Luonto ainakin kiittää, jos tuotamme lisää hiilidioksidia. Se lisää kasvillisuutta josta riippuu melkein kaikki muu elämä maapallolla.
[video=youtube_share;S-nsU_DaIZE]http://youtu.be/S-nsU_DaIZE[/video]
Niin onhan maapallon hiilinieluilla melkoinen kyky sitoa hiiltä varsinkin sellaisilla hedelmällisillä alueilla, joista ollaan vanha metsä raivattu pois tieltä ja annetaan uuden kasvaa tilalle. Nuori metsä tuottaa paljon tehokkaammin biomassaa=sitoo hiiltä, kuin koskematon vanha metsä. Kauan sitten maan alle loukkuun jäänyt hiili pääsee nyt takaisin kiertokulkuun, eikä se kaikki tosiaankaan jää ilmakehään. Suuri osahan siitä päätyy myös mereen, yhteyttävien planktoneiden toimesta.
Itse en kuitenkaan todellakaan ole fossiilisten polttoaineiden puolestapuhuja. Ilmansaasteet aiheuttavat myös muita ongelmia, paikallisia ja laajalle vaikuttavia. Happamoitumisesta ja happosateista aiheutuu jos jonkinmoista ongelmaa ja tietyissä paikoissa ilmanlaatu voi olla todella surkeaa ja monille eliölajeille kelvotonta. Valtamerten ekosysteemeistä mulla ei ole hajua, että miten paljon veden happamoituminen vaikuttaa esimerkiksi planktoneiden kykyyn sitoa hiiltä, eli lisääntyä eli tuottaa biomassaa. Koralliriutat ainakin kärsivät ja niiden mukana valtava määrä niissä asuvia eri eliölajeja.
Joka tapauksessa fossiilisten polttoaineiden käytön puolustaminen on aivan nurinkurista. En paljon tyhmempää tapaa keksi rakentaa yhteiskuntaa, kuin rajallisen energialähteen varaan. Lisäksi tässä otettiin kantaa ihmisen aiheuttamaan sukupuuttoaaltoon, joka on käsittääkseni tähän mennessä ollut nopeampi kuin yksikään aiempi massasukupuuttoaalto (myös dinosaurukset 65milj vuotta sitten). No mulla on kyllä uskoa siihen, että sukupuuttojen määrä laskee ja ihmisen aiheuttamat sukupuutot saadaan loppumaan ennen suurempaa vahinkoa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nyt voidaan huokaista helpotuksesta ja lopettaa luonnonsuojelu. Ei vaan siihen täytyy edelleen panostaa aivan kuten ollaan jo panostettu ja sitä panostusta on syytä lisätä entisestään, jotta päästään tilanteeseen jolloin voidaan oikeasti huokaista helpotuksesta. Tietysti monenlainen kehitys auttaa tässä, kuten videollakin todettiin, eikä pelkästään ituhippien vapaaehtoistyö. Fossiilisten polttoaineiden käyttö ei kuitenkaan ole kehitystä ollenkaan ja videolla esiintynyt väite siitä, että se säästää luontoa, on humpuukia.
Mikä mua tässä ilmastonmuutos- ja ympäristökeskustelussa häiritsee on se, että siinä on samoja piirteitä kuin ateistit vs. kristityt -keskustelussa yhdysvalloissa, ainakin mitä nyt hyvin vähän olen jaksanut katsoa youtubesta videomateriaalia. En tiedä sitten paljonko internet vääristää mun käsitystä meneillä olevista keskusteluista. Tossa yllä olevassa videossa näkyi olevan asetelma, jossa "ilmasto-ateistit" olivat kokoontuneet kuuntelemaan oman porukkansa puhujaa ja naureskelivat siellä "ilmastohippien" tyhmille väitteille, mikä tuntuu olevan aika suosittu käytäntö. Kaikki vaan siis nyökyttelevät toistensa jutuille omissa piireissään, eikä mitään oikeaa keskustelua edes saada aikaiseksi. Ja tosiaan koko touhuun suhtaudutaan kuin johonkin uskontoon, jota täytyy puolustaa irrationaalisesti kuuntelematta toisen osapuolen järkeviä kantoja. Ihan samaan olen törmännyt sekä ateistien että kristittyjen omissa keskusteluissaan.
Lisäksi tuntuu jotenkin tyhmältä ylipäätään ottaa osaa keskusteluun aiheesta, josta itsellä on hyvin rajallinen käsitys. Eihän tässä ole kyseessä kuin koko maapallon ekosysteemi, siis about monimutkaisin systeemi mitä ihminen edes voi tutkia lähempää. On turha olettaa, että joku yksittäinen tai muutama tutkijaryhmä pystyisi kartoittamaan kaikki vaikutukset edes suurinpiirtein oikein, saatika että joku kahvipöytäteoreetikko tietäisi hölkäsen pöläystä koko hommasta. Ehkäpä juuri siksi tästä on tullut uskontokeskustelu, kun kukaan ei oikeasti tiedä mitään. Tämän vuoksi en ton videon sanomaakaan kovin vakavasti ota, muuten kuin että pidän hiilinielujen tasapainottavaa vaikutusta tekijänä, joka pitää ottaa huomioon arvioitaessa hiilidioksidipäästöjen vaikutusta ilmastoon. Muuten videon puhuja ei vakuuttanut perusteluillaan eikä keskustelutaidoillaan, vaan lähinnä osasi kiihottaa samanhenkistä yleisöä omilla jutuillaan.