Olen just valmistuva kosmetologi, ja ajattelinpa tarjota oman näkemykseni.
Mun veljellä on ollut pinnalta ihan hilseilevä, epäpuhdas ja kirjava iho. Välillä sille tuli niin kamalia patteja sinne "kuoren" alle, että ittellekin teki kipeää katsoa. Kun opintojani oli jatkunut jo hyvän aikaa, se suostui ekaan ihonpuhdistukseen ja silloin tällöin oon sille niitä tehnyt. alkuun se ei mun neuvoja kuunnellut, ja harmitti sen puolesta, mutta nytten sen iho on ihan hyvän näköinen ja se on säännölllisellä hoidolla saanut sen tasaisen väriseks :kippis1:
neuvoin sille just puhdistuksen, mikä on kaiken a ja o, kuorinnan, mikä pehmittää pinnan ja tasottaa epäpuhtauksia sekä kosteusvoiteen, mikä pitää pinnan pehmeänä niin että iho pystyy toimimaan kunnolla. jos tappelee ihonsa kanssa, ei kannata yhtään epäröidä mennä kosmetologille. ihan normimiehet käy nykyään yllättävän paljon..:D puhdistustuotteen ja muiden valinnassa kosmetologi on ihan ykkösapu ja kosmetologin ammattietiikkaan kuuluu toimia hygieenisesti ja vastuullisesti, joten ei niitä tulehduksia tarvi pelätä. allergiat kuuluu kartoittaa siinä heti ensiksi.
jos ihon pinta on karhea, ultraäänipuhdistus kuten scrubber on ihan ykkönen, tai sitten uusi hjeronymos-hoito, mikä on tosi hyvä!! perinteistä ihonpuhdistusta en juuri suosittele, kun on tarjolla paljon parempia ja mukavempiakin hoitoja. esim. just scrubber on kivuton ihonpuhdistus, josta iho jää tosi rauhallisen väriseks ja hyväksi. toinen hyvä on mikrokuorinta.
ruuan puoleen olis tärkeää kosteuttaa ihoa tarpeeks sisältä juomalla riittävästi vettä, ja esim. avokadosta, banaaneista ja porkkanoista saa tosi paljon iholle tärkeitä vitamiineja, siis E, B ja A vitamiineja. ei kannata yhtään vähätellä iho- ongelmiaan vaan niihin pitää hakea apua kun yhtään tuntuu että sitä tarvitsee. kosmetologilta kannattaa kanssa paljon kysellä, sieltä ne parhaat ohjeet ja vinkit tulee. esimerkiksi oikeanlainen kosteusvoide on yllättävän oleellinen juttu just sen ihonvärin tasaisuuden kannaltakin.. äh tästä tulee sekavaa höpötystä kun yrittää pieneen tilaan saada maksimimäärän infoa..