No neljällä tonnilla (brutto) mä en kyllä liikahtaisi mihinkään suuntaan, kun nettonakin saan enemmän
Ja päätän kyllä täysin itsenäisesti milloin ja mihin reissaan (pl. suuremmat workshopit 1-2 x vuodessa, joissa osallistujia useasta maasta ja yksiköstä, mutta noi ilmoitetaan kuukausia etukäteen). Tottakai reissuissa on reunaehtoja, esim. nyt just suunnittelen seuraavaa Kiinan matkaa ja siellä on kansallisia vapaapäiviä tossa muutama viikon päästä, et silloin ei kannata mennä, sitten pitää ottaa tietty huomioon muitakin aikatauluja, mutta yleensä liukumavaraa on 2-3 viikkoa, eli käytännössä aina löytyy sopiva rako.
No kukin tavallaan. Mä reissaan sen ~40-50 päivää vuodessa, pääosa kuitenkin Euroopassa ja 2-3x Kiinaan. Eli viikonloppuina reissaamista 4-6x vuodessa, jota en pidä pahana, kun kuitenkin saan pidettyä sitten ekstravapaita väillä. Siis n. 150 päivää oon Suomessa, joista n. 145 kotikonttorilla. (Lomaa 5 viikkoa+yleensä aina vaihdan lomarahat vapaaksi).
Eli 145 päivää vuodessa ei tartte kuin siirtyä aamupalalta työhuoneeseen koneen ääreen, ei tartte työmatkoihin käyttää aikaa, työpäivät kotona n.8-16/17 välillä ja perjantaisin usein lopetan aiemmin. Ja vuodessa on kuitenkin useampi rauhallinen kuukausi, jolloin voin pitää ekstrapäiviä vapaana. Ja 3-4 kertaa viikossa käyn työpäivän aikaan asioilla tai lenkillä. Kyllä mä tyytyväinen oon.
Moni tekee sitä 8-16 päivää + 1-2h päivässä työmatkoihin. Vuositasolla menee tossakin paljon aikaa autossa/julkisissa liikennevälineissä.
Sit kun tykätään reissata lomilla (perheessä 4 henkeä), niin nytkin on vuoden sisään 7 viikkoa oltua ulkomailla lomilla. On oltu 3 viikkoa kaukoidässä, Alpeilla laskettelemassa, pari eri kertaa Välimeren rannalla, Espanjassa, pari pitkää viikonloppua Lapissa (Pääsiäinen &Vappu), jne... Kyllä me ollaan luokkaa 5-7 viikkoa oltu viimeiset 5 vuotta ulkomailla lomilla. Ei tartte koko vuotta säästellä rahaa johonkin perheen the lomareissuun
. Sama pätee vähän kaikkeen, hankintoja kotiin ja harrastuksiin voi suorittaa suuremmin miettimättä, ei tartte senttejä venyttää ja miettiä mitä ostaa. Miksikään rikkaaksi ei Suomessa palkallisena tule, mutta hyvin toimeentulevaksi kyllä. Vaimolla liksa vielä vähän mun liksaa parempi, eli kaksi hyvätuloista perheessä, niin kyllä sillä mukavasti pärjää ja jää vielä jotain sukanvarteenkin...