Hypnoosista

Ikä
57
Viimeiset pari vuotta olen lukenut paljon kirjallisuutta hypnoosista. Jostain selittämättömästä syystä aihepiiri kiinnostaa minua kuin riivattu. En tosin koskaan ole ollut hypnotisoijalla mutta jonkin verran olen harrastanut omaa pikku meditaatiota --> Tarkoitus lähinnä rentouttaa keho ja mieli raskaan työpäivän päätteeksi. Ymmärtääkseni hypnoosi on taito jonka voi oppia.. treenaamalla, niin kuin monen muunkin asian. Parin vuoden enemmän tai vähemmän intensiivisen lueskelun jälkeen ymmärrän hypnoosin teorian, mutta käytännöstä ei ole kokemuksia. Mites te muut? Mitä ajattelette hypnoosista? Oletteko käyneet hypnotisoijalla? Kommentteja kehiin.. Let it burn, Frank.. :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Iha mahdollistahan tuo on, vaikeaa kylläkin. Vaatii käytännön treeniä ja itsevarmuutta paljon.

Mä kävin hypnoosissa Turussa oppiakseni rentoutumaan ja saadakseni puhettani paremmin kontrolliin, kun mua on vaivannut ala-asteelta saakka suht paha änkytys. Auttoi ainakin mua ja mun mielestä hypnoosi on tehokas rentoutumistapa.

Kotihypnoosi by dragon:

1. Tee A4:lle mustalla tussilla piste
2. Teippaa paperi kattoon sängyn yläpuolelle niin, että joudut makuulla ollessasi katsomaan sitä hieman "ylöspäin"
3. Ala laskea kolmesta sadasta alaspäin 300, 297, 294, 291... jne.
4. Olet suht syvässä rentoutumisen tilassa, kun käsiäsi kuumottaa, jalkojasi pistelee ja et ole varma oletko unessa vai hereillä. Sinua ei kuitenkaan väsytä. "Herättyäsi" olet virkeä :)

Mua on yritetty hypnotisoida mutta se ei onnistunut. Ite oon ollut paikalla kun yks kaveri on hypnotisoitu, sillioin viimeistään vakuutuin sen toimivuudesta.
Se vaatii lähinnä sitä, että pystyy rentoutumaan, ite jäin viimeiseen vaiheeseen kiinni ja silloin petti pokka.
Tyyli, jolla kaveri hypnotisoitiin oli seuraavanlainen:
mennään makaamaan ja tuijotetaan silmien korkeudella olevaa kynttilää, hypnotisoija alkaa lukea tekstiä, jossa pyritään täydelliseen rentoutumiseen. koko ajan lasketaan 100-0. Kun päästään nollaan niin tyyppi on hypnoosissa.
Ite oon menossa kolmen viikon päästä hypnoosikurssille, jossa käydään läpi sekä teoriaa että myös opetellaan hypnotisoimaan. Täytyy sitten kertoa lisää!

Pystyykö hypnoosissa olevalta henkilöltä udella intiimejä asioita, joita hän ei hereillä ollessaan varmasti paljastaisi kenellekään?

Entä voiko toisen "ohjelmoida" tekemään jotain juttuja?

Edit: Kuinka nopeasti voi jonkun hypnotisoida? Onnistuuko hypnotisointi vasten "uhrin" tahtoa?

Hypnoosissa on aina jonkin tason tietoisuus mukana sillä hypnotisoitavalla, eli ei ole mahdollista jos henkilö ei itse halua. Hypnoosi on elokuvien kautta saanut ihan oudon maineen, siinä ei todellakaan ole mitään ihmeellistä.

Tomppa85 sanoi:
Entä voiko toisen "ohjelmoida" tekemään jotain juttuja?

Jotain pieniä juttuja voi ohjelmoida ja kyllähän esim. tupakan lopettamiseen hypnoosin avulla liittyy juuri se inhon tunteminen tupakoinnin yhteydessä.
Pieniä toimintoja pystyy myös ohjelmoimaan tekemään sen jälkeen kun hypnotisoitava herää: esim. heräämisen jälkeen hän menee ikkunalle ja avaa sen vaikka ulkona olisi talvi.
Ei nyt kuitenkaan mitään kovin monimutkaista.

Hmm..

Jostain syystä mä en ole oikein koskaan uskonut hypnoosiin. Uskon kai vasta sit, kun joku onnistuu mut hypnotisoimaan.. :rolleyes:

En tiiä mut musta tuntuu että mää osaa hypnotisoida itseni, joskus kun en saa unta ni rentoudun ihan rennoks (tuntuu aika hassulta) ja koitan olla ajattelematta mitään, yleensä silloin on vaan "tyhjää" ja sitten heräsinki aamulla.

En tierä onko hypnoosia mut tolleen saan ainaski unta. :evil:

Meillä oli yläasteella opettaja, joka hallitsi hypnoosin. Veti "irti tupakasta" -kursseja koululla. Katselimme joskus videolta kun kyseinen opettaja hypnotisoi oppilaan ja osa videota katselleista nukahti itsekin.

Tuollainen itsesuggestio (lue. rentoutuminen) onnistuu erinomaisesti pienen harjoittelun jälkeen. Se on vaan hieno fiilis kun raajat alkavat lämpenemään itsestään.

Vilkas sanoi:
En tiiä mut musta tuntuu että mää osaa hypnotisoida itseni, joskus kun en saa unta ni rentoudun ihan rennoks (tuntuu aika hassulta) ja koitan olla ajattelematta mitään, yleensä silloin on vaan "tyhjää" ja sitten heräsinki aamulla.

En tierä onko hypnoosia mut tolleen saan ainaski unta. :evil:
Toi kuulostaa enemmän meditoinnilta.

Sukulaku sanoi:
Toi kuulostaa enemmän meditoinnilta.

:eek: No siltä se on kyllä tuntunukkin.

Testailin eilen tota, ja on äärimmäisen vaikeeta "rentouttaa" koko kroppa, koska hengitys hidastuu ja sitten se kiihtyy niin keskittyminen häiriintyy, pohkeita on kiva "rentouttaa" kun se onnistuu nykyään niin helposti, niitä alkaa silleen jännästi kihelmöimään, en kyllä tätä lämpenemis efektiä oo koskaan huomannut, pitää harjotella lisää jos vaikka tapahtuis jotain jännää kun sais koko kehon ihan "rennoks" on kyllä hieno tunne. :thumbs:

Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa.

Eleonoora sanoi:
Jostain syystä mä en ole oikein koskaan uskonut hypnoosiin. Uskon kai vasta sit, kun joku onnistuu mut hypnotisoimaan.. :rolleyes:
Ei hypnoosi mikään uskon asia ole, vaan ihan totta. Usein hypnoosi vaan sekoitetaan siihen show-meininkiin, jossa ihmiset saadaan käyttäytymään hypnotisoijan haluamalla tavalla. Toki hypnoosiin suostuvainen ihminen varmaan saadaankin käyttäytymään niin. Normaali hypnoosi on lähinnä rentoutusta ja alitajunnan hallintaa. Mitään vastentahtoista hypnoosissa ei voi tehdä (tosin toisinkin on väitetty). Kaikki entisten elämien muistot, joita hypnoosissa muka saadaan esille ovat vain ihmisen mielikuvitusta.

Muistan että lukiossa tuli jokin hypnotisoija tunnille. Itse olin tunnilla muutenkin kireänä niin en tuntenut yhtään mitään. Tunnilla ainakin yksi henkilö hypnotisoitui vallan. Jossain vaiheessa kun hypnotisoija koski hänen olkaansa niin tämä oppilas mätkäyttä päänsä pulpettiin, oli vähän liian rentona kait..

En tiedä aiheesta paljoakaan mutta jos joku muistaa sen hypnooosiohjelman (Paul McKenna) hänellä jäi yhdelle ohjelman henkilölle ilmeisesti hypnoosi päälle tms, aika pahoja henkisiä vaurioita jäi tälle hlölle ohjelman jälkeen. Tämän miehen vaimo sitten vei koko homman oikeuteen.

Naene sanoi:
En tiedä aiheesta paljoakaan mutta jos joku muistaa sen hypnooosiohjelman (Paul McKenna) hänellä jäi yhdelle ohjelman henkilölle ilmeisesti hypnoosi päälle tms, aika pahoja henkisiä vaurioita jäi tälle hlölle ohjelman jälkeen. Tämän miehen vaimo sitten vei koko homman oikeuteen.

Höpönpöpön. Jos noin käy, ihmisellä on täytynyt olla valmiiksi jotain kohtuu vakavia psyykkisiä ongelmia -terveellä ihmisellä hypnoosi ei voi "jäädä päälle". Ylipäänsä se, miten syvään hypnoosiin ihminen saadaan on yksilöllistä -kaikkia ei pysty hypnotisoimaan ollenkaan.

Hypnoosissa ihmistä ei myöskään saa tekemään mitään, mikä on tämän arvomaailman vastaista -esim. hypnotisoitua tappamaan paavia tms. "harmittomia" jälkihypnoottisia suggestioita voidaan laittaa, kuten esim. saada ihminen avaaman ikkuna aina, kun joku sanoo "koira" -tosin nämäkin taitavat kestää maks. pari viikkoa -tästä syystä tupakoinninlopetus ym- jutuissa on yleensä useampi hoitokerta.

Noi jotkut tavat rentoutua itsesuggestiolla todellakin kuulostavat meditaatiolta. Ehkä niissä onkin samoja piirteitä tai sitten ne tarkoittavat joillekin samaa...

Eräs ns. rentoutumisharjoitus tulee tässä mieleen, jossa hyödynnetään mielikuvaa ja hengitystekniikkaa:

Makaat selälläsi täysin rentona ja hengittelet rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Samalla lähdet tietoisesti rentouttamaan järjestyksessä paikkoja alhaalta ylöspäin. Esim. Ensin ajattelet, että molempien jalkojen varpaat menevät täysin rennoiksi. -Sitten jalkaterät, nilkat pohkeet polvet, reidet jne... Jossain vaiheessa tuntuu, että uppoaa sänkyyn... Suosittelen. Saa myös Chin virtaamaan kivasti ainakin kuumotuksesta päätellen.

Topicciin palaten, uskon jollain tasolla hypnoosiin. Noi Paul McKennan jutut on kyllä kusetusta.

HEH...muistoja tulvii mieleen.
Tuli aikoinaan murkkuikäisenä luettua muutama alan opus lävitse (kirjastokamaa)...ja pitihän sitä tietenkin testata pariin kaveriin...onnistui molemmille.
Sai tökkiä neulalla, kunhan oli ensin "puuduttanut"...sai annettua hyviä murkkuiän "videoita" mieleen pyörimään...ym. hauskaa tuli kokeiltua. :D

Ja kyllä niistä lähes normaaleja vielä meikäläisen käsittelynkin jälkeen kasvoi. :hyper:

reinhardt sanoi:
Höpönpöpön. Jos noin käy, ihmisellä on täytynyt olla valmiiksi jotain kohtuu vakavia psyykkisiä ongelmia -terveellä ihmisellä hypnoosi ei voi "jäädä päälle". Ylipäänsä se, miten syvään hypnoosiin ihminen saadaan on yksilöllistä -kaikkia ei pysty hypnotisoimaan ollenkaan.
.

No sehän on hyvin mahdollista että hänellä oli jo valmiiksi psyykkisiä ongelmia. Muistan tätä keissiä lukiessa sellasen pointsin että taisi McKennan ohjelmissa aluksi olla jonkinnäköinen screening process ettei ihan kuka tahansa hullu ole hypnotisoitavana. Enpä nyt pääse käsiksi aineistoihin kun en ole kampuksella mutta mielenkiintoinen keissi oli.

..."The 34-year-old entertainer was cleared of turning a man who took part in one of his stage shows into an "aggressive schizophrenic".

Skitso (Christopher Gates) hävisi keissinsä.

E; tässä vielä tuo ainokainen linkki mikä löysin googlettamalla http://www.telegraph.co.uk/htmlContent.jhtml?html=/archive/1998/08/15/nhyp15.html

reinhardt sanoi:
Edellä postaamassani viestissä mainituissa hypnoosiin liittyvissä kirjoissa oli johonkin näistä sisällytetty varoittavana esimerkkinä mm. tälläinen tapaus;
Mies oli tullut psykiatrin vastaanotolle, koska hänellä oli kokoajan sellainen tunne että häntä seuraa musta koira...lopulta selvisi, että hän oli osallistunut markkinahypnoosi esitykseen, jossa hänet oli laitettu tuntemaan ko. tuntemus...eikä lopuksi oltu purettu sitten ko. tuntemusta kunnolla pois.

Tuollaiset ikkunanaukaisu automaatiot voivat hyvinkin sammua itsestään ajankanssa...mutta jos asiaan liittyy jokin pelkotila, voi se ruokkia itse itseään kroonistaen ko. tilan.

Suositut

Back
Ylös Bottom