Iän vaikutus treenikuntoon

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tarkoitus oli herättää ajatusta tällä viestiketjulla, ja saada näkemystä kokeneemmilta treenaajilta.

Luulen, että kait se tämä elämän tyyli vie vähän asioita eri suuntaan. Reissutyö ja kolomenkympin kriisi, jota en tunnusta ollenkaan edes olemassa. Ellei se vaan alitajunnassa kummittele.

Varmaan se johtuu myös siitä, että pitäisi saada kipinää salille jostakin vaikka olen yrittänyt monia eri treenimetodeja käyttää hyväksi. Ei pelkästään mitään Arskan kultasta kutosta vaan ihan myös pyramidia, heavy dutyä, erilaisia tiputussarjoja yms.

Luulen, että sitä on varmaan loman tarpeessa salilta ja pitäis tulla takaisin pidemmän tauon jälkeen.

Reilu 3 kymppisenä nostin 3kk 15x120kg penkistä. Nyt lähempänä 50 vuotta meni huolimatta lihasmuistista lähes 6 kk päästä lähes samaan kuntoon. Kyllä iällä on iso merkitys.

Hyvin nuo kulkee treenit, vajaa viiskymppinen olen itekkin. Pikkuhiljaa tulee lihasmassaa lisää. Sillon kun olin vielä reilu kolmekymppinen, niin ei tullut edes treenattua. :)
btw. miten tulikaan jostain mieleen Fingerpori? :D

Tähän täytyy tarttua.
Väität siis, että 30v. _kolmen_ kuukauden treenillä penkki nousi 15x120kg? Eli lähtötasot oli jotain 160kg ykkönen?
Vai tarkoititko sittenkin, että kolmikymppisenä lihasmuistilla tuon saavuttamiseen tietystä lähtötasosta meni 3kk, ja että samasta lähtötasosta meni 50v. se 6kk?

Sillä eihän nuo ylipäätään ole mitenkään vertailukelpoisia asioita, kyllähän tuohon vaikuttaa varmasti enemmän treeni, sekä sen ulkopuoliset asiat huomattavasti enemmän kuin ikä.

Eli nostin 3:ssa kuukaudessa 90--tuohon 15x120 kg (+30 vuotiaana) vedon takia, jonkä lopulta hävisin kun loukkasin kapakassa käteni?!:face:. Piti saada 4kk:ssa 150 kg penkistä. Todellinen kunto ei ollut sama, mitä tuo sarja 15x120kg antaisi ymmärtää...suurin paino jonka nostin oli pyramidin ykkönen 135 kg. Ja nyt olen nostanut 140kg viime elokuun lopulta lähtien....todellinen kunto on nyt about 150 kg.

Kyllä tuo ikääntyminen vaikuttaa....

:hyper:

- - - Updated - - -

Tähän täytyy tarttua.
Väität siis, että 30v. _kolmen_ kuukauden treenillä penkki nousi 15x120kg? Eli lähtötasot oli jotain 160kg ykkönen?
Vai tarkoititko sittenkin, että kolmikymppisenä lihasmuistilla tuon saavuttamiseen tietystä lähtötasosta meni 3kk, ja että samasta lähtötasosta meni 50v. se 6kk?

Sillä eihän nuo ylipäätään ole mitenkään vertailukelpoisia asioita, kyllähän tuohon vaikuttaa varmasti enemmän treeni, sekä sen ulkopuoliset asiat huomattavasti enemmän kuin ikä.

Eli nostin 3:ssa kuukaudessa 90--tuohon 15x120 kg (+30 vuotiaana) vedon takia, jonkä lopulta hävisin kun loukkasin kapakassa käteni?!:face:. Piti saada 4kk:ssa 150 kg penkistä. Todellinen kunto ei ollut sama, mitä tuo sarja 15x120kg antaisi ymmärtää...suurin paino jonka nostin oli pyramidin ykkönen 135 kg. Ja nyt olen nostanut 140kg viime elokuun lopulta lähtien....todellinen kunto on nyt about 150 kg.

Kyllä tuo ikääntyminen vaikuttaa....

Noh, wattu. Rupesin vasta tässä 27 vuotiaana harrastamaan salia... No ei tarvi ku 3 vuotta nii sit sekin on turhaa :) säästää taas rahaa ja kaikkee.

Sen on huomannut, että vanhemmiten treeneistä on tullut tehokkaampia. Se ilmenee siten, että treenien jälkeen palautuminen kestää kauemmin.

Kyllä yli neljäkymppisena on mahdollisuus olla elämänsä kovimmassa kunnossa, näin se menee vaikka olisi aloittanut kaksikymppisenäkin, jos ei ole heti nuorena vetänyt päälle hirmu kuureja ja polttanut kroppaa loppuun.

Luulen, että sitä on varmaan loman tarpeessa salilta ja pitäis tulla takaisin pidemmän tauon jälkeen.

Suosittelen. Pidin 15 vuotta taukoa ja kun palasin salille, kehitys oli alkuun todella huimaa. Voimatasot palasivat n. 3 kk treenin jälkeen samalle tasolle missä ne olivat olleet 15 vuotta sitten. Siinä välillä en salilla käynyt enkä harrastanut muutakaan voimailua paitsi mitä nyt töissä tulee fyysistä rasitusta. Lähtötaso oli kyllä kauhea, hyvä kun kehtasi niitä painoja nostella muiden nähden :) mutta kyllä se siitä sitten nousi melkeinpä joka treenissä. Ei sitä taukoa tosin 15 vuotta tarvitse pitää :D mutta esimerkki, että ei pidemmän tauonkaan jälkeen tarvitse kauan tehdä töitä, että saavuttaisi taas saman tason miltä lopetti.

Ainakin palautuminen hidastuu mitä enemmän ikää ja lihaksia. Isot lihakset ja vanha ihminen niin tarvitsee melkein yhden extralevon viikkoon. Moni yli 40v kaveri tuntuu myös treenaavan enemmän pumppaamalla ja tuntumalla kuin nuoremmat kolmikymppiset.

Itse treenaan vielä kovaa ja suht täysillä mutta huomaa että tarvitsee kevennyksiä ja vajaita sarjoja sopivin välein.

Taisi salituloksien perusteella kovin kunto ajoittua johonkin 17-19v haarukkaan. Nyt tuntuu ettei samoihin lukuihin pääse vaikka hommasta "pitäisi" tietää paljon enemmän. Ehkä ei ole vain kovuutta enää vääntää niitä viimeisiä toistoja mitä kehitys vaatisi. Mielellään jättää vähän toistoja varastoon. Tosin säästeliäästi treenaamallakin tuntuu että kevyitä viikkoja saisi pitää joka välissä kun tulokset hiipuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täytän tänä vuonna 33w ja olen kovemmassa kunnossa kuin ikinä aiemmin. 3vuotta salia takana ja tohdin kenetkä tahansa 20-vuotiaan haastaa muutaman tunnin salitreenille. Olen harrastanut 4jakoisella ohjelmalla alusta asti ja välinnä tehnyt myös 6jakoisella. Supersarjoja teen joka kerta, koska yhden sarjan touhut ei tunnu menevän perille.

Paremmin tuntuu punttikulkevan nyt lähes nelikymppisenä kuin nuorena. Ainoa että palautuminen on hitaampaa ja jonninmoista kremppaa ja kolotusta on enemmän. Kehonhuoltoon, liikkumiseen ja liikkuvuuteen kannattaa satsata. Parikymppisenä noilla ei tuntunut olevan mitään merkitystä mutta nyt on.

urheilujuomaan kannattaa satsata etenkin kun ikään tulee. Kunnon urheilujuoma treenin aikana auttaa jaksamaan. Junnunna mentiin veden voimalla, mutta nyt oon huomannut selkeän hyödyn noista hiilareista reenin aikana.

Oon nyt tarkalleen ottaen 38v, ja täytyy myöntää, että suurimman osan ikätovereista juttelema krampit, palautumisen heikkous, yms. eivät kyllä omalla kohdallani toteudu. Esimerkiksi viime viikolla 8 päivän jaksossa oli yhteensä n. 16,5h liikuntaa; sisältäen n. 100km pyöräilyä, jokapäiväisen salitreenin, ja pientä kotijunppaa. Venyttelyä en edelleenkään harrasta, vaan yritän pitää liikeradat auki reenin avulla, ja hyvin tuntuu toimivan. Tietysti treenitapa on nykyään erilainen, esim. salikerralla voi olla että penkki, kyykky tms. pääliikettä tehdään vain 3-5 sarjaa, sitten sama toistuu 2-3 muun ruumiinosan kohdalla, piippuun ei vedetä vaan maksimeita haetaan, ja apuliikkeissä sitten väsytystä ja/tai toistoa lisää. Samaa lihasryhmää kuormitetaan taas lujaa 2-3 vrk palautumisen perään, eli yltympäri kroppaa usein, mutta vähemmän kerralla, ja pumppeja ei haeta.

Mitään ylikunto-oireita, jaksamisen loppumisia, tai ylimääräisiä vammoja ei ole esiintynyt tässä reilun vuoden tehosetin aikana, kehitys on kyllä ollut hurjaa. Nyt pidin lepopäivän maanantaina, ja eilen kävin juoksentelemassa, ja ei kyllä painanut jalat yhtään ylimääräistä.

Tietysti henkilökohtaista tämä, mutta näin omakohtaisesti ihmettelen, että tässä 40 nurkilla alkaa porukka jo olla ihan rempassa? Ehkä osin johtuu siitä, että reeniini on todella monipuolista, ja säännöllistä ohjelmaa ei ole eikä tule. Liikuntamuodot vaihtelee kahvakuulan, pyöräilyn, salitreenin, juoksun, tabatan ja muun jumpan välillä.

Lisäravinteita en käytä kuin D-vitamiinia (60-100mg/d) säännöllisesti, ja beta-alaniinia säännöllisen epäsäännöllisesti. Näin D-vitamiiniuskovaisena sitä tietysti suosittelen lämpimästi kaikille ikätovereille, tiedä vaikka se olisi ihmelääke ja tekisi allekirjoittanutta yrittäneestä teräsvaarin vielä joskus :D

Oon nyt tarkalleen ottaen 38v, ja täytyy myöntää, että suurimman osan ikätovereista juttelema krampit, palautumisen heikkous, yms. eivät kyllä omalla kohdallani toteudu.

No omalla kohdalla ainakin suuri osa noista loukkaantumisista oli muhinut jo pitemmän aikaan. Olkapää, polvi ja selkä nyt vaan sattuivat kaikki prakaamaan vajaan vuoden sisään, kun olin täyttänyt 30v. Toinen polvi oli hajonnut jo pari vuotta aikaisemmin. Aloitin liikunnan aktiiviharrastamisen vasta joskus 22 vuotiaana, joten yhtä hyvin näitä vammoja olisi voinut olla paljon nuorempana jo, jos olisi aloittanut esim. punttaamisen vaikka 16 vuotiaana.

Oma viisi senttiä eli 35 v. lasissa ja voimanostoa treenaan. Treenitaustaa on noin 15 vuotta ja kehitys on tällä hetkellä kovempaa kuin vuosiin. Oman kuolevaisuuteni olen toki tiedostanut ja ykkösenä kehityksen kannalta pidän itseni terveenä pitämistä. Treeneissä tehdään pääasiassa vain teknisesti nättejä nostoja. Treenipainoja ei lyödä lukkoon etukäteen vaan katsotaan päivän kunnon mukaan. Tämä ei tietenkään tarkoita, että jotenkin kevyesti treenattaisiin. Usein on kyykkytreenin jälkeen rekan alle jäänyt olo, eikä kymmenen vuoden takainen minä pysyisi vauhdissa mukana. Kunnon lämmittelyt ovat aina olleet ohjelmassa sekä venyttelyt treenin jälkeen (no, joskus hiukan lipsuu jälkimmäisestä). Hieronnassa käyn myös säännöllisesti.

Eli ikä ei ainakaan tällä hetkellä haittaa. Korvien välistä ne rajat löytyy.

Itse olin kaikista vahvimmillani siinä kolmenkympin hujakoilla. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin olen noin 95% yhtä vahva mutta se vaatii aika kovaa treenaamista ja sen, että joka paikkaa sattuu ja kolottaa joka päivä.

Huomaan iän siitä, että palautuminen on hitaampaa. Toki parikymppisenä oli enemmän resursseja kuten aikaa, käyttää palautumiseen ja rentoutumiseen, kun ei ollut perhettä. Toisaalta, enpä varmaan juuri kuunnellut kroppaani, painuin lenkille oli olo mikä tahansa.

36 vuotta on ikää ja kyllä tää 14-vuotiaana aloitettu punttaaminen alkaa viedä nivelistä voiton. Kroppa jaksais muuten kyllä, muttei pysty. Polvet ja olkapäät on aika lopussa. Ja kun dynaamisuus ja räjähtävyys katoaa nostamisesta niin kyllä se vaan näkyy tuloksissa. "Sukkasillaan" nostaminen on perseestä voimailijalle. Suurin osa treeniajasta menee kuntouttamiseen ja vammojen "ohi" treenaamiseen. Kyllä hyvänä päivänä sitä ollaan vielä yli 90% kunnossa parhaasta maksimivoimatasosta.

älkää olko noin ehdottomia, eiks tän lajin pitäis olla hauskaa.
ei se tarkoita että on epäonnistunut ihmisenä jos 50 v ei nouse enää 150 kg penkistä.
totuus on se että ihminen vanhenee ja lopulta kuolee ja kai tähän lajiin liittyy jonkinlainen "ikuisen nuoruuden" ja elinvoiman tavoittelu.
itse 20-28 v punnertelin ja harrastin lähinnä aerobisia lajeja + rumpujen soittoa. tuolloin painoin 75 kg ja nostin hädin tuskin 80 kg penkistä.
ei kannata verrata itseään geneettisesti lahjakkaisiin...

oikea punttitreeni alkoi vasta siinä 28 v hujakoilla ja kyllähän nuo tulokset (ja kehonpaino) on nousset jonkunverran. kohta 31 v.
jotkuhan sanoo että 30-40 v on se aika milloin ihminen on fyysisesti ja henkisesti parhaimmillaan... sitä odotellessa :D

pakko kyllä sanoo että tässä kolmen kympin tienoolla on tullut jos jonkinnäköistä fyysistä vaivaa =D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom