Ilta- ja viikonloppulisien poistaminen

Noi käräjäjonot on jänniä, 90luvulla oli että seuraavassa kuussa oli oikeudenkäynti jos olit vangittuna, nykyään saattaa mennä kaksi vuotta että pääset käräjäoikeuteen ihan suhtkoht simppeleistä hommista. En usko että rikollisuus on kasvanut niin vitusti tai miehitys vähentynyt valtiolla. Sama homma on täälläkin että lähemmäs vuosi on jonoa hammaslääkäriin, itselläni kiireellinen aika magneettikuvaukseen niin menee yli 3kk että pääsen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Silti molempiin ainakin on jyväskylässä ja uskoakseni muualla suomessa hirveät jonot. Jotka poistuisi sillä lisä aukioloajalla.

Joka kaupungista vaan puolet kaikista palvelupaikoista pois ja jäljelläoleviin 24h miehitys. Sama koskemaan myös kouluja. Ei ole mitään tarvetta lasten nukkua öisin, se on voi voi jos joutuu yöllä kouluun.
 
Lisistä puhuttaessa ei kannata unohtaa paperimiehien lauantai illan saunalisää :rolleyes:

Voitko täsmentää, maksetaanko sitä vain iltavuoro osalta? No ei tietenkään makseta, se on lauantai lisä ja taitaa olla peräti 4,11 euroa tunnille. Onko se paljon vai vähän siitä, että on töissä silloin, kun muu perhe on vapaalla? Taitaa muillakin aloilla olla korotuksia lauantaisin.
 
Itse näen ne vähän niinkuin haittalisinä nuo ilta ja viikonloppulisien maksamiset. Kaikki duunit vaan sitten 24/7 ja ei makseta kellekkään. Eli virastot sun muut auki vuorokauden ympäri ja vähennetään kerralla töissäolevien määrää kun se on kuitenkin ympärivuorokauden auki, niin ei mielestäni ole mitään ongelmaa. Sitten voi ilta, ja viikonloppuduunaritkin käydä koska huvittaa virastoissa. Sehän on ihan sama sitten mihin aikaan jengi on töissä kun se ei maksa sen enempää. Ja saadaan jonot pois kun ollaan auki aina.
Suurempi ongelma virastojen aukioloajoissa on ihan päivätyöläiselle. Virastot juuri silloin auki kun itse olet töissä. Helppohan se on vuorotyöläisen käydä asioita hoitamassa kun aikaa on ihan eri tavalla päivästä :)
 
Suurempi ongelma virastojen aukioloajoissa on ihan päivätyöläiselle. Virastot juuri silloin auki kun itse olet töissä. Helppohan se on vuorotyöläisen käydä asioita hoitamassa kun aikaa on ihan eri tavalla päivästä :)

Näin on. Mutta pari sanaa ex-vuorotyöläisen näkökulmasta. Itse tein vuosia epäsäännöllistä 3-vuorotyötä terveydenhuollossa. Väliin jäi noiden vuosien aikana kymmeniä sosiaalisia tilaisuuksia (synttärit, hautajaiset, illanistujaiset, häät, jne jne), kun lomia lukuun ottamatta 2/3 viikonlopuista oli töissä. Epäsäännölliset työvuorot hankaloittivat harrastamista ja myös sosiaalista elämää, varsinkin ilta-aamut yhdistettynä yövuoroihin oli sellainen c-c-c-combo breaker, että eli vähän niin kuin toisella planeetalla. Toki tästä ei ole merkittävää haittaa sellaiselle ihmiselle, joka ei vietä niin aktiivista sosiaalista elämää. Kuitenkin suurin osa ihmisistä nyky-yhteiskunnassa painaa hommia virka-aikaan. Virastoissa en kylläkään pahemmin asioinut mutta auton katsastukset sun muut oli helppo hoitaa vuorotöissä.
 
Tämä keskustelu on teillä lähtenyt tohon linjalle, että kaikki palvelut vain auki 24/7, mutta itsellä tuli ensiksi mieleen se, että miten nämä leikkaukset työaikalisistä ja muutenkin KAIKKI hallituksen kaavailemat sosiaalietuuksien pienentämiset vaikuttavat juuri pienituloisiin. Luin tästä asiasta just myös hyvän artikkelin, joka käsittelee just tätä aihetta, eli miten lisien pienentäminen vaikuttaa pienituloisiin.
Tos artikkelis on just nostettu pöydälle se asia, mitä itsekkin mietin, eli se, että juuri kaikki työssäkäyvät opiskelijat tekee duunia vain viikonloppuisin - työaikalisien poistaminen tekisi aika ison loven juuri opiskelijoiden budjettiin. Tossa artikkelissa oli mun mielestä selitetty asia paremmin vielä, mut pointti just se, et pienituloisiin iskee taas tämäkin temmppu eniten.
 
Tässä kohtaa voi miettiä olisiko se työajan pidentäminen ollut sittenkin mieluisampaa ja antaa tarvittaessa palautetta ammattiliitolleen.

Ehkä aukiolojen vapauttaminen olisi ollut tähän kohtaan tarpeeksi rapsakoiden leikkausten lisäksi. Oikeastihan tekisi eetvarttia koko julkisen sektorin kattava 5-10% nuppiluvun leikkaus. Siinä saisi läskiä pudotettua monesta organisaatiosta. Päälle vielä veronkevennys mikä vähän potkisi taloutta liikkeelle. Voi vain kuvitella millaista itkua se olisi aiheuttanut.
 
Noi käräjäjonot on jänniä, 90luvulla oli että seuraavassa kuussa oli oikeudenkäynti jos olit vangittuna, nykyään saattaa mennä kaksi vuotta että pääset käräjäoikeuteen ihan suhtkoht simppeleistä hommista. En usko että rikollisuus on kasvanut niin vitusti tai miehitys vähentynyt valtiolla. Sama homma on täälläkin että lähemmäs vuosi on jonoa hammaslääkäriin, itselläni kiireellinen aika magneettikuvaukseen niin menee yli 3kk että pääsen.
Syyttäjien määrä selittää tuota venymistä osin. Esim. vuonna 2014 syyttäjiä oli 367 kappaletta, saapuneita asioita 84 409 kappaletta. Osa rikoksista ehtii toki vanhentua jonossa, mikä keventää käsittelyyn asti ehtivien määrää. Vuoden 2016 alusta tosin syyttäjien määrää on päätetty vähentää 8,6 prosenttia, joten eivätköhän ne jonot jatka kasvamistaan.

Hammaslääkärien tämän hetken ongelmana on tietysti vanhentuva väestö, ja se, että sillä vanhentuvalla väestöllä on yhä useammin omat hampaat suussaan. Muutama kymmenen vuotta takaperin yli kuusikymppisillä pukkasi jo olemaan helpommin hoidettavia tekareita. Myös aiempaa huonokuntoisemmat ja vaikeammin hoidettavat kalustot yleistyvät asiakkailla, koska yhä useampi ei ole ollut hammashuollon piirissä lapsesta asti.
 
Eli mamujen takia ei pääse hammaslääkäriin niin nopeasti, eikö viranomainen uskalla puhua asioista asioitten nimillä?
 
Usko tai älä, ihan kantaväestössäkin on edelleen hengissä ihmisiä, joiden lapsuudessa ei ollut tarjolla vastaavaa hammashuoltoa kuin nyt. Nykyisinhän hammashuolto tekee aktiivista yhteistyötä jo neuvolaikäisten lasten perheiden kanssa. Jos nyt lapsista puhutaan, suurin hammaslääkärikustannusten nostajahan taitaa olla nykyinen sokerivirvoitusjuomavälipalasnäcksikulttuuri, jolloin lasten hampaat ovat huomattavan kovilla ja iensairauksia ja reikiä löytyy jo tarhaikäisiltä. Varmasti myös tarhaikäisiltä maahanmuuttajilta, sitä en epäile. Yleensäkin merkittävin tekijä suun terveyden kannalta on yksilön oma toiminta, ei viranomaisten.

Jos puheena oleva vertailuaika oli 90-luvusta tähän päivään, en usko että viime aikojen maahanmuuttajavyöry ihan yksinään selittää asiaa. Sekin varmasti vaikuttaa, en osaa sanoa missä määrin. Jos ei halua jonotella, kannattaa muuttaa pikkukyliin, joista kiireettömänkin hammaslääkäriajan saa parhaimmillaan samalle viikolle. Kasvukeskuksissahan sitä saa odotella kauan ja hartaasti.
 
Noh, vuoden päivät saa odotella tarkastukseen, kun juuri ajan varasin. Pakko se on kerran vielä yksityisellä käydä, sen verran hampaistani välitän.
 
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin tilastokeskus, joka on ns. virallinen totuus työttömyystilastoinnissa, tekee tilastonsa kyselytutkimuksen tulosten perusteella (ei mitään järkeä). Sen sijaan todellinen työttömien määrä saadaan selville, kun katsotaan TEM tilastoja, joissa esim. heinäkuussa oli 380000 työtöntä työnhakijaa. Tähän päälle vielä kaikki mahdolliset tempputyöllistetyt ja ne, jotka eivät edes hae töitä, niin ollaan jo aika lähellä tuota 500000. Surullista, mutta totta.
 
Jos lisät poistetaan, niin tässähän on hyvä sauma järjestellä ylemmeät ja tavalliset toimihenkilötkin uusiksi. Nyt ollaan konttorilla 8-16 arkisin, mutta pian ei ole mitään syytä. Puolet pienempi pöytämäärä riittää, kun osa on esim 6-14, seuraavat tulee 14-22 ja siitä taas kuuteen asti kolmas kööri. Viikon ympäri. Ja jos ei nappaa, niin kenkää ja työkkäristä parempi, fiksumpi ja halvempi kaveri tilalle. Tämä ei koske minua, koska koen olevani asemassani johtuen puhtaasti paremmuudestani muihin verrattuna, eikä tämä asema voi muuttua.
 
Jos lisät poistetaan, niin tässähän on hyvä sauma järjestellä ylemmeät ja tavalliset toimihenkilötkin uusiksi. Nyt ollaan konttorilla 8-16 arkisin, mutta pian ei ole mitään syytä. Puolet pienempi pöytämäärä riittää, kun osa on esim 6-14, seuraavat tulee 14-22 ja siitä taas kuuteen asti kolmas kööri. Viikon ympäri. Ja jos ei nappaa, niin kenkää ja työkkäristä parempi, fiksumpi ja halvempi kaveri tilalle. Tämä ei koske minua, koska koen olevani asemassani johtuen puhtaasti paremmuudestani muihin verrattuna, eikä tämä asema voi muuttua.

Duunarit duunatkoon 24/7 sen 3000€ kuukausipalkkansa eteen, toimihenkilöillä on palavereita, asiakaskontakteja jne. jotka vaativat yhtäaikaisen läsnäolon.
Toimihenkilöt eivät myöskään syö mitään demarieväitä, joten kanttiinia pitäisi alkaa pyörittämään 24/7 ;)
 
Mutta se muutoksessa olisi kiva, että nyt saisi tilattua putkimiehenkin kotiin vaikka lauantaiyönä samaan rahaan mitä viikolla. Nythän pitää maksaa jotain ihmeellistä viikonloppuextraa, vaikka sama putkiukko valittaa mielipidepalstoilla, ettei yrittäjällä vaan ole mitään lisiä koskaan ikinä :D

Toivottavasti myös kilometrimaksut poistuvat. Eihän tämmöiselle toimihenkilöduunarillekaan kukaan maksa siitä, että ajan aamuisin konttorille. Ja sitten vielä kun osat eivät ole mukana, niin veloittavat ajoistaan Rautiaan. Vaikka varppina käyvät kebulla samalla.
 
Jos lisät poistetaan, niin tässähän on hyvä sauma järjestellä ylemmeät ja tavalliset toimihenkilötkin uusiksi. Nyt ollaan konttorilla 8-16 arkisin, mutta pian ei ole mitään syytä. Puolet pienempi pöytämäärä riittää, kun osa on esim 6-14, seuraavat tulee 14-22 ja siitä taas kuuteen asti kolmas kööri. Viikon ympäri. Ja jos ei nappaa, niin kenkää ja työkkäristä parempi, fiksumpi ja halvempi kaveri tilalle. Tämä ei koske minua, koska koen olevani asemassani johtuen puhtaasti paremmuudestani muihin verrattuna, eikä tämä asema voi muuttua.
Kovasti on mielenkiintoinen näkemys ylemmistä toimistotyöntekijöistä... Itse olen työssä pääosin kotoa käsin (+n.50 päivää ulkomailla vuodessa). Meillä ei todellakaan ole konttorilla jokaiselle edes pöytää tai paikkaa. Pääosa porukasta (n. 20 henkeä) tekee samalla tavoin työnsä kuin minä. Voin kertoa, että vähintään 15 meistä on sellaisia, että yhden lähtiessä uutta saa hakea sen 2-6kk ihan tosissaan (ja aina ei edes hyvää tekijää löydy). Vastaavia firmoja on Suomessakin valtavasti. Kaupan kassan, siivojan, raksamiehen, ahtaajan, pareimiehen, sairaahoitajan jne... kun ottaa kortistosta, niin aika nopeasti se pystyy hommat aloittamaan uudessa työpaikassa (~heti). Asiantuntijaorganisaatiossa on useimmiten täysin toinen tilanne. Minullekin soittaa muutaman kerran vuodessa headhunteri(t) ja tarjoaa työtä jostain muualta, myös ulkomailta. Ei näihin hommiin niin vain tekijöitä löydy. Ja homma ei ole luonteeltaan sellaista, että yksi aloittaa ja toinen jatkaa. Jos minä tai joku kollegani jää töistä pidemmäksi aikaa yllättäen pois, ei jatkajaa ihan välittömästi löydy.

Niin ja tämä työ vie eusein illat ja viikonloputkin. Nytkin olen neljästä viime viikosta ollut kolme reissussa. Esim. viime viikolla lähdin maanantaina klo 6:00 reissuun, matkustusta 3h, työtä klo 18 asti, siitä sitten iltatapahtumaan klo 22:30 asti. Tiistaina 8:00 alkoi, työtä 18:00 asti, siitä taas iltatapahtumaan klo 22:00 asti. Seuraava aamu klo 8 taas jatkettiin ja klo 16 lopetettiin, jota seurasi 2,5h matkustusta toiselle paikkakunnalle ja siellä ilta jatkui 22 asti. Seuraavana aamuna töihin klo 8 ja työt päättyivät jo klo 14, josta kotimatkalle ja kotona 19:30. Tällaisia viikkoja kun tekee, ilman varsinaista vapaa-aikaa, niin kyllä sekin syö. Aasian suuntaan kun reissaan, niin matkalle lähdetään yleensä sunnuntai-iltapäivällä ja paluu seuraavana lauantaina iltapäivällä. Eli kaksi viikonloppua kärsii + reissussa työpäivät sen 10-12h. Välillä ontietty myös kahden viikon reissuja.
Olen kohta 15v. matkustanut säännöllisesti työssäni, eli hohto tästä on kadonnut jo kauan sitten. Reissut on kyllä raskaita. Jokainen voi kokeilla lentää iltakoneella Sunnuntaina Pekingiin / Shangaihin ja aamulla suoraan kentältä töihin. Tai aamun ekalla koneella Tukholmaan, päivä hommia ja iltakoneella puoleksi yöksi kotiin...
Tietenkin tästä kaikesta maksetaan kohtuullinen korvaus, mutta tosiasiassa vastaavista hommista esim. Saksassa saa paljon enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kahdestakymmenestä jampasta 15 on vaikeasti korvattavia, niin jäähän siihen vielä 5 helposti korvattavaa. Toisaalta jos jokainen firma ottaa käyttöön samat käytännöt, niin eihän sitä sitten voi eroamisellakaan uhkailla. Paitsi jos lähtee ulkomaille - mitä harva kuitenkaan tekee. Teidän firma tosin on aika edistyksellinen, jos siellä kaikki tekevät noin pitkää päivää ilman lisiä.
 
Jos kahdestakymmenestä jampasta 15 on vaikeasti korvattavia, niin jäähän siihen vielä 5 helposti korvattavaa. Toisaalta jos jokainen firma ottaa käyttöön samat käytännöt, niin eihän sitä sitten voi eroamisellakaan uhkailla. Paitsi jos lähtee ulkomaille - mitä harva kuitenkaan tekee. Teidän firma tosin on aika edistyksellinen, jos siellä kaikki tekevät noin pitkää päivää ilman lisiä.

Ja ei niitä viittäkään ihan välittömästi saa korvattua, mutta kohtuuhelposti kuitenkin. Useimmiten kuitenkin asiantuntijatehtävissä asiantuntijalla on joku vastuualue, jota hoidetaan itsenäisesti ja siihen ei ole kovin helppo toisen tulla jatkamaan. Lomien/sairuslomien aikaan ko. henkilön työt käytännössä seisahtuvat. Toki lomat/työt pyritään suunnittelemaan niin, että haittaa aiheutuisi mahdollisimman vähän. Kuitenkin hyvänä esimerkkinä mun tiimistä yksi tärkeä tekijä jäi kolme viikon sairauslomalle vähän aikaa sitten ja sillä oli just yksi tärkeä ja hankala case kesken. Sitä ei pystynyt kukaan meidän firmassa ottamaan haltuun (ilman usean viikon perehtymistä, eli ei kannattanut). Deadline vain siirtyi kolme viikkoa eteenpäin. Tästä aiheutui monenlaista harmia, mutta minkäs teet?

Kyllähän toi kirjoittamani on useassa firmassa ylempien työntekijöiden arkea. En tunne yhtään ylempää toimihenkilöä, jolle maksettaisiin erikseen matkustamisajalta tai päivien venymisestä. Ylemmillä on ns. kokonaispalkka (laillista vai ei, vähintään ollaan harmaalla alueella). Itse koetan pitää välillä vapaita, juuri korvatakseni noita lentokoneessa/lentokentällä/taksissa vietettyjä tunteja. Toinen vastaava tapaus löytyy taloudesta vaimon muodossa. Vaimo tekee myyntihommia ja omaa asiakasvastuun ja haastavat myyntitavoitteet. Välillä tulee caseja, että viikossa ei tunnit riitä ja vaimo tekee jonkun ison projektin/tarjouksen kanssa 50-60 tuntista työviikkoa. Toki palkka tulee osittain myyntiprovisiona, mutta ei se todellakaan korvaa menetettyä vapaa-aikaa. Ja aina ei työ edes realisoidu asiakkaan tilauksena, vaan tilaus menee kilpailijalle...

Toki vastapainoksi, kun olen kotisuomessa ja on hiljaisempaa, niin kotikonttorilla saa ajankäytöstään päättää ihan itse. Ei ole kukaan kyttäämässä, montako tuntia olen töissä. Pääasia, että hommat hoituvat ja mulle asetetut tavoitteet täyttyvät. Onneksi meillä ei ole Yhdysvalloissa toimintaa (edellisessä firmassa oli ja sen takia sai välillä istua iltaisinkin puhelinpalavereissa).
 
Back
Ylös Bottom