Ilta- ja viikonloppulisien poistaminen

Jos porukalta kysyy niin tuskinpa kovin monta haluaisi olla viikonloppuisin töissä, varsinkin nuoret ei haluaisi ilman lisiä. Mulla on helvetisti paljon enemmän energiaa silloin kuin on vapaa viikonloppu ja 8-4 vs 12-8 ja vikkonlopputöitä. Kyllä mun mielestä niistä pitää maksaa muutenhan työnantaja kohta keksii että viikonloppu on tiistaina ja keskiviikkona
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työttömiä on puoli miljoonaa juuri siksi, että iso osa hommista jää tekemättä, koska sopimusten mukaisilla liksoilla niiden teettäminen ei vain ole kannattavaa. Investoidaan sitten automaatioon ja teetetään duunit asiakkailla.

EDIT: ja en siis ehdota, että näistä lisistä pitää luopua, vaan että firmat voisivat sopia niistä paikallisesti. Jos esim. 30% firman työvoimasta halutaan joskus töihin lauantaisin, niin lisän pitäisi minimissään olla juuri sen kokoinen, että 30% työntekijöistä sillä motivoituu töihin tulemaan. Jos duuni on niin simppeliä, että kenet tahansa voi työkkäristä ottaa illaksi tai viikonlopuksi hommiin, niin silloin en näe perustetta maksella työaikalisiä - ottaa lisää porukkaa töihin kun sitä tarvitaan.

Itse olen ollut ylemmän toimihenkilön tai johtajan duunissa koko ikäni, joten moiset lisät on jääneet kokonaan kokematta. Aika monta viikonloppua on tullut tehtyä töitä tai matkustettua duunin takia ilman mitään korvausta - silloin ne duunit tehdään kun ne on tehtävä. Muutaman kerran olen törmännyt paikkoihin, missä on tehty maksimikorvauksilla duunia, jonka olisi aivan yhtä hyvin voinut tehdä normi työaikana. Etenkään julkisella sektorilla en oikein sulata näitä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tulis 40 prosentin palkankorotus niin luopuisin mieluusti lisistä.

Onkohan ylemmällä toimihenkilöllä tai johtajalla käynyt mielessä että se korvaus on jo valmiiksi siinä suuressa palkassa. Vai onko johtajillakin palkat joku 2000 kuussa?
 
Onkohan ylemmällä toimihenkilöllä tai johtajalla käynyt mielessä että se korvaus on jo valmiiksi siinä suuressa palkassa. Vai onko johtajillakin palkat joku 2000 kuussa?
Kuinka paljon työnantajasi tekee myyntikatetta yhdestä tekemästäsi työkuukaudesta? Onko tulos vielä roimasti plusmerkkinen, jos palkkasi nousee 40%?

Mikähän se nyt sitten on se suuri palkka? Aloittaessa opiskelun ohessa täysipäiväduuneja vuonna 1992 minulle maksettiin TEK:n suosituksen mukaista harjoittelijapalkkaa, muistaakseni 7800 markkaa kuussa, joka on nykyrahassa karvan verran päälle 1800€. Ennen tätä kesätöinä oli tullut tehtyä risusavottaa sekä vartijan, kaljakuskiapumiehen ja pankkitoimihenkilön duunia. Ihan mielelläni siirryin aivotyöläiseksi.

Elämä on täynnä valintoja. Yhdenkin korkeakoulututkinnon verran persettä kuluttamalla oli mahdollista päästä tuota parempipalkkaisiin hommiin. Yllättäen niissäkin silti moni koetti optimoida ylityö- tai kilometrikorvauksia. Itse olen läpi vuosien koettanut tällaisen nysväämisen sijasta optimoida työnantajalle luomaani lisäarvoa, ja sitä vastaan on näköjään työnantaja kokenut oikeudenmukaiseksi korotella korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
 
Yövuorosta tulisi maksaa nykyistä paremmat lisät, koska se on tutkitusti terveydelle vaarallista.

Sen sijaan viikonlopusta ja alkuilloista kaikki lisät pois.
 
Kuinka paljon työnantajasi tekee myyntikatetta yhdestä tekemästäsi työkuukaudesta? Onko tulos vielä roimasti plusmerkkinen, jos palkkasi nousee 40%?
Haittalisät nostaa palkkaa 40 pinnaa. Ilman lisiä sais vajaan 1800 palkkaa miinus verot. Katteista en tiedä koska olen kunnalla töissä.

Elämä on joo valintoja, vähän nihkee jos muutetaan sääntöjä kesken pelin. Mä valkkasin tän ammatin koska tiesin palkan lisineen, sä kävit kouluja että saat paremmat peruspalkan. Oisko sun puolesta ok nostaa teidän firman kilpailukykyä laskemalla sun palkkaa 40%? Elämä on hei valintoja, vaihda hommia jos ei kelpaa.
 
Haittalisät nostaa palkkaa 40 pinnaa. Ilman lisiä sais vajaan 1800 palkkaa miinus verot. Katteista en tiedä koska olen kunnalla töissä.

Elämä on joo valintoja, vähän nihkee jos muutetaan sääntöjä kesken pelin. Mä valkkasin tän ammatin koska tiesin palkan lisineen, sä kävit kouluja että saat paremmat peruspalkan. Oisko sun puolesta ok nostaa teidän firman kilpailukykyä laskemalla sun palkkaa 40%? Elämä on hei valintoja, vaihda hommia jos ei kelpaa.
Monella alalla taloustilanne/asiakkaat määrää liksan. Jos mun työ ei oo kannattavaa niin vaihtoehdot on tehdä asialle jotain, odotella lomalappu kourassa tilanteen paranemista tai sulkea kioski. Miksi verorahoilla maksettavien toimintojen pitäis olla jossain erityisasemassa?

Esimerkiksi sunnuntailisä on haittalisä siitä, ettei sunnuntaina saa olla himassa. Minun käsittääkseni tässä nyt pohditaan sitä, onko sunnuntai nykymaailmassa tuplaten arvokkaampi päivä kuin vaikka maanantai.
 
Katteista en tiedä koska olen kunnalla töissä.
Ei sitten huolta huomisesta.
Elämä on joo valintoja, vähän nihkee jos muutetaan sääntöjä kesken pelin. Mä valkkasin tän ammatin koska tiesin palkan lisineen, sä kävit kouluja että saat paremmat peruspalkan. Oisko sun puolesta ok nostaa teidän firman kilpailukykyä laskemalla sun palkkaa 40%? Elämä on hei valintoja, vaihda hommia jos ei kelpaa.
Duunipaikka on mennyt alta jo sen verran monta kertaa, että tiedän palkassa olevan nykyisessä startup yrityksessä laskuvaraa tarkalleen 100%. Tämä voi tuntua omituiselta julkisen sektorin työntekijän maailmankuvassa, mutta minulle maksetaan palkkaa just niin kauan kuin sen vastineeksi saatavassa työpanoksessa on enemmän arvoa, ja niin kauan kun on mistä maksaa. Irtisanomisaikaa ei ole työsopimuksen kummallakaan osapuolella.

Ei sellaista sääntöä ole olemassakaan, että työsuhde ja ammatti jatkuu muuttumatta koko työiän. Työsopimukset solmitaan voimassaoleviksi toistaiseksi. Maailma ei pysy samanlaisena päivääkään.
 
Suomessa on sellainen outo käsitys että koko loppuikä olla samassa duunissa ja niillä ehdoilla jotka silloin rauta-aikana sovittiin. Muistan sen yhden kotkalaisen ahtaajan (?) joka sai raivarit kun eläkeikää nostettiin takaisin (!) 65:een vuoteen vaikka sillä oli yli 10 työvuotta jäljellä itselläänkin, tuli kuulemma petetyksi...
 
Itse näen ne vähän niinkuin haittalisinä nuo ilta ja viikonloppulisien maksamiset. Kaikki duunit vaan sitten 24/7 ja ei makseta kellekkään. Eli virastot sun muut auki vuorokauden ympäri ja vähennetään kerralla töissäolevien määrää kun se on kuitenkin ympärivuorokauden auki, niin ei mielestäni ole mitään ongelmaa. Sitten voi ilta, ja viikonloppuduunaritkin käydä koska huvittaa virastoissa. Sehän on ihan sama sitten mihin aikaan jengi on töissä kun se ei maksa sen enempää. Ja saadaan jonot pois kun ollaan auki aina.
 
Katteista en tiedä koska olen kunnalla töissä.

Elämä on joo valintoja, vähän nihkee jos muutetaan sääntöjä kesken pelin. Mä valkkasin tän ammatin koska tiesin palkan lisineen, sä kävit kouluja että saat paremmat peruspalkan. Oisko sun puolesta ok nostaa teidän firman kilpailukykyä laskemalla sun palkkaa 40%? Elämä on hei valintoja, vaihda hommia jos ei kelpaa.

Yksityisellä puolella ne säännöt muuttuvat koko ajan. Ei ole mitään viiden vuoden irtisanomissuojaa jos yritykset sulautuvat yhteen vrt. kuntaliitokset (onneksi tuo lähtee pois). Ei ole virkaa ja sen suomaa huomattavasti korkeampaa irtisanomiskynnystä. Ei ole pohjatonta valtion rahakirstua pitämässä hommaa pyörimässä vaikka lappu olisi pitänyt lyödä luukulle jo vuosikymmeniä sitten.
 
Itse näen ne vähän niinkuin haittalisinä nuo ilta ja viikonloppulisien maksamiset. Kaikki duunit vaan sitten 24/7 ja ei makseta kellekkään. Eli virastot sun muut auki vuorokauden ympäri ja vähennetään kerralla töissäolevien määrää kun se on kuitenkin ympärivuorokauden auki, niin ei mielestäni ole mitään ongelmaa. Sitten voi ilta, ja viikonloppuduunaritkin käydä koska huvittaa virastoissa. Sehän on ihan sama sitten mihin aikaan jengi on töissä kun se ei maksa sen enempää. Ja saadaan jonot pois kun ollaan auki aina.

Eiköhän 2010-luvulla ihmisillä pitäisi olla parempaa tekemistä kuin virastoissa jonottaminen, aika suuri osa virastohommista siirtyy nettiin ja hyvä niin.
 
Ajokorttien, passien haut polliisilta, hammashoidot, työterveys etc.. Käräjäjonot pois kun laitetaan käräjät pyörimään yöhön asti. Kyllä noita sovelluskohteita on missä pitää olla itse paikalla.
 
Ajokorttien, passien haut polliisilta, hammashoidot, työterveys etc.. Käräjäjonot pois kun laitetaan käräjät pyörimään yöhön asti. Kyllä noita sovelluskohteita on missä pitää olla itse paikalla.

Passin ja ajokortin saa postissa. Hammashoitoa ja työterveyttä saa jo nyt 24h.
 
Passin ja ajokortin saa postissa. Hammashoitoa ja työterveyttä saa jo nyt 24h.

niin se tulee kun olet sen käynyt anomassa, ja jättämässä sormenjäljet tms.. Tarkoitin hammashoitoa ja työterveyttä niin että kaikki paikat ovat 24h ja saadaan esim jyväskylän vuoden jonot purettua kun tuleekin vuorokauteen 12h lisää työaikaa, eikä vain jotain hätäpäivystyksiä.
 
Ehket siellä käräjillä nyt viikottain seiso eikä sitä passiakaan joka päivä haeta.
 
niin se tulee kun olet sen käynyt anomassa, ja jättämässä sormenjäljet tms.. Tarkoitin hammashoitoa ja työterveyttä niin että kaikki paikat ovat 24h ja saadaan esim jyväskylän vuoden jonot purettua kun tuleekin vuorokauteen 12h lisää työaikaa, eikä vain jotain hätäpäivystyksiä.

Noiden vuoden jonojen takia terveydenhuolto pitäisi vapauttaa kunnolla kilpailuun. Yksityisellä ei tarvitse jonotella.
 
Ehket siellä käräjillä nyt viikottain seiso eikä sitä passiakaan joka päivä haeta.

Silti molempiin ainakin on jyväskylässä ja uskoakseni muualla suomessa hirveät jonot. Jotka poistuisi sillä lisä aukioloajalla.
 
Back
Ylös Bottom