Onko sulla jotain henkilökohtaista tradenomeja vastaan kun joka toisessa postissa pitää jotain läppää meistä heittää? Ei se ktm niin kovin paljon ihmeellisempi tutkinto ole;). Käytännön kokemuksella sitä työt tehdään eikä millään paperilla. Olisiko se jotenkin sietämätöntä työskennellä esim. jonkun 40 vuotta työelämässä olleen johtaja
merkonomin(:wtf
alaisena kun olethan sentään maisterismies!? Tietysti on paikkoja joihin ei pääse ilman yo-tutkintoa mutta miksi on oltava ktm että osaa konsultoida? Opetetaanko siellä yliopistossa jotain salaista tietoa jota ei mistään muualta saa hankittua?
Moi. Olen liekki ja olen opiskellut tradenomiksi. Opiskellut, en valmistunut. Liiketalouden ko, laskentatoimi ja rahoitus suuntautumisvaihtoehtoina. Toivottavasti oli kovaa sarkasmia ettei KTM ole paljon ihmeellisempi tutkinto? Olen kovin huolissani tämän maan tulevaisuudesta, jos tradenomikoulutus on lähes samalla viivalla ktm:n kanssa.
Meillä kuului raskaisiin kouluviikkoihin oppitunteja joskus jopa kolmena päivänä. Loppuhan oli "itseopiskelua" jota oli laskettu tarvittavan noin 20 tuntia viikossa asioiden oppimiseksi. Käytännössä tarkoitti sitä, että saatoin avata kurssikirjan ensimmäistä kertaa vasta tentissä ja saada arvosanan 4 tai 5/5. Silti mukaan mahtui niitäkin, jotka eivät päässeet läpi! (Kuvitelkaa: saatte pitää kaiken tunneilla käydyn materiaalin tentissä mukana, samoin kun kurssikirjat, ettekä silti pääse läpi)
Omien kokemusten perusteella on todellakaan osaa arvostaa tuota koulua. En sano, että kaikkialla olisi näin, mutta tottakai se vaikuttaa yleiskuvaan Tradenomi- koulutuksesta.
Kun se opiskelu sitten oli niin helppoa niin miksen saanut sitä pakettiin? Koulu kusi siihen että sain vakituisen työpaikan omalta alalta n. vuoden liian aikaisin ja muutama kurssi jäi käymättä ja opinnäytetyö tekemättä. Ennen paikan vastaanottamista työnantaja tottakai lupasi, että koulun saaminen pakettiin on etusijalla. Ja paskat. Kyllähän sen tiesi miten siinä tulee käymään. Ylimääräisiä vapaita luentoja varten ei todellakaan herunut ja niitähän ei montaa olisi viikossa ollut.
EatFetus on siinä oikeassa, että se tutkinto auttaa saamaan lähtölaukausen uralle. Kun onnistuu pääsemään haastatteluun asti, on loppu itsestä kiinni. Duunipaikan kun on saanut, niin ei siinä tutkintopapereita katsota jos hommat sujuu/ei suju. Eniten ratkaisee, millainen tyyppi olet ja miten hommat hoituu.
Tradenomeista pitää joka tapauksessa heittää läppää. Iso osa työnantajista ei tiedä mitä se edes tarkoittaa niin jos edes vitsien kautta saisi tutuksi. ;)
Tiedättekö muuten kuinka monta Tradenomi- opiskelijaa (Hamk) tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Yhden, mutta siitä saa 6 opintopistettä.
EDIT: Voisin sen verran lisätä vielä, ettei omalla kohdalla koulutuksen puute ole työn saamisessa näkynyt. 2007 hain paikkaa toisesta firmasta, hakijoita oli noin 40. Osa yliopistotaustaisia, osalla 20 vuoden kokemus alalta. Neljä valittiin testeihin ja 2 palkattiin, minä toisena. 4kk jälkeen tein osan viikkoa jo "ylemmän" tason hommia. Samoihin aikoihin ko. työnantajan yhteistyökumppani alkoi kyselemään heille hommiin. Pitihän se sitten vaihtaa, kun saatiin sopimusehdot kohdalleen (vastuu väheni, palkka koveni). :D Olen siis hyväpalkkaisessa työssä ilman koulutusta.