Hyviä olutmerkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tabe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Viikonloppuna aion maistaa ensimmäistä kertaa elämässäni luostariolutta, tuotteena Chimay Blue. Mitä mieltä muut tästä? Laitan omat kommenttini kunhan olen päässyt maistamaan :kippis1:

Viikonloppuna aion maistaa ensimmäistä kertaa elämässäni luostariolutta, tuotteena Chimay Blue. Mitä mieltä muut tästä?

Jos on 2008 pullote, niin älä odota ihmeitä - osta pari pulloa jemmaan ja maista 2013 uudestaan, voit yllättyä positiivisesti :)

Siihen kaveriksi vielä Chimay Triple ja Rochefort 8, niin johan aukeaa aivan uusi maailma... :kippis1:

Äläkä hemmetissä juo mitään yllämainituista jääkylmänä!

Jos on 2008 pullote, niin älä odota ihmeitä - osta pari pulloa jemmaan ja maista 2013 uudestaan, voit yllättyä positiivisesti :)

Siihen kaveriksi vielä Chimay Triple ja Rochefort 8, niin johan aukeaa aivan uusi maailma... :kippis1:

Äläkä hemmetissä juo mitään yllämainituista jääkylmänä!
En tietenkään juo jääkylmänä. :D Tarkastan vähän mitä eriä Alkossa on ja otan mahdollisimman vanhan, ellei tietty kaikki ole samoja.

Sitten pitäisi vielä napata joku tumma vehnäolut testiin. Vaihtoehtoina luultavasti Weihenstephanerin ja Spaten-Franziskanerin tuotokset, koska niiden vaaleatkin versiot on testattu. Vaaleista versioista enemmän miellytti Weihenstephaner. Namnam. :)

Tarkastan vähän mitä eriä Alkossa on ja otan mahdollisimman vanhan, ellei tietty kaikki ole samoja.

Melkein väittäisin, ettei mistään löydy enää edes 2007 pullotettua chimayta - mutta jos olen väärässä, niin hyvä homma!

Itse ajattelin perjantaina makustella saunan päälle Belhaven Wee Heavyn, Oppigårds Indian Tributen ja Rochefort 10:n. Luulis nukuttavan hyvin noitten jälkeen... :)

Vinkkinä ruotsiin matkaaville: systembolagettiin tulee tässä kuussa Samuel Adamsin Imperial Pilsner - yksi kaikkien aikojen voimakkaimmin humaloiduista oluista, mitä on ikinä valmistettu! On muuten hyvää :kuola:

Ja on näköjään saldoissakin jo!!!

Viimeksi muokattu:

Olen ymmärtänyt (tai tämä jopa opetettiin alaan liittyvässä oppilaitoksessa), että oluet ovat tuoretuotteita, joiden maku paranee muutamia kuukausia - korkeintaan vuosi tai pari, jonka jälkeen maku/laatu alkaa heikkenemään toisin kuin esim. punaviinit ja viskit, jotka usein paranevat vanhetessaan.

Oletko siis maistanut noin vanhaa olutta? Miten maku/suutuntuma olueeseen paranee? Onko noissa joku viimeinen käyttöpäivä merkittynä tms? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Anna jonkun vanhan perussuomalaisen olutpullon olla jääkaapissa pari vuotta yli viimeisen käyttöpäivän ja yritä sitten juoda se, voin melkein luvata että ei onnistu:D

Olen ymmärtänyt (tai tämä jopa opetettiin alaan liittyvässä oppilaitoksessa), että oluet ovat tuoretuotteita, joiden maku paranee muutamia kuukausia - korkeintaan vuosi tai pari, jonka jälkeen maku/laatu alkaa heikkenemään toisin kuin esim. punaviinit ja viskit, jotka usein paranevat vanhetessaan.

Oletko siis maistanut noin vanhaa olutta? Miten maku/suutuntuma olueeseen paranee? Onko noissa joku viimeinen käyttöpäivä merkittynä tms? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Riippuu vähän oluesta - esimerkiksi montaa kertaa täälläkin kehumani slottskällanin IS:n pullossa on parasta ennen 2018. Pääsääntöisesti vahvat imperial stoutit, barley winet ja belgialet (nimenomaan vahvat sellaiset) paranevat vanhetessaan, kun taas esim. joku karhun keppana on vuoden vanhana jo aikamoista litkua (onhan se toki sitä jo tuoreeltaankin... ;))!

Jokunen viikko sitten nautiskelin yli kaksi vuotta vanhaa nögnen porteria (parasta ennen 9/09) ja olipahan muuttunut edukseen - kahvisen suklainen maku vei kielen mukanaan ja suutuntuma oli samettisen pehmeä.

En ole kyllä itse noin vanhoja (+5v) oluita päässyt valitettavasti maistelemaan, mutta olutoppaan porukan mukaan odotettavissa on loistavia makuelämyksiä - kunhan nuo säilömäni oluet muutaman vuoden lepäilevät!

Tällä hetkellä säilössä Chimayn Blue ja Tripel 2008, slottskällans IS 2008, Rochefort 8/10, Dark Force ja Nögneltä porter 2006/#100 2007+2008. Kunhan vielä Dark Horizon 2. Edition tulee myyntiin, niin sitä yritän saada ainakin 14 pulloa!

Kiitos tiedosta. Opettajallamme oli kyllä laaja olutalan kokemus, mutta sikäli suppea, että taisi puhua lähinnä suomalaisista lagereista ja aleista. Jostain olenkin lukenut, että olutharrastajat, jotka tekevät oluita itse maltaista, humalasta ja hiivasta lähtien, ovat säilöneet pulloja vuosia ja ovat säilyneet hyvinä. Tärkeintä on korkea hygienia valmistuksen aikana. Hiivan lisäksi ulkopuolisia bakteereita ei saisi päästä tuotteeseen.

Minkälaisissa olosuhteissa laadukkaita/vahvoja oluita pitää säilöä? Ilmeisesti melko viileässä ja tasaisessa lämpötilassa?

Minkälaisissa olosuhteissa laadukkaita/vahvoja oluita pitää säilöä? Ilmeisesti melko viileässä ja tasaisessa lämpötilassa?

Itse säilyttäisin "kellaroitavat" (vaimo ei ole pehmennyt olutkaapille... :rolleyes:) olueni n. 12-14 asteessa, melkeinpä kaikki sopisivat siitä suoraan lasiin kaadettaviksi.

Tasainen lämpötila, pystyasento metallikorkillisille pulloille (luonnonkorkille vielä oikea kosteus) ja pimeys, siinäpä ne avaintekijät kait on - viisaammat korjatkoot :)

Lisäyksenä vielä tuohon kypsytykseen: parhaiten siihen käsittääkseni sopivat pullokäyvät oluet, jolloin pullon pohjalle jää sakkaa. Sakan kohtalo riippuu sitten oluesta ja omista makumieltymyksistä...itse kaadan belgeihin AINA hiivat joukkoon, mutta mm. nögnen oluita en hiivoineen juo - varsinkaan humaloidumpia niistä = IPA ja #100!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ah, ensi viikolla se päivä koittaa - Nögnen Dark Horizonin 2. Edition tulee (ainakin pitäisi) myyntiin - joku 18 pulloa yritän saada "kellarin" hämärään varttumaan, hintaa tuolla 17.5% oluella miehekkäät n. 14€/plo :)

1. Edition oli sellaista nektaria, ettei mitään rajaa! Ja kyllä norjalaiset osaa muutenkin loistavia oluita tehdä - hintaa vaan tuppaa olemaan vähintään puolikkaan perusmäyriksen verran joka laadulla...

Zone-sarja -42%
Ah, ensi viikolla se päivä koittaa - Nögnen Dark Horizonin 2. Edition tulee (ainakin pitäisi) myyntiin - joku 18 pulloa yritän saada "kellarin" hämärään varttumaan, hintaa tuolla 17.5% oluella miehekkäät n. 14€/plo :)

1. Edition oli sellaista nektaria, ettei mitään rajaa! Ja kyllä norjalaiset osaa muutenkin loistavia oluita tehdä - hintaa vaan tuppaa olemaan vähintään puolikkaan perusmäyriksen verran joka laadulla...
Mahtaa olla melko herkkua :rock:

Itse luotan tuttuun ja turvalliseen karjalaan kunnes varallisuus antaa periksi nauttia "laadukkaampia oluita."

Back
Ylös Bottom