Hyvä luento ravinnosta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja G-Star
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alussa näytti siltä että nyt tulee taas jotain ääretöntä superfood-hehkutusta niin laitoin varalta bullshit-suodattimen päälle. Siitä pääsi läpi ihan hyvä sanoma: suosikaa mahdollisimman prosessoimatonta ja ravintopitoista ruokaa. Itse suodattimeen takertui hirmuinen kasa epäilyttäviä yleistyksiä, markkinointipuhetta ja hassuja sloganeita ("jos kasataan atomi atomilta siemen ja laitetaan maahan, siitä ei kasva omenaa koska emme osaa luoda elämää").

Ihan OK pätkä. Alun perusteella pelkäsin paljon pahempaa :)

Joo ei tossa ollu mitään uutta mutta pisti taas miettimään...
Aika vaikea on nykyään elää täysin ilman lisäaineita jne.
Metsästyskin pitäisi olla joka miehen oikeus, mutta yritäs saada metsästys lupa ja aseenkanto lupa jos oot joskus vähän mokannut ja pitäis viel olla maanomistaja.(pitäis olla niin et ku sulla on nälkä ni sulla on täysi oikeus mennä metsään ja kaataa hirvi,jänis tai mikä vaan ravinnoksi)
Mua kiehtois ajatus elää täysin omasta ravinnon tuotosta,metsästäis,kasvattais vihannekset jne. Mutta ei taida onnistua sellainen homma.

Mua kiehtois ajatus elää täysin omasta ravinnon tuotosta,metsästäis,kasvattais vihannekset jne. Mutta ei taida onnistua sellainen homma.

Mua kiehtois jo sellanen hyvinkin kaukainen asia, että suomesta saisi kaikkia ruokia kohtuuhintaisena luomuvaihtoehtona. Kana, vihannekset ja hedelmät nyt lähinnä kiinnostaa. Vihannespuoli on kyllä kunnossa (hinnasta en tosin ole varma) ja naudan luomujauheliha (suojakaasussa) ei ihan hirveitä maksa, mutta jotain tollasta haaveilen

Mua eniten kiinnostaisi luomu&vähemmän jalostetut hedelmät, hedelmien ystävä kun olen. Ei siinä mitään, maistuuhan noi nyt kaupoissa olevat jenkkilän jouluomenat vallan mainiolta, samoin kaikki muutkin hedelmät, chiquita-banaaneista hollantilaisiin päärynöihin, mutta olisi kiinnostavaa maistaa noita vähemmän jalostettuja.

Mitä tohon luentoon tulee, niin itsekkin ajattelin ensin, että kyseessä on jälleen jotaan elitistivuohotusta, joka ei muhun uppoa, oli saarnaajana sitten Aatu, Antti Heikkilä tai amerikkalainen kiihkolainen. Mutta ensivaikutelma oli väärä, ihan asiallisia pointteja toi sälli esitti.

Tuossa videossa on todella rasittavaa, kun jokaisen lauseen pitää kuulostaa mullistavalta. Hirveät kärjistykset ja kaikki on niin mustavalkoista. Ja asiassa ei kuitenkaan missään vaiheessa mielestäni menty syvemmälle faktapohjalle/viitattu tutkimuksiin/oltu muutenkaan niin tieteellisiä, niin miksi ihmeessä piti yrittää änkeä sekaan väkisin hienoja sanoja.

Veikkaisin, että kaveri myy itse kohta spirulinaa, acai-marjoja, jotain übersuklaata ja kaikkia mahdollisia elämää mullistavia super-foodeja.

Pääsanoma kuitenkin oli ihan fiksu, sitä ei käy kieltäminen

Joo ei tossa ollu mitään uutta mutta pisti taas miettimään...
Aika vaikea on nykyään elää täysin ilman lisäaineita jne.
Metsästyskin pitäisi olla joka miehen oikeus, mutta yritäs saada metsästys lupa ja aseenkanto lupa jos oot joskus vähän mokannut ja pitäis viel olla maanomistaja.(pitäis olla niin et ku sulla on nälkä ni sulla on täysi oikeus mennä metsään ja kaataa hirvi,jänis tai mikä vaan ravinnoksi)

Kyllähän tuo tavallaan onnistuu. Itse tilasin ekaa kertaa luomulihaa suoraan tilalta. Minimitilaus on 15kg ja yllätyin miten helposti sain 3 kaveria tilaamaan kanssani lihaa. Luomukasviksiakin saa esim. Hakaniemen kauppahallista.

Allekirjoitan tuon väitteen, että on ruokaa ja "ruokaa". Jos toinen syö luomulihaa suoraan tilalta ja toinen lihasta ja lihaan verrattavista aineosista tehtyjä einespihvejä, niin se näkyy vuosien mittaan...

Ottamatta varsinaisesti terveellisyyten kantaa, täytyy kyllä sanoa että lihan rakenne on täysin erilainen kun ostaa pelkästään heinillä ruokittua härkää/nautaa joltain pikkutilalta. En osaa selittää mistä johtuu. Sama havainto oikeastaan argentiinalaisen tai brassikarjan kohdalla. Paljon parempaa pihvilihaa kuin suomalainen ruokataloliha.

Pihvi-ihmisenä arvostaa.

Bullviikingille sen verran, että jouseen ei tarvi lupaa ja metsästyslupia saa halvalla esim. valtion maille. Jousipyynti ei ole mitään iisiä hommaa, mutta se jos mikä onkin sitten hc-luomuilua ;)

Ottamatta kantaa itse aiheeseen huomasin että tuo kyseinen video on TED luento, noita kannattaa joskus katella TEDin kotisivuilla, amerikkalaiset on aika epeleitä varsinkin teknologian saralla ja varmasti myös hyviä puhumaan, jos on tälläinen nörtti kuin minä niin noiden katsominen kannattaa.

Kiitos linkistä, hyvä luento.

1.
Alussa näytti siltä että nyt tulee taas jotain ääretöntä superfood-hehkutusta niin laitoin varalta bullshit-suodattimen päälle. Siitä pääsi läpi ihan hyvä sanoma: suosikaa mahdollisimman prosessoimatonta ja ravintopitoista ruokaa. Itse suodattimeen takertui hirmuinen kasa epäilyttäviä yleistyksiä, markkinointipuhetta ja hassuja sloganeita ("jos kasataan atomi atomilta siemen ja laitetaan maahan, siitä ei kasva omenaa koska emme osaa luoda elämää").

Ihan OK pätkä. Alun perusteella pelkäsin paljon pahempaa :)

Mä taas näin, että Paletaani on vastannut tähän viestiketjuun ja mielessä kävi ensimmäisenä, että "noniin...taas mennään..." mutta yllätyin! :) Mistä olit erimieltä?

2.
ebeni sanoi:
Tuossa videossa on todella rasittavaa, kun jokaisen lauseen pitää kuulostaa mullistavalta. Hirveät kärjistykset ja kaikki on niin mustavalkoista. Ja asiassa ei kuitenkaan missään vaiheessa mielestäni menty syvemmälle faktapohjalle/viitattu tutkimuksiin/oltu muutenkaan niin tieteellisiä, niin miksi ihmeessä piti yrittää änkeä sekaan väkisin hienoja sanoja.

Jos jokaisen väittämän taustalla oleva tutkimustieto olisi luennon aikana käyty läpi perinpohjin niin 99%:a yleisöstä nukahtaisi ja/tai ei olisi edes saapunut paikalle. Esitystyyli ja kärjistykset mukana uskoakseni samasta syystä ja yleisön intressit huomioiden.

ebeni sanoi:
Veikkaisin, että kaveri myy itse kohta spirulinaa, acai-marjoja, jotain übersuklaata ja kaikkia mahdollisia elämää mullistavia super-foodeja.

So? Onko esim. joulukuusikauppiaan tärkein ominaisuus, että hän ei tiedä joulukuusista mitään?

3. Tykkään Nightkinista jostain syystä. Haluan hänen kanssaan kahville. Luulen muuten jopa tietäväni kuka sä oot!

4. Jos mä saisin päättää niin Jaakko Halmetoja ja joku Jussi Tammisola (http://www.mv.helsinki.fi/home/tammisol/Skepsis10-1.pdf http://www.mv.helsinki.fi/home/tammisol/Skepsis10-2.pdf) laitettaisiin kuukaudeksi lasikaappiin väittelemään ja minä istuisin vieressä popkornit kourassa.

Noissa "superfoodeissa" on se ongelma, että niitä markkinoidaan sillä "super"-statuksella. Tavallinen tallaaja voi kuvitella niiden lisäämisellä ruokavalioonsa edistävän terveyttään paljonkin, vaikka ilmankin pärjää hyvin jos on kaikki muut puolet ravitsemuksessa kunnossa. Samalla niistä saadaan hirveät rahat kilolta, kun ruokavalion perustan muuttaminen riittää

Ottamatta varsinaisesti terveellisyyten kantaa, täytyy kyllä sanoa että lihan rakenne on täysin erilainen kun ostaa pelkästään heinillä ruokittua härkää/nautaa joltain pikkutilalta. En osaa selittää mistä johtuu. Sama havainto oikeastaan argentiinalaisen tai brassikarjan kohdalla. Paljon parempaa pihvilihaa kuin suomalainen ruokataloliha.

Pihvi-ihmisenä arvostaa.

Bullviikingille sen verran, että jouseen ei tarvi lupaa ja metsästyslupia saa halvalla esim. valtion maille. Jousipyynti ei ole mitään iisiä hommaa, mutta se jos mikä onkin sitten hc-luomuilua ;)

Joo olis aika hc touhua lähteä metsästää jousella... varsinkin karhua :hyper:

Mä taas näin, että Paletaani on vastannut tähän viestiketjuun ja mielessä kävi ensimmäisenä, että "noniin...taas mennään..." mutta yllätyin! :) Mistä olit erimieltä?

No mikäs siinä niin yllättävää oli? :) Olenhan minäkin sitä mieltä että mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta safkaa kannattaa suosia. Sehän lienee yhteistä lähes kaikille maailman ravinto- ja dieettifilosofioille. Vieläpä ihan ymmärrettävistä syistä.

Luennossa ei esitetty mitään kovin spesifejä väittämiä (esim. goji-marjat parantavat tutkitusti näköä) niin mitään sen kummempaa kantaa ei tarvitse ottaa. Lähinnä tuossa oli valtavat määrät markkina- ja mainospuhetta mikä nyt ymmärrettävästikin ampuu yli ja vetelee mutkat suoraksi. Niistäkin voisi toki nipottaa maailman tappiin mutta nyt ei jaksa :)

Pätkässä oltiin myös suhteellisen maltillisella linjalla eikä sorruttu ihan tolkuttomaan kiihkoiluun, mitä luomu- ja superfood-fanaattisuuden tiimoilta usein näkee. Hyvä esimerkki on mm. olettamus siitä että kaikki "luonnollinen" on oletusarvoisesti hyvää ja kaikki E-koodit vastaavasti haitallisia.

Kyllähän tuo tavallaan onnistuu. Itse tilasin ekaa kertaa luomulihaa suoraan tilalta. Minimitilaus on 15kg ja yllätyin miten helposti sain 3 kaveria tilaamaan kanssani lihaa. Luomukasviksiakin saa esim. Hakaniemen kauppahallista.

Allekirjoitan tuon väitteen, että on ruokaa ja "ruokaa". Jos toinen syö luomulihaa suoraan tilalta ja toinen lihasta ja lihaan verrattavista aineosista tehtyjä einespihvejä, niin se näkyy vuosien mittaan...

Joo kyl luomu tuotteita saa mut ne on vähän kalliimpia ja sen huomaa ku on monta suuta ruokittavana,meillä noi kauppa kulut on muutenkin aika isot. BTW mitä lihaa ostit ja paljon maksoi?

Kyllähän se hinnassa näkyy varmasti kun vääntää 5 henkiselle perheelle luomuruuasta sen normi 4 ruokaa päivässä. Saati sitten, että jos harrastaa urheilua tai muuta liikuntatouhua, niin enempi sitten vielä kuluu safkaan rahhaa.:D

:offtopic:

Mistä tuo tulee, että ihmiset eivät muka maatuisi hautuumaalla, koska ollaan niin lisäaineiden kyllästämiä, et säilytään ikuisesti?

Jos laitetaan perussuomalainen (ei poliittista kantaa) mies heinäkuussa kuolleena pihalle niin hyvillä ilmoilla ei muutaman viikon jälkeen ole ku luut jäljellä. Ihan yhtälailla raato mätänee ja haisee vaikka gotleria söis.

Mut ei sillä. Jaakko on mun mielestä hyvällä asialla. En tiedä sitten, onko niiden, jotka lähinnä eineksillä elävät (onko niitäkin?), paras vaihtoehto hypätä sinne luomuun suoraan vaan rupeisivat keittämään niitä perunoita. Mutta sitähän Jaakko kyllä ajaa, että pyritään lisäämään hyviä juttuja ja vähentämään huonoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom