Hyväpalkkainen työ ilman koulutusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon mukaan 3000€/kk tienaava mies on nimensä mukaan keskituloinen. Ei hyvätuloinen.

No onhan se tavallaan tällä palstalla, keskipalkka on nyt 2880 ja keski-ikä palkansaajalla 40. Luulisin että keski-ikä on palstalla alempi ja myös palkka on tuntuu isommalta.

Jos palkkaa haluaa ilman koulutusta niin suosittelen myyntialaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuon mediaani tutkimus siis käsittää 619 500 työntekijää joista johtajat,erityisasiantuntijat ja asiantuntijat on edustettuna 372 976 henkilöllä. WTF? Anteeksi maalaisuuteni, mutta eikö toi nyt vähän vääristä summia. Viisaammat valistakaa meikäläistä.
 
Keskiarvo ei kerro todellista "keskiverto" suomalaisen palkkaa. Mediaani olisi parempi luku.

Esimerkki:

9 tyyppiä saa 1€ palkkaa
1 tyyppi saa 1 000 000 € palkkaa

KA = 100 000,9 € palkkaa per pää

edit: Tuloerot kasvaa suomessa, käytännössä tämä näkyy esim. kovissa keskiarvopalkoissa vaikka tava-ihminen on edelleen persaukinen
 
Keskiarvo ei kerro todellista "keskiverto" suomalaisen palkkaa. Mediaani olisi parempi luku.

Esimerkki:

9 tyyppiä saa 1€ palkkaa
1 tyyppi saa 1 000 000 € palkkaa

KA = 100 000,9 € palkkaa per pää

edit: Tuloerot kasvaa suomessa, käytännössä tämä näkyy esim. kovissa keskiarvopalkoissa vaikka tava-ihminen on edelleen persaukinen

Juurihan Jakob tuon mediaanin kaivoi esille.

Ja niistä mediaanipalkoista. Tilastokeskuksen sivuilla on tilasto vuodelta 2007 Yksityisen sektorin palkoista. Olkaa hyvä.
http://www.tilastokeskus.fi/til/yskp/2007/yskp_2007_2008-09-23_tie_001_fi.html

Miesten mediaanipalkka oli 2994€/kk ja naisten 2281€/kk. Tuo mediaani kertoo melkoisesti enemmän mitä se keskiarvo. Jos nuo luvut ei tyydytä niin mä en sille voi mitään. Aikakin omasta mielestä tuo on se paras paikka kaivaa riippumattomia tilastoja.
 
Tuon mediaani tutkimus siis käsittää 619 500 työntekijää joista johtajat,erityisasiantuntijat ja asiantuntijat on edustettuna 372 976 henkilöllä. WTF? Anteeksi maalaisuuteni, mutta eikö toi nyt vähän vääristä summia. Viisaammat valistakaa meikäläistä.

Olet oikeassa.

Mediaanilla voidaan pilkkua nussia, mutta eihän se kerro, mikä on todellinen keskivertopalkka.
(kartoitettuna niistä yksilöistä, jotka tekee abouttista saman arvoista työtä ja joita %:aalisesti/suhteellisesti on isoin määrä palkansaajista.)

NaksahtajA1 sanoi:
Viisaammat valistakaa meikäläistä.

Viisaimmat valaiskoon.
 
Jos nyt puhutaan hyvä palkkaisesta työstä _ilman_koulutusta_ niin ei toi oikein tipahda kohdilleen. Vai meinasitko loppuelämän tehdä jokusen päivän kuukaudessa 20€/h tuntipalkalla? Nykyään ei oikein tahdo vakkaripaikkaa kouluilta löytyä ilman oikeanlaista koulutusta. Tilinauha on aika ikävää luettavaa kuukausitasolla.

Sanoinko jossain että aion tehdä parisen tuntia viikossa sijaisuuksia koko loppuelämäni? Niinkuin lisäsin myöhemmässä postauksessa niin ainakin tälläiselle opiskelijalle tuollainen parin sadan euron keikka kuussa jeesaa jo todella paljon. Lisäksi ainakin Helsingissä sijaisista on paljon kysyntää kouluissa. Varsinkin näin lama-aikaan on imo harvinaista että 19-vee lukiolaisesta onkin työmarkkinoilla yhtäkkiä tuollaista kysyntää.
 
Tuon mediaani tutkimus siis käsittää 619 500 työntekijää joista johtajat,erityisasiantuntijat ja asiantuntijat on edustettuna 372 976 henkilöllä. WTF? Anteeksi maalaisuuteni, mutta eikö toi nyt vähän vääristä summia. Viisaammat valistakaa meikäläistä.
Itsekin jäin ihmettelemään noita ammattiluokituksia ja niiden lukumääriä.

Ammattiluokka LKM
==============
Johtajat 39 600
Erityisasiantuntijat 122 246
Asiantuntijat 211 130
Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät 79 381
Palvelu-, myynti- ja hoitotyöntekijät 85 124
Maanviljelijät, metsätyöntekijät ym. 603
Rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijät 18 248
Prosessi- ja kuljetustyöntekijät 15 223
Muut työntekijät 34 023
Tuntematon 13 921

Tarkoittaako tämä oikeasti sitä, että yksityisellä puolella on tuplasti enemmän johtajia kuin esimerkiksi rakennus-, korjaus-, ja valmistustyöntekijöitä tai prosessi- ja kuljetustyöntekijöitä? :wtf: Myös asiantuntijoita ja erityisasiantuntijoita tuntuu olevan paljon yksityisellä puolella? Vai lasketaanko tässä nyt "duunareitakin" asiantuntijoiksi (siivooja -> puhtaanapitoasiantuntija)?

Toisekseen kannattaa huomata, että tilasto kattaa vain yksityisen puolen ansioita, julkisella puolella keskiansiot ovat tietääkseni hieman alhaisemmat.

Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto, jossa olisi jokaisen (sekä yksityisen ja julkisen sektorin) työssäkäyvän ansiot huomioitu ja saada tämän tilaston mediaani. Tuohan kuvaisi parhaiten ns. Matti Meikäläisen kuukausiansiota. Oma arvaukseni on, että tuo olisi n. 2400€/kk.
 
EDIT:tuplat
 
Sft: Totta helkkarissa KTM ja DI valmistuu Tradenomi/ins. parempiin tehtäviin. Koita nyt vertailla KTK vs tradenomi edes niin tossa olisi jotain järkeä koko puheessa.

On tää kyllä arka aihe näköjään täällä :D

Niin, mutta kuka nyt jättää tutkintonsa kandiksi? Ei taida ihan hirveän suosittu vaihtoehto olla, mennä kauppakorkeaan, lukea kandintutkinto ja lähteä työelämään? Ei oo koskaan käynyt pienessä mielessänikään moinen idea. Nimim. ensivuonna kandit, ja koulu tietenkin jatkuu senkin jälkeen.

Miksi tehdä jotain puolittain, jos opinto-oikeus on KTM-tutkintoon saakka? Se että mikä on se hyvä palkka, riippuu ihan katsojasta, tällä hetkellä 1500e/kk kuulostaisi helvetin hyvältä, valmistumisen aikoihin en ihan tasan taatusti sellaisen palkan töihin suostuisi menemään. Nimim. 8.44e/h.. Tosin päivän aikana teen sen ehkä 2h töitä.

Se että mitä hyötyä on lukea KTM-paperit, sitä en tiedä etukäteen, näen sen sitten muutaman vuoden päästä kun KTM olen. Sitten katsotaan tätä uudelleen, että kannatiko ne hankkia vai ei. Se on ihan itsestä kiinni. Ja mä ainakin taistelen hamaan loppuun asti, sen eteen, ettei mun KTM-tutkinto mene hukkaan.

HSE:lle on sen verran vaikeata päästä, että siellä olevat kaverit ovat varmasti keskimääräistä kaduntallaajaa lahjakkaampaa porukkaa noin lähtökohtaisesti
Tosta en tiedä, itsekin olisin HSE:lle päässyt, aika heittämällä, ja en tosiaan pidä itseäni keskimääräistä kaduntallaajaa lahjakkaampana kaverina, vaikka rekisterissä on jo 94p ja 17p edestä ei ole vielä tuloksia tullut.. Ei ne ihmisiä kummempia ole edes jumalaisessa stadin kauppiksessa.. En mä usko niinkään lahjakkuuteen kuin kovaan työhön Imo siis kuka vaan voi HSE:lle päästä jos sen eteen on oikeasti valmis näkemään vaivaa.
 
Eikös sillä maailman vanhimmalla ammatilla niin muodollisesti pätevät naiset kuin ainakin hyvin treenatut miehetkin (joita pakkis on pullollaan) pääse helpoiten hyviin ansioihin ilman koulutusta :D
 
Tosta en tiedä, itsekin olisin HSE:lle päässyt, aika heittämällä, ja en tosiaan pidä itseäni keskimääräistä kaduntallaajaa lahjakkaampana kaverina, vaikka rekisterissä on jo 94p ja 17p edestä ei ole vielä tuloksia tullut.. Ei ne ihmisiä kummempia ole edes jumalaisessa stadin kauppiksessa.. En mä usko niinkään lahjakkuuteen kuin kovaan työhön Imo siis kuka vaan voi HSE:lle päästä jos sen eteen on oikeasti valmis näkemään vaivaa.

Lahjakkuutta on monenlaista. Se, että on kova tahto ja kyky tehdä paljon työtä on eräänlainen lahjakkuus ja ainakin sellainen piirre, joka on varmasti kysyttyä työelämässä.
 
Tuttu tienaa aika hyvin silmälasiliikkeen myyjänä, ilman varsinaista koulutusta n.3000e/kk. Joku erikoismyyjä on nimike, mutta on vuosiakin jo jonku verran takana, mikä nostaa palkkaa.
 
Oli miten oli 3000€/kk EI ole hyvätuloinen vaan keskituloinen. Jos haetaan hyvätuloista niin kyllä tuon päälle pitää päästä. Oli koulutusta tai ei. Mun käsittääkseni köyhän ja rikkaan eurolla saa tasan yhtä monta rahkapurkkia kaupasta.

Pyysin myös määrittelemään hyvätuloisen. Ei oo kukaan sanonut paljon se on. Mulla tuo raja menee +4000€/kk.

Loppujenlopuksi pitää kyllä sanoa, että se palkka vain osa sitä duunia. Mä en tekis työtä jota vihaan vaikka palkka olis mikä. Työssä pitää olla joku muukin juju.

E: Janne oli tuossa edellisellä sivulla laittannut +2000€/kk. Ei oikein jaksa uskoa, että tuo olisi kovinkaan monelle hyvä.
 
Pari tonnia ihmiselle, jolla ei ole minkäänlaista paperia mistään osaamisesta on huono? Jos nyt poisluetaan kaikki isin firmassa neppailevat ja yhden päivän poikkeuspalkoilla lesottavat et cetera ja keskitytään ihan tavan ihmisiin, niin musta se on hyvin.

Kouluttamaton siivooja näkee varmasti tonniviidensadan palkallaan märkiä unia tosta 2000e:sta.
 
Oli miten oli 3000€/kk EI ole hyvätuloinen vaan keskituloinen. Jos haetaan hyvätuloista niin kyllä tuon päälle pitää päästä. Oli koulutusta tai ei. Mun käsittääkseni köyhän ja rikkaan eurolla saa tasan yhtä monta rahkapurkkia kaupasta.

Pyysin myös määrittelemään hyvätuloisen. Ei oo kukaan sanonut paljon se on. Mulla tuo raja menee +4000€/kk.

Loppujenlopuksi pitää kyllä sanoa, että se palkka vain osa sitä duunia. Mä en tekis työtä jota vihaan vaikka palkka olis mikä. Työssä pitää olla joku muukin juju.

E: Janne oli tuossa edellisellä sivulla laittannut +2000€/kk. Ei oikein jaksa uskoa, että tuo olisi kovinkaan monelle hyvä.
Tuo on taas ihan mistä että mistä suunnasta sitä asiaa katsoo. Jollekin työmarkkinatukeen/opintotukeen tottuneelle pienemmän kylän asukille se on äkkiä hyvinkin paljon rahaa. Taas jos asuu isommassa kaupungissa, on pari lasta elätettävänä, asuntolainaa, autolainaa ja työuraa jo takana vaikkapa 10 vuotta, voi summa tuntua täysin mitättömältä.

Ettei menisi ihan ohi aiheen, niin sanotaan että puhelinmyyjä on helpoimpia juttuja rahan tekoon. JOS satut olemaan nainen ja omaamaan oikein hunajaisen äänen ja muutenkin myyvän asenteen. Tuli joskus katottua vierestä miten muutama tyttö repi tuolla jotain 4-5k€/kk ihan myymällä GTI-lehtiä nuorillle miehille.
 
Ei imo mun mielestä vaan voi laskea keskiarvopalkkaa ja sanoa että vasta sen yli on sitten hyvä palkka. Eihän kellään varmaan omasta mielestään mitenkään erityisen paljon rahaakaan ole. Radiossa jostain tutkimuksesta puhuttiin jossa ihmiset arvioi että paljonko pitää tienata että on varakas. Aina se oli se seuraava palkkaluokka :D Itseä ainakin huvitti että 80k€ vuodessa tienaavat eivät itseään varakkaiksi miellä vaikka omaan palkkaan se on jo nelinkertainen.

Veikkaan että jos lasketaan keskiarvopalkat niistä hommista joita tehdään ilman mitään koulutusta niin 2k€ kuussa on jo aika kova tienesti.
 
Ottakaa nyt taasen huomioon, että "hyväpalkkainen työ" voi olla PK-seudulla se ~5000e/kk tuottava työpaikka. Jo Turussa asuva voisi saada samasta ammatista ja vaativuudesta jne. vaikka 4500e/kk ja olla vähintään yhtä hyvinvoiva kuin PK-seudulla asusteleva kolleegansa. Täytyy siis IMO ottaa huomioon elämiseen hinta missäkin alueella. Aika hankalaksi menee vertailu...
 
Ettei menisi ihan ohi aiheen, niin sanotaan että puhelinmyyjä on helpoimpia juttuja rahan tekoon. JOS satut olemaan nainen ja omaamaan oikein hunajaisen äänen ja muutenkin myyvän asenteen. Tuli joskus katottua vierestä miten muutama tyttö repi tuolla jotain 4-5k€/kk ihan myymällä GTI-lehtiä nuorillle miehille.

Noni, tulihan sieltä ihan oikeita ideoita. Kyllähän mä hiukan tietenkin lasken oman ikäni perusteella (threadin aloittajakin oli +25v). Jossain se työkokemuskin pitäisi näkyä. Ahkera ja aktiivinen kaveri varmaan löytää hyväpalkkaista työtä ilman oikeaa koulutustakin. Se on sitten eriasia kuinka monta tuollaista kaveria löytyy siitä joukosta jotka ei koulunpenkillä ole jaksaneet edes sitä ammattikoulun vertaa istua.

Siivoojan palkka on paska. Se nyt on selvä, mutta tarkoitus kai oli löytää niitä töitä missä ei ole paska palkka. Siivoojan varmaan kannattaa koittaa löytää jotain muuta. Tietenkin jos kokee haastavana siivoilla oksennusta ja paskaa pitkin metroasemia 7€/h tuntipalkalla niin ok. Hyvä niin, jonkun tuokin homma on tehtävä.

Jos se vajaa kolmetonnia riittää niin sittenhän on aika paljon valinnan varaa. Raksalle oppisopimuksella. Tai sitten vaan apupojasta timpuriksi malliin. Asfalttityöt (tosin puolet vuodesta joutuu vetämään pitkää päivää), varastotyö vaikka yövuorossa kovilla suoritteilla, onhan noita. Näinä aikoina saattaa vaan olla vaikea päästä mihinkään sisään :(.

E. Tuohon opintotuki hommaan vielä, että sitä varten kai kouluja käydään, että saataisiin mielekästä työtä itselle. Sellaista ettei ihan joka aamu vituta. Tottakai, jos pelkällä opintotuella on kituuttanut opiskelut niin varmaan 1000€ tuntuu jo ruhtinaalliselta.
 
Mä nyt tolla siivooja-jutulla lähinnä meinasin, että aika iso osa kouluttamatonta väestöähän niitäkin hommia tekee kun ei muutakaan saa.

Ei kaikilla kouluttamattomilla käy sitä onnellista sattumaa, että pääsevät isosti tienaaviin hommiin. Aika harvalla itseasiassa käy, uskon minä.
 
Back
Ylös Bottom