootteja vaan tuota HCL-valmistetta) on se, että vedin just noin kilon valkoista riisiä ja 500g paistijauhelihaa eikä turvota yhtään. Aiemmin ois voinu vetää 400g jauhelihaa ja 300-400g riisiä ja tuntuu että ei tarvi syyä mitään koko loppupäivänä, eikä huomennakaan.

Noniin, nyt on asiaa.

Itse en juurikaan lukeudu niihin henkilöihin, jotka pitävät tätä systeemiä superhelppona ja vaivattomana tapana varsinkaan painonpudotuksessa. Voi olla, että pitkien paastoaikojen ja isojen annosten myötä mun suhde ruokaan on jotenkin muuttunut, mutta tuntuu siltä, että voisin syödä vaikka koko ajan. Ruokahalu on siis melkein koko ajan "päällä". Mainittakoon, että olen nyt sellaisessa vaiheessa, jossa yritän pitää itseni suht hyvässä tikissä ja jos rasvaa palaa, niin se on aina plussaa. Treenipäivinä saa syödä tarpeeksi ja joskus tulee illalla vähän turhankin täydeksi.

Viikonloput ovat, kuten olen jo maininnutkin, pahimpia, ja tästä syystä olenkin jättänyt yhden treenin viikonlopulle. Silti tekee useimmiten mieli rentoutua ja syödä jotain hyvää, useimmiten yli kulutuksen. Fyysinen työ loppui kohdallani tältä kesältä ja tämän vuoksi ei ruokahalu ole niin paha selätettävä. Noita yhden aterian päiviä tulee vietettyä nyt aktiivisuustason ollessa alhainen, kalorit noin puolet treenipäivän (n.+500) kaloreista. Sitähän on tässä hehkutettu, kuinka helppoa on pitää kalorit alhaalla ja syödä itsensä kylläiseksi tällä tyylillä. En vain tajua, kuinka se helpottaa seuraavan paastopätkän lopun oloa, kun viimeisen 40 tunnin (24h>ruokailu>16h) aikana on syöty kerran ja kalorivaje on sen mukainen? Siis paastollahan pitäisi porukan mukaan olla suht virkeä olo, mutta millä järjellä? Nyt puhun siis oikeastaan puhtaasti rasvanpolttovaiheesta.

Mikäli taas lepopäivän kalorit jakaa useammalle aterialle, ollaan helposti saman ongelman äärellä kuin tiheämmän ruokailurytmin kanssa: liian vähän ruokaa kerralla. Voiko olla, että kituutan lepopäivät vaan liian pienellä energiamäärällä? Toinen ongelma on siinä, että lepopäivänä tulisi suosia rasvaa, mikä pienentää annoskokoa edelleen.

Paastoaikana on PAKKO olla jotain tekemistä, siis ihan konkreettista eikä vaan jotain telkkarin katselua. Jotain, mikä vaatii keskittymistä.

Onko muilla vastaavia ongelmia vai pysyttekö täysin tyytyväisinä ravinnon suhteen?

Onko muilla vastaavia ongelmia vai pysyttekö täysin tyytyväisinä ravinnon suhteen?

Itsellä on nyt mennyt tätä tyyliä noudatellen ja hieman mukaillen reilun 2kk ajan ja kokoajan vain tuntuu olevan helpompaa. Suurimpana erona topikin alkuperäiseen tyyliin sanoisin olevan se että käytän VHH-ruokavaliota. Muuten päivässä on tavallisesti 2 ateriaa ja lepopäivinä saattaa olla vain 1. Nälkää ei ole.

Itse pidän tätä todellisena helpotuksena. Voin aamulla lähteä yliopistolle tekemään töitä ja päivä sujuu hommia tehdessä ja vain vettä naukkaillessa erittäin hyvin. Ennen on pitänyt aina tulla kesken päivän takaisin ja syödä, jonka jälkeen onkin valahtanut sohvan eteen ja saamattomuus on ollut maksimaalinen. Lepopäivinä tosiaan ensimmäinen ateria tulee illalla klo 7 aikoihin. Treenipäivinä taas normaalisti klo 13 ja 18 (+-30min).

Ainoa negatiivinen juttu tässä vaiheessa on diettailusta johtuva heikko palautuminen ja voimatasojen jämähdys/tippuminen. Rasva tosin tirisee silmissä. +-0 energialla mennessä tämäkään ei tuottanut ongelmia.

Olen kyllä samaa mieltä että paastoaikana pitää olla jotain tekemistä, muuten rupeaa syömään. En tosin tätä näe mitenkään ongelmallisena. Parempi vaan kun saa hommia tehtyä.

Mitenköhän asian nyt laittaisi... Melko samoissa fiiliksissä ajoittain, mutta suurimmaksi osaksi helpompaa.

Ongelmia lienevät enempi nämä off-päivät. Voisin syödä silloin kokoajan. Ihan vitusti jatkuvasti RAAAHH! Treenipäivinä taas ei ole mitään ongelmaa, paaston poikkasu -> treeni -> mätöt. Elämä on hyvää ja maukasta, kunnes koittaa se tuskallinen lepopäivä. Ihan jokaisena lepinä ei sentäs ole niin turhauttavaa, mutta usein se nälkä kolkuttelee taustalla ja ahdistus on suuri, sillä pidän syömisestä aivan liian paljon. Toisaalta ongelma voi olla siinäkin, että koska en tee lepopäivinä yhtään mitään nyt työttömäksi taas jäätyäni, niin kulutus on todella matala -> offipäivinä suosittu rasva peittoaa melkein kaiken kalorimäärän. Tässäkin tietty teen kompromisseja fiiliksen mukaan.

Kokonaisvaltaisesti IF silti toimii minulle edelleen mainiosti. Nälkä johtunee nyt suurimmaksi osaksi dieetistä (kappas) mutta normaalin jokapäiväisen hirviönälän sijaan kärsin vain lepopäivinä. Harkitsen kyllä siirtyväni hieman erityyliseen safkan kellotteluun kunhan pääsen ylläpito-/bulkkikaloreille.

Kirjoittelinkin jo aiemmin että viikonloput ja tekemättömyys on pahimpia. Siksi käytän 99% vapaa-ajasta (ei treeni eikä koulu) örinämörinään. ^^

Jep. Mutta sitten kun ruoka-aika koittaa, niin syödään hyvin. Alla siis juurikin lepopäivän ainut ateria (n.1600kCal/2,4kg)

Liitteet

• P1070404.webp
    P1070404.webp
    44,2 KB · Katsottu: 1 812
Helei, tulipa mieleeni kysyä, ovatko leangainsin seuraajat kokeilleet mitään noista Berkhanin proteiinijauhovirityksistä, kuten Protein Fluff tai Protein Pudding. Mikähän siinä on, kun mies väittää ettei hera toimi niin hyvin (tai ollenkaan) kuin kaseiini. Kaikki kaseiinit ovat niin pirun kalliita ettei hotsittaisi niitä ostaa. Muuten kyllä kiinnostaisi kokeilla

Ja mitäs BCAA:ta on käytössä ennen paastotreenejä?

1) En ole, kun treenin päälle vedän litran täysmaitoa pakasteesta (semmosena jäähileisenä) ja lyön tehosekottimeen 30g minttusuklaaheraa, banskun ja kaakaojauhetta ja laulatan kunnes se on pirtelömäistä.
2) Xtend (scivation) just se mitä BCAAvertailussa kehui eniten muistaakseni. Halvempaa mutta parempaa ku wraath.

...Tosin nyt LEANGAINS-BULKILLA ollessani olen vaan vetänyt raa'asti paaston rikki aina tossa 1400 aikaan 700g:lla bataattia ja 200-300g broikkujauhelihalla/fileellä/tonnarilla. Hyvin kulkee treeni.

Mä en (enää) intermittaile mutta oon tehnyt tuota protein fluffia useasti ja nimenomaan herasta. On hyvää ja toimii, varsinkin jos pikkiriikkisen makeuttaa. Mulla on siis käytössä Star Nutritionin Whey-100, joka on kylläkin normiheraa vähärasvaisempaa mutta tuttava oli tavisherastakin (Fast) saanut fluffia aikaan. Mun kokemus on, että maidon tulisi olla mahdollisimman rasvatonta ja marjojen niin kohmeisia kuin mahdollista ilman, että ne vatkaimen iskiessä lentelevät ympäri keittiötä. Mustikat ja vadelmat on toimineet parhaiten tuossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom