"hyvät" kotiruuat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
TheYoungOne sanoi:
juu on siinä kastikkeessa lihaa..reilusti.. aamiaisena itselle on suunnilleen sama mitä sitä syö kun muutenkin meinaa joka aamu myöhästyä töistä..sen voi vaihtaa vaikka puuroksi? noita muroja nyt vaan on tullu otettu kun nopeasti pystyy tunkiemaan suuhun.

Aika nopeesti saa tehtyä ja syötyy sellasen annoksen, että laittaa vaikka shakeriin ehrmannin rahkapurkin, kaurahiutaleita ja maitoo. Sauvasekottimella saa ne helposti sekasin. Eikä mee pitkään, kun laittaa tollasen naamariin. Itellä ei toi puuro mee hirmu hyvin alas, niin tuolleen sen saa ihan hyvinkin.

TheYoungOne sanoi:
ja mikäs tuoho ensimmäiselle tauolle olis hyvä valinta? toisella tauolla tulee taas aina vaan laitettua suuhun mitä kerkeää kun ei hirveästi jää aikaa syödä kun pitää siinä vartissa päästä kotii ja takas..

...

Edittii: eikös sitä ole tälläkin palstalla ollut jotain suosituksia siitä kuinka monesti kananmunaa saa syödä viikossa?

Tauolla on ihan hyvää purtavaa noi ruisleivät. Tee vaikka illalla 3 ruisleipää (6 palaa) jokaiselle välipalalle valmiiksi, niin ei mene aikaa kuin syömiseen. Väliin reilusti leikkeleitä ja kananmunaakin, jos intoa riittää. Otat vielä paljon maitoa palanpainikkeeks, niin menee nopeesti alas.

Kananmunia voi syödä vaikka satoja viikossa, mutta ite oon rajottanut keltuaiset 3kpl/pv.

TheYoungOne sanoi:
Edittii: eikös sitä ole tälläkin palstalla ollut jotain suosituksia siitä kuinka monesti kananmunaa saa syödä viikossa?

Joo onhan täällä. toiset syö tosi paljon kananmunia keltuiasten kanssa ja niitten kolesteroliarot ei kuulemma ole noussut. toisilla taas nousee herkemmin ne arvot.

Jos vedät pelkkiä valkuaisia niin siitä ei mun mielestä nouse enempää kun kotiruuasta :)

Tässä vielä kananmunan ravinto&suoja aineet
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=fi

tsemii :thumbs:

Niin ja hyvää kotiruokaa on vaikka kanan fileet, kala (hyviä rasvoja paljo), perunat,ymmm.. muita

Ja sit ihmetellään miks lapset lihoo ja on varhaisiän diabetestä ku tommosia hiilaripainotteisia ruokia vedetään. Kaiken huippu jos toi spagetti on viel semmost valkosta pastaa eikä tummaa.

Ants sanoi:
Kaiken huippu jos toi spagetti on viel semmost valkosta pastaa eikä tummaa.
näin on, se on kaiken pahan alku, melkein yhtä paha ku peruna :david:

No tummaan pastaan kun tottuu, se on erittäin hyvää. Varsinkin kun kuitua on ihan kivasti ja prodemääräkin on vaaleaa isompi. Opsikelijabudjetille voin suositella tekemään makaroonilaatikkoa ison vuuan ja korvaa jauhelihan soijarouheella ja kilo tummaa makaroonia on hemmetin halpaa. Sen rouheen sekaan rypsäriä ja kastikkeeseen ylimääräisiä munia. Vuoka säilyy muutaman päivän jääkaapissa peitetynä. Jauheliha härskiintyy vähän nopeammin ja rasva on vähän "huonompaa". Maussa ei muuten ole paljoa eroa. Myllyn paras nalle pasta on erittäin hyvää ravintoarvojensakin puolesta. Ja on hauskan näköistä... :D

Broileri-makaronikeitto on myös aika kiva ruoka ja on hyvää.

Ja ne velttomunat. Neljä kanamunaa ja tonnikalaa kokkeliksi ja sekaan pippuria, jotain yrttisuolaa ja sitruunamehua. Tai ostaa valmiiksi maustettua tonnikalaa. Sitruunapippuri on varsin yleinen.

Mä oon ajatellut nykyään aika paljon myös ruuan hintaa. Kananmunat suoraan tuottajalta 2 euroa 30kpl. Perusherat. Makaroni isoissa erissä. Jos oikein miettii näitä juttuja voi säästää 70% päivän ruokabudjetissa ja silti syödä hyvin ja prostkupitoisesti.

Mä en mikään ekspertti ole näissä ravintoasioissa (edelleenkin hakusessa oikeanlainen syöminen itellänikin, tosin lähinnä laiskuudesta johtuu), mutta kyllä mun mielestä kotiruuilla pärjää mainiosti. Varsinkin tossa iässä olis varmaan parasta kun söisi vaan niitä äiten tekemiä kotiruokia, mutta REILUSTI. Aina kun mahtuu mahaan ruokaa niin jotain leipää tai banaania naamariin. Luulenpa että proteiinien tarvetta jopa liioitellaan nykyään, ite keräsin 10 kiloa lähes pelkkää lihasta vajaassa vuodessa peruskotiruualla. Sillon en vedellyt vielä mitään lisäravinteita tai tonnikalaakaan.

Eli kovasti vaan ruokaa naamariin niin kyllä sitä protskuakin tarpeeksi tulee. Sitten kun ikää ja treenikokemusta kertyy lisää voi alkaa hifisteleen tarkempien ruokavalioiden kanssa.

Tämä siis amatöörin mielipide. Tsemppiä reeneihin! :kippis1:

TheYoungOne sanoi:
Se kotiruoka on esim, lohta,pastakastikkeita,kanakastikkeita,uunilenkkiä,keittoja,mureketta....

Noi on kaikki ihan hyviä. Mikään noista ei ole lähtökohtaisesti belsebuubista, jos se Yleisin tekee niistä vähärasvaisia versioita. Annostelet siitä vaan omalle lautaselle sitä proteiinipitoiseksi tiedettyä ainesosaa oikein runsaasti. Lohtapa, pastori, nyt!!!

Näitä lukiessa rupesi vaan hersyttämään, että missä ympäristössä sä oikein elät. Visioin onnettoman avioerolapsen, jonka isä on mennyt uusiin naimisiin Yleisen Naisen kanssa ja pakottaa lapsensa pakkotyöhön sahallaan. :D

TheYoungOne sanoi:
niin ja olen kyllä yrittänyt selittää ravintoarvoja mutta yleisin sanoo että tekee muutenkin jo vähärasvaisia ja suolaisa ruokia koska ei itsekkään halua lihoa.

Mutta tässä vaiheessa voitaisiin palata takaisin aiheeseen koska eli terveellisiin kotiruokiin koska rahkat ja muut voin vaikka itse sitten ostaa kun saan palkan isältäni...

Oikea vastaus taitaa silti olla, että maatalon pojasta puhutaan. ;)

TheYoungOne sanoi:

Ota aamupalaksi vaikka erhmannin maitorahka + vähäkalorinen mehukeitto ja sheikkeriin 3dl kaurahiutaleita + 3dl maitoa sekaisin. Noi kun valmistat ja kumoot naamaan, niin menee varmaan 3-5min ja ehdit lanssatakin vielä ennen töihin menoa.

Välipalaksi kannattaa sitten ottaa vaikka purkki raejuustoa tai erhmannia ja vaikkapa banaani ja taas jää aikaa...no niin.

Jakob sanoi:
erittäin vaikeaa, kun tuppaa jokaisen kotikokin reseptit olevan erillaisia. Esim. toinen laittaa maroonilaatikkoon 500g jauhelihaa ja toinen vaan 250g. Molemmat ovat makaroonilaatikkoa, mutta toisessa on aikalailla vähemmän prodea. proteiinipitoinen safka on yleensä kalliimpaa, kuin makaroonimössö, joten siinä varmaan on syy pihistelyyn.

Nimen omaan. Meitsi heittää makaroonilaatikkoon 50/50 paistijauhenlihaa ja makaroonia. Siihen viel maito ja munat, niin aika hyvät protskut on. Laatikon kans sit salaattia ja vähän raejuustoa (joka on todella hyvä "protskupuusteri").

Yleensäottaen mikä tahansa liha-kana-kala-ruoka on hyvää, taysjyväriisiä tai -pastaa jonginverran ja rehui. Jos epäilee et protsku on alamaissa ni raejuustoo kehiiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä ehkä suurin ongelma noissa kotisafkoissa no just nuo välipalat. Meilläkin ne on yleensä linjaa pulla ja kahvi (porukoilla siis). Miksi hitossa vanhemmat ei voi ostaa vaikkapa raejuustoa tai maitorahkaa kaappiin? Voisi sitä istten vetää välipaloilla.

Kyllähän noilla normaaleilla suomalaisilla kotisafkoilla yleensä pärjää "pääaterioiden" puolesta, mutta jos välipalat on tyyliin sokeria ja rasvaa, niin aika onnettomaksi jää päivän proteiiniannos.

kiitos jo nyt vastauksista... ja reinolle että kyllä sitä tässä ihan normaalissa onnellisessa perheessä eletään..ei rahasta puutetta mutta ei liikaakaan..ja töihin pääsin jo sinne sahalle viime vuonna kun halusin..ei se meinannu ensin päästää mutta kyllä se sitte kun suostuttelin.. kun ei sitä rahaa koskaan tunnu tarpeeks itellä olevan kun aina löytyy jotai ostettavaa...ja mieluummin itse ansaitsen kun alan kinuta.. ja tuo yleisin oli sitten vaan kirjoitusvirhe..yleisesti kuulostaa varmaan paremmalta..

mutta takaisin topicciin... onkos niitä jotain hyviä valmisaterioita kun niitä tuntuu olevan jääkaapissa aina välillä kun isoveli on tykästynyt.. pitsoja hampurilaisia ja sitte valmiita ruokalajeja...jotai pippuripihvejä ja kiusauksia..
että mites niitte laita sitte?

TheYoungOne sanoi:
mutta takaisin topicciin... onkos niitä jotain hyviä valmisaterioita kun niitä tuntuu olevan jääkaapissa aina välillä kun isoveli on tykästynyt.. pitsoja hampurilaisia ja sitte valmiita ruokalajeja...jotai pippuripihvejä ja kiusauksia..
että mites niitte laita sitte?

yleensä ravintoarvot ihan perseellään ja huonolaatusta rasvaa saatanasti...

Alec sanoi:
yleensä ravintoarvot ihan perseellään ja huonolaatusta rasvaa saatanasti...
¨
Jep. pitsat ja hampparit on sitä mitä on. HK tms on tehnyt aika hyvii vähärasvasii einesaterioita. Niitä kun sitten sparraa raejuustolla ja esim tomaatilla tai kurkulla niin hyvä tulee.

Rautaketju sanoi:
Kerro ihmeessä mullekkin että mitä sapuskaa sä oot vetäny :hyper:

Eikö se niin ole, että 2-4kg lihasta voi puhtain keinoin vuodessa saada. Ei varmaan enempää tarvii selitellä mitä kaveri on "syönyt"

Habankorppu sanoi:
Luulenpa että proteiinien tarvetta jopa liioitellaan nykyään, ite keräsin 10 kiloa lähes pelkkää lihasta vajaassa vuodessa peruskotiruualla. Sillon en vedellyt vielä mitään lisäravinteita tai tonnikalaakaan.
Ihan normaalia kehitystä murrosikäiseltä nuoreltamieheltä, kenen kiveksissä tuossa iässä on pieni Jelfan sivukonttori. Moni nuorukainen kuitenkin erehtyy luulemaan, että ensimmäisenä vuotena saavutettu painonnousu jatkuu samanlaisena vuosikausia...

kaNi- sanoi:
Eikö se niin ole, että 2-4kg lihasta voi puhtain keinoin vuodessa saada. Ei varmaan enempää tarvii selitellä mitä kaveri on "syönyt"
Tätä minä juuri ajoin takaa ja tuon samaisen lihamäärän minäkin olen sisäistänyt mahdolliseksi.Sitten väitetään ihan tosissaan että "vajaassa puolessa vuodessa tuli parikymmentä kiloa puhrasta lihaa ihan pelkällä mummonmuusilla" :evil:

Veriohukaiset, siinäpä vasta ruoka!!! :kuola:
Hiilari :18,9g /100g
prode:12,6g /100g
rasva: 5,7g josta tyydyttyneitä rasvoja 0,7g / 100g
voi syödä kylmänä tai kuumana, helppo ottaa mukaaan ja maistuu (ainaki mulle)

Sano vanhemmilles, että haluat tehdä rahkaa. Pistät ostamaan hedelmiä, marjoja ja rahkaa monta purkkia. Siitä sitten sekottelet itelles kuunon satsin ja aamulla sekaan vaikka kaurahiutaleita. Ehkä tämmonen "huijaus" menis läpi. Zemppiä!

Back
Ylös Bottom