Hypnoosista

Voisiko hypnoosilla saada lisää voimia, esim. joku hypnotisoidaan olemaan maailman vahvin mies ja sitten laitetaan nostamaan penkiltä 200kg?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dreamer sanoi:
Voisiko hypnoosilla saada lisää voimia, esim. joku hypnotisoidaan olemaan maailman vahvin mies ja sitten laitetaan nostamaan penkiltä 200kg?

Tuosta en tiedä, mutta se maailman vahvin mies saadaan niin heikoksi että hädin tuskin saa tangon maasta. Mutta hypnoosilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia erilaisiin suorituksiin (esiintyminen, urheilu..).

ps. eräässä hypnoosia käsittelevässä kirjassa oli uskomaton juttu joka olisi tapahtunut Tanskassa joskus vuosikymmeniä sitten. Eräs vankilan asukki osasi hypnotisoida.. ja oli hypnotisoinutkin erään vankikaverinsa useita kertoja.. Tarinan mukaan tästä toisesta oli tullut hypnotisoijan orja, ja tästä jotenkin riippuvainen. Hypnoosi oli tehty niin ovelasti, että joka kerta nähdessään X:n tapahtui hypnoottisen suggestion vahvistuminen... Jossain vaiheessa tämä orja-vanki pääsi vapauteen --> teki pankkiryöstön jossa kuolikin joku.. hassuinta oli se, että hän ei muistanut tehneensä ko. ryöstöä.. pitkien tapahtumien jälkeen osoittautui että vanki oli tehnyt rikoksensa hypnoosissa, jonka tämä hypnoosin osannut vanki oli tehnyt. Vielä tarinan mukaan hypnoosin / suggestioiden purku oli tapahtunut vaikeasti ja hitaasti eli sen verran taidokkaasti oli kaveri hypnotisoitu.. Oikeudessa muistaakseni hypnoosivanki sai pitkän tuomion.. Uskomaton juttu, liekkö totta
Ton voi lukea Jarl Fahlerin kirjasta "hypnoosi", jossa on lisää uskomattomia juttuja hypnoosin tehosta.

Dreamer sanoi:

Järjellisissä rajoissa kyllä. Ihminenhän yleensä säästelee aina itseään, joten jonkin verran isommat painot varmasti nousisivat hypnoosissa. MUTTA kynäniska ei missään hypnoosissa penkkaa 200 kg, koska lihakset ei yksinkertaisesti pysty siihen.

Uskon kuitenkin, että hypnoosissa voidaan saada pois tietyt hermoston suojelumekanismit. Ts. yleensä hermosto sanoo ihmiselle, että "en jaksa" paljon ennen kuin lihas todella ei jaksaisi suojellakseen lihasta vaurioitumiselta, mikä äärirajoilla tehdessä on aina mahdollista. Mutta tutkimusten mukaan tuo mekanismi ei toimi kunnolla naisilla, joilla on vauva, vaan nainen jaksaa enemmän kuin mitä normaalioloissa jaksaisi. (ei, en voi linkittää tutkimukseen koska sitä selitti minulle eräs asiaan perehtynyt henkilö.) Voisin kuvitella, että jos hormonit saavat suojelun pois päältä, hypnoosillakin voisi saada sen aikaan, ainakin osittain.

Enpä tiedä. Jotenkin tämä hypnoosi tuntuu, vaikkei siinä mitään yliluonnollista olekaan, ihmisen persoonallisuuteen ja alitajuntaan kajoamiselta. Itse en ikinä mistään hinnasta alistuisi hypnotisoitavaksi. Olen sen verran tarkka itsestäni, etten edes ikkunaa vasten tahtoani avaa.

Tomppa85 sanoi:
Enpä tiedä. Jotenkin tämä hypnoosi tuntuu, vaikkei siinä mitään yliluonnollista olekaan, ihmisen persoonallisuuteen ja alitajuntaan kajoamiselta. Itse en ikinä mistään hinnasta alistuisi hypnotisoitavaksi. Olen sen verran tarkka itsestäni, etten edes ikkunaa vasten tahtoani avaa.

Käytännössä alitajuntamme muokkaantuu päivittäin kun katsot tv:tä, käyt netissä, luet lehtiä, näet ihmisiä, elät ja ajattelet. Muistaakseni joskus on ollut mainoksia, joissa tuote on vain "vilahtanut" niin että tietoinen mielemme ei niitä huomaa, mutta alitajunta on ne bongannut. Tällainen mainonta kiellettiin jossain vaiheessa. <-- Tämä vain minun hataraa muistikuvaa eli saatan suoltaa paskaakin..

veijo esso sanoi:
Käytännössä alitajuntamme muokkaantuu päivittäin kun katsot tv:tä, käyt netissä, luet lehtiä, näet ihmisiä, elät ja ajattelet. Muistaakseni joskus on ollut mainoksia, joissa tuote on vain "vilahtanut" niin että tietoinen mielemme ei niitä huomaa, mutta alitajunta on ne bongannut. Tällainen mainonta kiellettiin jossain vaiheessa. <-- Tämä vain minun hataraa muistikuvaa eli saatan suoltaa paskaakin..

Se on noi x-filessit ku tekee kepposia :kippis1:

Ja sitten vielä sarjassamme tyhmä kysymys: selittäkääs lyhyesti mitä tarkoittaa alitajunta. :jahas:

veijo esso sanoi:

Niinpä. Kun asian noin pistit, niin joku hypnotisointi taitaa olla pienin murheemme. Ei se silti sitä tarkoita, että meidän pitäisi alistua moiseen. :D Kaksi pahaa ei tee yhtä hyvää.

Mutta kohta tämä proletaari murtautuu kapitalismin ikeestä ja suuntaa sosiologiaa opiskelemaan. Sen jälkeen lakkaan (toivottavasti) olemasta muiden pelinappula ja voin tyytyväisenä (ja köyhänä) myhäillä omassa erinomaisuudessani tietäen tiedon vapauttaneen minut. :kippis1:

Muuten, luulen että markkinointiväki tietää aika paljon hypnoosista ja alitajuntaan syötettävistä piilosanomista. Turhaan ei heitä kutsuta saatanan kätyreiksi.

Joku on joskus verrannut tietoisuuttamme niin että tietoinen mieli on kuin taskulampun valo säkkipimeässä.. ja tämä laaja pimeys on tietenkin alitajunta, tai tiedostamaton. Esimerkkinä vaikkapa tunnetilamme, emme aina itsekään täysin ymmärrä tietoisesti, miksi nyt alkoi ahdistamaan, pelottamaan tai tulee hyvä fiilis. Joku pieni tekijä (esim. tietty haju) voi laukaista mielessä tapahtumaketjun joka muistuttaa jostain aiemmasta tapahtumasta ja tunne voi syntyä tuon aiemman tapahtuman tiimoilta. Tietoisuus ja mieli on älyttömän mielenkiintoisia juttuja. Dalai Lama on joskus sanonut kutakuinkin näin "olemme valloittaneet mantereet, käyneet kuussa, mutta silti oma mielemme on tuntematon"

Mieli on kyllä mielenkiintoinen "järjestelmä"

Kukaan ei voi tietää oikeasti miltä jostakusta tuntuu, niinkun jotku väittävät ("mää tierän miltä susta tuntuu") siispä voiko toisen ihmisen mieltä tutkia?

Itsensä tutkiminen on muutenkin jänskää, pelottais kyllä jos joku "kallonkutistaja" tekis jonkun analyysin mun mielentilasta, mahdotonta, ellei se oikeasti ole ?minä? :eek:

Yks mikä mua askarruttaa on että jalat pystyn "rentouttamaan" heti silmän räpäyksessäkin mutta esim käsien "rentouttaminen" vie enemmän aikaa, ja jos yritän rentouttaa koko kehoa niin pitää olla hengittämättä että onnistuu edes jotenkin (muutama sekuntia).

Onko tuon tilan harjoitteleminen pelkkää mietiskelyä/keskittymistä sitten vai häh, jalkojen rentouttaminen ei ainakaan paljon mietiskelyjä/keskittymistä enään kaipaa että se onnistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom