Hyviä olutmerkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olisi sinun kannattanut hieman käyttää sitä googelia ennen kuin lähdet näsäviisastelemaan ja nolaamaan itsesi. Lager on yleisnimitys pohjahiivaoluille jollainen Kukko Pilskin on.

Aloita itsesi sivistäminen vaikkapa alla olevista linkeistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lager
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_oluttyypeistä#Pohjahiivaoluet

En tarvi nettiä, tiedän ilmankin pilsin ja lagerin erot.

Vaikka lager nimitys onkin perua saksan kielisestä varastointiin viittaavasta sanasta, ei sillä ole mitään tekemistä tämän päivän lager oluiden kanssa.

Suomalainen lager = pohjahiiva olut, alhainen katkero, helposti juotava johtuen yleensä raakaviljan käytöstä uutelähteenä maltaan lisänä. Kaikki uute ei välttämättä ole ohrasta.

Pils = Aina täysohramallas olut, korkeahko katkero.

Vrt. Kukko pils, Kukko Lager.

Olut tyypit ja niiden jaottelut ovat veteen piirrettyjä viivoja ja niistä voi ja saa kiistelläkin useasti ja pitkään.

Minulle on sinänsä sama, vaikka illalla kukko Pilsiä juodessasi hammasta purret hoet itselllesi mantraa: tämä on lageria, tämä on lageria.... Se ei sitä silti lageriksi muuta.

Kaikesta huolimatta ja juuri siksi :kippis1:

Onko pilaantuneen oluen juominen vaarallista? Ollut muovipullossa kuukauden olutta joka maistuu aika "erikoiselta". Hieman OT, anteeksi.

Itse sain joskus vahingossa vanhentuneen bissen kaupasta. Otin muutaman huikan ja ihmettelin kun maistui niin oudolta. Puolen tunnin päästä tuli hemmetin huono olo ja bisse jäi siihen. Eli tuskin se kovin hyvääkään tekee kun jotain vanha olutta rupee kiskomaan...

Itse sain joskus vahingossa vanhentuneen bissen kaupasta. Otin muutaman huikan ja ihmettelin kun maistui niin oudolta. Puolen tunnin päästä tuli hemmetin huono olo ja bisse jäi siihen. Eli tuskin se kovin hyvääkään tekee kun jotain vanha olutta rupee kiskomaan...

Kaverille kävi tolleen, kävi näytteen ottokeskuksesta näytepurkin-->olutta sisään ja lähetti sen tonne olutfirmalle (carlsberg) johonkin osotteeseen minkä oli sähköpostilla saanu. Sai tilillekin tosta vaivasta muistaakseni 20e.

edit. ei siis ollu päivämäärä vielä tullut vastaan, oli muuten vaan pilalla jostain syystä.

En tarvi nettiä, tiedän ilmankin pilsin ja lagerin erot.

Vaikka lager nimitys onkin perua saksan kielisestä varastointiin viittaavasta sanasta, ei sillä ole mitään tekemistä tämän päivän lager oluiden kanssa.

Suomalainen lager = pohjahiiva olut, alhainen katkero, helposti juotava johtuen yleensä raakaviljan käytöstä uutelähteenä maltaan lisänä. Kaikki uute ei välttämättä ole ohrasta.

Pils = Aina täysohramallas olut, korkeahko katkero.

Vrt. Kukko pils, Kukko Lager.

Olut tyypit ja niiden jaottelut ovat veteen piirrettyjä viivoja ja niistä voi ja saa kiistelläkin useasti ja pitkään.

Minulle on sinänsä sama, vaikka illalla kukko Pilsiä juodessasi hammasta purret hoet itselllesi mantraa: tämä on lageria, tämä on lageria.... Se ei sitä silti lageriksi muuta.

Kaikesta huolimatta ja juuri siksi :kippis1:

Tässä nyt on vain kyse semantiikasta. Sama asia kuin esimerkiksi konjakeissa. Kaikki konjakit ovat brandyja eli viinitisleitä, mutta ainoastaan Cognacin-maakunnassa valmistetut brandyt ovat konjakkeja.

Lager-nimityksen etymologiasta huolimatta se edelleen tarkoittaa kaikkia pohjahiivalla valmistettuja oluita, joita ovat myös pilsener-tyyppiset oluet. Toki kansankielessä monet viittaavat lagerilla juuri näihin kotimaisiin mitäänsanomattomiin erittäin kevyesti humaloituihin vaaleisiin pohjahiivaoluisiin, mutta se ei silti muuta lager-sanan merkitystä. Muutaman kerran baarin takana työskennellessä on tilattu tuoppi lageria hanasta ja kun olen kysynyt, että tummaa vai vaaleaa, niin asiakas on ollut ihmeissään, että onko niitä lagereita tummiakin.

Näitä kotimaisia bulkkilagereita kun ei voida sijoittaa mihinkään lagerin alaryhmään, niin ne ovat sitten vain lagereita. Koska Kukko Pils on pohjahiivalla käytetty olut, niin se myös on silloin lager-olut.

Jos oluelle otettaisiin käyttöön tiukempi Rheinheitsgebotin aikainen määritelmä, niin suurin osa suomalaisista oluista ei edes olisi oluita, koska niissä on käytetty raaka-aineena muutakin kuin vettä, ohramallasta ja humalaa.

Minulle on sinänsä sama, vaikka illalla kukko Pilsiä juodessasi hammasta purret hoet itselllesi mantraa: tämä ei ole lageria, tämä ei ole lageria.... Silti se on lageria eli pohjahiivaolutta vaikkakin hieman voimakkaammin humaloitua.

Citymarketissa kuuden Löwenbräun ostajalle, litran Löwenbräu tuoppi kaupan päälle. 0,5l:n tölkillä hintaa 1,69€.
Oluenahan toi ei mitään kummoista ole, mutta tollasta isoa tuoppia olen metsästänyt jo pidemmän aikaa, hyvä etten tilannut Saksasta.
Nyt voin toteuttaa unelmaani ja ottaa isoja hörppyjä!:)

Citymarketissa kuuden Löwenbräun ostajalle, litran Löwenbräu tuoppi kaupan päälle. 0,5l:n tölkillä hintaa 1,69€.
Oluenahan toi ei mitään kummoista ole, mutta tollasta isoa tuoppia olen metsästänyt jo pidemmän aikaa, hyvä etten tilannut Saksasta.

Minä kiitän vihjeestä, eikun shoppailemaan. ;)

Onko tämä tarjous vain jossain tietyssä Cittarissa vai kaikissa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos oluelle otettaisiin käyttöön tiukempi Rheinheitsgebotin aikainen määritelmä, niin suurin osa suomalaisista oluista ei edes olisi oluita, koska niissä on käytetty raaka-aineena muutakin kuin vettä, ohramallasta ja humalaa.
Rein ei virtaa lähelläkään niitä seutuja, missä Reinheitsgebot annettiin. Jos rakastaa tulisesti pillkua, niin kannattaa olla tarkkana myös omien kirjoitusten suhteen.

Esimerkiksi suomalaisista Mallaskosken Kuohun vaalea täysmallas & Nokian panimon vaalea Keisari ja vaikka kuinka paljon muitakin. Toki hienostelupisteitä saa muilla oluttyypeillä varmaan paremmin.

Pitääpä testata noita, jos täältä Oulun korkeudelta löytyy. Hienostelupisteistä viis, mutta tykkään vaan aika tummista oluista. Tulee nykyään juotua tavallisesti vain yksi olut silloin tällöin. Haluttaa silloin juoda jotain, jossa on täyteläinen maku.

Joskus 10-12 vuotta sitten oli muutama oma suosikki valeissa pienpanimoiden oluissa, mutta hävisivät sittemmin markkinoilta.

Rein ei virtaa lähelläkään niitä seutuja, missä Reinheitsgebot annettiin. Jos rakastaa tulisesti pillkua, niin kannattaa olla tarkkana myös omien kirjoitusten suhteen.

Väittikö joku niin? :D

HOEGAARDEN ON PALANNUT!!!

Hitto, olen metsästänyt tuota Alkosta jo jonkin aikaa, ja nyt olen siihen taas törmännyt. Alkon täti kertoi että on palannut valikoimiin 14.9

Nyt kaikki kipinkapin Alkoon!

HOEGAARDEN ON PALANNUT!!!

Hitto, olen metsästänyt tuota Alkosta jo jonkin aikaa, ja nyt olen siihen taas törmännyt. Alkon täti kertoi että on palannut valikoimiin 14.9

Nyt kaikki kipinkapin Alkoon!

Tuo jakaa kyllä mielipiteitä omassa kaveripiirissä tosi paljon. Piti aikanaan maistaa, kun pari kaveria hehkutti sitä kovaa, mutta... Olin aivan ällikälle lyötynä, miten helvetissä tätä voi muka juoda nauttien. Oli pojat kitkerät fiilikset juoda tuoppi loppuun. Joisin mieluummin hana-Koffia kuin Hoegaardenia :D Ja tosiaan moni muukin kaveri on kertonut ihan samanlaisia kokemuksia - ylipäänsä monet on ihmetellyt miten sitä voi edes sanoa olueksi.

Oon kyllä baarissa juonut hanasta tota Hoegaardenia, siihen tuli sitruunaviipale mukaan. Oli tosi hyvää ja raikasta omasta mielestä. Tosin en tiedä onko niitä Hoegaardeneita jotain erilaisia kun olen sen verran olut-noob. :rolleyes:

Parhaimmillaanhan Hoegaardeni on kesäterassilla ensipurasuun... ehkä toiseen ja kolmanteenkin, mutta sitten pitää muuttaa jo laatua. Ja juu, sitruunalla ja jäisestä tuopista tietenki.

Paikallisessa Cittarissa tarjouksessa pari vähemmän tunnettua tsekki-/slovakkiolutta, Rebel ja Urpiner. Ostin kokeeksi tummina versioina. Ei nyt ehkä maailman parhaita oluita mutta yllättävän hyviä, plussaa se että ei olleet läheskään yhtä makeita kuin esim. tumma Velko (joka on suunnilleen sokerilitkua). Kannattaa maistaa jos vastaan tulee...

Zone-sarja -42%
Belgialainen tumma Leffe oli mukava yllätys. En oo viitsinyt aikaisemmin maistaa, kun pelkästään tarjoilulasi on niin hämärä ja tuo Belgia ja olut ei tuo mulle mitään hyvää mielleyhtymää :D

Piti nauttia saman tien 3 pulloa futista vahdatessa. Vähäsen kallista vain tuolla tavalla juodessa :(

Back
Ylös Bottom