Hyviä olutmerkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Toi Hupen linkkaama saksalainen on ainut oikea savuolut. Ehkä vähän semmoinen, mihin muita savuoluita verrataan.

Hirveästi muita hyviä ei kyllä tule mieleen. Tota saksalaista on vielä kahta muutakin, joihin kannattaa tutustua, jos toi maistuu. Sit Vakka-Suomen panimolla on ihan jännä tää niiden savukataja kausiolut, mikä taitaa juurikin nyt olla hanassa halukkailla. Toi Karhun korpisavu on sen sijaan aika skeidaa.

Ja jos sen savun ei tarvitse olla niin läpitunkevaa, niin semmoinen skottiale on olemassa kuin St. Andrew's Ale, jossa on semmoinen miedohko savuinen ja tervainen ensipuraisu, jonka jälkeen tulee semmoinen ale-oluelle tyypillinen hedelmäisyys perään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Parhaat tsekkioluet? Toistaiseksi tullut otettua vaan mita hanasta tulee, eli lahinna paikallisia lagereita.

e. Starobrno, Kozel, Urquell, noita lahinna tullut nautittua dokailutarkoituksella. :D

No jos ei pidä savun mausta, niin ei varmaan kannata tota Schenkerlan savuolutta ostaa. Se voimakas savu on vähän niinku sen oluen juttu.

Mikkelleriltä on tullut ainakin hanaan savupils. Se voimakkaampi humalointi ja savuisuus oli jännä yhdistelmä. Itse kyllä tykkäsin, kun pienessä määrin kävin maistamassa.

Zone-sarja -42%
Savuaromia menee ruokaan, kaapissa majailee savuisia viskejä, mutta oluessa ei suunmukaista vielä ole tullut vastaan. Todennäköisesti liian vähän maistellut, ja se on miellyttävä juttu korjata :D

Mikäs kotimaisessa keskioluessa on niin ala-arvoista ottaen huomioon, että mitä se oluttyypiltään on, ja kenelle se on suunnattu?

Tossa vielä edelliseen liittymättä vaihteeksi positiivista uutisointia alkoholipolitiikkaan liittyen:

http://yle.fi/uutiset/olutta_ei_laimenneta_ravintolat_saavat_olla_auki_myohaan/6164618

Välillä näitä ideointeja kuunnellessa on tullut mieleen, että halutaanko koko (ravintola)toimiala tappaa näillä kiristyksillä..
Suomen isoilla panimoilla maun kusee juurikin pikahiivan käyttö ja sen verran olen prosessia nähnyt, että tätä käytetään. Esim. Useampikin saksalainen kaveri on sanonut, että pää tulee kipeäksi seuraavana päivänä, vaikka vetäisi vaan 3 meikäläisten bulkki-olutta. Normisti eivät ole tottuneet kalasta tommosta oloa saamaan. Olen itekin koittanut testata tätä väitettä ja ainakin huomannut sen, että kun välttää bulkki-kaljoja, niin seuraavana päivänä ei ole päänsärkyä pahemmin ollut (ei kovin kattava tutkimus ja toisaalta lompakko ei kiitä tästä ratkaisusta).

Newcastlea tulee nykyään juotua normikaljana ja sitten vehnäoluita makukaljoina. Vehnistä ei tosin tule erityistä suosikkia mieleen.

No jos ei pidä savun mausta, niin ei varmaan kannata tota Schenkerlan savuolutta ostaa. Se voimakas savu on vähän niinku sen oluen juttu.

Ei probis ollut savu, vaan se kinkku. :)

Entäpä BrewDogin Smokehead, Islay-tynskässä viimeistelty biwatsu? On savua!
photo.jsp

Suomen isoilla panimoilla maun kusee juurikin pikahiivan käyttö ja sen verran olen prosessia nähnyt, että tätä käytetään. Esim. Useampikin saksalainen kaveri on sanonut, että pää tulee kipeäksi seuraavana päivänä, vaikka vetäisi vaan 3 meikäläisten bulkki-olutta. Normisti eivät ole tottuneet kalasta tommosta oloa saamaan. Olen itekin koittanut testata tätä väitettä ja ainakin huomannut sen, että kun välttää bulkki-kaljoja, niin seuraavana päivänä ei ole päänsärkyä pahemmin ollut (ei kovin kattava tutkimus ja toisaalta lompakko ei kiitä tästä ratkaisusta).

Newcastlea tulee nykyään juotua normikaljana ja sitten vehnäoluita makukaljoina. Vehnistä ei tosin tule erityistä suosikkia mieleen.
Mitä tarkoitat pikahiivalla? Noin oikeasti tarkalleen? Paljonhan panimot eivät anna ulospäin juttuja oluidensa valmistukseen liittyen, mutta olen mm. Olvin tehtaalla käynyt, enkä ole missään yhteydessä kuullut puhuttavankaan "pikahiivasta". Jos nyt ei junnujen kotiviinen tekemisestä ole puhe.

Vielä tohon edelliseen liittyen, niin eihän täällä oluen makua "kusta" millään tavalla. Kotimainen vaalea lager kestää kyllä minusta vertailua ihan hyvin. Mutta pitää muistaa, että se on kuitenkin vaaleaa lageria, joten suuremmat makuelämykset kannattaa varmaan hakea jonkun muun tyylisistä oluista.

Mutta jos noita isoja panimoita haluaa jostain kritisoida, niin se on varmaan liian varman päälle pelaaminen. Tuntuu, että kun näitä oluita tehdään pelkästään isoja massoja ajatellen, niin koskaan ei saada aikaan oikeasti omaperäisiä ja maistuvia tuotteita. Tähän liittyy vielä se, että liian monesta kotimaisesta oluesta tehdään väkisin maitokauppavahvuista, kun moni tuote olisi varmasti ollut ryhdikkäämpi pikkasen korkeammalla prosentilla. Laitila näistä varmaan paras esimerkki.

Ja mitä tuohon hedarijuttuun tulee, niin jos joku saa kolmesta pullosta karjalaa hedarin aikaan, niin ennemmin syyttäisin tämän henkilökohtaisia ominaisuuksia, kuin kotimaista panimokulttuuria :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen tuli maistettua Red Seal Alea, ja nousi samantien yhdeksi suosikeistani.
341.jpg

Tulipa tätä laatua ostettua 2 putelia. On muuten maukkaan mieto. Ei se semmoinen pistävä maku puske läpi ollenkaan. Pehmeä herkku, sanoisin minä. Nam.

Taisi ostopäätöstä siivittää tämä, että olin nähnyt jonkun tätä kehuvan. Suosikiksi yltää minullakin. :)

Mitä tarkoitat pikahiivalla? Noin oikeasti tarkalleen? Paljonhan panimot eivät anna ulospäin juttuja oluidensa valmistukseen liittyen, mutta olen mm. Olvin tehtaalla käynyt, enkä ole missään yhteydessä kuullut puhuttavankaan "pikahiivasta". Jos nyt ei junnujen kotiviinen tekemisestä ole puhe.

Mun muistaakseni ainakin Koff tekee ne peruslagerit pikahiivalla.

Edit: Sitten tietenkin yksi tunnusomaisimmista piirteistä suomilagerissa on ohratärkkelyksen käyttö. Näin järjestäen kaikissa halvoissa bulkkilitkuissa.

Missähän tämmöistä infoa on ollut, kun on kyllä ohittanut mun korvani aika totaalisesti? Mutta joo, pitää varmaan maanantaina selvittää, kun jäi kiinnostamaan.

Missähän tämmöistä infoa on ollut, kun on kyllä ohittanut mun korvani aika totaalisesti? Mutta joo, pitää varmaan maanantaina selvittää, kun jäi kiinnostamaan.

Tuli käytyä pari vuotta sitten Koffin tehtaan esittelykierroksella, niin taisivat jotain tuollaista sanoa. Kyseessähän siis vain tuo peruskoffi. Onhan niillä sitten taas erikseen omat tarkoin salassa pidetyt hiivakannat esim koffin portteriin jne.

Juu, ei varmaankaan ole ainakaan lehdissä lukenut. Olen ite reissannut duunin puolesta useita kymmeniä eri alojen tehtaita läpi (suomi + keskieurooppa) ja noissa kinkereissä on tullut tavattua satoja saman henkisiä miehiä (aktiivisimpia semmonen muutamia kymmeniä). Näistä kierroksista/verkostoista on sitten tarttunut aika paljonkin tietoa eri firmojen tuotantoprosesseista. Silloin varsinkin asiat on melko uskottavalla tolalla kun kyseisten firmojen edustajat / ex-edustajat asioista omakohtaisesti mainitsee.

Kaikki esim. Sinebrychoffin pilsnerit ei varmaan pikahiivalla olekaan tehty, mutta viittaan tähän tusinatavaraan jota juodaan niin paljon kuin vaan ehditään tehdä.

Uskon edelleen, että pikahiivalla on yhteys joidenkin ihmisten juomisen jälkeiseen päänsärkyyn, mutta tän voi tietty jokainen ite kokeilla. Jos ei mitään vaivaa ole ja tykkää keppanan mausta, niin samahan se sitten on mitä kurkustaan kittaa.

Jotenkin tää nyt viittaa johonkin terminologiasekaannukseen, kun puhutaan esim. Koffin Pilsnereistä.. Niillä ei ole tällä hetkellä markkinoilla varsinaisesti yhtäkään pils-tyylistä olutta, jos tuolla termillä viitataan tuhdimpaan humalointiin perus vaalean lagerin sijaan.

^Joo, kokeiltu on. Sinuna jättäisin väliin, sanoisin että alle keskitason tuote.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom