Ilta- ja viikonloppulisien poistaminen

Kaikissa firmoissa missä itse olen kahvia juonut, on ylemmillekin maksettu ylityökorvaukset ja viikonloppulisätkin silloin harvoin, kun tarvetta on. Teillä on edunvalvonta heikkoa? Kokonaispalkat katosivat oman alan firmoista toistakymmentä vuotta sitten. Jossain vaiheessa oli liiton taistelu, että saatiin matkustusajatkin kompensoitua. Ilman sitähän ei vapaita pidettäisi, vaikka olisi koko viikonloppu nuokuttu lentokentällä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikissa firmoissa missä itse olen kahvia juonut, on ylemmillekin maksettu ylityökorvaukset ja viikonloppulisätkin silloin harvoin, kun tarvetta on. Teillä on edunvalvonta heikkoa? Kokonaispalkat katosivat oman alan firmoista toistakymmentä vuotta sitten. Jossain vaiheessa oli liiton taistelu, että saatiin matkustusajatkin kompensoitua. Ilman sitähän ei vapaita pidettäisi, vaikka olisi koko viikonloppu nuokuttu lentokentällä.
https://www.tek.fi/8tuntia
http://8tuntia.fi/artikkelit/ylitoista-jopa-kolmen-miljardin-lasku
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-...atko-usein-ylitoihin-mieti-viela/20153932/139
http://www.ekonomilehti.fi/tyoaikalaki-koskee-myos-ylempia-toimihenkiloita/

Tossa nyt muutama artikkeli aiheesta ylityöt ja ylemmät toimihenkilöt. Ylityön määritelmään kuuluu, että joku pyytää jäämään ylitöihin. Näinhän asia ei yleensä ylempien kohdalla ole. Äärimmäisen harvoin kai ylitöihin pyydetään. Työtä kun vaan sattuu olemaan niin paljon ja aina ei voi vain hanskoja tiputtaa kun siltä tuntuu tai tulee 8h täyteen.

Olen ollut työurallani neljässä firmassa valmistumisen jälkeen ja mua kukaan ole ylitöihin kyllä koskaan pyytänytkään. On vaan vähän vaikea hoitaa työt ja matkustukset arkisin 8h aikana. Ylimääräiset tunnit tulevat "siinä sivussa". Kai voisin lain mukaan esim. Sveitsiin matkustaa keskellä päivää ja raahautua pariksi tunniksi työpaikalle ja sit hotlalle lepäämään, ettei päivittäinen 8h ylity? Käytännössä jo Keski-Eurooppaan suuntautuvat työmatkat mulla vaatisivat matkapäivän pyhittämistä pelkkään matkustamiseen, jos koettaa työpäivän pitää 8h mittaisena. Tosiasia on, että aamulla lähdetään ekalla mahdollisella lennolla, jotta päästään n. lounasaikaan konttorille ja sit lähtöpäivänä illan vikalla koneella kotiin. Kotiovelta duunipaikalle esim. Sveitsiin menee n. 5h. Pelkät lennot kaukoitään on jo 8-10h, lentokenttäaika + taksit molempiin suuntiin, niin 12h menee helposti Ja useimmiten vielä viikonloppuna, jotta jää työpäiviäkin viikolle (ei ole oikein järkeä lentää maanantaina Kiinan ja perjantaina pois, työaikaa jää sitten viikolle 3 päivää..+ aikaerorasitus vie tehoja). Aiemmassa duunissa Esim. Meksikoon meni 16-20h pelkkään matkustamiseen... Tai jos pitää mennä esim. pk-seudulta vaikka Jyväskylään/Varkauteen palaveriin, niin autossa (tai Juna+taksi) menee se 6h+ ja sitten se palaveri päälle. Tostakin saadaan sellainen 12h päivä helposti (näitäkin mulla oli 2000-luvun alkupuolella paljon), eikä ole järkeä perheellisenä jäädä jonnekin hotelliinkaan...).

Ja välillä vaan on niin kiire, että päivät venyvät väkisinkin+meilläkin tehdään töitä usealla aikavyöhykkeellä, jolloin kollegoiden/kumppanien kanssa palaveeraamista tulee välillä ilta-aikaankin. Ja reissussa koettaa olla mahdollismimman vähän aikaa, niin silloin tehdään 10-12h päivää viikon verran, ettei tartte kahta viikkoa olla reissussa jne...

Kuten sanoin, kotikonttorilla sitten voi ottaa iisimmin ja välillä pidä ihan oma-aloitteisia vapaapäiviä, lopetan klo 13-14, käyn asioilla/lenkillä kesken päivää jne. Ja palkka on parempi kuin 95% suomalaisista. Eli palkallahan tätä kompensoidaan... Tiedän paljon ihmisiä, jotka eivät vastaavia vapaita / lyhyempiä työpäiviä tee. Itse näen sen oikeutettuna, vaikka en niitä minnekään ilmoittelekaan / pidän esimiehen hiljaisella hyväksynnällä. Näistä sopiminen on ollut ikuinen ongelma ylempien toimareiden keskuudessa.

Ja en valita, teen mielenkiintoista, monipuolista työtä, saan valita työajat ja matkustusajat pääosin kuitenkin vapaasti. Palkka on hyvä ja lomaa tarpeeksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä kyllä yleisesti puhutaan ylityöluvasta. Pomot sanoo, että nyt saa tehdä ja sitten porukka tekee. Normaalisti lupaa ei ole, joten ylitöitä olisi outoa tehdä. Ja silloin käytössä on ne liukuvat työajat. Jos joskus on pidempään niin toisena päivänä ollaan lyhyempään. Tai pidetään kertyneet tunnit vapaina - toki tämäkin on siinä rajalla, sillä monen firman säännöt kieltävät kokonaiset vapaapäivät.

Tuota matka-aika juttuasi en oikein hahmota, että mikä on pointtina. Normaalisti ilmoitetaan, että palaveri on klo 08 maanantaina siellä ja siellä. Sitten hoidat itsesti paikalle tuohon aikaan. Aikaisemmin sunnuntain matkustaminen oli ihan omaa vapaa-aikaasi eikä sitä mitenkään kompensoitu. Eli et sääntöjen mukaan todellakaan pidä mitään ylimääräisiä vapaita. Sitten homma saatiin muutettua niin, että joko maksetaan rahaa jonkin verran tai saa vapaata muutaman tunnin myöhemmin. En kyllä missään vaiheessa mielestäni ole puhunut työajalla matkustamisesta.

Toimihenkilöillähän taisi olla soppareita, missä palkka juoksi matkustamisesta. Eli jos ajat Helsingistä Ouluun, tulee siitä liksat. Toimihenkilöitä ei varmaan enää montaa ole, kun suurin osa "ylennettiin" ylemmiksi toimihenkilöiksi.
 
Meillä kyllä yleisesti puhutaan ylityöluvasta. Pomot sanoo, että nyt saa tehdä ja sitten porukka tekee. Normaalisti lupaa ei ole, joten ylitöitä olisi outoa tehdä. Ja silloin käytössä on ne liukuvat työajat. Jos joskus on pidempään niin toisena päivänä ollaan lyhyempään. Tai pidetään kertyneet tunnit vapaina - toki tämäkin on siinä rajalla, sillä monen firman säännöt kieltävät kokonaiset vapaapäivät.

Tuota matka-aika juttuasi en oikein hahmota, että mikä on pointtina. Normaalisti ilmoitetaan, että palaveri on klo 08 maanantaina siellä ja siellä. Sitten hoidat itsesti paikalle tuohon aikaan. Aikaisemmin sunnuntain matkustaminen oli ihan omaa vapaa-aikaasi eikä sitä mitenkään kompensoitu. Eli et sääntöjen mukaan todellakaan pidä mitään ylimääräisiä vapaita. Sitten homma saatiin muutettua niin, että joko maksetaan rahaa jonkin verran tai saa vapaata muutaman tunnin myöhemmin. En kyllä missään vaiheessa mielestäni ole puhunut työajalla matkustamisesta.

Toimihenkilöillähän taisi olla soppareita, missä palkka juoksi matkustamisesta. Eli jos ajat Helsingistä Ouluun, tulee siitä liksat. Toimihenkilöitä ei varmaan enää montaa ole, kun suurin osa "ylennettiin" ylemmiksi toimihenkilöiksi.

Ihanko vakavalla naamalla väittä, että jos matkustan viikonloppuna 12-14h jonnekin kaukoitään, niin siitä pitää korvata muutama tunti? En ole työehtosoppareista niin perillä, mutta jos siellä tosiaan näin on, niin perseellän on. No pidän kuitenkin noita tunteja jonkun verran vapaana. En 1:1 kuitenkaan. Ja työajoista. Mulla siis tulee lähinnä noita ylipitkiä päiviä pääosin ulkomailla, kun aika pitää käyttää hyödyksi. Ei meillä edes ole mitään työajanseurantaa (ei mulla ole ollut kymmeneen vuoteen kolmessa eri firmassa), joten liukumat on vähän niin ja näin. Normiduunarit harvemmin käyttää liukumia, kun hommia on kasaantunut, vaan silloin pyydetään jäämään ylitöihin, ylemmillä on enemmän tapana, että tehdään vaan.
 
Siis vielä tähän viikonloppu- ja ylityöhön liittyen. Ylemmät toimihenkilöt ml. Minä saavat useimmiten itse päättää työajoistaan melko vapaasti. Pääasia on, että hommat tulee hoidettua. Duunaritasolla monilla hanskat tippuvat, kun tunnit on täynnä. Jos hommia vielä ois, pomo pyytää tarpeen mukaan jäämään ylitöihin. Ylemmillä harvoin on mitään pomoa, joka töitä jakaa (ei mulla ainakaan ole), vaan itse pitää päättää, milloin työt tekee. Sitten tulee venytettyä päivää tarvittaessa. Ylityö on siis jo käsitteenä vieras. Toki työsopimuksessa on viikkotyöaika, mutta ilman seurantaa on vaikeaa mitään liukumia käyttää. Silloin oma maalaisjärki on paras.
 
Ihanko vakavalla naamalla väittä, että jos matkustan viikonloppuna 12-14h jonnekin kaukoitään, niin siitä pitää korvata muutama tunti? En ole työehtosoppareista niin perillä, mutta jos siellä tosiaan näin on, niin perseellän on.

Alla esimerkkinä teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden TES:n kohta vapaa-ajalla matkustamisesta.

"6 § Vapaa-aikana matkustaminen Vapaa-aikana matkustamisen korvauksesta sovitaan paikallisesti. Matka-ajan korvaaminen voidaan järjestää esimerkiksi seuraavilla tavoilla: 1. Säännöllisen työajan ulkopuolella matkustamiseen käytetyn ajan korvaamisesta sovitaan tarvittaessa esimiehen ja ylemmän toimihenkilön välillä. Näin on laita erityisesti tilanteissa, joissa työehtosopimuksen mukaiset matka-ajalta maksettavat korvaukset aiheuttavat palkkauksellisen epäsuhteen. 2. Mikäli työtehtäviin kuuluu olennaisena osana jatkuva tai säännöllisesti toistuva matkustaminen säännöllisen työajan ulkopuolella ja ylempi toimihenkilö voi tehtäviensä luonteen vuoksi itse päättää matkojensa suorittamisesta ja työaikansa käytöstä, tämä seikka otetaan huomioon palkkaperusteissa. 3. Mikäli on kysymys runsaasta tilapäistä tai projektiluontoista työtä koskevasta matkustamisesta, seurataan ylemmälle toimihenkilölle kertyvän matka-ajan määrää. Tämä voidaan korvata esimerkiksi määrävälein maksettavalla kertakorvauksella. Matkustamista koskeva ohje: Paikallisten osapuolten on selvitettävä yhdessä ylempien toimihenkilöiden matka-aikaan liittyviä korvauskäytäntöjä (mm. matkustusmää- rät, päätösmenettely, korvauskäytännöt, matkustussääntö) sekä tarvittaessa kehitettävä selkeä korvauskäytäntö. Niissä tapauksissa, joissa ei paikallisesti löydetä sopivaa korvauskäytäntöä, voidaan käyttää edellä lueteltuja esimerkkejä siitä, millä tavoin matka-ajan korvaaminen voidaan järjestää. Yksi tapa on ottaa käyttöön edellä mainitut esimerkit. Asiasta tulee antaa riittävää informaatiota ylemmille toimihenkilöille ja näiden esimiehille. Erimielisyystilanteissa asia voidaan työehtosopimuksen neuvottelujärjestystä noudattaen saattaa liittojen käsiteltäväksi ja liittojen välisen ratkaisulautakunnan (työehtosopimuksen liitteenä) ratkaistavaksi."
 
Pekkaspäivät pois? Eihän niitä ole edes kaikilla aloilla. Tilalle 12 päivää henkilökohtaista syylomaa, joka olisi palkatonta. Itsellä on duunissa pekkaset, mutta olisin valmis niistä luopumaan jos se jotenkin hyödyttäisi. Sairaslomakarenssi on niin ja näin. Toisaalta ei vaikuta jos vuodessa oikeasti sairastaa pari flunssaa ja vatsatautia. Saakohan tuolla kuriin nämä lusmut joilla yksikään palkkajakso ei ole saikuton?
 
Minullekin soittaa muutaman kerran vuodessa headhunteri(t) ja tarjoaa työtä jostain muualta, myös ulkomailta.

Koitas joskus vastata että joo kiinnostaa, saatte ehdottaa meikäläistä kyseiseen duuniin. Miten käy? Niiden headhunttereiden pisnes on lueskella aamulla uudet työpaikkailmoitukset läpi, poimia sieltä hakusanat joilla skannataan linkedin läpi ja soitellaan osuville tyypeille. Sitten ne tarjoaa A4:n pituisen listan nimiä sille firmalle joka työntekijää hakee ja ottaa provikat päältä jos onnistaa.
 
Mihinkä hintaluokkaan myytte vaimon kanssa vapaa-aikanne? Kuulostaa melkoiselta määrältä tunteja ja vielä aika vähäisillä vaikutusmahdollisuuksilla omaan työaikaan.
Suomessa löytyy vielä yli neljän tonnin töitä, jossa ollaan pääosin paikalla klo 8-16 ja käytössä liukumat ja työaikapankit eikä tartte ihan liikaa stressata tai pyöriä viikonloppuisin omaan piikkiin lentokentillä.
Jotenkin itse vaikea kuvitella, että tuossa teidän hommassa palkka ja aiheutettu haitta omalle elämälle kohtaa, kun ottaa huomioon Suomen veroympäristön...
 
Koitas joskus vastata että joo kiinnostaa, saatte ehdottaa meikäläistä kyseiseen duuniin. Miten käy? Niiden headhunttereiden pisnes on lueskella aamulla uudet työpaikkailmoitukset läpi, poimia sieltä hakusanat joilla skannataan linkedin läpi ja soitellaan osuville tyypeille. Sitten ne tarjoaa A4:n pituisen listan nimiä sille firmalle joka työntekijää hakee ja ottaa provikat päältä jos onnistaa.

Kolmisen vuotta sitten olin kiinostunut yhdestä hommasta ja parin puhelun jälkeen homma eteni haastatteluun asti. Kuitenkin sitten vihelsin itse pelin poikki, koska homma ei loppujen lopuksi kiinnostanutkaa tarpeeksi.

Viime vuonna olin myös kiinnostunut yhdetä paikasta. Tässäkin käytiin muutama puhelu, kunnes päätin, ettei kiinnosta tarpeeksi.

Tiedä sitten, oliko nämä jotain kalasteluja tms, mutta kyllä ihan asiallisilita vaikutti. Omalla alalla/mun osaamisprofiililla on Suomessa varmasti alle 10 henkilöä. Luultavimmin ~5. Eli, jos töitä aukeaa, niihin pääsy on aika taattua, jos vain haluaa. Muutaman kerran vuodessa omaa osaamista vaativia työpaikkoja on ollut suomessa auki ja olen huomannut, että usein on hakuaikaa pidennetty, varmaankin juuri siksi, että osaajia on vaikea löytää.
 
Mihinkä hintaluokkaan myytte vaimon kanssa vapaa-aikanne? Kuulostaa melkoiselta määrältä tunteja ja vielä aika vähäisillä vaikutusmahdollisuuksilla omaan työaikaan.
Suomessa löytyy vielä yli neljän tonnin töitä, jossa ollaan pääosin paikalla klo 8-16 ja käytössä liukumat ja työaikapankit eikä tartte ihan liikaa stressata tai pyöriä viikonloppuisin omaan piikkiin lentokentillä.
Jotenkin itse vaikea kuvitella, että tuossa teidän hommassa palkka ja aiheutettu haitta omalle elämälle kohtaa, kun ottaa huomioon Suomen veroympäristön...

No neljällä tonnilla (brutto) mä en kyllä liikahtaisi mihinkään suuntaan, kun nettonakin saan enemmän :) Ja päätän kyllä täysin itsenäisesti milloin ja mihin reissaan (pl. suuremmat workshopit 1-2 x vuodessa, joissa osallistujia useasta maasta ja yksiköstä, mutta noi ilmoitetaan kuukausia etukäteen). Tottakai reissuissa on reunaehtoja, esim. nyt just suunnittelen seuraavaa Kiinan matkaa ja siellä on kansallisia vapaapäiviä tossa muutama viikon päästä, et silloin ei kannata mennä, sitten pitää ottaa tietty huomioon muitakin aikatauluja, mutta yleensä liukumavaraa on 2-3 viikkoa, eli käytännössä aina löytyy sopiva rako.

No kukin tavallaan. Mä reissaan sen ~40-50 päivää vuodessa, pääosa kuitenkin Euroopassa ja 2-3x Kiinaan. Eli viikonloppuina reissaamista 4-6x vuodessa, jota en pidä pahana, kun kuitenkin saan pidettyä sitten ekstravapaita väillä. Siis n. 150 päivää oon Suomessa, joista n. 145 kotikonttorilla. (Lomaa 5 viikkoa+yleensä aina vaihdan lomarahat vapaaksi).
Eli 145 päivää vuodessa ei tartte kuin siirtyä aamupalalta työhuoneeseen koneen ääreen, ei tartte työmatkoihin käyttää aikaa, työpäivät kotona n.8-16/17 välillä ja perjantaisin usein lopetan aiemmin. Ja vuodessa on kuitenkin useampi rauhallinen kuukausi, jolloin voin pitää ekstrapäiviä vapaana. Ja 3-4 kertaa viikossa käyn työpäivän aikaan asioilla tai lenkillä. Kyllä mä tyytyväinen oon.

Moni tekee sitä 8-16 päivää + 1-2h päivässä työmatkoihin. Vuositasolla menee tossakin paljon aikaa autossa/julkisissa liikennevälineissä.

Sit kun tykätään reissata lomilla (perheessä 4 henkeä), niin nytkin on vuoden sisään 7 viikkoa oltua ulkomailla lomilla. On oltu 3 viikkoa kaukoidässä, Alpeilla laskettelemassa, pari eri kertaa Välimeren rannalla, Espanjassa, pari pitkää viikonloppua Lapissa (Pääsiäinen &Vappu), jne... Kyllä me ollaan luokkaa 5-7 viikkoa oltu viimeiset 5 vuotta ulkomailla lomilla. Ei tartte koko vuotta säästellä rahaa johonkin perheen the lomareissuun :). Sama pätee vähän kaikkeen, hankintoja kotiin ja harrastuksiin voi suorittaa suuremmin miettimättä, ei tartte senttejä venyttää ja miettiä mitä ostaa. Miksikään rikkaaksi ei Suomessa palkallisena tule, mutta hyvin toimeentulevaksi kyllä. Vaimolla liksa vielä vähän mun liksaa parempi, eli kaksi hyvätuloista perheessä, niin kyllä sillä mukavasti pärjää ja jää vielä jotain sukanvarteenkin...
 
No neljällä tonnilla (brutto) mä en kyllä liikahtaisi mihinkään suuntaan, kun nettonakin saan enemmän :) Ja päätän kyllä täysin itsenäisesti milloin ja mihin reissaan (pl. suuremmat workshopit 1-2 x vuodessa, joissa osallistujia useasta maasta ja yksiköstä, mutta noi ilmoitetaan kuukausia etukäteen). Tottakai reissuissa on reunaehtoja, esim. nyt just suunnittelen seuraavaa Kiinan matkaa ja siellä on kansallisia vapaapäiviä tossa muutama viikon päästä, et silloin ei kannata mennä, sitten pitää ottaa tietty huomioon muitakin aikatauluja, mutta yleensä liukumavaraa on 2-3 viikkoa, eli käytännössä aina löytyy sopiva rako.

No kukin tavallaan. Mä reissaan sen ~40-50 päivää vuodessa, pääosa kuitenkin Euroopassa ja 2-3x Kiinaan. Eli viikonloppuina reissaamista 4-6x vuodessa, jota en pidä pahana, kun kuitenkin saan pidettyä sitten ekstravapaita väillä. Siis n. 150 päivää oon Suomessa, joista n. 145 kotikonttorilla. (Lomaa 5 viikkoa+yleensä aina vaihdan lomarahat vapaaksi).
Eli 145 päivää vuodessa ei tartte kuin siirtyä aamupalalta työhuoneeseen koneen ääreen, ei tartte työmatkoihin käyttää aikaa, työpäivät kotona n.8-16/17 välillä ja perjantaisin usein lopetan aiemmin. Ja vuodessa on kuitenkin useampi rauhallinen kuukausi, jolloin voin pitää ekstrapäiviä vapaana. Ja 3-4 kertaa viikossa käyn työpäivän aikaan asioilla tai lenkillä. Kyllä mä tyytyväinen oon.

Moni tekee sitä 8-16 päivää + 1-2h päivässä työmatkoihin. Vuositasolla menee tossakin paljon aikaa autossa/julkisissa liikennevälineissä.

Sit kun tykätään reissata lomilla (perheessä 4 henkeä), niin nytkin on vuoden sisään 7 viikkoa oltua ulkomailla lomilla. On oltu 3 viikkoa kaukoidässä, Alpeilla laskettelemassa, pari eri kertaa Välimeren rannalla, Espanjassa, pari pitkää viikonloppua Lapissa (Pääsiäinen &Vappu), jne... Kyllä me ollaan luokkaa 5-7 viikkoa oltu viimeiset 5 vuotta ulkomailla lomilla. Ei tartte koko vuotta säästellä rahaa johonkin perheen the lomareissuun :). Sama pätee vähän kaikkeen, hankintoja kotiin ja harrastuksiin voi suorittaa suuremmin miettimättä, ei tartte senttejä venyttää ja miettiä mitä ostaa. Miksikään rikkaaksi ei Suomessa palkallisena tule, mutta hyvin toimeentulevaksi kyllä. Vaimolla liksa vielä vähän mun liksaa parempi, eli kaksi hyvätuloista perheessä, niin kyllä sillä mukavasti pärjää ja jää vielä jotain sukanvarteenkin...

No eipä noilla liksoilla paljon auta kyllä valittaa vaikka joutuu reissaamaan. Pääosa suomalaista korkeakoulututetuiskaan ei kuitenkaan pääse koskaan lähellekkään noin hyviä tuloja.
 
Ylempien toimareiden sopimukset on kyllä p:stä, varsinkin jos/kun matkustusta on paljon. Olen tyytyväinen että sain nyt ensimmäisen kerran urallani "alemman" toimihenkilön sopimuksella töitä, jolloin matka-ajat ja ylityöt korvataan kuten duunareilla. Ei se ylempien 5k€/kk kokonaispalkka naurata kun ylitöitä on jatkuvasti ja matka-ajat pahimmillaan 30h suunta. Alemman toimarin sopimuksella tienaa kuukaudessa melkein tuplat, joten nyt sen näkee mihin suuntaan joustot on ylempien sopimuksella. Toimenkuva on saman tasoinen kuin aikaisemmin.
 
Heti muuttui niin leppoisaksi tuo ylemmän toimihenkilön elämä :D
Ei varmaan tarvitse rahassa säästellä, mutta vapaa-ajassa pitää koko vuosi kituuttaa. Tuossahan tulee reissuissa tehtyä jo vuoden mittaan neljän viikon tunnit ylitöitä ja ties miten paljon menee aikaa siellä kentällä. Ei ole itsellä perhettä, mutta todella oudolta kuulostaisi olla lasten luota poissa puolitoista kuukautta vuodessa (vaimo varmaan toisen samanlaisen siivun?) vain jotta voi käydä pari viikkoa enemmän laskettelemassa kuin perus konttorirotta.
No niinkuin sanoit niin kukin tyylillään. Itse arvostan vapaa-aikaani enemmän.
 
Ylempien toimareiden sopimukset on kyllä p:stä, varsinkin jos/kun matkustusta on paljon. Olen tyytyväinen että sain nyt ensimmäisen kerran urallani "alemman" toimihenkilön sopimuksella töitä, jolloin matka-ajat ja ylityöt korvataan kuten duunareilla. Ei se ylempien 5k€/kk kokonaispalkka naurata kun ylitöitä on jatkuvasti ja matka-ajat pahimmillaan 30h suunta. Alemman toimarin sopimuksella tienaa kuukaudessa melkein tuplat, joten nyt sen näkee mihin suuntaan joustot on ylempien sopimuksella. Toimenkuva on saman tasoinen kuin aikaisemmin.

Toimari = toimitusjohtaja, ei toimihenkilö.
 
Ylempien toimareiden sopimukset on kyllä p:stä, varsinkin jos/kun matkustusta on paljon. Olen tyytyväinen että sain nyt ensimmäisen kerran urallani "alemman" toimihenkilön sopimuksella töitä, jolloin matka-ajat ja ylityöt korvataan kuten duunareilla. Ei se ylempien 5k€/kk kokonaispalkka naurata kun ylitöitä on jatkuvasti ja matka-ajat pahimmillaan 30h suunta. Alemman toimarin sopimuksella tienaa kuukaudessa melkein tuplat, joten nyt sen näkee mihin suuntaan joustot on ylempien sopimuksella. Toimenkuva on saman tasoinen kuin aikaisemmin.

No kyllä täytyy perkeleesti olla matkustusta ja ylitöitä, jos tulee melkein tuplasti 5000e/kk tiliä. Töitten järjestelyssä firmassa ehkä parantamisen varaa?
 
Heti muuttui niin leppoisaksi tuo ylemmän toimihenkilön elämä :D
Ei varmaan tarvitse rahassa säästellä, mutta vapaa-ajassa pitää koko vuosi kituuttaa. Tuossahan tulee reissuissa tehtyä jo vuoden mittaan neljän viikon tunnit ylitöitä ja ties miten paljon menee aikaa siellä kentällä. Ei ole itsellä perhettä, mutta todella oudolta kuulostaisi olla lasten luota poissa puolitoista kuukautta vuodessa (vaimo varmaan toisen samanlaisen siivun?) vain jotta voi käydä pari viikkoa enemmän laskettelemassa kuin perus konttorirotta.
No niinkuin sanoit niin kukin tyylillään. Itse arvostan vapaa-aikaani enemmän.

Onko puolitoista kuukautta reissutöitä vuodessa olevinaan muka paljon?
 
Onko puolitoista kuukautta reissutöitä vuodessa olevinaan muka paljon?
Ei, keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa viikko. Mulle maksetaan matkustuksesta, mutta niistä tunneista menee niin kova vero, että otan yleensä saldoina. Kivoja lisiä 6 viikon ja +10 bank holidayn lomien lisäksi. Joskus otan osan rahana, niin saa vaikka uuden kellon tms. "palkinnon" itselleen työkeikasta.

Mitähän kommentoisi itse ketjun aiheeseen..
Sanotaan nyt vaikka sen verran, että mun mielestä aivan oikein "korottaa kilpailukykyä".
Toivon, että vaikuttaa niihin nuoriin pariskuntiin, jotka ovat ottaneet aivan liian suuren lainan ja joutuvat nyt pakkomyymään, koska "tyhmyydestä sakotetaan". Korotkin pari pinnaa ylemmäs, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa viikko. Mulle maksetaan matkustuksesta, mutta niistä tunneista menee niin kova vero, että otan yleensä saldoina. Kivoja lisiä 6 viikon ja +10 bank holidayn lomien lisäksi. Joskus otan osan rahana, niin saa vaikka uuden kellon tms. "palkinnon" itselleen työkeikasta.

Mitähän kommentoisi itse ketjun aiheeseen..
Sanotaan nyt vaikka sen verran, että mun mielestä aivan oikein "korottaa kilpailukykyä".
Toivon, että vaikuttaa niihin nuoriin pariskuntiin, jotka ovat ottaneet aivan liian suuren lainan ja joutuvat nyt pakkomyymään, koska "tyhmyydestä sakotetaan". Korotkin pari pinnaa ylemmäs, kiitos.

Niin, valitettavasti nuoret joutuu tästä(kin) kärsimään, eikä ne 50+v sedät, jotka on saaneet kuoria kermat päätä kaikesta.
 
Back
Ylös Bottom