Jos lisät poistetaan, niin tässähän on hyvä sauma järjestellä ylemmeät ja tavalliset toimihenkilötkin uusiksi. Nyt ollaan konttorilla 8-16 arkisin, mutta pian ei ole mitään syytä. Puolet pienempi pöytämäärä riittää, kun osa on esim 6-14, seuraavat tulee 14-22 ja siitä taas kuuteen asti kolmas kööri. Viikon ympäri. Ja jos ei nappaa, niin kenkää ja työkkäristä parempi, fiksumpi ja halvempi kaveri tilalle. Tämä ei koske minua, koska koen olevani asemassani johtuen puhtaasti paremmuudestani muihin verrattuna, eikä tämä asema voi muuttua.
Kovasti on mielenkiintoinen näkemys ylemmistä toimistotyöntekijöistä... Itse olen työssä pääosin kotoa käsin (+n.50 päivää ulkomailla vuodessa). Meillä ei todellakaan ole konttorilla jokaiselle edes pöytää tai paikkaa. Pääosa porukasta (n. 20 henkeä) tekee samalla tavoin työnsä kuin minä. Voin kertoa, että vähintään 15 meistä on sellaisia, että yhden lähtiessä uutta saa hakea sen 2-6kk ihan tosissaan (ja aina ei edes hyvää tekijää löydy). Vastaavia firmoja on Suomessakin valtavasti. Kaupan kassan, siivojan, raksamiehen, ahtaajan, pareimiehen, sairaahoitajan jne... kun ottaa kortistosta, niin aika nopeasti se pystyy hommat aloittamaan uudessa työpaikassa (~heti). Asiantuntijaorganisaatiossa on useimmiten täysin toinen tilanne. Minullekin soittaa muutaman kerran vuodessa headhunteri(t) ja tarjoaa työtä jostain muualta, myös ulkomailta. Ei näihin hommiin niin vain tekijöitä löydy. Ja homma ei ole luonteeltaan sellaista, että yksi aloittaa ja toinen jatkaa. Jos minä tai joku kollegani jää töistä pidemmäksi aikaa yllättäen pois, ei jatkajaa ihan välittömästi löydy.
Niin ja tämä työ vie eusein illat ja viikonloputkin. Nytkin olen neljästä viime viikosta ollut kolme reissussa. Esim. viime viikolla lähdin maanantaina klo 6:00 reissuun, matkustusta 3h, työtä klo 18 asti, siitä sitten iltatapahtumaan klo 22:30 asti. Tiistaina 8:00 alkoi, työtä 18:00 asti, siitä taas iltatapahtumaan klo 22:00 asti. Seuraava aamu klo 8 taas jatkettiin ja klo 16 lopetettiin, jota seurasi 2,5h matkustusta toiselle paikkakunnalle ja siellä ilta jatkui 22 asti. Seuraavana aamuna töihin klo 8 ja työt päättyivät jo klo 14, josta kotimatkalle ja kotona 19:30. Tällaisia viikkoja kun tekee, ilman varsinaista vapaa-aikaa, niin kyllä sekin syö. Aasian suuntaan kun reissaan, niin matkalle lähdetään yleensä sunnuntai-iltapäivällä ja paluu seuraavana lauantaina iltapäivällä. Eli kaksi viikonloppua kärsii + reissussa työpäivät sen 10-12h. Välillä ontietty myös kahden viikon reissuja.
Olen kohta 15v. matkustanut säännöllisesti työssäni, eli hohto tästä on kadonnut jo kauan sitten. Reissut on kyllä raskaita. Jokainen voi kokeilla lentää iltakoneella Sunnuntaina Pekingiin / Shangaihin ja aamulla suoraan kentältä töihin. Tai aamun ekalla koneella Tukholmaan, päivä hommia ja iltakoneella puoleksi yöksi kotiin...
Tietenkin tästä kaikesta maksetaan kohtuullinen korvaus, mutta tosiasiassa vastaavista hommista esim. Saksassa saa paljon enemmän.