Iltis: Oikeus hyväksyi "eroa kirkosta" -mainoksen kiellon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu
HounDog sanoi:
Jos ajattelisi kirkkoa yrityksenä niin kauankohan saisivat busseissa olla mainokset tyyliin " älä osta pakkotoisto.com:sta " tai "Vaihda pois soneran liittymä" varsinkaan jos mainokset eivät olisi Pakkotoiston tai Soneran omia.

Tämän pähkäilin sillä olettamuksella että eroakirkosta.fi on juurikin mainostanut tuolla eroa kirkosta tekstillä. Ryhdy ateistiksi teksti olisi varmaan saanut pysyä.. tai no , ainakin minun puolestani.

Eikö Tele Finlandilla ole joku vastaavan lainen mainoskamppania Saunalahtea vastaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
gid sanoi:
Entä onko poliisin/oikeusistuimen harrastama rapsuilla tai jopa vankeustuomiolla uhkailu laiton uhkaus ja pakottamista? ;)

Ei ole. Poliisi toteuttaa hallituksen määräyksiä, jotka perustuvat kansanedustajien säätämiin lakeihin, jotka perustuvat siihen uskoon, että lakeja säätämällä yhteiskuntarauha säilyy, joka taas perustuu siihen uskoon, että järjestys on olemassa, joka taas perustuu siihen uskoon, että jotain todella on olemassa...

Taha sanoi:
Ruotsissa pastori Green sai ehtoollisen (sic) vankeustuomion saarnattuaan (netissä) kristinuskon oppien mukaan, mutta ilmeisesti Ruotsin perustuslain vastaisesti homoseksuaaleista. Ruotsin korkeimmassa oikeudessa asiaa puidaan ankarasti. Tuomiota odotetaan henkeä pidätellen koko kristikunnassa.

Lisätietoa esim saitilta www.godhatessweden.com

Mä olen pienessä mielessäni joskus pohtinut sellaista, kun kuulen näistä saarnamiehistä ja naisista, jotka ovat innokkaina lähettämässä ihmisiä helvettiin tai muihin ikäviin paikkoihin, että mitähän he ajattelevat siitä, jos Jeesus olisi penkissä kuuntelemassa heidän juttujaan. Kyseinen herra ei nimittäin Raamatun valossa pitänyt mitenkään hirveästi itseään korottavista mukamas hyvistä uskovista.

Kristinuskon opit ovat hyvin monitahoisia ja joku toinen ihminen voisi vääntää helposti saarnan, jossa pastori Green tuomittaisi tekojensa tähden helvetin ikuiseen tuleen, niinkuin jokaisesta meistä.

EDIT: nää viestit pomppii taas miten sattuu :itku:

Ekimies sanoi:
Kristinuskon opit ovat hyvin monitahoisia ja joku toinen ihminen voisi vääntää helposti saarnan, jossa pastori Green tuomittaisi tekojensa tähden helvetin ikuiseen tuleen, niinkuin jokaisesta meistä.

Näin on. Mihail Hodorkovski on hyvä esimerkki siitä, kuinka kansalainen voi olla myös oikeuden edessä lose-lose -tilanteessa. Ristiriitaiset lait merkitsivät sitä, että ei voinut toimia laillisesti, kuten ei voi toimia kirkkokaan.

Tiilisukassa sanoi:
Eikö Tele Finlandilla ole joku vastaavan lainen mainoskamppania Saunalahtea vastaan?

:offtopic: Kyllä, ainakin TV:ssä on pyörinyt "Huomio Saunalahden asiakkaat, maksatte puheluistanne liikaa" tjsp. -mainos.

Ratu sanoi:
Kerran tiedustelin, että mitä hyötyä kirkkoon kuulumisesta minulle on. Ainoa "etu" on kirkko ja kaupunki-lehden ohella halvempi hautapaikka! Ei se halvempi hautaus paljon enää itseä lämmitä siinä vaiheessa kun heittää lusikan nurkkaan,

Mä punnitsin hyötyjä ja haittoja. Kirkkoonkuulumisen hyödythän ovat kirkkohäät, kummiksi tuleminen ja halvempi hautapaikka. Naimisiin en ole menossa, sitoutua kun voi ilmankin ja kummina oleminen on ihan se ja sama. En mä voisi kuitenkaan vastata minkään penskan kristillisestä kasvatuksesta kun en itse usko. Hautapaikka ei ole mun ongelmani, eikä varsinkaan mun mutsini ongelma vaikka se sitä kauhisteli. Mun tuhkat voi kaivaa vaikka meidän pihalle.

Haittoja taas keksin kaksi: kirkollisvero ja itse kirkkoon kuuluminen. Kirkollisveroa olen aina maksanut mielelläni, sehän menee pääasiassa hyvään tarkoitukseen. Koska en enää maksa sitä, ajattelin luovuttaa kuukausittain samanlaisen summan hyväntekeväisyyteen. Isoin homma oli se, että kirkolla ei ole mulle mitään annettavaa eikä mulla niille, enkä tahdo olla varjojäsenenä yhteisössä johon en usko. Erosin.

Tiukassa näyttää olevan vanha tieto, että hautaaminen ois jotenkin halvempaa jos kuuluu kirkkoon. Vuoden 2004 alussa voimaan tuli uusi hautatoimilaki jonka mukaan hautamaksut pitää olla samat kirkon jäsenille ja kirkkoon kuulumattomille.

Mäkin oon sitä mieltä, että toi kiellettiin sen takia, että tollasesta mainostamisesta on taloudellisesti (ja muutenkin) haittaa kirkole.
:offtopic: Saako kirkkoon kuuluvat mitään alennusta ruumiin polttamisesta, koska sehän on tavallaan pakanallista?

Eiche sanoi:
Ainoa hyöty kirkkoon kuulumisesta on rauhassa pysyminen. Sukulaiset, varsinkin niistä ne ikääntyneimmät ei ymmärrä kirkosta eroamista, pitävät sua joko kamalan pakanana tai kitupiikkinä. Sosiaalisesti helppoa pysyä kirkon kirjoilla vaikka ei koko hommaa mitenkään seuraisikaan. Vaikka en pariin vuoteen ole kirkkoon kuulunutkaan, en sitä eroamista sukulaisilleni silti mainosta.

Onko se sitten niin paha juttu, jos sukulaiset pitää pakanana?Tässähän ei tosin sanottu mitä mieltä itse olet asiasta, oletko pakana vai et. Mutta ole mikä olet ja selitä se sukulaillesi ja jos he pitävät sinua jotenkin pahana ihmisenä niin se on heidän ongelma.
Itse eroaisin kirkosta jo sen takia, ettei tarvitsisi maksaa kirkollisveroa, vaikka rahaa olisikin. Oma eroni johtui kuitenkin pääasiallisesti kristinuskon vastaisuudesta ja pakanuudesta.

Ei se eroamisen mainostaminen olekaan tarpeen, mutta sen takia ei kannata kuulua kirkkoon, koska pelkää sukulaisten ja muiden ihmisten mielipiteitä.

Mike sanoi:
Mitä vittua? Saattaa loukata. Voi jumalauta, jos tuolla perusteella aletaan päätöksiä tekemään niin morjens. Tässä saa kohta poistattaa omat tatuointinsa kun ne saattavat loukata jotain. Samoin voi lopettaa naisensa kanssa suuseksin kun se saattaa loukata jotain. Itseasiassa eihän tässä voi mitään tehdä kun joku asia saattaa loukata jotain

Mielenkiintoista, että uskonnollisissa asioissa se on aina niin päin että ei-uskovien tekemiset ja mielipiteet loukkaavat uskovia, mutta sama asia toisinpäin ei ole näköjään ole mahdollista.

Uskonnonvapaudesta huolimatta Suomessa on voimassa esimerkiksi erilaisia huvittelurajoituksia pääsiäisenä kyseisen juhlapyhän luonteen takia. Esimerkiksi täällä Jyväskylässä paikallinen nimismies on kieltänyt elokuvanäytökset pitkänäperjantaina. Jos joku kirkkoon kuulumaton päättäisi valittaa, että kyseinen päätös loukkaa häntä ja uskonnonvapauslain periaatetta, niin eihän tuota kukaan ottaisi tosissaan.

:offtopic: Mua alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän tällanen uskontojen "tosissaan ottaminen" (en keksinyt parempia sanoja kuvaamaan tätä). Otetaan esimerkkinä sotiminen oman uskonnon puolesta: Tapetaan toisia satuhahmon tai -kirjan takia, "Teida maa loukata allah, nyt te kuolla". Tai "Te olla vääräuskoinen, usko allah tai kuole". Ihan sama jos mun kaverit haukkuis Aku ankkaa ja mä sit tappaisin ne. Selittäkäähän joku jotenkin järkevästi tää juttu, et miks joidenkin päässä viiraa niin paljon että käydään tosiaan sotimaan jonkun jumalan, allahin, koraanin tjsp. takia?

Mä en oo oikeesti koskaan ymmärtäny uskonnon merkistystä...

Pyydän anteeksi mahdollisia rasistisia vivahteita tekstissäni.

Pexi_ sanoi:
:offtopic: Mua alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän tällanen uskontojen "tosissaan ottaminen" (en keksinyt parempia sanoja kuvaamaan tätä). Otetaan esimerkkinä sotiminen oman uskonnon puolesta: Tapetaan toisia satuhahmon tai -kirjan takia, "Teida maa loukata allah, nyt te kuolla". Tai "Te olla vääräuskoinen, usko allah tai kuole". Ihan sama jos mun kaverit haukkuis Aku ankkaa ja mä sit tappaisin ne. Selittäkäähän joku jotenkin järkevästi tää juttu, et miks joidenkin päässä viiraa niin paljon että käydään tosiaan sotimaan jonkun jumalan, allahin, koraanin tjsp. takia?

Uskonnot!=Islam.

En nyt lähtis kuoppaamaan koko touhua yhden uskonnon ääriryhmien vuoksi.

Pexi_ sanoi:

:offtopic:

Siksi, että uskonnot ovat ihan yhtä hyvä syy ryhtyä sotimaan kuin mikä tahansa muukin, silloin kun oikein vituttaa. Ne vitutuksen aiheet sitten yleensä löytyvät muualta kuin uskonnoista.

Ja loput tästä offtopicista voidaankin ratkoa uskontothreadissa.

Evil Joe sanoi:
----Kirkollisveroa olen aina maksanut mielelläni, sehän menee pääasiassa hyvään tarkoitukseen. --

Hyväntekäisyydellä tarkoitat rahaa köyhille, sairaille, alikehittyneille maille? Eikös noista rahoista mene aika suuri osa kirkon kiinteistöjen hoitoon sekä suuren henkilöstömäärän palkkoihin.

Jounana sanoi:
Onko se sitten niin paha juttu, jos sukulaiset pitää pakanana?Tässähän ei tosin sanottu mitä mieltä itse olet asiasta, oletko pakana vai et. Mutta ole mikä olet ja selitä se sukulaillesi ja jos he pitävät sinua jotenkin pahana ihmisenä niin se on heidän ongelma.
--

Eipä se niin paha ole, ei ole vain tullut puheeksi ("Mitäs et kysyny?" :D) En sanois itseäni pakanaksi, enkä kristityksi vaikka tostakin varmaan piirteitä käyttäytymisessä näkyiskin ympäristön vaikutuksesta.

Miten muuten, jos henkilö on lapsena kuulunut kirkkoon mutta jättänyt rippikoulun väliin 15 kesäisenä, niin kuuluuko silti kirkkoon tuonkin jälkeen? Eikö tuo nyt kuitenkin jollain tapaa ole tärkeä asia hänen kristinuskoonsa kuulumisen kanssa?

Koko evl-kirkko ois varmaan kusessa jos vanhemmat ei sais enää automaattisesti pistää ala-ikäisiä lapsiaan kirkonkirjoihin. Mutua mutta niin moni tossakin touhussa on mukana pelkästään näön vuoksi ilman sen suurempaa pähkäilyä.

Tomppa85 sanoi:
Siksi, että uskonnot ovat ihan yhtä hyvä syy ryhtyä sotimaan kuin mikä tahansa muukin, silloin kun oikein vituttaa.

Heh, tulipas tuosta mieleen hyvä quote:

"When women are depressed they either eat or go shopping. Men invade another country." -- Elayne Boosler

Pexi_ sanoi:

Uskonto ja politiikka.

Otetaan henkilö, joka tulkitsee uskoaan omalla tavallaan ja otetaan toinen henkilö, joka tulkitsee samaa uskoa hieman eritavalla ja pistetään heidät keskustelemaan ko. uskonnon oikeasta tulkinnasta niin riitahan siitä syntyy.
Kun nämä henkilöt sattuvat olemaan omien islam-valtioidensa diktaattoreita niin seuraukset ovat hieman dramaattisemmant.

Tottakai se voi loukata.

Suomessa valtavaesto on kristittyja, uskovaisia, presdientti on kristitty, ja jos jollain on huono asenne niin mita sitten? Omapa on vikansa.

"Eroa kirkosta" mainos voisi olla sama kuin "loppu juutalaisuudelle" taikka "muslimien laillinen euroopan valloitus". Se voi loukata ja suututtaa ihmisia.

Muuta ei voi kuin hyvaksya tama, vaikka kuinka huono asenteisia pahisateisteja ollaan, niin nain vaan on.

Ja mita sananvapauteen tulee, kyse on vapaudesta harjoittaa ja saarnata omaa uskontoaan, mutta ei ole vapautta kieltaa sita toisilta vaikka ei itse uskoisikaan.

Fridrik sanoi:
Suomessa valtavaesto on kristittyja, uskovaisia, presdientti on kristitty, ja jos jollain on huono asenne niin mita sitten? Omapa on vikansa.

Eli jos ja kun joku ei ole kristitty, on hänellä "huono asenne"? :confused: Sitäpaitsi valtaosa Suomen väestöstä on lähinnä TAPAkristittyjä, eikä suinkaan ns. uskovaisia.

Fridrik sanoi:
Muuta ei voi kuin hyvaksya tama, vaikka kuinka huono asenteisia pahisateisteja ollaan, niin nain vaan on.

Edelleen: luterilaiseen (tai ylipäätään johonkin kristilliseen) kirkkoon kuulumattomuus ei suinkaan välttämättä tarkoita ateistia, joten tarkkuutta niiden termien käyttöön, kiitos.

Fridrik sanoi:
Ja mita sananvapauteen tulee, kyse on vapaudesta harjoittaa ja saarnata omaa uskontoaan, mutta ei ole vapautta kieltaa sita toisilta vaikka ei itse uskoisikaan.

Millä lailla eroakirkosta.fi -URL kieltää uskonnon harjoittamisen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom