Työttömiä on puoli miljoonaa juuri siksi, että iso osa hommista jää tekemättä, koska sopimusten mukaisilla liksoilla niiden teettäminen ei vain ole kannattavaa. Investoidaan sitten automaatioon ja teetetään duunit asiakkailla.
EDIT: ja en siis ehdota, että näistä lisistä pitää luopua, vaan että firmat voisivat sopia niistä paikallisesti. Jos esim. 30% firman työvoimasta halutaan joskus töihin lauantaisin, niin lisän pitäisi minimissään olla juuri sen kokoinen, että 30% työntekijöistä sillä motivoituu töihin tulemaan. Jos duuni on niin simppeliä, että kenet tahansa voi työkkäristä ottaa illaksi tai viikonlopuksi hommiin, niin silloin en näe perustetta maksella työaikalisiä - ottaa lisää porukkaa töihin kun sitä tarvitaan.
Itse olen ollut ylemmän toimihenkilön tai johtajan duunissa koko ikäni, joten moiset lisät on jääneet kokonaan kokematta. Aika monta viikonloppua on tullut tehtyä töitä tai matkustettua duunin takia ilman mitään korvausta - silloin ne duunit tehdään kun ne on tehtävä. Muutaman kerran olen törmännyt paikkoihin, missä on tehty maksimikorvauksilla duunia, jonka olisi aivan yhtä hyvin voinut tehdä normi työaikana. Etenkään julkisella sektorilla en oikein sulata näitä.