Hyväpalkkainen työ ilman koulutusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä palkka ilman koulutusta = raskas työ & raskaat työajat. Yötyö, olosuhdelisät (kylmässä), kannustepalkka, lauantai- ja sunnutaityöt sekä ylityöt voivat yhdessä tuplata palkan. Hyväkuntoisille suosittelen varastotöitä kylmävarastossa yötöinä. Tällaisia paikkoja löytyy esim. kauppaketjujen keskusvarastoilta ja elintarviketeollisuudesta. Näissä tehtävissä on myös kova vaihtuvuus, kun normaalin työntekijän (nuori mies) terveys ja pää kestää raskaita töitä vain 2-5 vuotta. Sitten kouluun tai uusiin tehtäviin.:whip:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miks kestäs normaalin, terveen miehen kroppa tollasta työtä muka noin vähän aikaa? Nim. tuttu ollu varmaan 15 vuotta kylmävarastolla.
 
Mitä mieltä Mediapexistä? Netistä löytyy aika paljon ristiriitasta tietoa. Toiset sanoo, että tienaa hiton hyvin ja toiset sanoo että on suunnilleen kusetusta. Kellään täältä kokemusta kyseisestä puljusta?
 
Miks kestäs normaalin, terveen miehen kroppa tollasta työtä muka noin vähän aikaa? Nim. tuttu ollu varmaan 15 vuotta kylmävarastolla.

Alasta on työkokemusta noin puolentoistavuoden verran. Yli 5 vuotta samassa tehtävässä olleita oli siinä firmassa alle kolmannes ja yli 10-vuotta fyysisiä töitä tehneitä vain muutama, niilläkin suurin osa työajasta kevyempiä tehtäviä. Tuskin siinä ajassa terveys menee ellei selkää hajota, mutta se on vaan hyvä tekosyy lähteä kun työmotivaatio loppuu. Kun työt kyllästyttää, voi selkäkivuilla hakea sairaslomaa. Lopulta lääkäri kieltää raskaat työt, minkä jälkeen ks. työntekijä on firmalle pelkkä rasite ja kenkää tulee heti kun mahdollista,ellei itse tajua lähteä.
Toisaalta raskaita nostoja sisältävässä työssä on hyvä mahdollisuus hankkia välilevyn pullistuma, en siis halua leimata kaikkia entisiä varastotyöntekijöitä.
 
Mitä mieltä Mediapexistä? Netistä löytyy aika paljon ristiriitasta tietoa. Toiset sanoo, että tienaa hiton hyvin ja toiset sanoo että on suunnilleen kusetusta. Kellään täältä kokemusta kyseisestä puljusta?
Mitäs luulet, miksi alalla on kova vaihtuvuus? Miksi kaipaavat paljon uusia myyjiä?
Pieni osa saa 'kunnon' tulosta aikaan. Alalla normaaliansio voisi olla jotain 500 e - 1500 e... Yleisesti siis tuostakin hommasta, itse pexistä ei kokemusta.
 
Mitä mieltä Mediapexistä? Netistä löytyy aika paljon ristiriitasta tietoa. Toiset sanoo, että tienaa hiton hyvin ja toiset sanoo että on suunnilleen kusetusta. Kellään täältä kokemusta kyseisestä puljusta?
Työsopimuksessa on kohta, että sairasloman (ja äitiysloman) ajalta ei makseta palkkaa. Se kertonee touhusta aika paljon..
 
Mitä mieltä Mediapexistä? Netistä löytyy aika paljon ristiriitasta tietoa. Toiset sanoo, että tienaa hiton hyvin ja toiset sanoo että on suunnilleen kusetusta. Kellään täältä kokemusta kyseisestä puljusta?
villi veikkaus että jos sattuu olemaan kova poika myymään, paikka on tosi hyvin kun rahaa virtaa. (sama kaveri voisi tosin saada paljon paremmin hynää jossain vastaavissa hommissa muunlaisissa paikoissa)

sit jos ei onnistukaan niin hyvin, paska paikka kun saa tosi paskasti rahaa eikä muutkaan edut päätä huimaa.
 
Valiolla olen ollut useampana vuonna kesätöissä ja osa-aikaisena. Välillä 2-vuorotyössä ja välillä 3-vuorossa (riippuen tuotantomääristä). Työ fyysisesti raskasta ja kuumissa olosuhteissa ja isolla osalla työntekijöistä työstä johtuvia kulumia olkapäissä ym. Palkka pyöri vuoroista riippuen jossain 2500 euron molemmilla puolin. Ylitöitä tein paljon joten tienasin n. 3000€/kk. Helppoa aivot_narikkaan-hommaa pääasiassa, mutta pidemmän päälle vittumaista hommaa. Jos pää kestää 3-vuoroja niin tuossa firmassa on kyllä melkoisia suojatyöpaikkoja tarjolla ja edut, lomat ym. on melko hyvät. Lisäkoulutuksella pääsee sitten keveämpiin hommiin ja paremmille palkoille. Työn fyysinen rankkuus riippuu tietysti toimenkuvasta ja tehtaasta, mutta tuolla vanhalla juustotehtaalla missä olin töissä oli työ kyllä aika rankkaa.
 
Ydinvoimalan valvojaksi pääsee vähällä koulutuksella ja palkka on todella hyvä eikä töissä tarvitse oikeastaan tehdä mitään. Telkkaria vaan tuijottelevat. Noita paikkoja vaan ei ole auki kovin usein. :(
Pitää käsittääkseni olla insinööri noihin hommiin. Mutta jos sattuisi sitten niin, että tulisi vakava onnettomuus voimalassa, niin sieltä valvomosta ei sitten pääsekään kovin helpolla ulos.

e. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Pitää käsittääkseni olla insinööri noihin hommiin. Mutta jos sattuisi sitten niin, että tulisi vakava onnettomuus voimalassa, niin sieltä valvomosta ei sitten pääsekään kovin helpolla ulos.

e. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja kyllä siellä ihan oikeasti jotuu töitä tekemään. On tuttuja vastaavissa valvontatöissä (ei kuitenkaan ydinvoimalassa). Siellä lorvitaan 98% ajasta ja sitten loput painetaankin ihan reilusti hommia. Siinä se ammattitaito punnitaan. Pystymettästä tulleena pärjää tasan niin pitkälle kunnes pitää oikeesti tehdä jotain.
 
Ja kyllä siellä ihan oikeasti jotuu töitä tekemään. On tuttuja vastaavissa valvontatöissä (ei kuitenkaan ydinvoimalassa). Siellä lorvitaan 98% ajasta ja sitten loput painetaankin ihan reilusti hommia. Siinä se ammattitaito punnitaan. Pystymettästä tulleena pärjää tasan niin pitkälle kunnes pitää oikeesti tehdä jotain.
Joo ei se mitään kevyttä venyttelyä ole. Prosessinhoitajan työ on aina ulkopuolisen silmissä pelkkää lorvailua, mutta jos oikeasti tulee ongelmia, niin niitä hommia painetaan niin kauan kun saadaan asiat sujumaan.
 
Mitenhän on alkanu rekryfirmoja tippua markkinoilta, kun niitähän oli jossain vaiheessa suurin piirtein yhtä paljon kuin vapaita työpaikkoja? Helvetisti niitä nyt oli joka tapauksessa.
 
Toivottavasti paljon. Mikään ei hajota yhtä paljon kuin se, että joku jätkänsä ostamassa jakkupuvussa analysoiva "rekrytointikonsultti" tradenominainen kyselee jotain mukanokkelia.
 
Toivottavasti paljon. Mikään ei hajota yhtä paljon kuin se, että joku jätkänsä ostamassa jakkupuvussa analysoiva "rekrytointikonsultti" tradenominainen kyselee jotain mukanokkelia.

Onko sulla jotain henkilökohtaista tradenomeja vastaan kun joka toisessa postissa pitää jotain läppää meistä heittää? Ei se ktm niin kovin paljon ihmeellisempi tutkinto ole;). Käytännön kokemuksella sitä työt tehdään eikä millään paperilla. Olisiko se jotenkin sietämätöntä työskennellä esim. jonkun 40 vuotta työelämässä olleen johtajamerkonomin(:wtf:) alaisena kun olethan sentään maisterismies!? Tietysti on paikkoja joihin ei pääse ilman yo-tutkintoa mutta miksi on oltava ktm että osaa konsultoida? Opetetaanko siellä yliopistossa jotain salaista tietoa jota ei mistään muualta saa hankittua?
 
Onko sulla jotain henkilökohtaista tradenomeja vastaan kun joka toisessa postissa pitää jotain läppää meistä heittää? Ei se ktm niin kovin paljon ihmeellisempi tutkinto ole;). Käytännön kokemuksella sitä työt tehdään eikä millään paperilla. Olisiko se jotenkin sietämätöntä työskennellä esim. jonkun 40 vuotta työelämässä olleen johtajamerkonomin(:wtf:) alaisena kun olethan sentään maisterismies!? Tietysti on paikkoja joihin ei pääse ilman yo-tutkintoa mutta miksi on oltava ktm että osaa konsultoida? Opetetaanko siellä yliopistossa jotain salaista tietoa jota ei mistään muualta saa hankittua?
Hah, ei ole:D Tuo nyt vain täydensi kyseisen läpän ja arvasin että esim. sinua ketuttaisi. Olen hieman lapsellinen, tiedän :(
 
Lisäksi koen tarpeelliseksi muistuttaa ettei Troynpaalu ole KTM vaan OTK/OTM. Tämä ihan selvennykseksi kauppaopistolaisille.
 
Lisäksi koen tarpeelliseksi muistuttaa ettei Troynpaalu ole KTM vaan OTK/OTM. Tämä ihan selvennykseksi kauppaopistolaisille.

Siis perus juristin elämähän on aivan vitun hirveetä, siksi ne on katkeria kaikille muille jotka saa palkkaa töistään. Mieti omalle kohdallesi, että eläisit elämää jossa kuvittelisit, että jokainen ihminen on kusettamassa sua :D
 
Lisäksi koen tarpeelliseksi muistuttaa ettei Troynpaalu ole KTM vaan OTK/OTM. Tämä ihan selvennykseksi kauppaopistolaisille.
Tämä on totta. Tosin olen myös vaatimaton kauppatiet. yo, siksi puolustan intohimoisesti kanssaveljiäni (tyttärillä ei niin väliä). :rolleyes:

Edit: Tajusin muuten että olisin erinomainen rekrykonsultti.
 
Onko sulla jotain henkilökohtaista tradenomeja vastaan kun joka toisessa postissa pitää jotain läppää meistä heittää? Ei se ktm niin kovin paljon ihmeellisempi tutkinto ole;). Käytännön kokemuksella sitä työt tehdään eikä millään paperilla. Olisiko se jotenkin sietämätöntä työskennellä esim. jonkun 40 vuotta työelämässä olleen johtajamerkonomin(:wtf:) alaisena kun olethan sentään maisterismies!? Tietysti on paikkoja joihin ei pääse ilman yo-tutkintoa mutta miksi on oltava ktm että osaa konsultoida? Opetetaanko siellä yliopistossa jotain salaista tietoa jota ei mistään muualta saa hankittua?

Moi. Olen liekki ja olen opiskellut tradenomiksi. Opiskellut, en valmistunut. Liiketalouden ko, laskentatoimi ja rahoitus suuntautumisvaihtoehtoina. Toivottavasti oli kovaa sarkasmia ettei KTM ole paljon ihmeellisempi tutkinto? Olen kovin huolissani tämän maan tulevaisuudesta, jos tradenomikoulutus on lähes samalla viivalla ktm:n kanssa.

Meillä kuului raskaisiin kouluviikkoihin oppitunteja joskus jopa kolmena päivänä. Loppuhan oli "itseopiskelua" jota oli laskettu tarvittavan noin 20 tuntia viikossa asioiden oppimiseksi. Käytännössä tarkoitti sitä, että saatoin avata kurssikirjan ensimmäistä kertaa vasta tentissä ja saada arvosanan 4 tai 5/5. Silti mukaan mahtui niitäkin, jotka eivät päässeet läpi! (Kuvitelkaa: saatte pitää kaiken tunneilla käydyn materiaalin tentissä mukana, samoin kun kurssikirjat, ettekä silti pääse läpi)
Omien kokemusten perusteella on todellakaan osaa arvostaa tuota koulua. En sano, että kaikkialla olisi näin, mutta tottakai se vaikuttaa yleiskuvaan Tradenomi- koulutuksesta.
Kun se opiskelu sitten oli niin helppoa niin miksen saanut sitä pakettiin? Koulu kusi siihen että sain vakituisen työpaikan omalta alalta n. vuoden liian aikaisin ja muutama kurssi jäi käymättä ja opinnäytetyö tekemättä. Ennen paikan vastaanottamista työnantaja tottakai lupasi, että koulun saaminen pakettiin on etusijalla. Ja paskat. Kyllähän sen tiesi miten siinä tulee käymään. Ylimääräisiä vapaita luentoja varten ei todellakaan herunut ja niitähän ei montaa olisi viikossa ollut.

EatFetus on siinä oikeassa, että se tutkinto auttaa saamaan lähtölaukausen uralle. Kun onnistuu pääsemään haastatteluun asti, on loppu itsestä kiinni. Duunipaikan kun on saanut, niin ei siinä tutkintopapereita katsota jos hommat sujuu/ei suju. Eniten ratkaisee, millainen tyyppi olet ja miten hommat hoituu.


Tradenomeista pitää joka tapauksessa heittää läppää. Iso osa työnantajista ei tiedä mitä se edes tarkoittaa niin jos edes vitsien kautta saisi tutuksi. ;)
Tiedättekö muuten kuinka monta Tradenomi- opiskelijaa (Hamk) tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Yhden, mutta siitä saa 6 opintopistettä.

EDIT: Voisin sen verran lisätä vielä, ettei omalla kohdalla koulutuksen puute ole työn saamisessa näkynyt. 2007 hain paikkaa toisesta firmasta, hakijoita oli noin 40. Osa yliopistotaustaisia, osalla 20 vuoden kokemus alalta. Neljä valittiin testeihin ja 2 palkattiin, minä toisena. 4kk jälkeen tein osan viikkoa jo "ylemmän" tason hommia. Samoihin aikoihin ko. työnantajan yhteistyökumppani alkoi kyselemään heille hommiin. Pitihän se sitten vaihtaa, kun saatiin sopimusehdot kohdalleen (vastuu väheni, palkka koveni). :D Olen siis hyväpalkkaisessa työssä ilman koulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Moi. Olen liekki ja olen opiskellut tradenomiksi. Opiskellut, en valmistunut. Liiketalouden ko, laskentatoimi ja rahoitus suuntautumisvaihtoehtoina. Toivottavasti oli kovaa sarkasmia ettei KTM ole paljon ihmeellisempi tutkinto? Olen kovin huolissani tämän maan tulevaisuudesta, jos tradenomikoulutus on lähes samalla viivalla ktm:n kanssa.

Lähinnä tuossa oli tarkoituksena "tiputtaa maan pinnalle" sanomalla ettei se ktm ole mikään autuaaksi tekevä tutkinto. Totta helvetissä se silti on rankempi ja kattavampi kuin tradenomin tutkinto (ei varmaan tullut yllätyksenä kenellekään), mutta internetissä kun on tapana hieman kärjistää asioita ja vastasin provoon provolla;). Tradenomiksi kyllä pääsee turhan helposti, olen siitä samaa mieltä. Joka tapauksessa se on kuitenkin korkeakoulututkinto ja moneen työpaikkaan hakiessa välttämättömyys tai ainakin iso hyöty. Tuo on sen verran uusi tutkinto että se tulee varmaan tulevaisuudessa kehittymään vielä tästä nykyisestä mallista.

Onhan tästä nyt lyhyempi matka ktm:ksi jos joskus tulee tarve/halu kouluttautua lisää.
 
Back
Ylös Bottom