Olin joskus kauan sitten etsinyt tietoa näistä ei-niin-toivotuista kotieläimistä, kuten faaraomuurahaisista ja sokeritoukista, ja törmäsin
kirjaskorpioniin. Kuinkas sattuikaan, seuraavana päivänä pongasin ko. otuksen suihkuverhostani. Oli aika veikeän näköinen. Onneksi tiesin mikä ötökkä oli kyseessä, muuten ois voinu säikähtää vähän enemmän.
Mulla oli joskus tässäkin ketjussa mainittu
chilean rose tarantula, veli osti sen ja jätti sen mulle kun muutti pois. Muistan miten jännää oli katella kun se söi. Käytiin ulkoa metsästämässä elävä heinäsirkka ja heitettiin se hämiksen terraarioon. Ei uskoisi kuinka nopea tollanen kämmenen kokoinen hämähäkki voi olla kun se hyökkää jonkun kimppuun. Hämähäkkien myrkkyhän lamauttaa uhrin ja muuttaa sen sisuskalut nestemäiseksi, jotta se on helpompi syödä. Se haukkas sirkkaa, piti sitä hetken aikaa siinä kiinni ja alkoi sit niillä kahdella isolla hampaalla tunkemaan sitä sirkkaa suuhun. Sen huomas ihan selkeästi kun se sirkka muuttui sellaseks löysemmäksi...
Mulla oli pari kertaa toi hämis kädessäkin. En varsinaisesti pelänny sitä, mut oli se kyl vähän iljettävä... Kerran otin sen käteen kun mulla oli villapaita päällä. Hämis käveli hihalle, ja koska niillä on jalkojen päässä sellaiset koukut joilla ne tarraa alustaan kiinni, niin arvaahan sen miten siinä kävi. Koitin saada hämistä irti hihasta ja hämis alkoi JUOSTA hihaa ylöspäin.
Paniikkireaktio -> laitoin silmät kiinni ja jäykistyin paikalleni odottaen jalkojen karvaista hipelyä naamallani. Hetken päästä avasin silmät, ja hämistä ei näkynyt missään. Ei päässä, ei hihalla, ei missään. Katsoin peilistä selkäpuolelle, ja se jökötti keskellä mun selkää. En uskaltanut alkaa ottamaan paitaa pois, koska jos hämähäkki putoaa korkealta sen perä saattaa haljeta ja se kuolee siihen. Ketään ei ollut kotona joten en voinut pyytää apua. Keksin sit ottaa sellasen muovitörpön ja laittaa sen hämiksen päälle ja sillä siirsin sen paidan etupuolelle :D
Tiesittekö muuten että hämiksillä ei ole lihaksia, vaan että ne liikuttaa raajojaan verenpaineella? Tarantulan veri on muuten sinistä.
Tulipas pitkä postaus.. :D