Olin tunnistavinani itseni tuosta aloituspostin tuomarista, joka nussii pilkuntarkasti aloittelijoiden ohjelmia ja laittaa "patinkasvatuskertoimet" kuntoon ja oman näkemyksen mukaisiksi. Itse kuulun orjallisen ohjelman noudattajien leiriin koska olen saanut sillä tavalla parhaiten kehitystä aikaan, ja omaan kokemukseen vedoten on tietysti helppo neuvoa muita.
Progression helppo seuraaminen ja toteuttaminen on sanottu jo monta kertaa perusteluna tarkalle ohjelmalle, jossa on määritelty sarjat ja toistot numerolleen tarkasti. Tästä hyötyy paitsi aloittelija, myös pidempään treenannut, jolla ne 2,5kg:n lisäykset eivät ole ihan niin tiheässä. Ilman ohjelmaakin treenaava voi totta kai pitää kirjaa sarjapainosta.
Ilman ohjelmaa treenavat perustelevat omaa linjaansa vaihtelulla, mutta myös tarkalla nusnus-ohjelmalla treenaava pitää vaihtelusta huolen määrittelemällä kiertävän aikataulun toistomäärien kierrolle, liikkeiden vaihtelulle, teho-/volyymitreenien vuorottelulle sekä ohjelman jaon vaihtamiselle.
Eli kuten nähtiin, niin molemmilla tavoilla voi kehittyä kunhan huolehtii progressiosta ja vaihtelusta. Summa summarum henk.koht. mieltymyksistä ja tyylistä kiinni.