Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei voi kun ihmetellä ihmisten ahneutta. Oma asiansa se tietenkin on mutta ei he***tti:jahas: Ite tulisin 1500€ bruttopalkalla loistavasti toimeen, maksaisin asuntolainan ja muut pakolliset maksut(yht.n.500€), ruuan ja bussilipun ja kaupungin salikortin. Ei sitä muuta tarvii, ja varmaan jäis jotain säästöönkin.
Mulla sama tilanne(palkka 3k kuussa ja asuntolaina), mutta lähden opiskelemaan reilu vuoden päästä, koska tämän hetkinen duuni vie hermot ja voimat, ketuttaa vaan koko ajan ma-pe. Helpompi ja vähemmän stressaavampi duuni tulevaisuudessa, enemmän vapaa-aikaa ja pienempi palkka. Nyt säästössä jo sen verran, että voi elää ja lyhennellä as.lainaa helposti muutaman 0 €/kk-opiskeluvuoden.
Älä yleistä. Jos sinä haluat elää köyhästi, niin siitä vaan. Muut voi haluta muutakin kuin sen helvetin salikortin ja maitorahkaa kaappiin. Tuntuu siltä, että olet pitkään epäröinyt irtautumistasi hyväpalkkaisesta työstäsi ja päätöksen jälkeenkään et ole aivan varma oliko päätös oikea. Tulevaisuus pelottaa ja nyt vakuuttelet itsellesi, että oli se oikea päätös ja en mä tarvi mammonaa. Selitäpä toi sama vaimolle ja kahdelle lapselle. Tai itsellesi jos vähänkään haluat nauttia perusturvallisuutta tuovasta vauraudesta.
Tulipa tälläinen mieleen että mikäköhän olisi kovapalkkaisin duuni johon voisi opiskella oppisopimuksella?? Tiedän että oppisopimuspaikkoja ei oo kovin helppo saada, mut ainahan sitä vois yrittää!
Oon vaan niin kyllästynyt omaan paskaan palkkaan(n.3000/kk) että olis kiva päästä tienaamaan vähän enemmän. Sitten kuitenkaan ei pysty lähtee mihinkään kunnolla opiskelee kun on asuntolaina jne...
Kansanedustaja. Eikös siellä ole kaikenlaista hiihtäjää ilman koulutustakin? Osa ei taida tehdä juuri mitään liksan nostamisen lisäksi.
Ketju luettu läpi.
Olen vakavissani miettinyt mahdollisuutta lähteä töihin Norjaan kirjoitusten jälkeen. Kerkeisin tehdä semmoset 3kk hommia ennen armeijaan menoa.
Lueskelin/googlailin paljon tuosta Norjassa työskentelyn mahdollisuudesta. Paljon linkkejä kasalin ja kaikkea en ole vielä ihan lukenut. Ilmeisesti sangen korkeet kustannukset. Kielitaidoista norjankieli oli juttujen perusteella melkeinpä vaatimus, mutta luulisi kai tuota englannillakin pärjäävän (ainakin joidenkin mielestä) - tai sehän selviää vasta työantajan kanssa keskustellessa.
Onko Norja yhä eräs hyvä mahdollisuus hyväpalkkaiseen työhön ilman koulutusta tai onko siellä työmarkkinat muuttuneet tässä viimeaikoina? Miltä aloilta saa töitä? Onko kellään kohtuu tuoreita kokemuksia Norjan puolelta, kavereilta kuultua tms.?
En omaa koulutusta, eli lukiopohja (ABI). Eli ilmeisesti vois olla mahdollisuus jonnekkin kalatehtaalle tms., ehkä ravintola-alalle?. Varmaan mieluiten tekisin tehdashommia.
Oma tilanne on se, että lukiossa ollaan kirjoilla, eli se pitää minut käytännössä tällä paikkakunnalla kiinni aina johonkin 28.3 asti. Töissä olen kulkenut paikallisella sahalla jo jonkun aikaa, kun tuo lukio meni liian rennoksi/loppui. Sieltä tulee sitä alinta €/h, taitaa olla joku 7.79€/h. Kirjoitin työsopimuksen määräaikaisena tuonne huhtikuulle asti. Oli kuitenkin työantajan kanssa puhetta, että suurella todennäköisyydellä saisin tehdä töitä myös armeijaan asti (kuten velikin). Ja yks toinenkin työpaikka katottuna/sovittuna, eli Suomenkin puolella mulla lienee hommia armeijaan asti.
Mua vaan kiinnostaa ns. "seikkailu/kokemukset/haasteet", eli jos Norjasta sais töitä paremmalla palkalla, niin voisin hyvinkin lähteä. Henkilönä uskoisin olevani sopiva - olen lyhyen ikäni tehnyt raskaitakin töitä ja henkisestikkin uskon olevani erinomaisen kykenevä lähtemään sinne päin maailmaa.
Tällä foorumilla on tosi vähän infoa Norjassa työskentelystä, eli varmaan joudun muilla foorumeilla kyselemään/lukemaan tietoa. Kysyinpähän kumminkin, jos sattuis joku henkilö löytymään tältäkin laadullisesti IMO parhaalta foorumilta, jolla olisi tietoa asiasta.
T: - Kalatehtaalle halajava
(Muutkin tässä ketjussa esiintyneet hommat mahtais sopia mulle, mutta niistä ei ole tarvetta kysellä sen enempää - voin ite hoitaa sen puolen)
Nykyään lähes ainoa tapa päästä sinne lienee hakeutua valmiusjoukkoihin Porin prikaatiin ja intin jälkeen koittaa päästä keikalle. Koulutus siis on käytännössä varusmiespalvelus ja ennen keikkaa on muutaman viikon koulutusjakso Suomessa. Neljä kaveria pääsi tuota kautta hommiin, ja kolme niistä oli 7 kk Afganistanissa ja yksi Kosovossa muistaakseni suunnilleen saman ajan. Todennäköisyys päästä keikoille ei kuitenkaan mikään ihan paras välttämättä ole, koska halukkaita kyllä riittää. Kyllähän noissa hommissa ihan hyvän tilin tekee, mutta ei niihin rahan takia kannata lähteä. Rahanhimoa tärkeämpi asia on se, että on itse kiinnostunut hommasta ja jonkinlainen kutsumus työhön.Tiedättekö kuinka vaikeeta päästä rauhanturvaajaksi? Inttiin lähtö tammikuussa ja mietin että mitä kaikkee tuo vaatii, monta vuotta joudut opiskelemaan/kouluttautumaan alalle, onko paljon halukkaita eli siis riittääkö työtä kaikille?
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.Nykyään lähes ainoa tapa päästä sinne lienee hakeutua valmiusjoukkoihin Porin prikaatiin ja intin jälkeen koittaa päästä keikalle. Koulutus siis on käytännössä varusmiespalvelus ja ennen keikkaa on muutaman viikon koulutusjakso Suomessa. Neljä kaveria pääsi tuota kautta hommiin, ja kolme niistä oli 7 kk Afganistanissa ja yksi Kosovossa muistaakseni suunnilleen saman ajan. Todennäköisyys päästä keikoille ei kuitenkaan mikään ihan paras välttämättä ole, koska halukkaita kyllä riittää. Kyllähän noissa hommissa ihan hyvän tilin tekee, mutta ei niihin rahan takia kannata lähteä. Rahanhimoa tärkeämpi asia on se, että on itse kiinnostunut hommasta ja jonkinlainen kutsumus työhön.
Hyvää esimakua saat vaikka Subtv:n Afganistan-ohjelmaa katsomalla subin netistä.
Jokaisella jokin paikka on määrättynä kutsunnoissa, mutta jos asia kiinnostaa, niin kyseessä on siis erikoisjoukot, joihin voi pääsykokeiden perusteella päästä. Se, että sut on määrätty Santahaminaan, ei vaikuta yhtään mitään tuonne hakemiseen.Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.
Entä onko rauhanturvaajaks jotkut ''pääsykokeet'' ? Esimerkiksi onko joku fyysinen testi että pitää olla väh. tietyssä kunnossa? Ja tosiaan miten kannattaa sitten intti suorittaa? Poriin en voi enää vaihtaa eli sinne santahaminaan on mentävä.Minunki neuvoni on, että jos haluat ulkomaille keikalle, niin älä mene rukkiin...
Ite kävin rukin kurssilla 234 Ahjo. Intin jälkeen iski kyllä kova into lähteä rauhanturvaajaks, mutta kun arvo on reservinupseeri, niin sinne on aika hankala päästä. En sano että mahdottomuus, mutta vaikeuttaa ainakin todella paljon tuonne pääsyä.
Entä onko rauhanturvaajaks jotkut ''pääsykokeet'' ? Esimerkiksi onko joku fyysinen testi että pitää olla väh. tietyssä kunnossa? Ja tosiaan miten kannattaa sitten intti suorittaa? Poriin en voi enää vaihtaa eli sinne santahaminaan on mentävä.
E: Ja se vielä että pitääkö olla täysin puhdas rikosrekisteri?