Hyväpalkkainen työ ilman koulutusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No on se ehkä Suomessa kyllä juu, täällä kun ei korkeimmallakaan tutkinnolla kovin koviin palkkoihin päästä. Tosiaan tuntuu että se 2000 eur on suuren osan mielestä todella suuri ja ihannoitava palkka. Mielestäni se on todella pieni.
 
No on se ehkä Suomessa kyllä juu, täällä kun ei korkeimmallakaan tutkinnolla kovin koviin palkkoihin päästä. Tosiaan tuntuu että se 2000 eur on suuren osan mielestä todella suuri ja ihannoitava palkka. Mielestäni se on todella pieni.

Mulla on kans semmonen näkemys että hyvistä palkoista voidaan puhua kun luku alkaa nelosella. Yli 3000 euron palkallakin tietysti kivasti pärjäilee, mutta on tuo näkemys vaan hiukan vääristynyt kun ekassa työpaikassa jo tienasi melkein tuon verran kuukaudessa vaikka hanttihommia teki.

Missähän menee sitten se raja ettei enää halua tehdä haastavampaa työtä tai enemmän työtunteja kovemman palkan toivossa? Voisi kuvitella että yli 5000 euron kuukausitienesteillä ei enää hirveästi huvita hötkyillä ylitöitä yms. mutta varmaan aika yksilökohtainen asia ja löytyyhän noita työnarkomaanejakin etenkin yrittäjistä?
 
ja löytyyhän noita työnarkomaanejakin etenkin yrittäjistä?

Onhan noita työnarkomaaneja paljon nykypäivänä. Monet bosset painaa ylitöitä, ja työ tuntuu olevan se elämä. Sitten on nää IT-ihmiset, jotka vetää pepsi maxin voimalla monta päivää putkeen naama näyttötaulussa...
 
Ok tällä mennään. Mutta se täytyy sanoa että koulutus on helvetin yliarvostettua. Persoona ja oikea paikka/aika. Siin se on.

En halua vittuillakseni kirjoittaa, mutta onhan sillä koulutuksella tietty funktio. Ensimmäiseksi tulee mieleen sairaanhoidossa ja lääketieteenparissa työskentelevät. Näillä aloilla minun mielestäni koulutusta ei voi olla koskaan liikaa. Kirurgitkin tekevät lääkkiksen päälle melkoisen koulutusputken (5-15vuotta).

Omalla alallani (kauppa) ei taas monissa paikoissa koulutuksesta ole väliä. Projekteissa asiaakkaat tosin tuntuvat preferoivan toimittajia, joilla on tarjota esim ktm, ktl, ktt koulutustaustaisia riittävällä työkokemuksella.
 
Missähän menee sitten se raja ettei enää halua tehdä haastavampaa työtä tai enemmän työtunteja kovemman palkan toivossa? Voisi kuvitella että yli 5000 euron kuukausitienesteillä ei enää hirveästi huvita hötkyillä ylitöitä yms. mutta varmaan aika yksilökohtainen asia ja löytyyhän noita työnarkomaanejakin etenkin yrittäjistä?

Itellä menee 4k kohdilla se, että aletaan tehdä jo nelipäiväistä viikkoa. Laskutusastekin nousee, joten palkka ei käytännössä tipu.
 
Ok tällä mennään. Mutta se täytyy sanoa että koulutus on helvetin yliarvostettua. Persoona ja oikea paikka/aika. Siin se on.
Niin kai. Tosin itse varmaan hait sitä "ensimmäistä oman alan työtä" n. kymmenen vuotta sitten? Esim. IT-kuplan aikaan heittämällä työllistyneet muistavat aina jankuttaa miten koulutuksella ei ole mitään väliä kun voi sitten siellä näyttää miten kova jätkä on. Esim. nyt tilanne on täysin päinvastainen. Paikka/aika pitää täysin paikkansa.
 
Niin kai. Tosin itse varmaan hait sitä "ensimmäistä oman alan työtä" n. kymmenen vuotta sitten? Esim. IT-kuplan aikaan heittämällä työllistyneet muistavat aina jankuttaa miten koulutuksella ei ole mitään väliä kun voi sitten siellä näyttää miten kova jätkä on. Esim. nyt tilanne on täysin päinvastainen. Paikka/aika pitää täysin paikkansa.

Enpäs hakenut. Ei edes ikinä ollut mitään "omaa alaa". Oon tehnyt sitä sun tätä, luonut kontakteja, painanu duunia ja koittanu haistaa oikeita paikkoja. En ole työllistynyt it kuplan aikoihin. Nyt olen tilanteessa johon olen tyytyväinen, ja enää ei tarvii tehdä tota "myyräntyötä", vaan pystyy nykyisillä suhteilla, meriiteillä ym. työllistämään itsensä tappiin asti. Näin se vaan menee.
 
Opettajan sijaisuus koulussa. Noin 20 €/tunti. Parhaimmillaan se on leppoisaa istuskelua tai esim futistuomarina olemista, mutta varsinkin yläasteella se voi olla todella hanurista. Itse olin kolme päivää yläasteella sijaisena, joista yksi päivä mantsaa ja bilsaa 14-16 vee kakaroille:hyper: Tosin jos pää kestää vittuilua ja lievää paniikkia saada lapsia pysymään paikoillaan niin hommasta saa imo erittäin hyvän korvauksen.

Jos nyt puhutaan hyvä palkkaisesta työstä _ilman_koulutusta_ niin ei toi oikein tipahda kohdilleen. Vai meinasitko loppuelämän tehdä jokusen päivän kuukaudessa 20€/h tuntipalkalla? Nykyään ei oikein tahdo vakkaripaikkaa kouluilta löytyä ilman oikeanlaista koulutusta. Tilinauha on aika ikävää luettavaa kuukausitasolla.

Eikä tuo 20€/h nyt mikään merkillinen palkka ole. OK, mutta en mä sitä mitenkään erityisen hyväksi laske. Itsellä on hiukan rontti toi enkä silti hyväpalkkaiseksi itseäni laske, vaikka tunteja tulee viikossa normit 37,5.

Pitäis varmaan määritellä mikä on se ns. hyvä palkka. Ilman koulutusta tuo saattaa siihen kategoriaan tippua?
 
Eikä tuo 20€/h nyt mikään merkillinen palkka ole. OK, mutta en mä sitä mitenkään erityisen hyväksi laske. Itsellä on hiukan rontti toi enkä silti hyväpalkkaiseksi itseäni laske, vaikka tunteja tulee viikossa normit 37,5.

Pitäis varmaan määritellä mikä on se ns. hyvä palkka. Ilman koulutusta tuo saattaa siihen kategoriaan tippua?
Onhan toi aika paska palkka, kun varmaan 75% suomalaisista ei pääse tuohon koskaan. Kyllä huomaa ettei näihin keskusteluihin ikinä kukaan matalapalkkainen kehtaa kirjoitella.
 
Eikä tuo 20€/h nyt mikään merkillinen palkka ole. OK, mutta en mä sitä mitenkään erityisen hyväksi laske. Itsellä on hiukan rontti toi enkä silti hyväpalkkaiseksi itseäni laske, vaikka tunteja tulee viikossa normit 37,5.

20€/h ja 150h/kk tekee 3000 euroa kuukaudessa, mikä ylittää suomalaisten keskipalkan noin 400 eurolla...

Oma palkka myös hieman yli tuon ja pidän itseäni kohtuullisen hyväpalkkaisena, vaikka palkasta juurikaan menojen jälkeen näppiin jää.
 
Onhan toi aika paska palkka, kun varmaan 75% suomalaisista ei pääse tuohon koskaan. Kyllä huomaa ettei näihin keskusteluihin ikinä kukaan matalapalkkainen kehtaa kirjoitella.

Tuosta tulee reipas 3k€/kk. Jos puhutaan HYVÄPALKKAISESTA työstä ei mistään keskipalkkaisesta niin mun mielestä tuo täytä kriteerejä.

29.05.2009 11:50, päivitetty 29.05. 12:30


Palkansaajien ansiot kasvoivat alkuvuonna nopeasti talouden taantumasta huolimatta. Nimellisansiot nousivat Tilastokeskuksen mukaan tammi-maaliskuussa 4,4 prosenttia vuotta aiemmasta.

Ansiotason nousu hidastui ensimmäisellä neljänneksellä tulospalkkioiden pienenemisen johdosta.

Palkansaajien säännöllisen työajan keskiansio nousi ensimmäisellä neljänneksellä 2 880 euroon kuukaudessa.

Eniten nimellispalkat kohosivat perjantaina julkistettujen tietojen mukaan valtiolla, missä nousua kertyi 7,1 prosenttia.

Yksityisen sektorin ansiot nousivat 4,3 ja kuntasektorin ansiot 3,9 prosenttia.

Viime vuonna keskimääräinen ansiotaso nousi tarkistettujen tietojen mukaan 5,6 prosenttia. Reaaliansiot nousivat 1,4 prosenttia.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1692003

e: en mielestäni sanonut, että tuo on huono palkka vaan ok palkka. Siinä on aika iso ero.
 
Missähän menee sitten se raja ettei enää halua tehdä haastavampaa työtä tai enemmän työtunteja kovemman palkan toivossa? Voisi kuvitella että yli 5000 euron kuukausitienesteillä ei enää hirveästi huvita hötkyillä ylitöitä yms. mutta varmaan aika yksilökohtainen asia ja löytyyhän noita työnarkomaanejakin etenkin yrittäjistä?
Tuolla liksalla työt hoidetaan oli niitä 30h tai 50h viikossa ja 90% tapauksista ilman eri korvausta. Että ei tekijä tunteja valitse vaan työ.
 
Jos otettaisiin 10% suomen eniten tienaavista pois noista keskipalkka laskelmista, niin saisi tulevat duunaritkin vähän suuntaa mitä ehkä tienaavat, eikä tulisi niin paha mieli totuuden valjettua. Valtaosa suomalaisista saa pyyhkiä perseensä noilla iltapäivälehtien "katso mitä naapurisi tienaa" taulukoilla. Ja anteeksi siitä että mene rajusti offtopicin puolelle.
 
Onhan toi aika paska palkka, kun varmaan 75% suomalaisista ei pääse tuohon koskaan. Kyllä huomaa ettei näihin keskusteluihin ikinä kukaan matalapalkkainen kehtaa kirjoitella.

Onko se mikään ihmekään, kun täällä ihan kohtalaisen hyviäkin palkkoja lytätään mataliksi. Suomalaiset on käsittääkseni muutenkin aika huonoja puhumaan raha-asioistaan muuten, kuin kehuakseen.
 
Taisi olla jätkä faijansa firmassa töissä.

Ei ole. Oletan, että jos toimarilla on poika niin hän tekee jotain helvetisti mielekkäämpää kuin rahtaa tavaraa paikasta a paikkaan b. Esimerkiksi tuhlaa faijan rahoja :D. En nyt muista paljonko jampan peruspalkka oli ilman lisiä, mutta veikkaan että alta 2500€. Sitähän tässä ei haettu vaan niitä tuloja.

Ja niistä mediaanipalkoista. Tilastokeskuksen sivuilla on tilasto vuodelta 2007 Yksityisen sektorin palkoista. Olkaa hyvä.
http://www.tilastokeskus.fi/til/yskp/2007/yskp_2007_2008-09-23_tie_001_fi.html

Miesten mediaanipalkka oli 2994€/kk ja naisten 2281€/kk. Tuo mediaani kertoo melkoisesti enemmän mitä se keskiarvo. Jos nuo luvut ei tyydytä niin mä en sille voi mitään. Aikakin omasta mielestä tuo on se paras paikka kaivaa riippumattomia tilastoja.

Tuon mukaan 3000€/kk tienaava mies on nimensä mukaan keskituloinen. Ei hyvätuloinen.
 
Back
Ylös Bottom