Ilman ohjelmaa treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja voidi
  • Aloitettu Aloitettu
Arvostele treeniohjelmani -ketjuun tulee useita tarkoin määriteltyjä ohjelmia päivässä niin aloittelijoilta kuin pidempäänkin treenanneilta. Siellä sitten spekuloidaan joukolla liikkeen ja lähestulkoon toiston perusteella että mikä onkaan tämän ohjelman patinkasvatuskerroin.

Treeniohjelmahan on hyvä olla varsinkin aloittelijalla, jotta on helppo aloittaa treenaaminen ja tehdä oikeita määriä oikeita asioita kun se ohjelma on kerran pakkiksen jury:lla hyväksytetty. Pidempäänkin treenanneet hyötyvät ohjelman käytöstä treenejä suunnitellessaan ja kehitystä seuratessaan. Pitkällekin tulevaisuuteen valmiiksi ohjelmaan suunniteltu progressio on monille se juttu millä painot nousee ja patti kasvaa.

Mutta kuinkas moni täältä treenaa ilman ohjelmaa?

Mulla on aina tiedossa vain treenijako. Sitten ennen salille menoa päässä pyörii ajatuksia:
Viimeksi tuli vedeltyä leukoja - tänään voisin kulmasoutaa...
Viime kerralla tein 3x12 ja hyvä pumppi oli - pitäisiköhän nyt ottaa vaikka 5x5..

Keskustelua...

Mulla on aina tiedossa vain treenijako. Sitten ennen salille menoa päässä pyörii ajatuksia:
Viime kerralla tein 3x12 ja hyvä pumppi oli - pitäisiköhän nyt ottaa vaikka 5x5..

Täysin sama. Joskus noudattanut tarkempaa ohjelmaa, mutta tuntui syövän motivaatioita jostain syystä. Mukavampi lähteä salille, kun raamit joiden sisään treeni muodostuu on vähän joustavampi, ja ärsykkeetkin vaihtelevat nyt useammin. Siitä en ole varma, onko kehitys hitaampaa vai nopeampaa, mutta tätä tärkeämpänä pidän omalla kohdallani saliharrastuksen jatkuvuutta, mikä on tällä systeemillä siis todennäköisempi.

Mutta kuinkas moni täältä treenaa ilman ohjelmaa?

Hep, samoilla mennään. Pääliikkeet pysyvät kyllä pitkälti samoina, mutta toisto- ja sarjamäärät sekä apuliikkeet tulevat aika lailla hatusta. Toimii ihan hyvin jos suunnilleen tietää mitä on tekemässä. En epäile, etteikö suurempikin järjestelmällisyys olisi hyvästä, mutta vapaammalla meiningillä pysyy motivaatio paremmin yllä ja se on varsin tärkeää, jos vääntää ihan omaksi huvikseen eikä millään suunnattomilla ja tarkoilla tavoitteilla.

Tarkka ohjelma auttaa vähän paremmin ehkä kehittymään, kun näkee mitä on viimeksi tehnyt ja kuinka paljon, eli seuraavalla kerralla tekee mieli laittaa edes se 2,5kg lisää aina kun vaan mahdollista.

Useimmiten käytän itse melko tarkkaa ohjelmaa jossa painot ja toistot melkein kiveenhakatut. Mutta nyt ajattelin alottaa vähän vapaamuotoisemman ohjelman jossa menisin enemmän tuntuman ja voimien mukaan, yksinkertanen 3/2-jakoinen jossa pääliikkeiden lisäksi aina jotain muuta pientä kivaa miten jaksaa :D esim. maastavedon lisäksi pari sarjaa kulmasoutua ja kyykyn jälkeen reiden ojennuksia jne.

Jotenkin pysyy pääkoppa vähän terveempänä kun välillä ottaa "rennommin" ja tekee enemmän "mitä huvittaa", painojen noustessa kuitenkin asenteella, ei mitään kevyttä, ikinä :D Sitten on hyvä palata taas joskus takasin vähän tarkempaan ohjelmaan.

Ja ei sen painojen kolistelun pidä olla liian vakavaa ellei ammatikseen tee sitä. Jos nyt pari toistoa joskus jää nousematta niin mitä sitten? Ei maailma siihen kaadu.

Täällä kans sama homma. Toiminu mielestäni paremmin kuin ohjelman kanssa. Ei enää sitä ongelmaa kun että joku muu vie tarvitsemasi välineen salilla nenäsi edestä ja sun ohjelma kusee sen jälkeen.
Aika fiilis pohjalta tulee tehtyä, kuitenkin salilla sitten jaottelen kehoni, enkä vaan hypi paikasta toiseen. :)

Pari viime vuotta menny tällein. Ei oikeen motivoi tuijottaa jotain paino% sun muita hifistelyjä kun koulu, työ ja muut urheiluharrastukset vie niin paljon aikaa. Paska fiilis jäi ku koulupäivän päätteeksi raahauduit salille ja yhtään ennalta määrättyä toistomäärää/kg saanu liikkeis. Nyt menee salille koska ehtii, tekee mitä jaksaa, eikä stressaa. Säännöllisyys ja kokonaiskehitys on mielestäni tärkeämpää.

Uskon että toimii näin aivan samoin... kunhan pitää yleisen kaavan tiedossa.

Veikkaan vaan että ainakin mulla tuolla ohjelmattomuudella olisi sellainen "placebo efekti" että ajattelisin kehityksen olevan huonoa/hidasta. Koska en näe kehitystä paperilla, ja kun lihaskasvu yleisesti on hidasta niin sen eroja ei huomaa lyhyellä aikavälillä.

sama täällä. ei ole minkäänlaista ohjelmaa.

se olisi tietysti optimaalisinta ohjelman avulla treenata, mutta se minkä mä menetän tuossa kohtaa, saan tuplasti takaisin siinä ettei tule puolihuolimattomasti tehtyä jotain kyykkyä ja mavea silloin, kun ei kiinnosta/jaksa/pysty.

niitä huonoja päiviä kun tulee väistämättä, niin kyllä mun mielestä on silloin fiksuinta tehdä vähän sitä hauberia ja vatsoja tmsvähän kevyemmin, ja katselee sitä heavy-duty-mavetreeniä sitten huomenna uudestaan.

Voihan sitä ilman ohjelmaakin treenata jos tietää mitä tekee. Ohjelma on sama ku suunnitelma siitä mitä sitä tekee. Jotkut pystyy kehittymään ilman sitä ja jotkut ei. Ilman varsinaista ohjelmaa treenatessa paljon auttaa silti ku jo etukäteen miettii, mitä sitä tekee ja mitä liikkeitä. Eikä vaan haahuile kuin tuuliviiri siellä salilla. Vuosia kun siellä salilla on treenannu niin jo muistaa ulkoa omat treenipainot ja toistot ja kaikki vaikka viikon takaa sen suurempia vihkoja. Melkein väistämättä sitä kehitystä syntyy, kun pyrkii tekemään aina kovemmilla painoilla, tekee enempi toistoja ja nostaa muuten vaan intensiteettiä tehokeinoin. Ruokaa ja lepoa unohtamatta.

Itelläkin pelkät raamit, että mitä pitäisi milläkin kerralla salilla tehdä. Esimerkiksi että treenijako on yläkroppa/alakroppa, mutta liikkeet, sarja ja toistomäärät saatan vetäistä hatusta.

Jos on riittävästi tietämystä treenaamisesta niin pystyy ihan hyvin tehdä noinkin.

Perheellisellä ei kovin tarkkaa ohjelmaa edes voi olla, ainakaan sellaista jossa olisi päivät lyöty lukkoon.

Jonkinlainen ohjelmarunko auttaa ainakin minulla. Jos tuntuu siltä, en menekään sen mukaan, mutta on kumminkin tiedossa mitä teen; ei siis tarvitse salilla arpoa mitä lähtee tekemään. Olen yrittänyt jotain miniohjelmia: Päätän vaikka tehdä 3x8 toistoa painolla X, ja lisätä 2½ kg niin pitkään kuin menee, ja siirtyä sitten tekemään 3x5 ja nostaa edelleen painoa. Sillä saa kumminkin ihan mukavasti edistystä aikaan.

Kokemusta salista on karvaa vaille vuosi, joten voi olla ettei tämä pidemmän päälle minulla toimi.

Itsellä täytyy olla valmis ohjelma, missä tietyt liikkeet kiertää ja kaikki merkataan paperille. Mikään ei oo vittumaisempaa kun se, että huomaa miettineensä koko päivän että mitä tekee kun menee salille.

Mitä vähemmän salihommat mielessä sen parempi. Jää aikaa johonkin fiksumpaan.

Itse aina päätän millä jaolla teen treenit tietyn ajan ja salilla sitten päätän mitä liikkeitä teen ihan fiiliksen mukaan. Sarjapainot eivät niin nopeasti kasva että niitä ehtisi unohtaa. Suurin osa liikkeistä tietysti on aina samoja isoja liikkeitä, mutta apuliikkeillä(ja joskus pääliikkeilläkin) saa treeniin kivaa vaihtelua ja oppii uutta. Monesti huomaa miten jotkut lihakset on aivan kuolleet treenin päätteeksi kun on vaihtanut liikkeen toiseen.

Mulla on muuten ilman tarkkaa ohjelmaa vaikeuksia eniten tuottanut se, että tulee helposti treenattua liikaa. Treenin lopussa pumppia havitellessa tulee usein sellainen fiilis että "Jos vielä vaikka pari sarjaa tota ja tota.." ja sitten sen huomaa seuraavalla kerralla :D

Mulla on muuten ilman tarkkaa ohjelmaa vaikeuksia eniten tuottanut se, että tulee helposti treenattua liikaa. Treenin lopussa pumppia havitellessa tulee usein sellainen fiilis että "Jos vielä vaikka pari sarjaa tota ja tota.." ja sitten sen huomaa seuraavalla kerralla :D

Eihän liikaa voi treenata jos ei ole pakkikselta kopioitua treeniohjelmaa :)

Eliittipainonnostajista eräässä testissä n.11% vastasi hyvin siihen että liikkeitä vaihdetaan joka treeniin.
Kuinka moni täältä kuuluu tuohon prosenttiin?

Järkeä käteen, kannattaa ensin tulla tehokkaammaksi siinä mitä tekee ja sitten vaihtaa.
Keho tarvitsee aikaa jotta voi sopeutua ympäristöön, eli tässä tapauksessa harjoitusvasteeseen.
Liikaa vaihtelua niin keho ei tiedä mihin sopeutua.

Fiiliksen mukaan vedellään, jos perusjako ja perusliikkeet mutta sitte fiiliksen mukaan tulee päätettyä että tekeekö esim kulmasoutua vai alataljaa tai pec deckiä vai ristikkäistaljaa rinnalle.

Paremmin toiminu kun kiinteä ohjelma itellä.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Eliittipainonnostajista eräässä testissä n.11% vastasi hyvin siihen että liikkeitä vaihdetaan joka treeniin.
Kuinka moni täältä kuuluu tuohon prosenttiin?
Mutta mites näin ihan kehonrakennuksen näkökulmasta.? Esimerkiksi mitä Hulkin blogia gym-spacessa olen seurannut nyt jonkin aikaa, niin kymmeniä, jopa satoja erilaisia liikkeitä kierrätetään treenien välillä.

Hyvä että saadaan vastaankin mielipiteitä ja keskustelua.

2-4 jakoisella tulee treenattua fiiliksen mukaan + kiertoharjoittelut ja bodypump. Riippu vähän töistäkin. Yövuoroviikoilla hissumpaa treenien kanssa. Liikkeitä kierrätän aika usein, selkä ja olkapäät sanelee kans mitä liikkeitä tehdään ja millä painolla.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom