Hyvinkään ampumatapaus

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun on esitetty, että pitäisi saada enemmän määrärahoja ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön jne. niin miten se käytännössä menisi? Pitäisikö alkaa kyttäämään potentiaalisia ammuskelijoita? Eikös nämä koulusurmaajat ja breivikit ole aika samantyylistä porukkaa.

Kyllähän se on niin että ihminen tappaa vaikka paljain käsin jos haluaa.

No ei kyllä tapa. Eikä se veitselläkään tappaminen ole helppoa. Itseasiassa ei se tuliaseillakaan ole niin piece of cake kuin voisi luulla, varsinkaan heikkotehoisilla. Eikä varsinkaan selvinpäin, vaikka kyseinen jannu taisi olla jurrissa.

IMO yksi is syy näille tapauksille on, että nykyään rehellistä nyrkkitappelua/painiskelua ei arvosteta kuten ennen. Ennen tapeltiin/vedettiin rehellisesti turpaan, jos joku kiusasi, tai muuten vaan paine kasvoi päässä liian suureksi. Nykyyän tulee vaan paskaa niskaan joka taholta jos antaa jollekin kusipäälle "the big lessonin". Kun kerran mitään välimallia ei tueta, poispääsy toivottomasta tilanteesta näyttää monelle olevan ääriratkaisut, itsemurha tai massamurha.

Tuliaseiden kieltämisestä; vaikka itse olen paljaskäsi-/veitsitappelija, ratkaisu ei ole mielestäni ole ruutiaseiden kieltäminen, vaan niiden täydellinen vapauttaminen! Vaikka tässä tapuksessa ei oikein olisi nekään pelastanut, paitsi jos sattuisi mukana olemaan joku tyylin AK-47. Mutta aikaisemmissa (ja tulevissa) kouluampumisissa jos joku olisi vetänyt aseen esiin, niin hän olisi korkeintaan saanut aikaan 1-2 laukausta kunnes olisi jo itse tullut ammutuksi seulaksi monesta eri piipusta.

Nyt kun on esitetty, että pitäisi saada enemmän määrärahoja ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhön jne. niin miten se käytännössä menisi? Pitäisikö alkaa kyttäämään potentiaalisia ammuskelijoita? Eikös nämä koulusurmaajat ja breivikit ole aika samantyylistä porukkaa.

En tajua miten tuollaiset voisi erottaa katukuvasta. Pitäisikö valtion järjestää jokaiselle pakollinen psykiatrin visiitti kerran vuodessa että seulotaan selkeät tapaukset pois? Psykopaatithan vedättää ammattilaisiakin, joten ne ei kiinni jää.

Mutta aikaisemmissa (ja tulevissa) kouluampumisissa jos joku olisi vetänyt aseen esiin, niin hän olisi korkeintaan saanut aikaan 1-2 laukausta kunnes olisi jo itse tullut ammutuksi seulaksi monesta eri piipusta.

Ehheh. Se oiskin ratkaisu, kun kaikilla yläasteikäisillä olisi omat mutkat mukana koulussa. :hyvä:

Tuliaseiden kieltämisestä; vaikka itse olen paljaskäsi-/veitsitappelija, ratkaisu ei ole mielestäni ole ruutiaseiden kieltäminen, vaan niiden täydellinen vapauttaminen!

ooksää ny ihan tosissas?
mietippä kuinka paljon näitä hetken mielijohteesta ampumistapauksia tulee tämän takia lisää...
veikkaan että moni näistä joksenkin kiusatuista nuorista tarttuis siihen aseeseen jos se olis siinä pöydän vierellä.
aseisiin suht vaikea pääsy on kuitenki oman veikkauksen mukaan säästäny lukemattoman monen ihmishengen.

saattaa joku kiusattu olla kiusauksen jäljiltä niin helvetin vihanen että lähtee kostaan sitä tällä aseellaan ilman sen kummemmin ajattelematta seurauksia.
kaikki tekee asioita helvetin vihasena mitä normaalisti ei tekis toiset toisessa mittakaavassa toiset toisessa..

Suomalaisessa kulttuurissa on ongelmana, se että sotaveteraaneja kuten Simo Häyhää idolisoidaan ja häiriityneet ottavat näistä murhaajista mallia.
Sivistysmaissa kuten Saksassa sotilaita halveksutaan ja lapsille opetaan ettei sotimisessa ole mitään hienoa.

Täällä on pakko käydä armeija joka varmasti joillakin henkiöillä vain lisää tai aiheuttaa näitä ihannointeja sotaa kohtaan.

Tässä ketjussa on ollut yllättävän paljon aikuisten ihmisten kitinää aseista ja muusta paskasta ilman että on keskusteltu itse asiasta.

Tässä ketjussa on ollut yllättävän paljon aikuisten ihmisten kitinää aseista ja muusta paskasta ilman että on keskusteltu itse asiasta.

ja mielestäs ei siis oo tärkeetä miettiä miten tällästä voi estää tapahtumasta? kuuluu ainakin omasta mielestä aiheeseen aika hyvin.

ja mielestäs ei siis oo tärkeetä miettiä miten tällästä voi estää tapahtumasta? kuuluu ainakin omasta mielestä aiheeseen aika hyvin.

No mutta kun tämä ei liity itse tapaukseen vaan siihen että molemmat vetää samoja vitun mantroja mitä sanotaan joka kerta kun jotain vastaavaa tapahtuu.

Olen seurannut näitä keskusteluja muiltakin foorumeilta ja pakkotoiston kirjoittajat näyttävät harvinaisen typeriltä tässä vertailussa.

No mutta kun tämä ei liity itse tapaukseen vaan siihen että molemmat vetää samoja vitun mantroja mitä sanotaan joka kerta kun jotain vastaavaa tapahtuu.

Olen seurannut näitä keskusteluja muiltakin foorumeilta ja pakkotoiston kirjoittajat näyttävät harvinaisen typeriltä tässä vertailussa.

no eiköhän nyt jokainen ihminen itse osaa avata niillä kätösillään iltalehden/sanomien sivun ja katsoo mitä siellä on tapahtunu?

Tiedätkö sä edes mitä sana keskustella tarkoittaa?

keskustelu menis sun "säännöillä" kutakuinkin näin.
"jaa näköjään jätkä ollu viettämässä kavereiden kanssa iltaa ja sitten lähtenyt ammuskeleen." - "joo katoin kanssa samaa aika kylmäpäistä" - "joo no mitäpä tohon lisäämään"
miten vitussa keskustelet siitä jos siihen ei saa kuulua mietteitä miten nää voitais ennalta ehkästä? mistä vitusta täällä sit pitäis keskustella? siitä miten paljon se on nauranu kavereidensa kanssa vähän ennen ku tää tapahtu?

Mihin tutkimukseen perustat väitteesi? Miten siinä on määritelty normaali ja miten on mitattu halut?

Kysymystä ei oltu esitetty minulle, mutta vastaan silti. Ei viittaa varmaankaan mihinkään tutkimukseen vaan ihan yleiseen elämänkokemukseen. Yleisesti ottaen ihmiset, jotka harrastaa metsästystä tai jotain sotapelejä ei mene ampumaan oikeasti ihmisiä kaupungille. Tälläisista ihmisistä vois käyttää mielestäni sanaa normaali. Kaikkia juttuja ei nyt vain tarvitse tutkimuksilla perustella vaan ihan maalaisjärjellä.

Pitääkö mielestäsi väittämät keskustelupalstoilla perustua johonkin tutkimukseen?

keskustelu menis sun "säännöillä" kutakuinkin näin.
"jaa näköjään jätkä ollu viettämässä kavereiden kanssa iltaa ja sitten lähtenyt ammuskeleen." - "joo katoin kanssa samaa aika kylmäpäistä" - "joo no mitäpä tohon lisäämään"
miten vitussa keskustelet siitä jos siihen ei saa kuulua mietteitä miten nää voitais ennalta ehkästä? mistä vitusta täällä sit pitäis keskustella? siitä miten paljon se on nauranu kavereidensa kanssa vähän ennen ku tää tapahtu?
No tässä pari esimerkkiä spekulointi tapahtumien motiiveista, pohdintoja siitä ketä hän on ampunut ja onko hänellä mahdollisesti jotain yhteyksiä näihin henkilöihin ja vaikkapa viranomaisten toiminta tälläisessä erikoistilanteessa. Yleensä keskustelu tälläsissä asioissa on todella paljon spekulointia eikä turhaa itkua niinkuin tämä ketju on ollut.

Ei viittaa varmaankaan mihinkään tutkimukseen vaan ihan yleiseen elämänkokemukseen. Yleisesti ottaen ihmiset, jotka harrastaa metsästystä tai jotain sotapelejä ei mene ampumaan oikeasti ihmisiä kaupungille. Tälläisista ihmisistä vois käyttää mielestäni sanaa normaali. Kaikkia juttuja ei nyt vain tarvitse tutkimuksilla perustella vaan ihan maalaisjärjellä.

Pitääkö mielestäsi väittämät keskustelupalstoilla perustua johonkin tutkimukseen?

Oma elämänkokemus on myös tutkimus. Se on vain huonosti dokumentoitu ja vinoutunut. Yleisesti ottaen ihmiset eivät ammu toisiaan piste. On hyvin harvinaista mennä ampumaan muita oli sitten metsästäjä tai ei. Koska se on hyvin harvinaista, niin siksi sitä on vaikea päätellä ilman matemaattista analyysiä pelkällä tuntemuksella.

Kun määrittelet ihmisen normaaliksi sen perusteella, että se tekee normaaleja asioita, niin et voi silloin ennustaa mitään, koska kyseessä on vain kehäpäätelmä. Ennen ampumistaan tuo tyyppi ei ollut ampunut ketään, joten sun määritelmän mukaan normaali jamppa ja normaali jamppa meni ampumaan, joten alkuperäinen väite on väistämättä väärä.

Kaikkien väittämien ei tarvitse perustua suoraan tutkimuksiin, mutta jokaisen väittämän pitää perustua faktoihin ja logiikkaan.

Tämä on kyllä helvetin pelottavaa... Vähän aiheesta karkaa kenties, mutta itsellä tuttavapiirissä on viimeisen kuluneen vuoden aikana sattunut pari itsemurhaa, joissa kummatkin itsensä tappaneet ovat olleet ihan normaaleja, sosiaalisia nuoria, joilla on ollut ns. elämä hallussa (siis työ/opiskelu, selvä suunta tulevaisuudelle). Pään sisällä on sitten ollut jotain sitten vialla, sillä ulospäin tosiaan kaikki näytti ihan todella hyvältä ja valoisalta.

Samanlaiselta tuo Hyvinkään tappajakin kaiken kuuleman perusteella vaikuttaa, vaikka päättikin itsensä sijaan mennä lahtamaan muita ihmisiä. Mielessä vain pyörii tällä hetkellä tuon Hyvinkään tapauksen ja tuttavapiirin itsemurhien jälkeen kysymykset, Miksi sekä mikä ajaa nuoret tämänkaltaisiin ratkaisuihin :/

Normaaleja ulospäin koska täällä ei saa olla erilainen.

ooksää ny ihan tosissas?
mietippä kuinka paljon näitä hetken mielijohteesta ampumistapauksia tulee tämän takia lisää...
veikkaan että moni näistä joksenkin kiusatuista nuorista tarttuis siihen aseeseen jos se olis siinä pöydän vierellä.
aseisiin suht vaikea pääsy on kuitenki oman veikkauksen mukaan säästäny lukemattoman monen ihmishengen.

saattaa joku kiusattu olla kiusauksen jäljiltä niin helvetin vihanen että lähtee kostaan sitä tällä aseellaan ilman sen kummemmin ajattelematta seurauksia.
kaikki tekee asioita helvetin vihasena mitä normaalisti ei tekis toiset toisessa mittakaavassa toiset toisessa..

Suomessa on vakilukuun nahden paljon enemman naita koulusurmia kuin jenkeissa jossa aseet on taysin vapaita. Mietippa sita.
Esim noi ihmiset jotka naki sen ampuvan siella katolla kerrostaloistaan.. Perussuomalainen vetaa taskustaan nokian ja alkaa video kuvaamaan kaveria kun se lahtaa ihmisia. Jenkeissa se jannu olis ehtinyt ampumaan yhden tai kaksi laukausta kun joku olisi sielta ikkunastaan ampunut sen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom