Hyväpalkkainen työ ilman koulutusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Tuttu on väsäny nettisivuja varmaan teinistä saakka, viimeksi kun kysyin kuinka paljon on keskimääräsesti kuukauden tienestit niin hillu siinä ~5000-6000e paikkeilla, eikä ole siis koulutusta työhön.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei voi kun ihmetellä ihmisten ahneutta. Oma asiansa se tietenkin on mutta ei he***tti:jahas: Ite tulisin 1500€ bruttopalkalla loistavasti toimeen, maksaisin asuntolainan ja muut pakolliset maksut(yht.n.500€), ruuan ja bussilipun ja kaupungin salikortin. Ei sitä muuta tarvii, ja varmaan jäis jotain säästöönkin.

Mulla sama tilanne(palkka 3k kuussa ja asuntolaina), mutta lähden opiskelemaan reilu vuoden päästä, koska tämän hetkinen duuni vie hermot ja voimat, ketuttaa vaan koko ajan ma-pe. Helpompi ja vähemmän stressaavampi duuni tulevaisuudessa, enemmän vapaa-aikaa ja pienempi palkka. Nyt säästössä jo sen verran, että voi elää ja lyhennellä as.lainaa helposti muutaman 0 €/kk-opiskeluvuoden.

Älä yleistä. Jos sinä haluat elää köyhästi, niin siitä vaan. Muut voi haluta muutakin kuin sen helvetin salikortin ja maitorahkaa kaappiin. Tuntuu siltä, että olet pitkään epäröinyt irtautumistasi hyväpalkkaisesta työstäsi ja päätöksen jälkeenkään et ole aivan varma oliko päätös oikea. Tulevaisuus pelottaa ja nyt vakuuttelet itsellesi, että oli se oikea päätös ja en mä tarvi mammonaa. Selitäpä toi sama vaimolle ja kahdelle lapselle. Tai itsellesi jos vähänkään haluat nauttia perusturvallisuutta tuovasta vauraudesta.
 
Älä yleistä. Jos sinä haluat elää köyhästi, niin siitä vaan. Muut voi haluta muutakin kuin sen helvetin salikortin ja maitorahkaa kaappiin. Tuntuu siltä, että olet pitkään epäröinyt irtautumistasi hyväpalkkaisesta työstäsi ja päätöksen jälkeenkään et ole aivan varma oliko päätös oikea. Tulevaisuus pelottaa ja nyt vakuuttelet itsellesi, että oli se oikea päätös ja en mä tarvi mammonaa. Selitäpä toi sama vaimolle ja kahdelle lapselle. Tai itsellesi jos vähänkään haluat nauttia perusturvallisuutta tuovasta vauraudesta.

Näihän se on mutta voi että sitä katkeruuden ja ketutuksen määrää jos sitä vääntää vielä 50-vuotiaana samaa duunia, ja on ottanut koko ajan päähän ja elämä puolivälissä. Eikä se ole köyhästi elämistä, opiskeluaikana elin köyhästi. Halvimpia pakastekasviksia ja tonnikalahiutaleita(kyllä, tätä settiä 2x päivässä 5 vuoden ajan), halvinta rypsiöljyä jne. n.450€/kk tukea, josta meni 300€ vuokraan. Reilulla huntilla pärjättiin, maksettiin se salikortti, ruuat ja lukuvuosmaksut, kirjat myytiin samalla hinnalla muille kun niitä ei enää tarvittu. Kesällä sitten korjattiin hiukka niitä pieniä tappioita ja jäi vielä säästöönkin.

Kyllä itekkin haluan muuta: lapsia, koiran(tulossa tällä viikolla) auton jne, mutta kyllä 2k€ palkallakin sen saa ja paljon muutakin. Kun kuulee ihmisten kaikista "tarpeista", ei voi kun ihmetellä. Eikö tänä päivänä osata nauttia luonnon antimista, ilmaisesta liikunnasta ja seurasta ilman rahaa. Joka ikiseen asiaan tarvii lompakkoa raottaa. Tässä paljon puhetta muustakin, mutta rahan vallasta puhuu sonni hyvin. http://www.youtube.com/watch?v=-PLbQTOcMKY
 
Kansanedustaja. Eikös siellä ole kaikenlaista hiihtäjää ilman koulutustakin? Osa ei taida tehdä juuri mitään liksan nostamisen lisäksi.
 
Tulipa tälläinen mieleen että mikäköhän olisi kovapalkkaisin duuni johon voisi opiskella oppisopimuksella?? Tiedän että oppisopimuspaikkoja ei oo kovin helppo saada, mut ainahan sitä vois yrittää! :)

Oon vaan niin kyllästynyt omaan paskaan palkkaan(n.3000/kk) että olis kiva päästä tienaamaan vähän enemmän. Sitten kuitenkaan ei pysty lähtee mihinkään kunnolla opiskelee kun on asuntolaina jne...

Yks tuttu nuori kaveri vetäs ittensä oppisopimuksella kylmäkoneasentajaks, tän vuoden tienesti arvio lähemmäs 60k. Sisältäen tietenki päivystykset (saa painaa viikon verra tukkaputkel) ja mahdollisia ylitöitä.
 
Kansanedustaja. Eikös siellä ole kaikenlaista hiihtäjää ilman koulutustakin? Osa ei taida tehdä juuri mitään liksan nostamisen lisäksi.

Valtionvarainministeriksi näyttäisi riittävän peruskouluopettajan pätevyys, joten eiköhän sieltä joku kiva ministerin salkku irtoa ihan amispohjallakin ;)
 
Ketju luettu läpi.

Olen vakavissani miettinyt mahdollisuutta lähteä töihin Norjaan kirjoitusten jälkeen. Kerkeisin tehdä semmoset 3kk hommia ennen armeijaan menoa.
Lueskelin/googlailin paljon tuosta Norjassa työskentelyn mahdollisuudesta. Paljon linkkejä kasalin ja kaikkea en ole vielä ihan lukenut. Ilmeisesti sangen korkeet kustannukset. Kielitaidoista norjankieli oli juttujen perusteella melkeinpä vaatimus, mutta luulisi kai tuota englannillakin pärjäävän (ainakin joidenkin mielestä) - tai sehän selviää vasta työantajan kanssa keskustellessa.

Onko Norja yhä eräs hyvä mahdollisuus hyväpalkkaiseen työhön ilman koulutusta tai onko siellä työmarkkinat muuttuneet tässä viimeaikoina? Miltä aloilta saa töitä? Onko kellään kohtuu tuoreita kokemuksia Norjan puolelta, kavereilta kuultua tms.?

En omaa koulutusta, eli lukiopohja (ABI). Eli ilmeisesti vois olla mahdollisuus jonnekkin kalatehtaalle tms., ehkä ravintola-alalle?. Varmaan mieluiten tekisin tehdashommia.

Oma tilanne on se, että lukiossa ollaan kirjoilla, eli se pitää minut käytännössä tällä paikkakunnalla kiinni aina johonkin 28.3 asti. Töissä olen kulkenut paikallisella sahalla jo jonkun aikaa, kun tuo lukio meni liian rennoksi/loppui. Sieltä tulee sitä alinta €/h, taitaa olla joku 7.79€/h. Kirjoitin työsopimuksen määräaikaisena tuonne huhtikuulle asti. Oli kuitenkin työantajan kanssa puhetta, että suurella todennäköisyydellä saisin tehdä töitä myös armeijaan asti (kuten velikin). Ja yks toinenkin työpaikka katottuna/sovittuna, eli Suomenkin puolella mulla lienee hommia armeijaan asti.

Mua vaan kiinnostaa ns. "seikkailu/kokemukset/haasteet", eli jos Norjasta sais töitä paremmalla palkalla, niin voisin hyvinkin lähteä. Henkilönä uskoisin olevani sopiva - olen lyhyen ikäni tehnyt raskaitakin töitä ja henkisestikkin uskon olevani erinomaisen kykenevä lähtemään sinne päin maailmaa.

Tällä foorumilla on tosi vähän infoa Norjassa työskentelystä, eli varmaan joudun muilla foorumeilla kyselemään/lukemaan tietoa. Kysyinpähän kumminkin, jos sattuis joku henkilö löytymään tältäkin laadullisesti IMO parhaalta foorumilta, jolla olisi tietoa asiasta.

T: - Kalatehtaalle halajava


(Muutkin tässä ketjussa esiintyneet hommat mahtais sopia mulle, mutta niistä ei ole tarvetta kysellä sen enempää - voin ite hoitaa sen puolen)

Olin nelisen vuotta sitten Norjassa teollisuusputkiasennushommissa nelisen kuukautta, Norjalaisessa firmassa. Palkka oli 21e/h kun samaan aikaan Suomessa telakalla mistä lähdin palkka oli 11e. Norjassa oli kovempi verotus kuin Suomessa, olisko ollut 36% mun tuloilla ja kaikki oli kaupoissa melko kallista. Esim. tupakka maksoi silloin 8e/aski.
Verotuksessa on kuitenkin sellainen jippo, että jos työskentelet Norjassa alle 6kk, saat veronpalautusta jonkin verran, kunhan teet hakemuksen/mainitset sen veroilmoituksessasi tms, en muista enää miten se meni ihan tarkkaan. Kaippa sen voi selvittää jos sinne oikeasti on menossa.

Paskalla ruotsin kielen taidolla siellä pärjää ihan hyvin,vaikkakaan ihan kaikki sanat eivät ole lähelläkään toisiaan. Esim. viikko on ruotsiksi vecka ja norjaksi uke. Että kyllä siellä välillä hieman pihalla oli ennenkuin kieleen pääsi sisälle. Ja englanniksi sitten loput, vaikka mitään takeita ei ole siitä että norjalainen puhuu englantia sen vertaa että ymmärrätte toisianne.

Ihan ilman koulutusta noihin hommiin ei taida päästä, se vaati itselläni sellaisen 6kk. kurssin :P
 
Tiedättekö kuinka vaikeeta päästä rauhanturvaajaksi? Inttiin lähtö tammikuussa ja mietin että mitä kaikkee tuo vaatii, monta vuotta joudut opiskelemaan/kouluttautumaan alalle, onko paljon halukkaita eli siis riittääkö työtä kaikille?
 
Tiedättekö kuinka vaikeeta päästä rauhanturvaajaksi? Inttiin lähtö tammikuussa ja mietin että mitä kaikkee tuo vaatii, monta vuotta joudut opiskelemaan/kouluttautumaan alalle, onko paljon halukkaita eli siis riittääkö työtä kaikille?
Nykyään lähes ainoa tapa päästä sinne lienee hakeutua valmiusjoukkoihin Porin prikaatiin ja intin jälkeen koittaa päästä keikalle. Koulutus siis on käytännössä varusmiespalvelus ja ennen keikkaa on muutaman viikon koulutusjakso Suomessa. Neljä kaveria pääsi tuota kautta hommiin, ja kolme niistä oli 7 kk Afganistanissa ja yksi Kosovossa muistaakseni suunnilleen saman ajan. Todennäköisyys päästä keikoille ei kuitenkaan mikään ihan paras välttämättä ole, koska halukkaita kyllä riittää. Kyllähän noissa hommissa ihan hyvän tilin tekee, mutta ei niihin rahan takia kannata lähteä. Rahanhimoa tärkeämpi asia on se, että on itse kiinnostunut hommasta ja jonkinlainen kutsumus työhön.

Hyvää esimakua saat vaikka Subtv:n Afganistan-ohjelmaa katsomalla subin netistä.
 
Nykyään lähes ainoa tapa päästä sinne lienee hakeutua valmiusjoukkoihin Porin prikaatiin ja intin jälkeen koittaa päästä keikalle. Koulutus siis on käytännössä varusmiespalvelus ja ennen keikkaa on muutaman viikon koulutusjakso Suomessa. Neljä kaveria pääsi tuota kautta hommiin, ja kolme niistä oli 7 kk Afganistanissa ja yksi Kosovossa muistaakseni suunnilleen saman ajan. Todennäköisyys päästä keikoille ei kuitenkaan mikään ihan paras välttämättä ole, koska halukkaita kyllä riittää. Kyllähän noissa hommissa ihan hyvän tilin tekee, mutta ei niihin rahan takia kannata lähteä. Rahanhimoa tärkeämpi asia on se, että on itse kiinnostunut hommasta ja jonkinlainen kutsumus työhön.

Hyvää esimakua saat vaikka Subtv:n Afganistan-ohjelmaa katsomalla subin netistä.
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.
 
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.
Jokaisella jokin paikka on määrättynä kutsunnoissa, mutta jos asia kiinnostaa, niin kyseessä on siis erikoisjoukot, joihin voi pääsykokeiden perusteella päästä. Se, että sut on määrätty Santahaminaan, ei vaikuta yhtään mitään tuonne hakemiseen.

Rauhanturvaajaksi ei ole mitään koulutuksia, vaan paras vaihtoehto on hakea tuonne Porin prikaatiin ja intin jälkeen lähteä keikalle. Lyhyt koulutus järjestetään ainoastaan keikalle valituille. Aiheesta löytyy topic myös täältä Pakkikselta, josta myös homman realiteetit tulee vähän paremmin selville.
 
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.

RUK taitaa olla päinvastoin este kuin hyöty rauhanturvaajaksi. Parhaiten pääsee miehistössä ja aliupseerina palvelleet. RUK käyneet kilpailevat paikoista kantahenkilökunnan kanssa eikä reservin upseeri voi palvella aliupseerina tai miehistössä rauhanturvajoukoissa. Upseeriston paikkoja on muutenkin niukasti. Toki RUK ei ole automaattinen hidaste, mutta lisäpätevyyksiä ja tuuria tarvitaan enemmän kuin aliupseeriston tai miehistön tehtäviin haettaessa. Lisäksi taitaa olla niin, että se Porin Prikaati taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto noihin hommiin mikäli haluaa suht nopeasti palveluksen jälkeen lähteä reissulle.
 
Hmm ok, no siis olen menossa jo santahaminaan mietin jos kävis reserviupseeri koulutuksen siitä varmaa jotai hyötyä ja sit vuoden intin jälkee jos hakis just johonki rauhanturvaaja koulutuksee ja yrittäs päästä keikalle. Niin ei tietenkään olen perehtynyt jonkunverran jo hommaan ja raha on vaa plussaa.

Minunki neuvoni on, että jos haluat ulkomaille keikalle, niin älä mene rukkiin...
Ite kävin rukin kurssilla 234 Ahjo. Intin jälkeen iski kyllä kova into lähteä rauhanturvaajaks, mutta kun arvo on reservinupseeri, niin sinne on aika hankala päästä. En sano että mahdottomuus, mutta vaikeuttaa ainakin todella paljon tuonne pääsyä.
 
Minunki neuvoni on, että jos haluat ulkomaille keikalle, niin älä mene rukkiin...
Ite kävin rukin kurssilla 234 Ahjo. Intin jälkeen iski kyllä kova into lähteä rauhanturvaajaks, mutta kun arvo on reservinupseeri, niin sinne on aika hankala päästä. En sano että mahdottomuus, mutta vaikeuttaa ainakin todella paljon tuonne pääsyä.
Entä onko rauhanturvaajaks jotkut ''pääsykokeet'' ? Esimerkiksi onko joku fyysinen testi että pitää olla väh. tietyssä kunnossa? Ja tosiaan miten kannattaa sitten intti suorittaa? Poriin en voi enää vaihtaa eli sinne santahaminaan on mentävä.

E: Ja se vielä että pitääkö olla täysin puhdas rikosrekisteri?
 
Entä onko rauhanturvaajaks jotkut ''pääsykokeet'' ? Esimerkiksi onko joku fyysinen testi että pitää olla väh. tietyssä kunnossa? Ja tosiaan miten kannattaa sitten intti suorittaa? Poriin en voi enää vaihtaa eli sinne santahaminaan on mentävä.

E: Ja se vielä että pitääkö olla täysin puhdas rikosrekisteri?

Lue tuo telan linkki, sieltä löytyy varmaan kaikki tarpeellinen :)
Ja miten intti kannattaa suorittaa... Ite en oikein osaa tuohon sillee sanoa mikä ois paras vaihtoehto, mutta väitän että rukki ei sitä ole, jos tarkoituksena on heti intin jälkeen hakea/lähteä ulkomaille.
 
Onko kellään mitään hajua norjan oppisopimuskoulutuksesta? Ois paikka nordenissä auki ja vaikuttais kiinnostavalta hommalta, eikä norjan kieli ole vaatimuslistalla. Onko oppisopimukseen esimerkiksi oltava norjan kansalainen? Miten palkkaus?
 
Back
Ylös Bottom